Jump to content
Annons

Enkla cd-fodral av papp.


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Hur fÄ tag pÄ enkla cd-fodral av papp? GÄ till ett tryckeri eller? Jag har gjort en enkel cd med gamla visor som jag tÀnkt mig kunna sÀlja i en sisÄdÀr 30 ex, sÄ cd-arna hade jag tÀnkt brÀnna en och en i portan. Men nÄn form av omslag vill jag ha. Hur gör man? I gÄr sjöng jag "Blott en dag" med akustisk backtrack frÄn cd-n för ett gÀng rockers/fyllon, fick vÀrsta ovationerna efter den psalmen. SÄ cd-n gÄr det nog att krÀnga nÄgra ex av för en 50-lapp. Men pappfodralet?

Förresten tycker jag riktiga cd-fodral av plast Àr ett j-a skit, papp mÄste vara bÀttre...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Intressant, lÄt oss veta hur det gÄr! MÄste ju finnas fler som funderat pÄ att slÀppa smÄ upplagor dÀr man lika gÀrna kan brÀnna sjÀlv (sen kan man ju köpa en sÄn skrivare som skriver ut pÄ cd-skivor, sÄ kan man piffa till det ytterligare för en billig peng).

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja. NÀr jag Àr ute och spelar, bÄde med enmansbandet och med GUITAR 66 kommer det ofta nÄn och vill köpa en cd. Man Àr en korkskalle som aldrig har nÄtn cd med sig. Hade man ett hyfsat pappfodral skulle man kunna öka pÄ gaget varje gÄng. Vanligt folk Àr sÀkert helt nöjda med ganska enkla inspelningar ocksÄ. Bara sÄngen hörs Àr de flesta nöjda.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Det finns ju bÀttre alternativ Àn bÄde plast och kanske ocksÄ Àn papp?

Jewelboxes kan fÄ sprickor och den dÀr disc tray-insatsen kan gÄ sönder och inte hÄlla skivan pÄ plats - det Àr elÀndigt, visst.

Men papp kan ha sina nackdelar ocksÄ. FörhÄllandevis dyrt med tanke pÄ att man fÄr en mer fuktkÀnslig utsida (jfr m plast och metall),

den kan vikas och nötas och trycket bleks, samt att den ofta saknar innerpÄse och repar skivan.

Det finns fler alternativ, utan eller med plats för booklet ocksÄ... sÄsom polypropylenfodral (halvhÄrda cd-fodral), kallas PP Cd box:

Skivfabriken

DPD Media

//:debatt

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har inte fĂ„tt nĂ„n offert Ă€n frĂ„n electric se. fast jag fick ett attemiskt svar direk dĂ€r de sa att de skulle svara snabbt. De vill völ inte sĂ€lja bara 50 st eller vad jag nu fyllde i. En sĂ„n bestĂ€llning betalar inga vĂ€stindiensemestrar. Haha, fy fan. 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

3000? Sjukt, jag skippar dem. Polarna brÀnde cdar och fodral, allt i fyrfÀrg, mÄngsidig folder och rubbet, i Danmark, tror de gav 6000 för 500 ex. Ska frÄga honom vad företaget hette.,,

Ja, gör gÀrna det. Det lÀt ju enormt billigt. Kanske de hade sÀnt dem vidare till fabrik i Lettland/Polen eller liknande?

6000 kr för 500 ex...

dÄ kostar nog 50 ex 5000 kr dÀr.

Det Àr ju inte antalet du "betalar för" s.a.s.

Det Àr ju den mall (original) som framstÀlls, som man sedan kan trycka

1, 10, 50, 100, 1000, 10000 eller 1000000 exemplar ifrÄn, som kostar...

DÀrför Àr det ju aldrig försvarbart att göra en liten upplaga av en cd

med allt det grafiska hos en fabrik eller ett tryckeri.

Kostnaden per exemplar blir enorm. Men inte heller "bara" trycket

eller "bara" den pressade cd-n hade jag satsat pÄ, om det gÀller en

upplaga pÄ mindre Àn 300 exemplar. Gör man 300 ex och tar 100 spÀnn

inkl moms styck, sÄ gÄr man jÀmnt upp brukar det heta.

Jag ser ju att du brÀnner cd-na sjÀlv i maskinen. Men satsa dÄ pÄ

att fixa en cd-box/cd-ficka sjÀlv ocksÄ.

Har du skrivare? Att investera i en sÄn dÀr blÀckfÀrgskrivare Àr inte dumt.

Med rÀtt papper (=sÄdana som inte smetar av sig) blir kvaliteten jÀttegod.

Skaffa dÄ en modell dÀr du kan skriva ut tjusigt pÄ cdna ocksÄ.

Blir ju intressant att se vad Electric svarar.

//:debatt

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fick offerten igÄr. I fyrfÀrgstryck

BESKRIVNING ANTAL PRIS/ST BELOPP

Ingen skiva, Pappficka, Ingen booklet 100 17,00 1 700

AlltsÄ 17 kr styck för en upplaga pÄ 100. Det Àr vÀl ingen idé för tryckeriet att hÄlla pÄ alls för billigare Àn sÄ.

Jag har en ganska ny Canon-skrivare. Vet att den kan skriva pÄ cd-skivor. En genomskinlig plastficka, sen lite hemmatryck pÄ cdn i stÀllet kanske. Men dÄ ska man fata hur i h-e man gör med skrivarn.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

17 kr styck var billigt, vad trodde du det skulle kosta?

Sannolikt framstÀller de ingen film, dvs tryckoriginal dÄ, utan bara "skriver ut" helt enkelt,

men det kan man göra sjÀlv hemma eller borta.

Jag har tvĂ„ Canon-skrivare. Är det nĂ„t du undrar över... skriv hĂ€r. Är det en BJC- eller PiXMA-modell?

Det Àr busenkelt. Kan du skriva ut pÄ cd/dvd, sÄ har du fÄtt med en insats för det.

Ska du köpa cd-fickor i plast sÄ rekommenderar jag:

CD IN CASE

För Canon-blÀck rekommenderas Canon, eller Pelikan som Àr en ersÀttare:

NORDIC INK

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...