Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej på er,

Har börjat intressera mig för sidechain och skickar spåren som ska "duckas" till en stereo grupp där jag aktiverar en kompressor, så den biten är glasklar.

Om man vidare vill behandla vissa av dessa kanaler, tex alla körer likadant så ska ju även dessa till en grupp men eftersom dom redan är skickade till en "sidechan grupp" så vet jag inte hur jag löser detta, för man kan väl inte skicka en kanal till flera grupper?? eller?

Redigerat av audioman
Annons
Postat

Du får behandla kören, i en egen grupp, innan du skickar den till sidechain-gruppen.

Börja med att ändra output på alla sångkanaler som ska ingå i körgruppen. Istället för L/R skickar du dem till en annan stereo kanal ("Körgrupp"). På "körgruppen" lägger du EQ, kompressor, whatever, och behandlar kören. Sedan ändrar du output på "körgrupp", från L-R, till "Sidechain bus". In i sidchain-gruppen skickas då ett färdigbehandlat paket.

Nu sitter jag inte i Cubase, men det borde funka.

• 2 veckor senare...
Postat

Just därför du ska skapa en QUADRO grupp istället för Stereo när du sidechainar, som du sen kan styra via send och även naturligtvis din körgrupp.

Bara youtuba!

Mvh

Marcus

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.