Jump to content
Annons

A/d omvandlare. Kan jag höra skillnad?


eagleman

Recommended Posts

Hej jag skulle vilja få ett gått råd och lite klokhet.

Jag skulle bla vilja veta hur mkt en a/d omvandlare egentligen spelar för roll när det gäller ett hörbart resultat. Jag vill nämligen uppdatera hemmastadion med gärna ett fåtal men bra prylar. Just nu använder jag en Neumann tlm49 för framförallt sång och stränginstrument. I övrigt så har jag 2st Beyerdynamic mc 930 för stereoupptagningar och diverse andra mickar beroende på vad som skall spelas in. Vi spelar in via 2st Focusrite Isa one alternativt Golden age pre-73 som preampar till ett gammalt Focusrite Saffire pro10(+8 preampar) via Firewire till Cubase. Senaste inköpet var ISA One som jag tyckte gjorde att bla tlm49:an verkligen kom till sin rätt. Funderar nu på att köpa ett bättre Firewire interface och har då läst mig till RME Fireface 800/400 eller Focusrite Saffire 56 med 2 liquid preampar. Jag är väldigt sugen på Saffiren med alla dess extra finesser. RME Fireface skall dock ha väldigt bra a/d omvandlare. Det viktigaste för mig är dock att det slutgiltiga resultatet ljudmässigt blir så bra som möjligt över Firewire till Cubase.

Så nu till min fråga. Skulle jag höra skillnad på Saffiren och Firefacen eller är skillnaden försumbar för mitt wannabe hemmastudioöra??

Saffire 56

RME fireface 800

Redigerat av eagleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 113
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Undrar om det inte funkar att spela in något du gillar väldigt svagt, säg -40dbfs. När du sen drar upp volymen (normaliserar) märker du kanske lättare skillnaderna hos olika tillverkare.

abi

Redigerat av Abi Bah
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det finns två svar på din fråga; ja och nej. Många hävdar att de hör glasklar skillnad på en gång. Jag har själv envist hävdat det, tills jag åkte dit i ett blindtest mellan två ljudkort, ett dyrare och ett med betydligt lägra pris. Efter det är jag inte lika säker. Om jag vet vilka kort det är frågan om upplever jag en tydlig skillnad. Så tydlig att en uppgradering har varit och är ytterst aktuell för min del; kan jag höra en positiv skillnad är det för mig värt pengarna. Om just du hör någon skillnad kan jag inte svara på, och det kan nog ingen annan än du själv. Men om detta finns det lika många åsikter som det finns medlemmar här på forumet. Samma gäller bland proffsen; vissa bryr sig knappt om vad de har för omvandlare, medan andra lägger ofantliga summor på dem.

Sen är det också en fråga om vad man prioriterar. Är det värt att lägga x antal tusen på nya omvandlare, eller finns det saker man behöver mer i sin studio? Ligger det man som musiker upplever som begränsningar/brister i ljudet i utrustningen eller hos musikern själv (om du faktiskt ärligt talat upplever brister i omvandlingen)? Har du större nytta av något annat?

Kanske inte ett rakt svar på din fråga, men iaf en hjälp på vägen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis i denna kväll fått hem och installerat mitt nya ljudkort, Focusrite saffire 56 liquid.

Ger ett suveränt förstaintryck men jag kan inte uttala mig mer än så än då...

Har precis som du läst en massa om ljudkort i övre mellanprisklassen och valde detta

/G

Link to comment
Dela på andra sajter

Du hör en ENORM skillnad. Jag har haft och provat flertal ljudkort i Focusrite Saffire "klass" och dom är inte dåliga MEN dom låter betydligt sämre. Främst DAC'en och även preampsen är det som är BRUTAL skillnad på. Jag har tom köpt 2 st och kör numer 2 RME 800 i olika rum.

Sist hade jag ett Digi 003 rack som ska vara "skapligt" men det var så stor skillnad på dac och preamps att jag faktiskt inte trodde det var sant. Det åkte ut till kråkorna på 2 sekunder.

Jag har svårt att tro att ni som säger att man INTE hör skillnad verkligen har arbetat med en mix och ett RME 400/800 ? Det är ju så en döv skulle höra skillnad. Däremot kan man verkligen diskutera vad man har för budget och hur seriösa inspelningar man ska göra. Det finns ju bättre grejer än RME =) Men pris / prestanda om man har budget för ett RME så kan jag bara säga KÖP! :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hänger förstås också en del på vilken lyssning man har. Om lyssningen är risig, så har man nog väldigt svårt att höra skillnad, men med bra lyssning så kan det ha betydelse. Jag tycker att det är onödigt att chansa, så själv kör jag med Benchmark, Audient och RME...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tar uttalande som enorm skillnad som rent skitsnack.

AD/DA är mycket svårt att höra skillnad på om man spelar in på 44.1khz.

Har gjort en riktig A/B test eller pratar ni om vad ni upplever efter att ha köpt grejerna?

Preamps skiljer mer. Hur dom låter på de olika ljudkorten har jag ingen aning om.

Ni som är så säkra på att ni har bra lyssning bör ta min test ovan och berätta var klippen ligger... Borde vara en enkel sak med tanke på att grejerna jag kört i kostar 500 beggat.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Tack för alla reflektioner. Nu tycker jag det blir lite intressant. Verkar var ett tydligt ja eller nej här med tanke responsen. Jag spelar in det mesta materialet i 24/96 oftast akustiskt med sång med tex. shuffle vispar och bas. Dvs ganska tydliga instrument som behöver framträda som självständiga delar i mixen. På senare tid har jag försökt att få det att bli mer 3 dimensionellt med korta och långa reverb med olika bredd (spännande). Jag misstänker att kvaliten på a/d omvandlingen borde spela roll på någon form av upplösning/klarhet/luft eller hur jag nu skall uttrycka mig. Frågan är dock fortfarande om vi mest pratar om subtila skillnader eller om de verkligen påverkar. Ok för att ref.högtalare såklart (Tannoy Reveal för min del) hörlurar, rummet spelar stor roll. Jag tänker att mikrofonens upplösning och detaljrikedom tillsammans med en bättre preamp är en förutsättning att a/d omvandlaren kanske bättre kommer till sin rätt men att det kanske är subtila skillnader trots allt och det är väl det min frågeställning framförallt handlar om. Vore kul att mera höra i detalj vad som blir bättre av er som tycker att man faktiskt kan märka skillnad om jag nu skulle skaffa en RME istället för Saffiren. Sedan är det ju bra om resultatet som bränns ner på cd:n är bra oavsett bättre sämre ref. högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man upplever en stor förbättring efter att man har bytt, så finns alltid risken att en rejäl bit av skillnaden kan handla om placebo. Man har väldigt kort hörselminne, så det räcker inte att testa och sedan att det tar en stund att koppla om innan man testar den andra, så det måste vara ett A/B-test med omedelbar omkoppling för att man ska kunna vara säker på att det verkligen är bättre eller sämre.

Själv har jag inte gjort något A/B-test, utan har mest tyckt att jag vill eliminera risken att något i kedjan är sämre än övriga prylar... 😉

Har dock tänkt göra ett omvandlartest så småningom, både med de omvandlare jag har själv och med inlånade prylar - och sedan lägga upp på min testsite. Tiden ska räcka till så mycket, så dessvärre kommer det att dröja...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

För att få en uppfattning om hur mycket din AD/DA färgar kan du göra så hä:

1. Ta din favoritinspelning från CD som du tycker låter mycket bra och rippa ned den till .wav.

2. Kör in denna inspelning in i din DAW.

3. Koppla sedan så att du spelar in låten analogt via din DA till din AD, du kan få sänka lite så att inte inspelningen distar.

4. Normalisera båda filerna så att topparna ligger på samma nivå.

5. Synka upp den nya inspelningen med wav filen från CDn så att dom ligger i synk. .

6. Klipp slumpmässigt över båda spåren och muta vartannat wav filen och den fil som du spelat in analogt så att du får kan sätta dig tillbaka och lyssna i lugn och ro.

7. Lyssna på ovan utan att titta på din DAW.

Hör du någon skillnad?

Om ja, köp nytt.

Om nej luta dig tillbaka och köp nåt annat skoj än AD/DA.

Hör du en tydlig skillnad mellan klippen så har du troligen gjort fel.

Om man vill vara säker på att man gjort det yppersta för att få bra ljudkvalité kan man köpa ny AD/DA. Det är en sak. Men att höra skillnaden är en annan.

Lycka till!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

...fast det testet säger inget om hur bra/dålig omvandlaren är jämfört med andra omvandlare...

Resultatet kan ju aldrig bli bättre än den ursprungliga AD-omvandlingen - och det du hör blir aldrig bättre än den befintliga DA-omvandlingen (och monitorerna/lurarna som du lyssnar med).

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle jag höra skillnad på Saffiren och Firefacen eller är skillnaden försumbar för mitt wannabe hemmastudioöra??

Saffire 56

RME fireface 800

du kan säkert höra skillnad

men det troliga är att det är annat än själva ad/da som gör skillnaden eftersom det är preamps å lite andra funktioner i bägge

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

...fast det testet säger inget om hur bra/dålig omvandlaren är jämfört med andra omvandlare...

Resultatet kan ju aldrig bli bättre än den ursprungliga AD-omvandlingen - och det du hör blir aldrig bättre än den befintliga DA-omvandlingen (och monitorerna/lurarna som du lyssnar med).

Hur tänker du nu Claes.

Om du tar en mix av inspelad av tekniker och mixerkillar i världsklass och dom har använt det bästa dom har i sina studios, kommer inte den att avslöja AD/DA omvandlingen ni en loopback test menar du?

I så fall kan man aldrig testa AD/DA och vi kommer alla att springa iväg och köpa nätkablar för tusentalskronor.

Berätta för mig hur du tänker göra dina testinspelningar.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden mellan drloops två lyssningsexempel är att den ena filen har gått genom ljudkortets AD, båda går genom kortets DA vid lyssning?? Rätta mig om jag fattar fel.

Hur som helst borde väl inte just AD/DA omvandlare vara nån större anledning till försämrat ljud? Borde finnas miljoner andra faktorer som färgar betydligt mkt mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

trams trams trams. Jag hör ingen skillnad på omvandlingen i ett SSL alphalink och en behringer ada8000.

Som någon sade, den upplevda skillnaden när man köpt en pryl går inte att jämföra med den faktiska skillnaden när man blindtestas.

Det finns ett klassiskt test på gearslutz som du kan googla fram. En shootout mellan Behringer ADA8000 och Lynx Aurora. En stem-mix är inspelad genom vardera burk från samma DAW och nivåerna är exakta.

Majoriteten valde behringern och gissade på att det var Lynxen, före Lynxen själv...

Ni får tjabba om vad ni vill här inne, men ett blindtest säger sanningen. Punkt.

Redigerat av JJMusik
Link to comment
Dela på andra sajter

Varsågod drloop 🙂

Nä men jag har läst alla dina inlägg i den här debatten och du vinner alltid. Nu kände jag det dags att faktiskt gå in och hjälpa till lite.

Har man köpt en dyr omvandlare så både vill och tror man att den låter bättre och man stångar sig blodig för den tron då. Så är det bara.

Sålänge man inte vågar ta ett blindtest ska man inte heller ge sig in i debatten.

Sedan kommer naturligtvis de ännu tramsigare klagomålen på testets utförande och musiken som använts osv...

Gör man som du beskrev ovan, eller tar en Stem-mix (eller en hel mix för den delen) - skickar ut mixen genom sin omvandlare, tillbaka mixen på två ingångar i sin omvandlare igen och spelar in dessa ingångar - alltså spelar in mixen som en stereofil i sitt DAW så har man ett tillförlitligt test.

Gör då exakt likadant med båda omvandlarna i samma session. Normalisera filerna och lyssna på dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur tänker du nu Claes.

Om du tar en mix av inspelad av tekniker och mixerkillar i världsklass och dom har använt det bästa dom har i sina studios, kommer inte den att avslöja AD/DA omvandlingen ni en loopback test menar du?

😆 När jag svarade så lyckades jag tydligen missa det där att du spelade in från en CD...

Det är förstås bättre än jag tänkte när jag svarade - men det säger ju ändå inget om hur den aktuella omvandlaren är jämfört med andra omvandlare. Då måste man ändå A/B-testa genom att byta mellan två omvandlare, eller hur?

I så fall kan man aldrig testa AD/DA och vi kommer alla att springa iväg och köpa nätkablar för tusentalskronor.

Signalkablar har jag också planerat att göra testinspelningar med, för att avliva diverse myter där. Jag har flera olika som liger och väntar på att jag ska får tid att börja pilla med det - allt från billiga skräpkablar från Clas Ohlsson till riktningsbestämda Supra-kablar och svindyra silverkablar...

Berätta för mig hur du tänker göra dina testinspelningar.

Där har jag ett problem till att börja med. Tiden ska först och främst finnas för att ta tag i det ordentligt 😉 - och en sådan sak där det kan handla om väldigt små skillnader, så gäller det att vara extremt noga med allting. Eftersom jag ska lägga upp det på testsiten, så behöver jag börja med att spela in någon egen liten musiksnutt (för att slippa STIM-avgifter) live genom omvandlare som ingen kan påstå innehåller några brister - exempelvis min Benchmark ADC1. För att göra två flugor på smällen, så tänkte jag ta det i både 44.1 och 96kHz (Benchmarken skickar ut i 44.1kHz på en aux-utgång oavsett vilken samplingsfekvens huvudutgången är inställd på, så inspelningarna går att göra samtidigt, om man kör det till två olika datorer), så kan man avfärda en myt till på köpet... 😉

När det är gjort, så kan jag ta de olika instrumenten och/eller hela mixen och spela in på nytt i en loop, som du också beskrev. Vidare så tänkte jag köra med en analog tongenerator och spela in brus och toner, för att ha fler möjligheter till jämförelser. Nivån kollar jag förstås med oscilloskop, så att det verkligen blir exakt samma på alla inspelningar.

För att förstärka eventuella färgningar så tänkte jag också att jag kanske skulle köra det inspelade i en ny loop och spela in igen, så att det till slut är kanske 10 kopior av kopian, typ...

Eftersom jag tänker göra det så noga som möjligt från början, så kommer jag att kunna upprepa resten av processen när jag får möjlighet att låna olika omvandlare efter hand.

Andra förslag på tillvägagångssätt välkomnas, om du eller någon annan har något att tillägga. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Men Claes. Om det inte hörs tydlig skillnad på inspelad CD och en signalkedja för 500 spänn. Förväntar du dig att höra skillnad på en dyrare utrustning?

Färgar den dyrare utrustningen kanske på nåt esoteriskt vis som du kan förklara?

Jag har använt skitkablar, billig AD/DA och en Behringer mixer. Det borde göra skillnad eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men Claes. Om det inte hörs tydlig skillnad på inspelad CD och en signalkedja för 500 spänn. Förväntar du dig att höra skillnad på en dyrare utrustning?

Färgar den dyrare utrustningen kanske på nåt esoteriskt vis som du kan förklara?

Jag har använt skitkablar, billig AD/DA och en Behringer mixer. Det borde göra skillnad eller hur?

Det är just sådant jag vill ta reda på genom att göra diverse tester på bästa tänkbara sätt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det är just sådant jag vill ta reda på genom att göra diverse tester på bästa tänkbara sätt. 🙂

Så du har tillgång till ett bra studiorum?

Och du kan spela in något som är lika bra eller bättre än den bästa CD produktion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du har tillgång till ett bra studiorum?

Och du kan spela in något som är lika bra eller bättre än den bästa CD produktion?

Problemet är ju att jag ska kunna lägga upp resultatet på min testsite utan att behöva betala för en STIM-licens. Det är därför jag måste spela in själv. Annars hade jag kunnat ta en färdig CD - men det går ju inte om man ska låta folk lyssna eller ladda ner det.

Jag har tillgång till en mycket välbyggd studio hos en god vän, så den biten är inget problem. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Problemet är ju att jag ska kunna lägga upp resultatet på min testsite utan att behöva betala för en STIM-licens. Det är därför jag måste spela in själv. Annars hade jag kunnat ta en färdig CD - men det går ju inte om man ska låta folk lyssna eller ladda ner det.

Jag har tillgång till en mycket välbyggd studio hos en god vän, så den biten är inget problem. 🙂

Och du och din kompis är världsklasstekniker?

I rest my case Claes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet är ju att jag ska kunna lägga upp resultatet på min testsite utan att behöva betala för en STIM-licens.

generera lite rosa brus å kör igenom några olika d/a a/d - fasvänd mot orginalet å se vad som finns kvar

testa din benchmark också

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...