Jump to content
Annons

Mixa vår nya Jazzdänga!


ardic

Recommended Posts

Hej!

Jag och min vän Felix har av någon outgrundlig anledning snajdat ihop en jazzliknande låt! Då vi vanligen gör musik av mer dansant slag tycker jag det är jäklarns svårt att få till mixen! Därför tänkte jag att jag kunde lägga ut låtens råmaterial (31 spår) så får ni testa göra ett bättre jobb än mig (referensmix finns med i materialet)!

Kan tillägga att sången inte är vad den borde vara då inte alla kunskaper och teknik var på bästa humör vid inspelningstillfälle. Materialet är obehandlat så att säga (utom sången tror jag som e lite gatead och skuren).

Några regler:

- Verket får inte spridas utanför forumet

- Verket få inte remixas och spridas, om det önskas göras ansöks om tillstånd från från mig via PM.

En mp3a av låten hittar ni här! Kom gärna med annan feedback om ni inte vill mixa om den!

31 spår á 44.1, 24bits aif = 370MB laddas ner här!

Färdig mix mailas till johan.keyv@gmail.com så ska jag nog fixa ett lämpligt ställe att lägga upp mixarna för jämförelse!

Ja, det var nog det! Kör så det ryker!

// Johan

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Skön låt! Fin studs, härlig sång mm.

Har inte så mycket att säga om ljudet, kanske tycker jag saxen har ett för blaffigt reverb, sångerskans reverb gillar jag bättre. I sån här musik tycker jag det är bäst att köra ungf lika reverb på allt som ska reverbas. Här snor det stora reverbet lite för mycket plats i ljudbilden. Grymt saxlir, mycket snyggt ihop med orgeln. Det känns som att det blir för kort på slutet också, jag vill höra ett längre jam där.

Ni är grymma musiker, det är ju helt klart. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag gör gärna ett försök 🙂

håller mest på med jazz själv, och det ska bli spännande att se vad ni kokat ihop 😎

edit: fick en virusvarning när jag laddade hem zip-filen, så jag avbröt. någon annan som fått det?

Redigerat av maart
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack Nilsson!

Jag och min vän Felix jobbar efter måttot "crazy enoght to work" när vi sitter i studion! Vi försöker att testa så många olika stilar som möjligt! Vi har gjort allt ifrån folkmusik till powerballader, hårdrock, denna jazzlåt, house, dance och vår senaste genre är mer break/bigbeat! Det är sjukt kul att inte ha några färdiga tankar med vart låtarna ska landa. Ibland kan det börja i gubbrock och sluta med powerdisco! Ett hett tips till er som har dåligt med idéer när ni ska producera. Testa ALLT, även om det kan verka crazy!

Lite kuriosa för er som inte hör det så kan jag tala om att det enda som är "analogt" så att säga i mixen är shakers, tamburin, saxofon och sång! Resten är digitalt framställt med syntar och grejer.

Maart --> Det var ju inge bra! Här ringer då ingen varningsklocka, å andra sidan har jag ju MAC så förstår inte riktigt hur jag skulle kunna fått virus? Dessa filer har inte nuddat en PC.

// Johan

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Maart --> Det var ju inge bra! Här ringer då ingen varningsklocka, å andra sidan har jag ju MAC så förstår inte riktigt hur jag skulle kunna fått virus? Dessa filer har inte nuddat en PC.

tyvärr är det nog inte så enkelt att bara för att de inte nuddat annat än en mac så är det garanterat virusfritt. hittade bl.a. en gammal artikel (december 2007) från IDG: http://www.idg.se/2.1085/1.135988.

Ingen med virusskydd som fått en varning? jag använder Avast

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

Attans! Ja, tror inte det e någe virus på så kanske är Avast som spökar? Men 100% kan man ju såklart aldrig vara antar jag..

// J

Visst kan det vara Avast som varnar "i onödan". Är det nån annan som använder virusskydd som fått/inte fått nån varning?

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

tog hem det på min gamla dator nu, där jag inte är lika noga med sånt, och trots att det är samma Avast-version och samma virusdefinitioner hittade den inget att klaga på. Lite märkligt men skönt.

Återkommer om jag får till nåt jag kan stå för 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Jag ska se om jag hinner med ett försök så småningom jag med. Nu jobbar jag varje dag ett tag framöver men om det inte är jätte bråttom så kommer det nog en mix från mig. Nu sitter jag och lyssnar med lurar för att höra på låten och städa lite lätt och jag måste fråga, distar sången bitvis eller är det mina lurar som börjar lägga av?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
distar sången bitvis eller är det mina lurar som börjar lägga av?

Njea.. inget nämnvärt tror jag? Kan ligga någon form av saturator på sången, men inget som låter distat? Eller så har jag för dåliga öron för att höra det! 😛

Är inte så förtjust i att mixa alls men jag måste iaf påpeka att det var ett väldigt förtjusande stycke ni fått ihop.

Tack och bock!

// Johan & Felix

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är jag i alla fall.

Hej Krokodil! Tack för en bra mix!

Har även uppdaterat referensmixen nu så den låter iaf liiite bättre! Testade att mixa den enbart med UAD 88RS stripen och reverb 😛

// Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Hey!

Här är min mix!

Tog inte så lång tid på mig, brukar bli minst meck och mer känsla då 😉 men vet inte i detta fall, körde på i sammanlagt 1,5 timme tror jag!

Det körs lite saturator på mixbussen och lite på sång också, för att få liite oldschoolkänsla. Det ligger ett enda IR hall-reverb och kör all form av reverb i mixen. Lite SSLkompressor också på mixbussen förresten!

Säg gärna vand ni tycker! brukar inte så ofta bara mixa i lurar 😉

http://dl.dropbox.com/u/3226569/Take%20it%20Out%20-%20Studio%20Forum%201.mp3

EDIT: ska försöka fixa ngt sätt att ladda upp på 😛

EDIT2: SÅDÄR!

Redigerat av tona9101
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra jämförelsesida där, Johan! Man kunde ju AB-lyssna rätt bra där. Jag tycker faktiskt att referensmixen är vassast hittills, men tona's mix har något jag tycker referensmixen saknar: saxen är lite mer högerpanorerad. Det känns helrätt i tona's mix, den sitter skitbra där. Det är nog det enda jag saknar i referensmixen.

Instämmer med de andra, enkel men bra gangsterjazz! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...