Jump to content
Annons

Hur kopplar jag en POD till FX Loop på en Hiwatt


Bajenuffe1

Recommended Posts

Hej,

Jag har precis införskaffat en ny gitarr amp av märket Hiwatt Hi-Gain 50W (Top)

På baksidan finns det 2 ingångar som heter "Send" och "Return" med huvudrubriken FX Loop.

När jag läser på nätet så skall det gå att koppla in en POD XT där. Det jag vill uppnå är att jag skal kunna (med en foot switch) ändra mellan att köra med antingen Det härliga råa Hiwatt ljudet utan podden eller med Podden inkopplad. Det finns 2 ingångar för Footswitchar. En för byta av de 2 kanalerna som stärkaren har samt en ingång som heter Reverb loop. dock så finns det ingen som heter FX LOOP dedikerad för en footswitch. Jag provade att koppla "Send" till "input" på Podden och "Out left" till "Return" på stärkaren, men ingenting hände.

Här kan ni hitta en bild på förstärkarens bak panel: Klicka här

Skulle verkligen uppskatta om någon kunde hjälpa mig klura ut detta.

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare Bajenuffe!

Du ska ha en footswitch som används för att styra både reverb och effect loop, denna ska kopplas in i "reverb loop"-hålet på baksidan.

(Dessutom kan du koppla en annan footswitch för att byta mellan a- och b-kanalerna. Denna ska in i ch1/ch2-hålet.)

Du har alltså testat med podden utan någon foot-switch alls, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis... Jag testade att koppla in Podden i send och Return (förstärkarens "send" => Poddens line in => Poddens Out Left => Förstärkarens "Return"...

Jag har ingen FS till förstärkaren... Det är fan så svårt att hitta en till denna stärkare... Kan man använda en Generisk No-brand FS?

/Uffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde väl fungera med vilken "två-knappars" FS som helst, kan man antaga. TRaditionellt sett är ju en footswitch bara strömbrytare modell av/på.

Men jag skulle fråga någon som vet bättre innan jag chansade... Det finns ju även varianter med elektronik i, och de fungerar nog inte att byta med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...