Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

TÀnkte jag skulle checka lite zappa, han Àr ju tydligen ett "geni" - aldrig tagit mig tid att lyssna pÄ honom.

Gitarrist som jag Àr youtube:ade jag "frank zappa solo"

Gled in pÄ detta http://www.youtube.com/watch?v=UavcwTd-B8A&feature=related - och precis som titeln kÀnde jag att tortyren aldrig ville ta slut. Det lÄter fanimej som nÀr en av polarna eller nÄgon unge leker pÄ mina gitarrer. TÀnkte att "jaja, han ska ju ha varit kÀnd för att ha freakat lite ibland sÄ jag fÄr vÀl söka vidare"

Men det blev inte bÀttre... Ledsen zappa-lovers men jag hör fan ingen musik? jag blir nÀstan lite besviken pÄ mig sjÀlv, Àr inte jag musikalisk?

Det lÄter tyvÀrr som att han bara totalt kladdar pÄ sin gitarr.

DÄ kommer vi till det roligaste - jag hittade en klassisk "shred" -komedivideo med just zappa frÄn samma konsert

Jag hörde inte sĂ„ mycket skillnad sĂ„ han var kanske inte sĂ„ tacksam att driva med via "shred" ? 🙂

Redigerat av JJMusik
Annons
Postat

Det lÄter ju faktiskt skit. TyvÀrr.

Postat

du fĂ„r min respekt om du postar en lĂ€nk till vad musik du sjĂ€lv hĂ„ller pĂ„ med! 🙂

Jag har ingen musik som jag skriver sjĂ€lv pĂ„ nĂ€tet eller ens inspelat. Är mest intresserad utav studio teknik, mixning, inspelning osv. SĂ„ beklagar. Men shred eller vad det ska vara. Det lĂ„ter ju inte speciellt bra faktiskt. Jag har aldrig lyssnat pĂ„ honom men klart man hört namnet. SĂ„ blev lite paff. Har lyssnat lite under kvĂ€llen och ja. jag vet inte riktigt alltsĂ„.

Postat

NÀ jag Àr nog helt enkelt för slick... Ingen skugga över frank, sÀkert jÀtteduktig.

För mycket geni för att nÄgon som jag ska förstÄ. Hans musik Àr för mig liksom... jobbig. Mitt huvud exploderar.

Jag kollade lÀnken som postades hÀr med montana. Det lÀt ju faktiskt som svÀngig musik i ungefÀr 2 min, sen var det kört igen...

AlltsÄ hans gitarrlir? Àr det ironi eller tycker folk att han Àr (var) en gitarrist pÄ riktigt? Jag försöker hitta nÄgon bra punkt i det förbannade solo-infernot i "montana" men det gÄr inte.

Det lÄter som en nybörjare som "dummar sig"

Otroligt slarvigt spel, ideligen missade och döda toner, han bendar ju inte till rĂ€tt pitch en enda gĂ„ng? men det Ă€r kanske det genialiska i det hela? atonala kvartstoner? 🙂

Till rÄga pÄ allt var de det absolut fulaste sound jag hört ur en SG

Postat

SÀger sÄ hÀr, har inte lyssnat pÄ FZ förr, och efter att hört pÄ dessa klipp, lÀr jag inte göra det i fortsÀttningen heller.

Postat

du fĂ„r min respekt om du gör en cover som slĂ„r orginalet! 🙂

Det Àr ju bara löjligt om man inte fÄr tycka nÄgonting Àr dÄligt förrÀn man gjort nÄgot som Àr "bÀttre" sjÀlv. SÄ funkar det ju inte.

Postat

men kÀra nÄgon, frank zappa Àr ju inte kÀnd för att vara en duktig gitarrist utan mer som lÄtskrivare som kombinerade humor & musik, och vissa kan nog tycka att lÄtarna Àr rÀtt genialiska :-P Han plockade ju in Steve Vai som gitarrist i sitt turnéband, och han kan oxÄ vara rÀtt spacad och flummig men har dock ett exakt spel och otrolig teknik, nÄgot som frank zappa sjÀlv inte har.

Postat

NÀ, okej - men dÄ har jag missförstÄtt lite. Jag hade för mig att han var lite hyllad som gitarrist men sÄ var det kanske inte.

För som gitarrist var han fanimej nÄgot av det sÀmsta jag hört, det var ju ren komik. SG:n borde han ha lagt pÄ hyllan

Postat

Det Àr ju bara löjligt om man inte fÄr tycka nÄgonting Àr dÄligt förrÀn man gjort nÄgot som Àr "bÀttre" sjÀlv. SÄ funkar det ju inte.

NÀ jag hÄller med. Det var sÄ korkat sÄ jag orkade inte ens svara pÄ det

Postat

Montana lÄter ju skitbra. Ska lyssna in mig mer pÄ Zappa, gillar Captain Beefheart som fan och Zappa verkar ju vara lite samma grej.

Sen att det lÄter illa om Zappa pÄ 80-talet bekrÀftar ju bara regeln att det mesta blev skrÀp pÄ 80-talet, eller tja efter 1974 egentligen.

Postat

man fÄr tycka vad man vill, jag undrar bara vem det Àr som pratar

ta det bara lungt sĂ„ ordnar det sig! 🙂

Postat (redigerat)

Zappa krÀver lite tÄlamod att lÀra sig gilla tror jag.

Han Àr verkligen ingen musiker av rang, eller sÄngare heller för den delen.

Zappas storhet ligger i texterna, lÄtskrivandet och hans fantasi.

Att han sen omgav sig med sin tids mest aktade musiker kanske blir ett litet dilemma, dÄ folk som brukar bli imponerade av sÄnt oftast inte gillar hans musik.

Denna gillar jag

http://www.youtube.com/watch?v=KeQ_S8G16Rw

Edit: Min subjektiva Äsikt alltsÄ....

Redigerat av Anjou
Postat

Zappa krÀver lite tÄlamod att lÀra sig gilla tror jag.

Han Àr verkligen ingen musiker av rang, eller sÄngare heller för den delen.

Zappas storhet ligger i texterna, lÄtskrivandet och hans fantasi.

SÄ e det, jag Àr gammal trummis och jag formligen Àlskade zappa nÀr ja va typ 15-20 de e lÄtarna och arren som Àr grymma och alla de supermusiker som spelade med homom. Men det tar lite tid Ä gilla men det Àr ju olika hur vi tycker. Men ja lyssnade dÄ pÄ zappa, uk (ett bans som bozzio lira de med innan) stÄr upp Ä lirar med dubbla kaggar, de va cool, lyssnade Àven mycket pÄ Miles och Krupa.... kul :-) men kan hÄlla med om att de blir lite fÀr lÄnga gitsolon ibland.. Ä va hette basisten nu igen??? Grym han me...

Postat

Shredding Àr nÀr man klipper videor (eller spelar in eget ljud och spelar fel med mening) sÄ att lÄtarna lÄter otight.

Shredding:

http://www.youtube.com/watch?v=q5Ffj5vMFM4

Originalet:

http://www.youtube.com/watch?v=EzgGTTtR0kc

Fel!

Shredding Àr frÄn början ett begrepp för snabbt gitarrspel/instrumental-spel dÀr det spelas korta stycken ihopsatta till ett lÀngre stycke, typ instrumentalister som Tony MacAlpine, Paul Gilbert etc, att nÄgon "shreds" Àr nuförtiden ett nytt pÄhittat fenomen dÀr man förlöjligar kÀnda musiker genom att fÄ dem att lÄta skit helt enkelt... dock mycket roligt ialla fall

Postat

Fel!

Shredding Àr frÄn början ett begrepp för snabbt gitarrspel/instrumental-spel dÀr det spelas korta stycken ihopsatta till ett lÀngre stycke, typ instrumentalister som Tony MacAlpine, Paul Gilbert etc, att nÄgon "shreds" Àr nuförtiden ett nytt pÄhittat fenomen dÀr man förlöjligar kÀnda musiker genom att fÄ dem att lÄta skit helt enkelt... dock mycket roligt ialla fall

+1

FÖ tycker jag Zappa Ă€r en av dom fĂ„ som blir hyllad för sin skit! Black Page Ă€r det mest töntigaste som gjort!

Postat

Fel!

Fast det finns ju mÀnniskor som faktiskt spelar sÄ. PÄ riktigt.

Åke

Postat

Hej, jag Ă€r inte hĂ€r för att döma dig, utan för att kanske ge mina synpunktliga svar 😎

NÀ jag Àr nog helt enkelt för slick... Ingen skugga över frank, sÀkert jÀtteduktig.

För mycket geni för att nÄgon som jag ska förstÄ. Hans musik Àr för mig liksom... jobbig. Mitt huvud exploderar.

Det Àr ingen fara. Fler av mina vÀnner har blivit "överkörda" nÀr jag försökt att fÄ dom att lyssna pÄ honom. Det kan vara det om man Àr van vid "rak" musik. Upplagda verser, refrÀnger osv. Zappa erbjuder ett lite större spelfÀlt.

Jag kollade lÀnken som postades hÀr med montana. Det lÀt ju faktiskt som svÀngig musik i ungefÀr 2 min, sen var det kört igen...

Jag försöker hitta nÄgon bra punkt i det förbannade solo-infernot i "montana" men det gÄr inte.

Du fĂ„r snarare se det som ett konstnĂ€rligt uttryck. Ett uttryck som definierar Zappa. Först dĂ„ sĂ„ gĂ„r det kanske bĂ€ttre att lyssna 😉

AlltsÄ hans gitarrlir? Àr det ironi eller tycker folk att han Àr (var) en gitarrist pÄ riktigt?

MÄnga har sett honom som gitarrist. (Till och med Bob Dylan var tvungen att röra vid hans gitarr hemma hos honom precis som om dÀr var nÄgot magiskt med den som kanske skulle föras över pÄ honom).Han sÄg sig sjÀlv som kompositör. Men eftersom hans gitarriststatus var sÄ stor, sÄ producerade han boxen "Shut Up `n` Play yer Guitar" som innehöll gitarrsolon frÄn flera av hans liveframtrÀdanden runt vÀrlden. Som han skrev: för att tillgodose dessa som inte fick nog av den sidan av honom.

Otroligt slarvigt spel, ideligen missade och döda toner, han bendar ju inte till rĂ€tt pitch en enda gĂ„ng? men det Ă€r kanske det genialiska i det hela? atonala kvartstoner? 🙂

Zappa visste vad han gjorde, lita pÄ det.

Till rÄga pÄ allt var de det absolut fulaste sound jag hört ur en SG

Kanske. Men skulle du höra det soundet nĂ„gonstans, sĂ„ kommer du garanterat att tĂ€nka pĂ„ Frank Zappa,sĂ„ varumĂ€rkat Ă€r det 🙂.

Ps, Eftersom Frank Zappa skulle fyllt 70 Är i Är, sÄ kommer hans son Dweezil Zappa under detta Ärs turné med "Zappa Plays Zappa", bland annat köra hela plattan "Apostrophé" frÄn 1974 i delar under konserten. Kan vara vÀrt att kanske höra musiken framförd live med bland annat musiker som har lirat med Frank Zappa genom Ären. Biljetten kostar cirka 580 pix, men kan nog bli en upplevelse. Ds.

Postat (redigerat)

Det var faktiskt via ZPZ som jag upptÀckte musiken. Det gick en konsert pÄ SVT förra vÄren frÄn en ZPZ-spelning i USA och det var sÄ grymt svÀngigt!

Dom spelade i Malmö förra sommaren och jag var dÀr. Kan bara sÀga att det var riktigt, riktigt bra. Det Àr starkt jobbat av Dweezil och bandet att sÀtta Franks lÄtar sÄ bra som dom gör.

Frank Zappas gitarrspel fÄr man ta som det Àr. Vissa skivor Àr det bara gitarr-runkande frÄn början till slut, och jag kan medge att det inte alltid lÄter speciellt kul.

Men lyssna pÄ skivor som Joe's Garage - första skivan eller Overnite Sensation. Riktigt bra lÄtar med en rejÀl dos samhÀllssatir och humor!

En favorit pĂ„ Joe's garage Ă€r Crew Slut. 🙂 Hoppa fram till ca 4:25. 😉

http://www.youtube.com/watch?v=XSEgFCFZU-Q#t=4m25s

Och vad gÀller hans "sound" sÄ lades det mig veterligen ner otroliga mÀngder med tid och arbete i att skapa nya gitarrljud för att just inte lÄta som nÄgon annan. All heder Ät det!

Har ni chansen sÄ gÄ och se Zappa Plays Zappa. Det kostar en slant men man fÄr valuta för pengarna.

Redigerat av sebsongs
Postat (redigerat)

Kan inte motstÄ en av mina favoriter. Den enda lÄt som Frank Zappa gjorde en officiell musikvideo till. FrÄn albumet med samma namn, 1981. Skruva gÀrna upp volymen. Bra driv, tempo och produktion, tycker jag. Videon hade ju Àven ett budskap. Scenen med Roland Reagan i elektriska stolen gjorde att den fick lite censur i USA. Som andra lÄtar som har kÀnts provocerande: "Jewish Princess" och "I DonŽt Wanna Be Drafted" som handlar om förslaget om allmÀnn vÀrnplikt i USA t.ex.

http://www.youtube.com/watch?v=0h9jNLF2jmU

Lite trivia:

Frank Zappas försök att skapa ett surroundsystem till en konsert dÀr alla, oavsett var dom satt, skulle höra alla instrument lika bra lade grunden för de surroundsystem vi har idag, hemma.

En italiensk astronom fann en ny himlakropp och döpte den osjÀlviskt till "Zappa Frank".

Edit: Àndrade ordet "kosert" till "konsert"

Edit: Lade till: och "I DonŽt Wanna Be Drafted" som handlar om förslaget om allmÀnn vÀrnplikt i USA

RĂ€ttelse: Har tagit bort "Frank Zappa var en av dom första som med en god vĂ€n och snille lyckades skapa ett flerkanals mixerbord." DĂ€remot samarbetade han mycket med Paul Buff en tid, ett elektroniskt geni som pĂ„ egen hand hade byggt en femkanalsstudio i Cucamonga, Kalifornien. Unik i sitt slag. DĂ„ fanns bara fyrakanals studios. Infon hĂ€mtad ifrĂ„n boken "Mother! Is the Story Of Frank Zappa" av Michael Gray pĂ„ sidan 28. UrsĂ€kta felskrivningen, men rĂ€tt skall vara rĂ€tt 😊 "Demonproducenten fick mig att haja till) â˜ș

Redigerat av Jerry P
Postat

Montana lÄter ju skitbra. Ska lyssna in mig mer pÄ Zappa, gillar Captain Beefheart som fan och Zappa verkar ju vara lite samma grej.

Kanske kan vara intressant att veta att Frank Zappa och Captain Beefheart var gamla kompisar. Det var Frank Zappa som signade upp Beefheart,Alice Cooper och andra förmÄgor för första gÄngen pÄ sin etikett Bizarre.

Beefheart sjunger Àven lead pÄ Frank Zappas hyllade album "Hot Rats", 1969 pÄ lÄten "Willie The Pimp". Dom gjorde Àven en gemensam turné vilken avspeglas pÄ albumet "Bongo Fury", 1975. Mycket bra album!

Postat

Montana?!! Jiiiises!!!

Ytterligare en artist som jag verkligen inte förstÄr mig pÄ, eller dom som tycker att han Àr bra!

VÀrldens fulaste spelstil. Ko-ton och skitfult nybörjarvibrato, om ens det? LÄter som en urtrÄkig sinuston som aldrig vill sluta.

Det ENDA bra med han Àr att man hör direkt att det Àr Montana, en egen stil. Som absolut inte tilltalar mig!

Postat (redigerat)

Montana?!! Jiiiises!!!

Ytterligare en artist som jag verkligen inte förstÄr mig pÄ, eller dom som tycker att han Àr bra!

VÀrldens fulaste spelstil. Ko-ton och skitfult nybörjarvibrato, om ens det? LÄter som en urtrÄkig sinuston som aldrig vill sluta.

Det ENDA bra med han Àr att man hör direkt att det Àr Montana, en egen stil. Som absolut inte tilltalar mig!

Naj, naj, naj, KillWithSkill! 😛 "Montana" Ă€r inte en annan artist. LĂ„ten Frank Zappa spelar heter "Montana". Finns för övrigt i bra studioproduktion pĂ„ albumet Over-Nite Sensation, 1973. Detta album sĂ„lde mycket bra i Sverige, förövrigt.

Redigerat av Jerry P
Postat

Naj, naj, naj, KillWithSkill! 😛 "Montana" Ă€r inte en annan artist. LĂ„ten Frank Zappa spelar heter "Montana". Finns för övrigt i bra studioproduktion pĂ„ albumet Over-Nite Sensation, 1973. Detta album sĂ„lde mycket bra i Sverige, förövrigt.

HAHAHA Ja du ser, noll koll hĂ€r 🙂

Postat (redigerat)

HAHAHA Ja du ser, noll koll hĂ€r 🙂

Haha! Det Ă€r lugnt, kan vĂ€l inte gilla allt och veta allt heller. 😄

Redigerat av Jerry P
Postat (redigerat)

Det var tider det nÀr Zappa kunde vara med i Opp och poppa med Clabbe. Skulle man kunna tÀnka sig att Svt visade nÄgot sÄnt hÀr pÄ prime time idag ?

Åke

Redigerat av ake
Postat

SÄ e det, jag Àr gammal trummis och jag formligen Àlskade zappa nÀr ja va typ 15-20 de e lÄtarna och arren som Àr grymma och alla de supermusiker som spelade med homom. Men det tar lite tid Ä gilla men det Àr ju olika hur vi tycker. Men ja lyssnade dÄ pÄ zappa, uk (ett bans som bozzio lira de med innan) stÄr upp Ä lirar med dubbla kaggar, de va cool, lyssnade Àven mycket pÄ Miles och Krupa.... kul :-) men kan hÄlla med om att de blir lite fÀr lÄnga gitsolon ibland.. Ä va hette basisten nu igen??? Grym han me...

Patrick OŽ Hearn, 1975, 1979? Lirade med Bozzio dÄ.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.