Jump to content
Annons

Reason och Record e det värt det?


MouszE

Recommended Posts

Hej

Jag håller på med "beatmaking" och inne på att köpa reason och record packetet. Jag vill bara höra om där e någon som har det och kan ge lite feedback på om det är värt pengarna och om det lever upp till kraven som ställs?

Tack på förhand

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Dj Khalil verkar gilla Reason.

Han ju gjort en och annan platta.

http://en.wikipedia....lil_discography

Och en blänkare från Propparnas hemsida:

http://www.propeller...ticle=dj-khalil

Och så tycker jag att Reason/Record är kraftfullt och snabbjobbat, om det är värt nåt. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

"kraven som ställs", vilka krav?

Jag köpte Reason 5 och Record 1.5 nyligen och är sjukt nöjd (över uppgraderingen från version fyra). Jag har visserligen använt Reason sedan 2002, då jag är totalt kär i arbetssättet 🙂

Soundbanks kan man ju alltid fylla på med, så möjligheterna är ju näst intill oändliga tycker jag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka krav?

Hej

Jag håller på med "beatmaking" och inne på att köpa reason och record packetet. Jag vill bara höra om där e någon som har det och kan ge lite feedback på om det är värt pengarna och om det lever upp till kraven som ställs?

Tack på förhand

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Kong borde passa dig. Matas med samples, Rex loopar eller syntes. Eller en blandning av allt. De andra samplarna passar nog också, speciellt tillsammans med recycle, NNXT kan t.ex ladda in Rex. Men som tidigare sagts, vill du använda vst's måste du köra rewire eller söka dig till något annat. Hur som helst är Reason enkelt och snabbjobbat (enligt mig). Dessutom är det skönt med en enda fil som innehåller allt, samples, MIDI, etc etc. Lycka till i ditt val.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Du har allt du behöver i detta paket, sen kan du komplettera med fler trum samplingar i framtiden. Det är värt varenda krona. Personligen tycker jag Reason är det absolut bästa beatmking programmet där ute. Leker alltid mina idéer i det. Kommer köpa Reason/Record DUO paketet denna månad själv 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Har varit Reason-användare i flera år (uppgraderade nyligen till version 5) och äger nu även Record 1.5.

Utan tvekan är dessa två program tillsammans den bästa inspelningsmiljö jag någonsin haft. De bildar ett isolerat program som enligt mig är:

- ruskigt stabilt (har aldrig krashast för mig)

- förvånansvärt resurssnålt

- enkel konfigurering (alltså inte 5000 parametrar och inställningar som i andra program; allt bara fungerar!)

- snabbjobbat (väldigt enkelt att komma igång med en inspelning)

- oändligt med möjligheter att skapa nya ljud/slingor tack vare det flexibla arbetssättet att kunna koppla ihop enheter precis som man vill med de virtuella kablarna

- roligt att jobba med; svårt att förklara, med det känns bara så härligt att sitta och skapa, utan något som helst strul!

Jag saknar verkligen inte VST-stöd. Allt jag behöver finns inom ett och samma paket, vilket också ger en väldigt resurssnål och stabil miljö.

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har demo kört dessa program och gillade båda starkt.

Reason visste man sen innan men kul att prova record.

Vad man kan sakna är väl vissa redigeringsmöjligheter(som t.ex logic, pro tools etc.) Men å andra sidan kanske man kan anstränga sig att göra bättre tagningar så att man slipper redigeringsarbetet.Lite old school så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...