Jump to content
Annons

Nybörjare behöver hjälp med val av mikrofon!


countryteen

Recommended Posts

Hej. Jag hade tänk mig att köpa en LINE6 POD STUDIO UX1. Länk http://www.thomann.de/se/line6_pod_studio_ux1.htm.

Men sen när jag satt och kollade på en vettig mikrofon för runt 1000 lappen så såg jag ju att det finns en uppsjö av olika slags mikrofoner.

Kan någon hjälpa mig och säga vad som passar line6 POD. Eller ska man satsa på att köpa LINE6 POD STUDIO UX2. Länk http://www.thomann.de/se/line6_pod_studio_ux2.htm som är snäppet värre som har phantom power för om jag har förstått rätt så ska de behövas för att få ut någon effekt ur mikrofonerna? eller är ja helt ut och cyklar? =)

Eller finns det någon vettig mikrofon för ca 1000kr som passar LINE6 POD STUDIO UX1 som inte behöver phantom ?

Tacksam för snabba svar. Mvh/ nybörjaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Mikrofoner passar inte till Line6 POD. Mikrofoner passar till olika instrument och vilket "sound" man vill ha. Dvs. en mikrofon kan låta bäst på din röst och en annan mikrofon kan låta bäst på någon annans röst.

Men, man kan lista upp massor av mikrofonmodeller som är bra sångmikrofoner, däribland klassikern Shure SM58 som är vanlig i livebruk.

2. Det finns olika typer av mikrofoner. Två vanliga typer är dynamisk mik och kondensatormik. En dynamisk mikrofon behöver ingen strömförsörjning. En kondensatormikrofon behöver 48V (fantommatning).

Så till POD Studio UX1 kan du antingen använda dynamiska mikrofoner, eller koppla in en separat mikförstärkare i ljudkortet istället för att använda den mikförstärkare som sitter inbyggt i ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Mikrofoner passar inte till Line6 POD. Mikrofoner passar till olika instrument och vilket "sound" man vill ha. Dvs. en mikrofon kan låta bäst på din röst och en annan mikrofon kan låta bäst på någon annans röst.

Men, man kan lista upp massor av mikrofonmodeller som är bra sångmikrofoner, däribland klassikern Shure SM58 som är vanlig i livebruk.

2. Det finns olika typer av mikrofoner. Två vanliga typer är dynamisk mik och kondensatormik. En dynamisk mikrofon behöver ingen strömförsörjning. En kondensatormikrofon behöver 48V (fantommatning).

Så till POD Studio UX1 kan du antingen använda dynamiska mikrofoner, eller koppla in en separat mikförstärkare i ljudkortet istället för att använda den mikförstärkare som sitter inbyggt i ljudkortet.

Okey. Men då ska jag satsa på en dynamisk då till POD studio UX1. Det borde vell duga för en nybörjare som ska spela in lite för sig själv för skojs skull!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle satsa på en ux2 istället, skiljer ju inte så mycket prismässigt 2199 - 1499 = 700 kr. Skulle du vilja ha en mik som kräver fantommatning så fixar ju ux2 det galant. Har en själv och mycket nöjd med den så här långt. Finns förstås andra ljudkort i samma prisklass som kan vara intressanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

3. Jag skulle helst köpa ett annat ljudkort - eller i alla fall UX2 eftersom den har bättre mikförstärkning med fantommatning och det blir billigare än att köpa en separat mikpreamp.

Vad har fått dig intresserad av just Line6? Rekommendationer?

4. Eftersom du ska spela in och inte sjunga live, så föreslår jag en stormembransmikrofon.

Har du någon musikaffär i närheten där du kan prova olika stormembransmikrofoner?

Ska du handla hos Thomann finns t ex ett paket med mikrofonen RØDE NT-1A, mikhållare (shockmount) med puffskydd, mikkabel och ett mikstativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag ska ju ha mikrofonen till sång. hade tänk mig lägga max 1000kr på mikrofon för känns inte som någon ide att köpa nått bättre eftersom jag inte är någon finlirare inom ljud och kvalite. jag hör nog inte så stor skillnad 😛 Men för 1000kr tycker vell ja att man borde få något som man klarar sig fint på som nybörjare?

Ja tar och kastar till lite extra pengar så man får den med fantommatning då. LINE6 POD STUDIO UX2 http://www.thomann.de/se/line6_pod_studio_ux2.htm

Kan någon rekomendera någon mik på tohmann kring 1000lappen som passar till POD STUDIO UX2 och främst till sång (Dansband/Elvis) Stuket.!

Är inne på den Shure SM58 som verkar vara bra för sin prisklass?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan någon rekomendera någon mik på tohmann kring 1000lappen som passar till POD STUDIO UX2 och främst till sång (Dansband/Elvis) Stuket.!

Är inne på den Shure SM58 som verkar vara bra för sin prisklass?

Alla mikrofoner passar till UX2 (då den kan ge ström). Vilken mic som passar din röst kan ingen svara på, så du måste testa. Om du inte "kan" prova så är det ett lotteri. Köp i så fall en billig kondensator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...