Jump to content
Annons

En sekunds latency i Cubase


ekur

Recommended Posts

Har fått ett irriterande problem sen jag uppgraderade till Cubase 5 (uppgraderade till Windows 7 i samma veva). Vid uppspelning/inspelning så tar det ca. en sekund från det jag trycker på knappen tills det hoppar igång. Samma fördröjning ligger även vid när jag pluggar in mic eller gitarr till ljudkortet och låter ljudet gå ut i monitorn. Detta problem hade jag inte med Cubase 3 SX. Mitt ljudkort är ett Behringer fca202 som jag laddat ner senaste ASIO-drivrutinerna för (från februari i år). Har även testat ASIO4all-drivrutiner men får samma problem. I device setup står att jag har en latency på ca. 20 ms så fördröjningen på en sekund måste bero på något annat.

Jag har sökt en hel på liknande problem i forumet och på andra ställen på nätet men hittar ingen lösning. Det har heller ingen koppling till MIDI och emulerade portar i och med att jag har fördröjning vid inspelning på audiospår och även vid uppspelning. Någon som har tips på var fördröjningen kan komma från?

//Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har fått ett irriterande problem sen jag uppgraderade till Cubase 5 (uppgraderade till Windows 7 i samma veva). Vid uppspelning/inspelning så tar det ca. en sekund från det jag trycker på knappen tills det hoppar igång. Samma fördröjning ligger även vid när jag pluggar in mic eller gitarr till ljudkortet och låter ljudet gå ut i monitorn. Detta problem hade jag inte med Cubase 3 SX. Mitt ljudkort är ett Behringer fca202 som jag laddat ner senaste ASIO-drivrutinerna för (från februari i år). Har även testat ASIO4all-drivrutiner men får samma problem. I device setup står att jag har en latency på ca. 20 ms så fördröjningen på en sekund måste bero på något annat.

Jag har sökt en hel på liknande problem i forumet och på andra ställen på nätet men hittar ingen lösning. Det har heller ingen koppling till MIDI och emulerade portar i och med att jag har fördröjning vid inspelning på audiospår och även vid uppspelning. Någon som har tips på var fördröjningen kan komma från?

//Erik

Fördröjning fördröjning... visst fan e det irriterande? =(

Har haft ett satans knas med latency jag med. dey ska fan veta & mkt annat

som grädde på moset. Med alla satans problem man fått så kanman Cubase mer och mer.

Men tyvärr så kan man mindre om alla funktioner.

Men nu till ditt problem! det första som du gjorde va hju bra att ladde ner de nya drivrutinerna till

ljudkort. Men hur e det med drivrutiner till Win 7?? vet att en polare i england skaffat win 7 för några

månaderr sedan och han fasade för alla uppdateringar/drivrutiner som man kan behöva. Windows kan få lite problem

om allt inte klaffar. Windows kan läsa information/program fel, eller inte läsa alls om det vill sig illa!

Men jag skulle först av allt skaffa alla nya drivrut. som har med cubase och ljudkort m.m för att få det att flyta.

Utöver detta om dte inte hjälper så brukar jag alltid som en "säkerhet" att gå igenom Device setup i cubase och kolla så att allt uppifrån och ner är som det ska... mkt mer vete tusan omja ka göra. Kan alltidhöra av sig till Steinberg så får man svar. Som tur e så skickas frågorna till resp. land man befinner sig i =)

Hoppas jag kunde bringa ngn form av ljus i ditt möker // Putte

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter helskumt...

Sådant brukar ju bero på att man inte har valt rätt ASIO-driver. Du har väl valt den som heter något med ljudkortets namn och ASIO - och inte något annat?

Har du hämtat senaste uppdateringen av C5 från Stinbergs ftp-site och senaste elicenser-drivern?

Vet inte om det kan bli sådana problem på grund av någon USB-enhet som krånglar, men testa att dra ut allt utom dongeln och se om det har någon effekt.

Annars är det kanske läge att slå en signal till Emil, som har hand om den svenska supporten: http://www.steinberg.net/en/support/support_contact/scandinavia_english.html

Han brukar ha koll på det mesta. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, det är ASIO Behringer FCA202 drivrutinerna som är valda i Device setup. Dessa drivrutiner är från februari i år och stödjer Windows 7 står det på hemsidan. Har nu även testat med ett annat ljudkort, E-MU 0404 (dock med XP-drivrutiner) men exakt samma problem uppstår där också med en sekunds fördröjning vid uppspelning och inspelning, märkligt!

Det kanske får bli ett samtal till supporten...

Tack för tipsen i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har hittat problemet nu. Det visade sig att en EQ-plugg (SoniqWare) segade ner uppspelning och inspelning ordentligt i Cubase 5. Efter att jag avviktiverat pluggen så har allt fungerat som det ska, skönt!

Tack för alla tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...