Jump to content
Annons

VAD SKA MAN KÖPA FÖR STUDIO UTRUSTNING?


Delcio

Recommended Posts

Hej

Tänkte fråga er , vad ska man köpa för studio utrustning? Har redan en Imac med Logic Pro 8 , funderade även för att köpa en till skärm eftersom det verkar som att många har det =)

Ge gärna tips för vad man ska ha, helst bra saker för en rimlig summa pengar.

Hör av er

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Varför ska du köpa en till skärm när du har en iMac. Räcker inte den skärmen?

Det är svårt att säga vilken utrustning du behöver, det beror på vad du ska göra för något.

Men det vanliga är ju någon form av midi-keyboard, mikrofon, monitorer, ljudkort osv.

Men det känns knasigt att bara köpa grejor för köpandets skull. Det smartaste är att endast köpa de saker du behöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

DU SKA KÖPA EN NEVE 5088 DISCRETE ANALOGUE MIXER!

Ok, mer seriöst: Tror du verkligen att någon kan svara på den frågan? ... Vad handlar det om för musik? Vad menar du med "studio"? Hur mycket pengar vill du lägga? Vad äger du i dagsläget? Vill du ha tips på hur du akustikbehandlar dina väggar eller om senaste Autotune? 🤪

Edit: var visst lite sen, sorry för det.

Redigerat av barrf
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men människa !!! (om du nu är det??? ) Vad VILL du för något??? Tala om hur du tänkt spela in.!!! Hur sättningen kommer att se ut.. hur många skall du spela in samtidigt, ska det vara baserat på synthar.. Ska du spela in akustiskt?

Det går ju inte svara vettigt på din fråga måste du förstå!!!

Du måste förklara vad du vill göra först!!!

Tack så jätte mkt k9 =)

hade helst vilja veta namn på prylarna samt priser, vad rekommenderar du då?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt så måste jag köpa nya monitorer, en mikrofon så jag kan spela in ( ska spela in helst hip-hop samt reggae) hade behövt också en midi-keyboard, allt inspelning kommer att ske hemma i källaren

minst två st ska spela in samtidigt

Link to comment
Dela på andra sajter

hade jag börjat från scratch idag hade jag köpt ett RME fireface 400 ljudkort, vintage design M73D preamp & Shure SM7B mic(har fattat att den är eftersträvad inom hiphop)

och ett par genelec 8030 momintorer, då är du uppe i ca 26k sedan hade jag lagt en hel deol på att akustiskbehandla

men har du 80k så ordnar det sig nog..

har du någon erfarenhet av musik produktion sedan tidigare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är du verkligen en äkta DJ sen 7 år tillbaka så borde du veta hur viktig akustik är för att ge ett rättvist sound.. Börja med att lägga ca 30 000:- på akustiken.. Sen blir det plötsligt mindre kämpigt att lägga resterande pengar på monitorer och mikrofoner 😉 Mitt miljonkronerstips !!!

Ps. undrar om du ens vet vilka forumkamrater du har här.. Och ens vilken suverän kompetens dom/vi faktiskt har? 😉

ds

nej inte riktig har hållit med logic sen ett halv år tillbaks men är dj sen 7 år tillbaks, tror jag skulle klara mig väldigt bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Börja smått och lär dig använda sakerna ordentligt. Du kan göra oerhört mycket i datorn, till ett väldigt lågt pris. Att lägga ner 80k när man inte ens vet vad det är för prylar man vill ha, det verkar helt absurdt. Om du inte vet hur du ska använda prylarna så blir resultatet inte bra ändå, oavsett hur mycket du pengar du lägger.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

hmmm det kan vara svårt att formulera frågan om man faktiskt inte vet vad man egentligen vill ha ut av svaren. Det som är självklart för vissa måste andra fortfarande lära sig. Om du frågar mig hur man slå en rak-höger skulle jag börja lägga mig i hur du står innan jag talar om hur du ska röra armen. Så det krävs faktiskt lite kunskap för att kunna ställa en "vettig" fråga med.

Till mac skulle jag nog kolla på Apogees produkter, är själv PC användare och kör på RME. kan starkt rekommendera RME baserat på de erfareneter jag har av dem. Både fån min egen studio samt fån mina vänners studior.

Fundera mera på exakt vad du kommer att spela in. Jag själv spelar ju in mest akustisk gitarr och sång. Har därför valt ett ljudkort med tvåkanaler in ( RME DSP 9632 ) och en lite bättre mikrofonförstärkare ( PreSonus ADL 600 ) bara för att få två kanaler som låter grymt bra och passar just min personliga smak. Spelar in mina syntar/digitalpianon samt att jag kan använde den vi mastring till och med, eftersom den har flera olika inställningar man kan göra så att man kan få mera rörvärme på inspelningar man redan gjort med. Själv tycker jag att det är viktigare att ha en preamp som låter bra. Använder själv en del LineAudioDesign och Röde mikrofoner, som i sig bara låter rent och fint, för att kunna få mera karaktär genom att vrida på mera rörvärme eller dist i preampen istället. Tycket att det var bättre att köpa en rörpreamp för 20 tusen kr, än att köpa 5 st rörmikrofoner för fem till tjugo tusen kronor styck.

80 tusen är ju väldigt mycket att lägga ut på sin första hemma studio så mitt råd skulle nog bli att kolla på den preampen jag nämnde eller någon annan som du kan få olika typer av ljud på. Även om de flesta gillar rörkaraktären så kanske inte just du gör det.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du satsa 80 000 låter det som att du ändå är ute efter riktigt bra kvalitet. Som de andra sagt är akustik det viktigaste, jag skulle precis som tidigare rekommenderats lägga mycket pengar på det. Jag gillar Metric Halos ljudkort och skulle kunna tänka mig att en ULN-2 kunde vara lämplig. Den går också att göra lite analog-liknande färgning i genom att mixa med den utmärkta inbyggda DSP-mixern i ljudkortet. Jag gillar Genelec; ett par 8240 som senare kan kompletteras med 7250-sub är en trevlig lyssning. Mikrofon är knepigare och beror ju helt på rösten som ska spelas in. SM7 är en trevlig mik.

Kombinationen Logic och Metric Halo kommer nog inte att göra dig besviken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jätte mkt k9 =)

hade helst vilja veta namn på prylarna samt priser, vad rekommenderar du då?

Det finns hundratals trådar i forumet där det diskuteras monitorer, ljudkort, mikrofoner och allt annat som är vanligt förekommande i studion. Sök i forumet. Om du har frågor, ställ dem i någon av alla dessa trådar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...