Jump to content
Annons

Liquid Saffire 56 + WD My Book Studio FW problem....


jogla73

Recommended Posts

Hej!

Har letat utan att finna svar... Jag har en Macbook Pro 13" 2,53Ghz Intel Core 2 Duo, 4 GB minne, Liquid Saffire 56 FW-ljudkort och dessa fungerar bra tillsammans!

Men förra veckan köpte jag till: WD My Book Studio Edition II 2TB FW hårddisk och får det inte att fungera. Jag har kopplat på följande vis:

MBP > WD hårddisk > Saffire 56 och enligt Focusrite så ska ljudkortet startas först, därefter datorn, vilket inte fungerar nå bra sedan jag kopplade in hårddisken...

Jag har varit i kontakt med Focusrites Support och där rekomenderar dom mej att endast köra Saffire 56 via FW och hårddisken via USB men då är frågan som jag

vill ha svar på: Hur mycket i prestanda förloras av att läsa o skriva audio till hårddisken via USB eller finns det nån annat sätt att koppla på?

Jag har mejlat Focusrite Support lite mer info om datorn, daw, hårddisk mm och väntar svar inom kort, men det första svar jag fick var just att ljudkortet nog

kräver ensam FW anslutning!

Tacksam för svar / Jonas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Glaskatten (oregistrerad)

Hej!

Har letat utan att finna svar... Jag har en Macbook Pro 13" 2,53Ghz Intel Core 2 Duo, 4 GB minne, Liquid Saffire 56 FW-ljudkort och dessa fungerar bra tillsammans!

Men förra veckan köpte jag till: WD My Book Studio Edition II 2TB FW hårddisk och får det inte att fungera. Jag har kopplat på följande vis:

MBP > WD hårddisk > Saffire 56 och enligt Focusrite så ska ljudkortet startas först, därefter datorn, vilket inte fungerar nå bra sedan jag kopplade in hårddisken...

Jag har varit i kontakt med Focusrites Support och där rekomenderar dom mej att endast köra Saffire 56 via FW och hårddisken via USB men då är frågan som jag

vill ha svar på: Hur mycket i prestanda förloras av att läsa o skriva audio till hårddisken via USB eller finns det nån annat sätt att koppla på?

Jag har mejlat Focusrite Support lite mer info om datorn, daw, hårddisk mm och väntar svar inom kort, men det första svar jag fick var just att ljudkortet nog

kräver ensam FW anslutning!

Tacksam för svar / Jonas

Fungerar det inte alls? Eller får du dropouts? Kollat kablarna? Hur är disken konfigurerad? Du kör väl inte RAID?

Det finns Firewire hubbar som kan underlätta men USBs prestanda räcker nog annars bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar det inte alls? Eller får du dropouts? Kollat kablarna? Hur är disken konfigurerad? Du kör väl inte RAID?

Det finns Firewire hubbar som kan underlätta men USBs prestanda räcker nog annars bra.

Om jag startar ljudkortet först så hänger det inte riktigt med, om jag startar t.ex en mp3 låt och vrider upp monitorvolymen på ljudkortet

så höjs volymen nån sekund senare o lika om jag sänker, det känns som att det laggar efter totalt?!

Startar jag om ljudkortet med datorn o disken igång så fungerar det men frågan är om hårddisken tappar prestanda då och så ska det ju

inte alls vara bra för ljudkortet att starta det sist....

Hur kollar man om man kör RAID? Och vad innebär det? Har lite dålig koll liksom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spelar det nån större roll i vilken ordning man startar grejerna?

Jag tycker inte heller att det ska spela nån roll men så här står det i manualen:

Note on FireWire Connection and Disconnection

The Saffire range can now be used in standalone mode, and dual-unit connection.

This means that there is an increased occurrence of connecting and disconnecting your Saffire unit.

All Saffire units adhere to the IEEE1394 (FireWire) standard, however it may be the case that the FireWire port on your computer motherboard or Firewire card does not.

Connection and Disconnection from a FireWire port that does not adhere to the IEEE1394 standard may result in permanent damage to both the Saffire and your computer.

To prevent permanent damage:

When connecting your unit(s)

Ensure that the Computer is Turned OFF Ensure that the Saffire is Turned OFF Connect your Saffire Turn ON your Saffire

Turn ON your Computer Turn ON your Monitor Speakers

When Disconnecting your unit(s)

Shut down Saffire MixControl Turn OFF your Monitor Speakers Turn OFF your Saffire Disconnect your Saffire

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Jag tycker inte heller att det ska spela nån roll men så här står det i manualen:

When connecting your unit(s)

Ensure that the Computer is Turned OFF Ensure that the Saffire is Turned OFF Connect your Saffire Turn ON your Saffire

Turn ON your Computer Turn ON your Monitor Speakers

When Disconnecting your unit(s)

Shut down Saffire MixControl Turn OFF your Monitor Speakers Turn OFF your Saffire Disconnect your Saffire

Fast det där har ju mer att göra med att man ska vara försiktig när man kopplar ihop och isär prylarna, det finns ju en liten risk att man kan bränna Firewirekretsarna i datorn eller ljudkortet om man kopplar ihop dom samtidigt som strömmen är på i båda enheterna eftersom Firewire kan skicka både signal och strömförsörjning....

Link to comment
Dela på andra sajter

Connection and Disconnection from a FireWire port that does not adhere to the IEEE1394 standard may result in permanent damage to both the Saffire and your computer.

Väldigt konstig mening det där. Jag är lite osäker på hur man ska tolka ordet "adhere" men tycker det säger emot sig självt lite.

"Om du har en Firewire port som inte håller fast vid IEEE1394 standarden kan det orsaka permanenta skador."

Om du nu skulle ha en firewireport på datorn som inte följer IEEE1394 standarden (?) så ska du göra som det står för att det inte ska få några skador. Men vad en sådan port skulle vara vet jag inte.

Låter för mig bara som att tillverkaren vill frånsäga sig allt ansvar om man använder prylar som inte följer nämnd standard.

Edit: som Glaskatten säger så handlar det här nog om när du kopplar in grejerna. När allt väl sitter där det sitter spelar det nog ingen som helst roll i vilken ordning du sätter på dom.

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt konstig mening det där. Jag är lite osäker på hur man ska tolka ordet "adhere" men tycker det säger emot sig självt lite.

"Om du har en Firewire port som inte håller fast vid IEEE1394 standarden kan det orsaka permanenta skador."

Om du nu skulle ha en firewireport på datorn som inte följer IEEE1394 standarden (?) så ska du göra som det står för att det inte ska få några skador. Men vad en sådan port skulle vara vet jag inte.

Låter för mig bara som att tillverkaren vill frånsäga sig allt ansvar om man använder prylar som inte följer nämnd standard.

Edit: som Glaskatten säger så handlar det här nog om när du kopplar in grejerna. När allt väl sitter där det sitter spelar det nog ingen som helst roll i vilken ordning du sätter på dom.

Ja, det låter ju ganska vettigt och huvudsaken som i mitt fall, att ljudkortet är avslaget när man ansluter och kopplar ifrån FW.

Men en annan sak som jag funderar på... Focusrite supporten skrev att detta ljudkortet bör nyttja FW bussen själv?! Kan det vara så att detta ljudkort är mer krävande än andra ljudkort med tanke på

Liquid-preampsen som är inbyggda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Ja, det låter ju ganska vettigt och huvudsaken som i mitt fall, att ljudkortet är avslaget när man ansluter och kopplar ifrån FW.

Men en annan sak som jag funderar på... Focusrite supporten skrev att detta ljudkortet bör nyttja FW bussen själv?! Kan det vara så att detta ljudkort är mer krävande än andra ljudkort med tanke på

Liquid-preampsen som är inbyggda?

Egentligen så borde det ju vara tvärtom eftersom Liquid DSP:erna avlastar datorn. Däremot så är ju bandbredden som krävs av ditt ljudkort större än vad de flesta ljudkort kräver på grund av de många in och utgångarna men ändå ganska lite jämfört med vad en hårddisk kräver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen så borde det ju vara tvärtom eftersom Liquid DSP:erna avlastar datorn. Däremot så är ju bandbredden som krävs av ditt ljudkort större än vad de flesta ljudkort kräver på grund av de många in och utgångarna men ändå ganska lite jämfört med vad en hårddisk kräver.

Ja dom nämde ju bandbredden förstås:

"The performance issues that you are experiencing will be due to bandwidth issues because the firewire drive and interface are on the same bus. With all of our firewire interfaces, particularly the Liquid Saffire 56 which requires a lot of bandwidth, we recommend that it is on its own firewire bus for the best performance.

If your firewire drive has a USB port then I would recommend that you use this method to plug it into your computer. Alternatively, if your computer has more than one firewire bus (not port) then you shouldn't experience the same issues.

Let me know if I can be of further assistance.

Best regards,

Joe Noel

Focusrite/Novation Tech Support"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, liquid preampsen kräver ingen extra bandbredd. Varför ditt kort skulle göra det är på grund av att de har väldigt många in/ut gångar, fler än många andra kort. Men så länge du inte använder alla 56 I/O samtidigt utan säg t.ex. 8 st, så är det inte mer krävande än vilket annat kort som helst som också använder 8.

Använder du alla 56 kan det möjligtvis knasa om du har FW HD på samma port, jag ska inte uttala mig för jag har aldrig provat, men 8-16 st tror jag inte kommer vara några problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, liquid preampsen kräver ingen extra bandbredd. Varför ditt kort skulle göra det är på grund av att de har väldigt många in/ut gångar, fler än många andra kort. Men så länge du inte använder alla 56 I/O samtidigt utan säg t.ex. 8 st, så är det inte mer krävande än vilket annat kort som helst som också använder 8.

Använder du alla 56 kan det möjligtvis knasa om du har FW HD på samma port, jag ska inte uttala mig för jag har aldrig provat, men 8-16 st tror jag inte kommer vara några problem.

Som läget är nu så använder jag 1-2 ingångar samtidigt! Tanken jag hade när jag köpte kortet är om jag framledes vill utöka och kanske spela in ett band live e.d, men som sagt, nu spelar jag in 1-2 spår åt gången.

Och kortet fungerar helt ok om jag startar upp det sist i kedjan, så hör jag inget annat från supporten så är det väl bara att köra på hoppas jag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nu fått svar av Focusrite Supporten:

"Thanks for getting back to me.

Unfortunately the bandwidth requirements are the same regardless of how many inputs you are using. The driver will still present the computer with 56 inputs and outputs regardless of what is plugged in.

Does your hard drive have a USB connection you might be able to make use of?

Best regards,

Joe Noel

Focusrite/Novation Tech Support"

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Får det inte att fungera liktförb..... så nu har jag testat att köra HD´n via USB och det borde väl fungera eftersom FW800 delat på ljudkort och HD blir väl 400Mbps per enhet

och USB ligger på 480Mbps, eller tänker jag fel?

USB2 är i praktiken långsammare och belastar datorn mer än än FW400 men är ändå snabb nog för dina behov. Konstigt att det strulade så över Firewire men det kanske berodde på att din HD har två ihopkopplade diskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag förstår inte.. Det fungerade väl om du körde som du gjorde men satte på ljudkortet sist?

Jag trodde det, men jag testade bara som hastigast sist. Igår kväll startade jag upp ljudkortet sist och mjukvaran (Saffire Mix Control) startade som det skulle men efter bara en kvart så börjar det hänga sej och går inte att stänga ner så jag fick tvångsavsluta det för att kunna stänga av ljudkortet!

Link to comment
Dela på andra sajter

USB2 är i praktiken långsammare och belastar datorn mer än än FW400 men är ändå snabb nog för dina behov. Konstigt att det strulade så över Firewire men det kanske berodde på att din HD har två ihopkopplade diskar.

Dual-drive innebär väl dubbla diskar... Har inte tänkt på det förens nu när jag läste ditt inlägg, men har i allmänhet halvtaskig koll på elektronik o kopplingar o data-komponenter osv men man lär sej nå´ nytt varje dag! Men jag hittade nått intressant på WD´s sida:

"User serviceable - Want to upgrade a drive? Simply open the case and replace the existing drive – no screwdriver needed"

Innebär det att man oxå kan koppla ur en disk? Jag tror ju att jag klarar mej ganska långt med 1TB.

Redigerat av jogla73
Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)

Dual-drive innebär väl dubbla diskar... Har inte tänkt på det förens nu när jag läste ditt inlägg, men har i allmänhet halvtaskig koll på elektronik o kopplingar o data-komponenter osv men man lär sej nå´ nytt varje dag! Men jag hittade nått intressant på WD´s sida:

"User serviceable - Want to upgrade a drive? Simply open the case and replace the existing drive – no screwdriver needed"

Innebär det att man oxå kan koppla ur en disk? Jag tror ju att jag klarar mej ganska långt med 1TB.

Ja du kan köra med bara en fast läs bruksanvisningen ordentligt innan du plockar bort en.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
pme (oregistrerad)

Du kan inte blanda 400 och 800 enheter på samma bus, den kommer då att switcha mellan de båda olika hastigheterna vilket tar för lång tid

för låg latency audio. Det du kan göra är att tvinga 800 enheten att köra 400 genom att koppla den efter ditt ljudkort. Men du får totalt sätt bara

400.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...