Jump to content
Annons

Feedback önskas på hemmastudio-skiss!


janglesoul

Recommended Posts

Hej,

Efter att ägnat timmar åt att läsa olika imponerande byggtrådar har jag försökt skissa på en egen hemmastudio, eller med något blygsammare formulering, musikrum. Ambitionerna är högst måttliga, och det är brist på tid lika mycket som pengar som sätter gränserna för akustikbehandlingen av rummet. Om ni med kunniga, kritiska och vänliga ögon skulle vilja snabbgranska det här skulle jag vara mycket tacksam!! Här är förutsättningarna:

Finnes: Ett extra sovrum med måtten 3,85 x 3,16 x 2,38. Tak – gips, golv – parkett, väggar – gips med en övermålad knottrig strukturtapet. Ett fönster. Eget hus - stör inga grannar.

Mål: Jag vill få ett trevligt och snabbjobbat musikrum som fungerar som låtskrivarstudio för produktion av skisser och/eller enklare singer/songwriter-produktioner. Inspelning av sång, akustiska instrument, liten gitarrförstärkare. Det ska bli schyst men behöver inte vara perfekt. Alltså är jag ute efter de stora enkla förbättringarna, men vill inte jaga de sista procenten fram till perfekt ljud. För de projekt som ska vara ”perfekta” hyr jag in mig i professionell studio med ljudtekniker.

Vill undvika: Att lägga tid och huvudbry på ljudmätningar, frekvensanalyser i olika datorprogram. Då lägger jag hellre tiden på att lära mig mina arbetsverktyg (Ableton, Reason mm). Ljudisolering bryr jag mig inte om, hyfsad akustikbehandling är det som gäller.

Idé: Att bygga ett inspelningshörn och en eller flera basfällor (superchunk) samt kanske en eller två flyttbara skärmar. Men att därutöver förlita mig på vanliga möbler. Hyllor som diffusorer, matta på golvet, bäddsoffa, gardiner etc.

Skiss på rummet:

musikrum_skiss1.jpg

Frågor:

Basfällor och absorbenter har jag tänkt tillverka i glasull - Isover piano - som täcks med tyg. Eller är annat material att föredra? (såväl vad gäller ljud som flygande partiklar).

På skissen har jag ritat in en basfälla i sånghörnan. Räcker det? Eller borde jag bygga några i hörnen runt fönstren också?

Sånghörnet blir ca 1,25 x 1,25 m. Är det tillräckligt stort? (Beräknat efter bredd på Isover-skivorna)

Tack för att ni läser och välkomna med synpunkter!

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
På skissen har jag ritat in en basfälla i sånghörnan. Räcker det? Eller borde jag bygga några i hörnen runt fönstren också?

din soffa kommer ju absorbera en del också

till ändamålet kommer detta funka alldeles utmärkt å du behöver inte lägga till särskilt mycket - med tanke på att seriösare inspelningar tar du i riktig studio

för komposition å skisser/demo så är det viktigare med arbetsflöde å trivsel än det prefekta ljudet

det enda jag tänker på är att datorn å sånghörnan är i varandras ändar - det blir lite spring emellan för varje feltagning vilket kanske kan bli störigt i längden

Link to comment
Dela på andra sajter

din soffa kommer ju absorbera en del också

till ändamålet kommer detta funka alldeles utmärkt å du behöver inte lägga till särskilt mycket - med tanke på att seriösare inspelningar tar du i riktig studio

för komposition å skisser/demo så är det viktigare med arbetsflöde å trivsel än det prefekta ljudet

det enda jag tänker på är att datorn å sånghörnan är i varandras ändar - det blir lite spring emellan för varje feltagning vilket kanske kan bli störigt i längden

Tack för snabb feedback! Klok synpunkt angående springet. Antingen får jag tänka om gällande arbetsplatsens placering eller så får jag ha dator mm på någon liten rullande hurts./C

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att identifiera alla ytor som ger en reflektion tillbaka till lyssningsposition som anländer tidigt i förhållande till direktljud. Målet är ett tidsgap på ca 20ms mellan direktljud och första reflektion som vi vill ”behålla”. Inom detta tidsområde (”ISD”) vill vi inte ha några reflektioner. Behandla dessa ytor med bredbandsabsorbenter, t ex mineralull (täckta med tyg givetvis), ju tjockare desto bättre.

Stående vågor är besvärligare att komma åt, framförallt i hemmamiljö. Porösa material är ganska ineffektiva mot dessa långa våglängder då maximal partikelhastighet (som porösa material försöker bromsa) finnes en ¼ våglängd ut från ytorna. Om du vill försöka att absorbera en eller flera stående vågor så kan du söka i forumet på ”helmholtz” eller ”perforerad panel”.

Gällande inspelning så är sånghörnsprincipen är ett bra val i detta läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

Försök att identifiera alla ytor som ger en reflektion tillbaka till lyssningsposition som anländer tidigt i förhållande till direktljud. Målet är ett tidsgap på ca 20ms mellan direktljud och första reflektion som vi vill ”behålla”. Inom detta tidsområde (”ISD”) vill vi inte ha några reflektioner. Behandla dessa ytor med bredbandsabsorbenter, t ex mineralull (täckta med tyg givetvis), ju tjockare desto bättre.

Stående vågor är besvärligare att komma åt, framförallt i hemmamiljö. Porösa material är ganska ineffektiva mot dessa långa våglängder då maximal partikelhastighet (som porösa material försöker bromsa) finnes en ¼ våglängd ut från ytorna. Om du vill försöka att absorbera en eller flera stående vågor så kan du söka i forumet på ”helmholtz” eller ”perforerad panel”.

Gällande inspelning så är sånghörnsprincipen är ett bra val i detta läge.

Tack för svaret!

Jag förmodar att reflektioner till lyssningsposition framförallt blir viktigt vid mixningsarbete mm?

Stående vågor verkar ju inte så kul. Jag har läst något av dina inlägg Gilbert där du om ett rum med liknande storlek säger att det troligtvis kommer att ha besvär med frekvenser hela vägen upp till 320 Hz.

Förmodligen, om ingen misstycker eller föreslår annorlunda, så kör jag på skissen ovan. Förbättringar med Helmholtz etc kan ju göras längre fram om det behövs. Dvs om jag stör mig på ljudet jag får till. Likafullt är det väl svårt att veta vad det är som ska "helmholtzas bort" utan att göra mätningar och analyser i program etc. Mätmikrofoner och hela grejen.

Tack/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Jag förmodar att reflektioner till lyssningsposition framförallt blir viktigt vid mixningsarbete mm?

Stående vågor verkar ju inte så kul. Jag har läst något av dina inlägg Gilbert där du om ett rum med liknande storlek säger att det troligtvis kommer att ha besvär med frekvenser hela vägen upp till 320 Hz.

Förmodligen, om ingen misstycker eller föreslår annorlunda, så kör jag på skissen ovan. Förbättringar med Helmholtz etc kan ju göras längre fram om det behövs. Dvs om jag stör mig på ljudet jag får till. Likafullt är det väl svårt att veta vad det är som ska "helmholtzas bort" utan att göra mätningar och analyser i program etc. Mätmikrofoner och hela grejen.

Tack/C

Ja. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Jag förmodar att reflektioner till lyssningsposition framförallt blir viktigt vid mixningsarbete mm?

Stående vågor verkar ju inte så kul. Jag har läst något av dina inlägg Gilbert där du om ett rum med liknande storlek säger att det troligtvis kommer att ha besvär med frekvenser hela vägen upp till 320 Hz.

Förmodligen, om ingen misstycker eller föreslår annorlunda, så kör jag på skissen ovan. Förbättringar med Helmholtz etc kan ju göras längre fram om det behövs. Dvs om jag stör mig på ljudet jag får till. Likafullt är det väl svårt att veta vad det är som ska "helmholtzas bort" utan att göra mätningar och analyser i program etc. Mätmikrofoner och hela grejen.

Tack/C

klokt

gilbert vill väl och kan en hel del om ämnet men glömmer allt som oftast förutsättningar som "snabbjobbat musikrum som fungerar som låtskrivarstudio för produktion av skisser och/eller enklare singer/songwriter-produktioner" inte är detsamma som fullfjädrad studiomiljö

man behöver inte göra kvantfysik av att byta slang på cykelhjulet

vill du uppgradera så vet du vem du ska konsultera däremot 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

klokt

gilbert vill väl och kan en hel del om ämnet men glömmer allt som oftast förutsättningar som "snabbjobbat musikrum som fungerar som låtskrivarstudio för produktion av skisser och/eller enklare singer/songwriter-produktioner" inte är detsamma som fullfjädrad studiomiljö

man behöver inte göra kvantfysik av att byta slang på cykelhjulet

vill du uppgradera så vet du vem du ska konsultera däremot 🙂

Jo, jag har läst rejält med gamla inlägg av Gilbert! Så jag vet att han kan sina grejer.

Det där att avgöra vad som är "tillräckligt bra" varierar ju en del för olika öron.

Har man en gång i tiden lyssnat på lofi-band så tolererar man ju rätt mycket. ;-) /C

Link to comment
Dela på andra sajter

Alfos (oregistrerad)

Här får du lite tips och råd. http://www.globalmusix.com/studio/bygga/bygga1.html.

Ett sånghörn är definitivt ingen bra lösning. Köp en sångskärm istället så att du kan stå i närheten av datorn när du skall spela in. Måste du vara i hörnet så flytta ut mikrofonen en bit från väggen annars är risken att ljudet blir rumligt och diffust. Du kan använda sånghörnet som absorbent för att flytta sången i mixen.Vänd ryggen mot sånghörnet och testa olika avstånd så kommer du att märka att du flyttar sången längre fram eller bak i mixen.

Sångskärm kostar ett par tusenlappar och är väl värt pengarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här får du lite tips och råd. http://www.globalmusix.com/studio/bygga/bygga1.html.

Ett sånghörn är definitivt ingen bra lösning. Köp en sångskärm istället så att du kan stå i närheten av datorn när du skall spela in. Måste du vara i hörnet så flytta ut mikrofonen en bit från väggen annars är risken att ljudet blir rumligt och diffust. Du kan använda sånghörnet som absorbent för att flytta sången i mixen.Vänd ryggen mot sånghörnet och testa olika avstånd så kommer du att märka att du flyttar sången längre fram eller bak i mixen.

Sångskärm kostar ett par tusenlappar och är väl värt pengarna.

Hej och tack för input.

Sångskärm kanske är bra att skaffa sig! Förstått att man ska hålla sig ifrån Thomanns kopior, men jag har glömt vad det bra originalet heter.

Polemik om sånghörnet alltså. Men tycker Gilbert att sånghörn är en bra idé i mitt fall, ja - då satsar jag på sånghörn!

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in detta om du har ngn iPhone eller iPod!

http://saitarasoftware.com/Site/AC-7.html

kostar typ 45 kronor eller vad det nu var, jag använder det när jag ska sköta lite grejer från distans och så länge datorn och iPhonen är på samma wifi så funkar det !

Tack för tipset! En kompis visade mig något liknande häromdan, att styra Ableton via OSC med en Iphone. Kanske funkar bra!? Men det kändes som trångt på den lilla skärmen./C

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag varit och handlat.

2 balar med Isovers vanliga UNI-skiva 120 mm. Dvs 16 st.

ca 50 m 50mm ströläkt. Veka och tunna, men de blir lätta när de ska hängas.

ca 25 meter bomullstyg från Ikea (19 kr/m)

Bostik spraylim

Efter att ha kollat en massa olika "DIY bass traps"-filmer på Youtube så är jag inne på att göra en ram som är på baksidan av skivorna. På så vis lämnas kanterna mjuka, men framförallt ger ramen en luftspalt. Alltså kommer skivorna att gå ut 17 cm från väggen.

Jag planerar att hänga upp allt som vanliga tavlor. Ståltråd och krokar.

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag har ju presenterat mig som en person utan egentliga ambitioner. En som bara vill ha enklast tänkbara genväg. Lik förbannat grips man ju lite grand av det tekniska allt eftersom man läser på. Nu har jag kört in rummets dimensioner i RealTraps MoodCalc (Ethan Winer) och fått fram tabellerna nedan.

Egentligen säger de mig inte så mycket. Men jag noterar ju att jag kan få stående våg både på längden och höjden runt 360-361 hz. Kan jag förebygga detta på något bra sätt i utformningen av mina basfällor?

Roommode_graph.jpg

roommode_graph2.jpg

Våglängden för 360 hz är alltså ca 95 cm. En fjärdel av detta ca 24 cm. Borde jag fördubbla mina basfällor och köra dubbla skivor 120 mm + 120 mm. Eller kan man göra som jag såg Cruncher göra i sin tråd - sätta en kil längst in i hörnet och sen en snedställd skiva utanpå?

Tack igen/C

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Det här är ganska intressant om man vill prova något lite mer flexibelt och effektivt sett till storleken, inte billig men liknande aktiva "basdämpare" går faktiskt att bygga själv för rätt lite pengar

http://www.bagend.com/bagend/ETrap.htm

"The E-trap offers precise tunability of two target frequencies simultaneously. The frequency and amount of damping is adjustable via controls. PC measurement software (for Windows®) is included with the E-Trap to allow the user to pinpoint the frequency that requires damping. Once the E-trap is placed and tuned, it requires no additional attention.

While not likely to replace all passive bass trap implementations, the precision, ease of tuning and small size offered by the E-trap provide an additional tool to absorb low frequencies and can provide a dramatic improvement in the sound of the room."

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ganska intressant om man vill prova något lite mer flexibelt och effektivt sett till storleken, inte billig men liknande aktiva "basdämpare" går faktiskt att bygga själv för rätt lite pengar

http://www.bagend.com/bagend/ETrap.htm

Tack för tipset. Verkar lite som en Helmholtz.

En fundering till: Om jag har en trolig problemfrekvens på 360 hz, med en våglängd på 95 cm. Vilken betydelse kommer detta att ha för min mickplacering vid inspelning? Jag ska ju bygga ett sånghörn och jo, när jag mäter upp det så verkar det ju ganska praktiskt att ställa mikrofonen ca 1 m från varje vägg. Men detta kanske då borde undvikas?

Redigerat av janglesoul
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Tack för tipset. Verkar lite som en Helmholtz.

En fundering till: Om jag har en trolig problemfrekvens på 360 hz

Alltså för bara sång så innebär detta antagligen inte ett stort problem men experimentera dig fram till rätt mikplacering för bäst resultat....

Redigerat av Glaskatten
Link to comment
Dela på andra sajter

Janglesoul:

Innan du bygger något dedikerat för ett visst frekvensområde så måste du veta vilka frekvenser du har problem med. Först efter en mätning så kan du börja fundera över vad som behöver fixas. Du kommer troligtvis att ha störst problem i området under 100 Hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Janglesoul:

Innan du bygger något dedikerat för ett visst frekvensområde så måste du veta vilka frekvenser du har problem med. Först efter en mätning så kan du börja fundera över vad som behöver fixas. Du kommer troligtvis att ha störst problem i området under 100 Hz.

Ok, tack! Under 100hz alltså. Det innebär väl egentligen för mig bara problem vid mixning? Om jag spelar in sång och elektrisk gitarr/förstärkare så kan jag väl rulla av 100hz och neråt redan på mixern (Mackie Onyx). Elbas kommer jag spela in med Sansamp. Trummor endast digitalt.

På sikt kanske jag vill kunna mixa själv och göra det bra. Men tanken är nog att i huvudsak kunna göra demos eller några extra pålägg hemma och sedan ta det till en studio och göra det färdigt på riktigt.

/C

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen,

Nu har jag snickrat, spraylimmat och häftat i en hel vecka känns det som. Så här ser resultatet ut.

DSC_3434Medium.jpg

Efter klok feedback ovan valde jag att ändra min plan för hur rummet skulle organiseras. Istället för att behöva springa mellan sånghörn och datorn på skrivbordet så har jag valt att göra två inspelningshörn på varsin sida om min tänkta mixplats. Till vänster om skrivbordet blir det sång, till höger kommer jag att ha en gitarrförstärkare ständigt uppmickad.

På detta vis fick jag automatiskt ett slags dead end/live end. Just nu känns det enormt dämpat framme vid fönstret, men det är rejält med fluttereko när jag klappar händerna mellan de två långsidorna. Ena väggen kommer jag att sätta upp flera hyllplan och fylla med böcker och pärmar. På den andra hänger jag mina gitarrer över en soffa. Den bakre väggen kommer också att få hyllor och förhoppningsvis funkar dessa hjälpligt som diffusorer. I det ena bakre hörnet har jag satt upp en snedställd 12-cm skiva som basfälla.

Över mixplatsen hänger två moln, och ett moln hänger över sångplatsen. Hörnena mellan tak och väggar har jag inte gjort något åt. Men det kanske heller inte är någon större vits? (Ethan Winer skrev dock att det man aldrig kan få för mycket basfällor.

Totalt har jag gjort 17 tjocka absorbenter. Basfällorna i hörnena är gjorda med dubbla 12 cm skivor och den ena har dessutom en superchunk-kil bakom den snedställda skivan. Totalt är det där 42 cm glasull rakt in mot hörnet.

En stor klädd skiva har jag ännu inte väggmonterat, dessutom har jag tre tunnare skivor. Dessa kan kanske användas som skärmar om jag skulle vilja dra ut inspelning till vardagsrummet för piano eller nåt.

Jag är barnsligt förtjust i denna overkill för det behov jag har. Det blev mycket mer ambitiöst än jag hade tänkt. Och det skulle inte förvåna mig om jag någon gång i framtiden kollar var man kan hyra en mätmikrofon och sätter igång med Helmholtzbyggen. Men i grunden är det inte perfekt ljud jag strävar efter utan efter en strömlinjeformad låtskrivarplats där jag inte behöver rulla ihop några sladdar när jag går därifrån - men ändå lyckas hålla en god ordning.

Nästa steg: Köpa mina första monitorer (ska gå och lyssna på KRK Rokit 5 som ju verkar konkurrenskraftiga inom mina budgetramar).

Nedan följer en längre genomgång av hur jag gjorde och några bilder. Kanske kan det hjälpa nån som var i samma sits som jag för två veckor sedan.

/C

Recept på soppan:

3 balar Isover UNIskiva 120 mm. (8 i varje paket) 265 kr/st på Hornbach. = 795 kr.

17 ströläkt à 12 x 50 x 3600 mm. 14 kr/st. = 238 kr

26 m tyg från Ikea. Tyget hette Ditte och kostade 19 kr/meter. ca 500 kr.

Häftklammer 6mm. 59 kr.

Ståltråd, öglor, skruvar, krokar: ca 200 (svårt att räkna på)

3 burkar Spraylim 199 kr/st. 600 kr

Avrundat, totalt ca 2400 kronor. Dvs ca 140 kr per absorbentskiva.

Verktyg:

Såg, tumstock, vinkelhake

Liten borrmaskin/skruvdragare. (Jag förborrade hål i ramarna med 2,5 mm borr och hade sen 3,2 mm skruv. Ytterst få sprack.)

Häftpistol

Tidsåtgång

Svår att uppskatta. Det känns hemskt, men jag kanske nästan har lagt ned 40 timmar på det här? Eller rent av mer? Huh! Mycket tid har ju gått åt till att mäta, uppskatta, hämta information mm.

Tillvägagångssätt: Det kanske finns bättre sätt. Men jag gjorde alltså som i videon jag postade ovan. Jag skruvade ihop en enkel ram av ströläkt (billigaste, vekaste virke för minimal vikt). På ramens ena sida häftade jag tyg. Det synliga yttertyget till absorbenten lade jag ut på golvet, placerade glasullskivan på tyget och den tygklädda ramen ovanpå, och häftade ihop det hela. Resultatet blir då en 10-12 cm absorbent med en 5 cm luftspalt bakom (tack vare ramen).

För att mina ramar skulle ligga ovanpå och inte runt om UNI-skivorna så gjorde jag dem några centimeter kortare och smalare än själva skivan. Skivans mått: 116 cm x 56,5 cm. Mina långsidor sågade jag 114 cm och kortsidor 52 cm. Resultatet en ram med yttermåtten. 114x54 cm.

Tyget från Ikea strök jag först med strykjärn för att inte få skrynkliga absorbenter. Det funkar bra att sträcka ut tyget när man häftar, men tja... jag strök.

Här kommer bilder:

Bild på mina basfällor till hörnen:

DSC_3420Medium.jpg

Tygklädd gul superchunk-kil innanför den svarta basfällan:

DSC_3421Medium.jpg

På ett ställe behövde jag skivor som var 72 cm breda. Lösning: skarva och limma på 16 cm extra Isoverskiva. Fäst med 3M Display Mount (spraylim från Panduro). Tygremsor för att staga upp skarven.

DSC_3422Medium.jpg

Hörnen? Jag gjorde paketinslagning.

DSC_3426Medium.jpg

Upphängning: Skruvöglor och ståltråd.

DSC_3431Medium.jpg

Och så krokar eller öglor i väggen:

DSC_3430Medium.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...