JJMusik Postat 15 oktober 2010 Postat 15 oktober 2010 (redigerat) TĂ€nkte jag skulle checka lite zappa, han Ă€r ju tydligen ett "geni" - aldrig tagit mig tid att lyssna pĂ„ honom. Gitarrist som jag Ă€r youtube:ade jag "frank zappa solo" Gled in pĂ„ detta http://www.youtube.com/watch?v=UavcwTd-B8A&feature=related - och precis som titeln kĂ€nde jag att tortyren aldrig ville ta slut. Det lĂ„ter fanimej som nĂ€r en av polarna eller nĂ„gon unge leker pĂ„ mina gitarrer. TĂ€nkte att "jaja, han ska ju ha varit kĂ€nd för att ha freakat lite ibland sĂ„ jag fĂ„r vĂ€l söka vidare" Men det blev inte bĂ€ttre... Ledsen zappa-lovers men jag hör fan ingen musik? jag blir nĂ€stan lite besviken pĂ„ mig sjĂ€lv, Ă€r inte jag musikalisk? Det lĂ„ter tyvĂ€rr som att han bara totalt kladdar pĂ„ sin gitarr. DĂ„ kommer vi till det roligaste - jag hittade en klassisk "shred" -komedivideo med just zappa frĂ„n samma konsert Jag hörde inte sĂ„ mycket skillnad sĂ„ han var kanske inte sĂ„ tacksam att driva med via "shred" ? đ Redigerat 15 oktober 2010 av JJMusik
Larsson Postat 15 oktober 2010 Postat 15 oktober 2010 du fĂ„r min respekt om du gör en cover som slĂ„r orginalet! đ
Larsson Postat 15 oktober 2010 Postat 15 oktober 2010 du fĂ„r min respekt om du postar en lĂ€nk till vad musik du sjĂ€lv hĂ„ller pĂ„ med! đ
GĂ€st Postat 15 oktober 2010 Postat 15 oktober 2010 du fĂ„r min respekt om du postar en lĂ€nk till vad musik du sjĂ€lv hĂ„ller pĂ„ med! đ Jag har ingen musik som jag skriver sjĂ€lv pĂ„ nĂ€tet eller ens inspelat. Ăr mest intresserad utav studio teknik, mixning, inspelning osv. SĂ„ beklagar. Men shred eller vad det ska vara. Det lĂ„ter ju inte speciellt bra faktiskt. Jag har aldrig lyssnat pĂ„ honom men klart man hört namnet. SĂ„ blev lite paff. Har lyssnat lite under kvĂ€llen och ja. jag vet inte riktigt alltsĂ„.
znarus Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 Jag vet inte.. men om du inte tycker den hÀr videon Àr bra sÄ Àr du kanske omusikalisk? http://www.youtube.com/watch?v=rzPUZwev7V8&feature=related
JJMusik Postat 16 oktober 2010 TrĂ„dstartare Postat 16 oktober 2010 NĂ€ jag Ă€r nog helt enkelt för slick... Ingen skugga över frank, sĂ€kert jĂ€tteduktig. För mycket geni för att nĂ„gon som jag ska förstĂ„. Hans musik Ă€r för mig liksom... jobbig. Mitt huvud exploderar. Jag kollade lĂ€nken som postades hĂ€r med montana. Det lĂ€t ju faktiskt som svĂ€ngig musik i ungefĂ€r 2 min, sen var det kört igen... AlltsĂ„ hans gitarrlir? Ă€r det ironi eller tycker folk att han Ă€r (var) en gitarrist pĂ„ riktigt? Jag försöker hitta nĂ„gon bra punkt i det förbannade solo-infernot i "montana" men det gĂ„r inte. Det lĂ„ter som en nybörjare som "dummar sig" Otroligt slarvigt spel, ideligen missade och döda toner, han bendar ju inte till rĂ€tt pitch en enda gĂ„ng? men det Ă€r kanske det genialiska i det hela? atonala kvartstoner? đ Till rĂ„ga pĂ„ allt var de det absolut fulaste sound jag hört ur en SG
Backspin Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 SÀger sÄ hÀr, har inte lyssnat pÄ FZ förr, och efter att hört pÄ dessa klipp, lÀr jag inte göra det i fortsÀttningen heller.
Overkill Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 du fĂ„r min respekt om du gör en cover som slĂ„r orginalet! đ Det Ă€r ju bara löjligt om man inte fĂ„r tycka nĂ„gonting Ă€r dĂ„ligt förrĂ€n man gjort nĂ„got som Ă€r "bĂ€ttre" sjĂ€lv. SĂ„ funkar det ju inte.
Limpan Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 men kÀra nÄgon, frank zappa Àr ju inte kÀnd för att vara en duktig gitarrist utan mer som lÄtskrivare som kombinerade humor & musik, och vissa kan nog tycka att lÄtarna Àr rÀtt genialiska :-P Han plockade ju in Steve Vai som gitarrist i sitt turnéband, och han kan oxÄ vara rÀtt spacad och flummig men har dock ett exakt spel och otrolig teknik, nÄgot som frank zappa sjÀlv inte har.
JJMusik Postat 16 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 16 oktober 2010 NÀ, okej - men dÄ har jag missförstÄtt lite. Jag hade för mig att han var lite hyllad som gitarrist men sÄ var det kanske inte. För som gitarrist var han fanimej nÄgot av det sÀmsta jag hört, det var ju ren komik. SG:n borde han ha lagt pÄ hyllan
JJMusik Postat 16 oktober 2010 TrÄdstartare Postat 16 oktober 2010 Det Àr ju bara löjligt om man inte fÄr tycka nÄgonting Àr dÄligt förrÀn man gjort nÄgot som Àr "bÀttre" sjÀlv. SÄ funkar det ju inte. NÀ jag hÄller med. Det var sÄ korkat sÄ jag orkade inte ens svara pÄ det
Hjorten Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 Shredding Àr nÀr man klipper videor (eller spelar in eget ljud och spelar fel med mening) sÄ att lÄtarna lÄter otight. Shredding: http://www.youtube.com/watch?v=q5Ffj5vMFM4 Originalet: http://www.youtube.com/watch?v=EzgGTTtR0kc
Lejnoss Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 Montana lÄter ju skitbra. Ska lyssna in mig mer pÄ Zappa, gillar Captain Beefheart som fan och Zappa verkar ju vara lite samma grej. Sen att det lÄter illa om Zappa pÄ 80-talet bekrÀftar ju bara regeln att det mesta blev skrÀp pÄ 80-talet, eller tja efter 1974 egentligen.
Larsson Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 Det Ă€r ju bara löjligt om man inte fĂ„r tycka nĂ„gonting Ă€r dĂ„ligt förrĂ€n man gjort nĂ„got som Ă€r "bĂ€ttre" sjĂ€lv. SĂ„ funkar det ju inte. man fĂ„r tycka vad man vill, jag undrar bara vem det Ă€r som pratar ta det bara lungt sĂ„ ordnar det sig! đ
Anjou Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 (redigerat) Zappa krÀver lite tÄlamod att lÀra sig gilla tror jag. Han Àr verkligen ingen musiker av rang, eller sÄngare heller för den delen. Zappas storhet ligger i texterna, lÄtskrivandet och hans fantasi. Att han sen omgav sig med sin tids mest aktade musiker kanske blir ett litet dilemma, dÄ folk som brukar bli imponerade av sÄnt oftast inte gillar hans musik. Denna gillar jag http://www.youtube.com/watch?v=KeQ_S8G16Rw Edit: Min subjektiva Äsikt alltsÄ.... Redigerat 16 oktober 2010 av Anjou
madeinroad79 Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 Zappa krÀver lite tÄlamod att lÀra sig gilla tror jag. Han Àr verkligen ingen musiker av rang, eller sÄngare heller för den delen. Zappas storhet ligger i texterna, lÄtskrivandet och hans fantasi. SÄ e det, jag Àr gammal trummis och jag formligen Àlskade zappa nÀr ja va typ 15-20 de e lÄtarna och arren som Àr grymma och alla de supermusiker som spelade med homom. Men det tar lite tid Ä gilla men det Àr ju olika hur vi tycker. Men ja lyssnade dÄ pÄ zappa, uk (ett bans som bozzio lira de med innan) stÄr upp Ä lirar med dubbla kaggar, de va cool, lyssnade Àven mycket pÄ Miles och Krupa.... kul :-) men kan hÄlla med om att de blir lite fÀr lÄnga gitsolon ibland.. Ä va hette basisten nu igen??? Grym han me...
belial Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 Shredding Àr nÀr man klipper videor (eller spelar in eget ljud och spelar fel med mening) sÄ att lÄtarna lÄter otight. Shredding: http://www.youtube.com/watch?v=q5Ffj5vMFM4 Originalet: http://www.youtube.com/watch?v=EzgGTTtR0kc Fel! Shredding Àr frÄn början ett begrepp för snabbt gitarrspel/instrumental-spel dÀr det spelas korta stycken ihopsatta till ett lÀngre stycke, typ instrumentalister som Tony MacAlpine, Paul Gilbert etc, att nÄgon "shreds" Àr nuförtiden ett nytt pÄhittat fenomen dÀr man förlöjligar kÀnda musiker genom att fÄ dem att lÄta skit helt enkelt... dock mycket roligt ialla fall
KillwithSkill Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 Fel! Shredding Àr frÄn början ett begrepp för snabbt gitarrspel/instrumental-spel dÀr det spelas korta stycken ihopsatta till ett lÀngre stycke, typ instrumentalister som Tony MacAlpine, Paul Gilbert etc, att nÄgon "shreds" Àr nuförtiden ett nytt pÄhittat fenomen dÀr man förlöjligar kÀnda musiker genom att fÄ dem att lÄta skit helt enkelt... dock mycket roligt ialla fall +1 Fà tycker jag Zappa Àr en av dom fÄ som blir hyllad för sin skit! Black Page Àr det mest töntigaste som gjort!
ake Postat 16 oktober 2010 Postat 16 oktober 2010 Fel! Shredding Àr frÄn början ett begrepp för snabbt gitarrspel/instrumental-spel dÀr det spelas korta stycken ihopsatta till ett lÀngre stycke, typ instrumentalister som Tony MacAlpine, Paul Gilbert etc, att nÄgon "shreds" Àr nuförtiden ett nytt pÄhittat fenomen dÀr man förlöjligar kÀnda musiker genom att fÄ dem att lÄta skit helt enkelt... dock mycket roligt ialla fall Fast det finns ju mÀnniskor som faktiskt spelar sÄ. PÄ riktigt. à ke
Jerry P Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 Hej, jag Ă€r inte hĂ€r för att döma dig, utan för att kanske ge mina synpunktliga svar đ NĂ€ jag Ă€r nog helt enkelt för slick... Ingen skugga över frank, sĂ€kert jĂ€tteduktig. För mycket geni för att nĂ„gon som jag ska förstĂ„. Hans musik Ă€r för mig liksom... jobbig. Mitt huvud exploderar. Det Ă€r ingen fara. Fler av mina vĂ€nner har blivit "överkörda" nĂ€r jag försökt att fĂ„ dom att lyssna pĂ„ honom. Det kan vara det om man Ă€r van vid "rak" musik. Upplagda verser, refrĂ€nger osv. Zappa erbjuder ett lite större spelfĂ€lt. Jag kollade lĂ€nken som postades hĂ€r med montana. Det lĂ€t ju faktiskt som svĂ€ngig musik i ungefĂ€r 2 min, sen var det kört igen... Jag försöker hitta nĂ„gon bra punkt i det förbannade solo-infernot i "montana" men det gĂ„r inte. Du fĂ„r snarare se det som ett konstnĂ€rligt uttryck. Ett uttryck som definierar Zappa. Först dĂ„ sĂ„ gĂ„r det kanske bĂ€ttre att lyssna đ AlltsĂ„ hans gitarrlir? Ă€r det ironi eller tycker folk att han Ă€r (var) en gitarrist pĂ„ riktigt? MĂ„nga har sett honom som gitarrist. (Till och med Bob Dylan var tvungen att röra vid hans gitarr hemma hos honom precis som om dĂ€r var nĂ„got magiskt med den som kanske skulle föras över pĂ„ honom).Han sĂ„g sig sjĂ€lv som kompositör. Men eftersom hans gitarriststatus var sĂ„ stor, sĂ„ producerade han boxen "Shut Up `n` Play yer Guitar" som innehöll gitarrsolon frĂ„n flera av hans liveframtrĂ€danden runt vĂ€rlden. Som han skrev: för att tillgodose dessa som inte fick nog av den sidan av honom. Otroligt slarvigt spel, ideligen missade och döda toner, han bendar ju inte till rĂ€tt pitch en enda gĂ„ng? men det Ă€r kanske det genialiska i det hela? atonala kvartstoner? đ Zappa visste vad han gjorde, lita pĂ„ det. Till rĂ„ga pĂ„ allt var de det absolut fulaste sound jag hört ur en SG Kanske. Men skulle du höra det soundet nĂ„gonstans, sĂ„ kommer du garanterat att tĂ€nka pĂ„ Frank Zappa,sĂ„ varumĂ€rkat Ă€r det đ. Ps, Eftersom Frank Zappa skulle fyllt 70 Ă„r i Ă„r, sĂ„ kommer hans son Dweezil Zappa under detta Ă„rs turnĂ© med "Zappa Plays Zappa", bland annat köra hela plattan "ApostrophĂ©" frĂ„n 1974 i delar under konserten. Kan vara vĂ€rt att kanske höra musiken framförd live med bland annat musiker som har lirat med Frank Zappa genom Ă„ren. Biljetten kostar cirka 580 pix, men kan nog bli en upplevelse. Ds.
sebsongs Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 (redigerat) Det var faktiskt via ZPZ som jag upptĂ€ckte musiken. Det gick en konsert pĂ„ SVT förra vĂ„ren frĂ„n en ZPZ-spelning i USA och det var sĂ„ grymt svĂ€ngigt! Dom spelade i Malmö förra sommaren och jag var dĂ€r. Kan bara sĂ€ga att det var riktigt, riktigt bra. Det Ă€r starkt jobbat av Dweezil och bandet att sĂ€tta Franks lĂ„tar sĂ„ bra som dom gör. Frank Zappas gitarrspel fĂ„r man ta som det Ă€r. Vissa skivor Ă€r det bara gitarr-runkande frĂ„n början till slut, och jag kan medge att det inte alltid lĂ„ter speciellt kul. Men lyssna pĂ„ skivor som Joe's Garage - första skivan eller Overnite Sensation. Riktigt bra lĂ„tar med en rejĂ€l dos samhĂ€llssatir och humor! En favorit pĂ„ Joe's garage Ă€r Crew Slut. đ Hoppa fram till ca 4:25. đ http://www.youtube.com/watch?v=XSEgFCFZU-Q#t=4m25s Och vad gĂ€ller hans "sound" sĂ„ lades det mig veterligen ner otroliga mĂ€ngder med tid och arbete i att skapa nya gitarrljud för att just inte lĂ„ta som nĂ„gon annan. All heder Ă„t det! Har ni chansen sĂ„ gĂ„ och se Zappa Plays Zappa. Det kostar en slant men man fĂ„r valuta för pengarna. Redigerat 17 oktober 2010 av sebsongs
Jerry P Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 (redigerat) Kan inte motstĂ„ en av mina favoriter. Den enda lĂ„t som Frank Zappa gjorde en officiell musikvideo till. FrĂ„n albumet med samma namn, 1981. Skruva gĂ€rna upp volymen. Bra driv, tempo och produktion, tycker jag. Videon hade ju Ă€ven ett budskap. Scenen med Roland Reagan i elektriska stolen gjorde att den fick lite censur i USA. Som andra lĂ„tar som har kĂ€nts provocerande: "Jewish Princess" och "I DonÂŽt Wanna Be Drafted" som handlar om förslaget om allmĂ€nn vĂ€rnplikt i USA t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=0h9jNLF2jmU Lite trivia: Frank Zappas försök att skapa ett surroundsystem till en konsert dĂ€r alla, oavsett var dom satt, skulle höra alla instrument lika bra lade grunden för de surroundsystem vi har idag, hemma. En italiensk astronom fann en ny himlakropp och döpte den osjĂ€lviskt till "Zappa Frank". Edit: Ă€ndrade ordet "kosert" till "konsert" Edit: Lade till: och "I DonÂŽt Wanna Be Drafted" som handlar om förslaget om allmĂ€nn vĂ€rnplikt i USA RĂ€ttelse: Har tagit bort "Frank Zappa var en av dom första som med en god vĂ€n och snille lyckades skapa ett flerkanals mixerbord." DĂ€remot samarbetade han mycket med Paul Buff en tid, ett elektroniskt geni som pĂ„ egen hand hade byggt en femkanalsstudio i Cucamonga, Kalifornien. Unik i sitt slag. DĂ„ fanns bara fyrakanals studios. Infon hĂ€mtad ifrĂ„n boken "Mother! Is the Story Of Frank Zappa" av Michael Gray pĂ„ sidan 28. UrsĂ€kta felskrivningen, men rĂ€tt skall vara rĂ€tt đ "Demonproducenten fick mig att haja till) âșïž Redigerat 18 oktober 2010 av Jerry P
Jerry P Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 Montana lÄter ju skitbra. Ska lyssna in mig mer pÄ Zappa, gillar Captain Beefheart som fan och Zappa verkar ju vara lite samma grej. Kanske kan vara intressant att veta att Frank Zappa och Captain Beefheart var gamla kompisar. Det var Frank Zappa som signade upp Beefheart,Alice Cooper och andra förmÄgor för första gÄngen pÄ sin etikett Bizarre. Beefheart sjunger Àven lead pÄ Frank Zappas hyllade album "Hot Rats", 1969 pÄ lÄten "Willie The Pimp". Dom gjorde Àven en gemensam turné vilken avspeglas pÄ albumet "Bongo Fury", 1975. Mycket bra album!
KillwithSkill Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 Montana?!! Jiiiises!!! Ytterligare en artist som jag verkligen inte förstÄr mig pÄ, eller dom som tycker att han Àr bra! VÀrldens fulaste spelstil. Ko-ton och skitfult nybörjarvibrato, om ens det? LÄter som en urtrÄkig sinuston som aldrig vill sluta. Det ENDA bra med han Àr att man hör direkt att det Àr Montana, en egen stil. Som absolut inte tilltalar mig!
Jerry P Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 (redigerat) Montana?!! Jiiiises!!! Ytterligare en artist som jag verkligen inte förstĂ„r mig pĂ„, eller dom som tycker att han Ă€r bra! VĂ€rldens fulaste spelstil. Ko-ton och skitfult nybörjarvibrato, om ens det? LĂ„ter som en urtrĂ„kig sinuston som aldrig vill sluta. Det ENDA bra med han Ă€r att man hör direkt att det Ă€r Montana, en egen stil. Som absolut inte tilltalar mig! Naj, naj, naj, KillWithSkill! đ "Montana" Ă€r inte en annan artist. LĂ„ten Frank Zappa spelar heter "Montana". Finns för övrigt i bra studioproduktion pĂ„ albumet Over-Nite Sensation, 1973. Detta album sĂ„lde mycket bra i Sverige, förövrigt. Redigerat 17 oktober 2010 av Jerry P
KillwithSkill Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 Naj, naj, naj, KillWithSkill! đ "Montana" Ă€r inte en annan artist. LĂ„ten Frank Zappa spelar heter "Montana". Finns för övrigt i bra studioproduktion pĂ„ albumet Over-Nite Sensation, 1973. Detta album sĂ„lde mycket bra i Sverige, förövrigt. HAHAHA Ja du ser, noll koll hĂ€r đ
Jerry P Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 (redigerat) HAHAHA Ja du ser, noll koll hĂ€r đ Haha! Det Ă€r lugnt, kan vĂ€l inte gilla allt och veta allt heller. đ Redigerat 17 oktober 2010 av Jerry P
ake Postat 17 oktober 2010 Postat 17 oktober 2010 (redigerat) Det var tider det nÀr Zappa kunde vara med i Opp och poppa med Clabbe. Skulle man kunna tÀnka sig att Svt visade nÄgot sÄnt hÀr pÄ prime time idag ? à ke Redigerat 17 oktober 2010 av ake
Jerry P Postat 18 oktober 2010 Postat 18 oktober 2010 SÄ e det, jag Àr gammal trummis och jag formligen Àlskade zappa nÀr ja va typ 15-20 de e lÄtarna och arren som Àr grymma och alla de supermusiker som spelade med homom. Men det tar lite tid Ä gilla men det Àr ju olika hur vi tycker. Men ja lyssnade dÄ pÄ zappa, uk (ett bans som bozzio lira de med innan) stÄr upp Ä lirar med dubbla kaggar, de va cool, lyssnade Àven mycket pÄ Miles och Krupa.... kul :-) men kan hÄlla med om att de blir lite fÀr lÄnga gitsolon ibland.. Ä va hette basisten nu igen??? Grym han me... Patrick OŽ Hearn, 1975, 1979? Lirade med Bozzio dÄ.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.