Jump to content
Annons

Studiorum 25kvm betong basrummel


cRiTza

Recommended Posts

Jag blir så frustrerad över det här rummet jag precis har fått tag på.

Har skaffat reglar som jag slagit upp strax under taket horisontellt längs med väggarna.

I reglarna har jag häftat fast moltontyg och rumsklangen har blivit mycket dovare nu men basrumlet är fortfarande kvar.

Så för att äta upp basen antar jag att det behövs någonting bättre än tyg.

Det kommer komma ner lite möbler, soffa och sånt men just nu är det bedrövligt.

Finns det några bra tips som inte kostar skjortan så vore jag tacksam.

/Christer

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så för att äta upp basen antar jag att det behövs någonting bättre än tyg.

O ja.

Sök på "perforerad panel" eller "helmholtz" så finner du många bra trådar att läsa. Om du fortfarande har frågor så uppmuntras det att ställa dessa i redan existerande trådar (om det finns men det gör det garanterat 😉 ).

Från en aktuell tråd:

Innan man överhuvudtaget funderar över vilken behandling som ska appliceras så är det nödvändigt att först ta reda på vad målet är samt hitta en placering att utgå ifrån.

Vad är då målet?

I ett kontrollrum så eftersträvas en ”neutral akustik”. Detta innebär INTE ett dött rum utan reflektioner utan ett rum med mycket reflektioner EFTER en viss tid (relativt direktljudet). Denna tidsperiod (mellan direktljud och första reflektion som vi vill ha) kallas ISD (Initial Signal Delay) och utgör basen för det som kallas RFZ (Reflection Free Zone). Inom detta område ska reflektionerna vara så svaga som möjligt, helst < -30dB (relativt direktljud, som alltid). Efter ca 20 ms (varierar med rumsstorlek) så vill vi ha reflexer men inte starkare än ca -12dB och inte några få utan massor. Detta uppnås med hjälp av diffusorer. Man kan mot bakgrund av detta räkna ut vilka ytor som ger en reflektion tillbaka till lyssnare inom ISD och på dessa ytor vill man absorbera ett så brett område som möjligt men framförallt området ca 300 Hz uppåt. Porösa material med rätt egenskaper (lagom flödesmotstånd) fungerar bäst i detta fall men de måste vara minst ca 70mm (gärna med luftspalt) för att vara effektiva i lägre mellanregistret. Om man kan bygga djupare så kan man absorbera djupare.

Då det är väldigt lätt att absorbera höga frekvenser och väldigt ”svårt” att absorbera lägre, är det ett vanligt problem att man absorberar för mycket diskant (och kanske lite mellan …) men lite eller ingen bas. För att undvika detta misstag så bör man använda så lite ”bredbands absorbenter” (porösa material som inte är täckta med panel) som möjligt, d v s bara på de ytor som ger tidiga reflektioner inom ISD. Resterande ytor kan användas för basabsorbenter och diffusorer.

Diffusorer kan användas på ytor som befinner sig längre bort än: Reflexavstånd – direktavstånd = > ISD-tiden. Då en bra diffusor reflekterar åt alla håll oavsett infallsvinkel så vill vi inte att denna reflekterar tillbaka energi om detta innebär att reflektionerna anländer innan ISD-slutet.

Basabsorbenter kan vara krångligt att designa, placera och bygga men om man inte orkar ge sig in på detta så kan man bygga ”super chunks / corner traps”. Dessa bygger på samma princip som vanliga porösa absorbenter vilket innebär att de måste vara väldigt djupa för att kunna absorbera bas och de kommer inte att vara effektiva mot den lägsta basen (under ca 50-60 Hz). För att undvika absorption i högre register kan man täcka dessa med tunn board eller perforerad board.

Givetvis så är målet gällande frekvensgång att få en så jämn respons som möjligt (med reservation för ev. flack sluttning efter Schroeder frekvensen) men i basregionen kan det vara svårt att nå bättre resultat än ca +/- 5-10 dB hur mycket man än kan bygga. Kanske viktigare än frekvensgång i lägsta registret är decay-tiden hos frekvenserna. Om man inte behandlar mot basproblem så är det inte ovanligt att se decay-tider på flera sekunder hos vissa frekvenser (alltid relaterade till stående vågor) och detta är givetvis inte önskvärt. Målet här är ca 0.3 sekunder (men riktvärde och tolerans varierar med rumsstorlek samt frekvens).

För att kunna applicera dessa principer så måste du först bestämma dig för en placering (centrerat mot en kortsida brukar vara bäst) och när detta är gjort göra några mätningar så du vet vilka problem du försöker lösa. Det finns massor med bra trådar där de flesta frågor redan ställts och besvarats så det finns mycket att läsa.

Du kan själv se hur olika tjocklekar absorberar med denna kalkylator:

http://www.whealy.com/acoustics/Porous.html

Även om man drar till med extremt flödesmotstånd så har tunna material ingen absorptionsförmåga i lägre register:

post-9550-045420000 1285886350_thumb.gif

"Carpet as Sound Absorber

Carpet commonly dominates the acoustical picture in many types of spaces. It is the

one amenity the owner often specifies in advance and the reason is more often comfort

and appearance than acoustic. Carpet and its underlay can provide significant absorption

at mid and high frequencies. Suppose that carpet is placed in a recording studio

with a floor area of 1,000 ft2. Further, suppose that reverberation time is specified to be

about 0.5 second, which requires 1,060 sabins of absorption in this room. At higher

audio frequencies, a heavy carpet and pad with an absorption coefficient of around 0.6

gives 600 sabins of absorption at 4 kHz or 57% of the required absorption for the entire

room before the absorption needs of walls and ceiling are even considered. The acoustical

design is quite limited before it is started.

There is another, more serious problem. This high absorbance of carpet is only at

higher audio frequencies. Carpet having an absorption coefficient of 0.60 at 4 kHz may

offer only 0.05 at 125 Hz. In other words, the 1,000 ft2 of carpet introduces 600 sabins at

4 kHz but only 50 sabins at 125 Hz. This is a major problem encountered in many acoustical

treatments."

"In some rooms, the acoustical treatment may prescribe an overuse of carpeted floors

and drapes, which emphasizes a shortcoming of most porous absorbers—that of poor

low-frequency absorption. Tiles of cellulose fiber with perforated faces are also deficient

in low-frequency absorption. Overly enthusiastic use of porous absorbers causes

overabsorption of high frequency sound energy, without addressing a major problem

of room acoustics, low-frequency standing waves."

Master Handbook of Acoustics

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...