Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har en Presonus Firebox och är inte alls nöjd med mikrofonförstärkarna i denna.

De har låg förstärkning och brusar rätt mycket då man drar upp dem för att få en vettig signal.

Funderar på att skaffa antingen en 2-kanalig mickförstärkare från Line Audio Design: http://www.lineaudio.se/linepre.htm

Vad jag har förstått så är detta en mycket prisvärd produkt med ett lågbrusigt detaljerat och ofärgat ljud. (Någon som kan berätta mer?)

Eller så skramlar jag ihop mer pengar och köper 2 st Golden Age Music Pre-73: http://www.mamut.net/goldenagemusic/shop/

Tydligen en mycket bra produkt, men som färgar ljudet mer. (Någon som kan berätta mer?)

Min plan med dessa mikrofonförstärkare är att gå från dessa in i "line in" på min Presonus Firebox och på så sätt, hoppas jag, gå förbi mikrofonförstärkarna i denna.

Eller också så skippar jag min Firebox och köper helt sonika en Apogee Duet istället!

Vad skulle DU ha gjort?

Annons
Postat

Jag skulle främst rekommendera en mer transparent preamp, som exempelvis LineAudio's 2MP. Tänk på att med en färgande preamp så kommer du aldrig ifrån den färgningen, men har du en mer transparent preamp så fungerar alla mickar bra - och du kan alltid färga på olika sätt vid mix istället.

En färgande preamp kan man skaffa när man har fått mer erfarenhet och vet mer vad man är ute efter och vill färga vissa saker redan vid inspelnigen, men jag ser inte en sådan som någon lämplig första preamp - lika lite som jag ser en bandmick som lämpligt första val av mick...

Postat

Tack för ditt svar!

Jag vet inte ifall du känner till hur en Presonus Firebox låter, men jag hoppas att det blir en en ganska rejäl förbättring med Line Audios 2 MP beträffande både föstärkning, brus och ljudkvalité.

Golden Age Musics Pre-73 är ju en fin preamp (allrahelst om man moddar den) med många bra funktioner, men 2 sådana (omoddade) kostar ju det dubbla jämfört med en Line Audios 2 MP som ju, trots det låga priset, lär hålla "professionell kvalité".

Apogee Duet ligger ungefär mitt emellan dessa båda alternativ rent prismässigt, och är ju också ett intressant alternativ.

Blir spännande att se vad jag slutligen bestämmer mig för.

maart (oregistrerad)
Postat

Jag håller (som en del gånger tidigare) med Claes.

Måste bara fråga vad du har för mick om du måste gaina så mycket? Har använt Firebox själv en del (även om jag inte har nån egen) och har aldrig behövt gaina speciellt mycket, och därmed inte heller haft några brusproblem...

Postat

Jag bor i parhus där grannen är barnledig och alltså är hemma nästan jämt.

Givetvis vill jag inte störa mer än nödvändigt, och när jag ska spela in distad gitarr så vill jag inte dra upp volymen högre än en normal lyssningsnivå på stereon.

Jag har mycket bra förstärkare och pedaler och får ett distljud som duger gott (även om en crunchande slutsteg alltid gör att det låter ännu bättre) på denna rätt låga volym.

So far so good.

Ok, fram med mina SM57:or i en "Fredman konfiguration" och så börja gaina upp mitt Presonuskort.

När gainen ligger på ca kl 3 så börjar brus och missljud - från ljudkortet - att ta över och vågformerna syns knappt när jag spelat in. (Sitter vid "fel" dator just nu, men kan skicka en skärmdump på hur det ser ut)

Minns ej var jag hamnar rent "dB-mässigt" men en riktigt svag ingånssignal är det...

Vet att förstärkningsgraden - samt den allmämma kvalitén - på Fireboxarna är låg.

Presonus klart sämsta produkt...

Det är därför jag sneglar på en Apogee Duet.

Utan att ha hört Line Audio MP2:an så är jag tilltalad av tanken på att köpa svenskt, och så är ju priset väldigt lågt samt kvalitén väldigt hög (sägs det)!

Funderar vidare.

Postat

Jag kör Apogee duetten och den har fina preamps tycker jag! Relativt transparenta och man kan kräma på med mic rätt fint innan det brusar, dock har jag aldrig kört en SM57. Kör du Logic? Duettens styrka är schyssta A/D och dess integration med Logic vilket gör att det ALDRIG är någe problem och den e mycket lättrattad!

// J

Postat

Dynamiska mickar har generellt sett en låg output - och de flesta preampar ger förhållandevis mer brus när gain ställs på 75-80% av max jämfört med bruset vid lägre gain. Det är ingen enkel ekvation att få ihop om man dessutom har en låg volym ut från stärkaren.

Ett sätt att få upp volymen, är att du kör med en kondensatormick istället för den dynamiska, eftersom den ger dig högre nivå än den dynamiska micen du har nu. En nackdel med kondensatormicken är att den som regel har ett större upptagningsområde än den dynamiska, så du får in mer av rummets ljud och eventuella yttre störande ljud, men det kan vara en fungerande kompromiss ändå, tack vare den högre utnivån från micken.

Ett annat sätt är att förstärka den dynamiska micken på samma sätt som man förstärker en kondensatormick, genom att sätta en liten förstärkare direkt på micken och koppla den vidare till preampen. Den jag tänker på då, är TritonAudio's FetHead, som ger en förstärkning på 20dB, så att man slipper skurva upp gain på preampen så högt att den ger betydligt mer brus.

Postat

Hej

ursäkta att jag hoppar in i tråden så här men...

Claes..

Kan man använda en TritonAudio FetHead Phantom även på en dynamisk mikrofon?

Har du sådana på lager?

mvh // Mickestrang

Postat

Jag kör Logic varför Apogee Duet känns lockande :-)...

Triton Audios Fet Head verkar vara en fiffig mojäng!

Säljer du dem Claes?

Jag kan ju prova mina Oktava MK12:or med hypercardoidkapsel och se hur det blir jämfört med SM57:orna som - trots den låga outputen - fungerar väldigt bra för distad gitarr.

Postat

Hej

ursäkta att jag hoppar in i tråden så här men...

Claes..

Kan man använda en TritonAudio FetHead Phantom även på en dynamisk mikrofon?

Har du sådana på lager?

mvh // Mickestrang

Kort svar: ja, på båda frågorna. 🙂

Lite längre svar på den första:

FetHead Phantom släpper igenom fantommatningen, så den kan användas till alla mickar som säkert tål fantommatning - och dynamiska mickar tål det utan problem (under förutsättning att det inte är fel på dem...), eftersom det är så fiffigt ordnat att 48V-matningen hamnar på båda sidor av membranet, så att potentialskillnaden blir 0V - och därför samma effekt som om man inte har fantommatning.

Bandmickar är känsligare, även om de flesta egentligen tål fantommatning (de är ju också dynamiska mickar), men tillverkarna varnar alltid eftersom bandet brinner av omedelbart om det är någon obalans i spänningen. Till bandmickar är därför FetHead (utan "Phantom") lämpligast till sådana - utom de bandmickar som har försetts med en intern förstärkare och därför ska ha fantommatning...

Postat

Jag kör Logic varför Apogee Duet känns lockande :-)...

Triton Audios Fet Head verkar vara en fiffig mojäng!

Säljer du dem Claes?

Det är en mycket fiffig mojäng. 🙂

Jäpp - jag säljer sådana och försöker se till att alltid ha dem på lager.

Jag kan ju prova mina Oktava MK12:or med hypercardoidkapsel och se hur det blir jämfört med SM57:orna som - trots den låga outputen - fungerar väldigt bra för distad gitarr.

MK012 kan säkert förbättra situationen. Hypercardioiden är ju mer riktad, så den kan funka bra, men testa också med den vanliga cardioiden och se vilken skillnad det blir. Hypercardioiden tar nämligen upp lite mer ljud från baksidan, än vad cardioiden gör, så vilken som blir bäst beror på omständigheterna...

maart (oregistrerad)
Postat

Vet att förstärkningsgraden - samt den allmämma kvalitén - på Fireboxarna är låg.

Presonus klart sämsta produkt...

Det är därför jag sneglar på en Apogee Duet.

Jag har jobbat med båda och tror inte ett byte till Duet kommer göra några underverk för dig. Preamparna kanske är något bättre (har som sagt aldrig haft några problem med Fireboxens själv), men som du är inne på tror jag du får ut större ljudförbättring i förhållande till priset om du lägger motsvarande Duet-pengarna på en preamp. Personligen tycker jag inte Duet förtjänar riktigt så bra rykte som den fått, visst är den bra men det finns väldans många riktigt bra ljudkort idag och för sitt pris är den inte speciellt extraordinär (det skulle vara designen i så fall...)

Köper du en Duet bör du dessutom lösa monitorkontrollen på nåt annat sätt.

Du kan ju även fundera på om det räcker med en enkanals preamp av ytterligare lite bättre kvalité, och i så fall lägga hela summan på den. Är det bara elgitarren du har problem med räcker det ju med en kanal...

Postat

Fireboxen har endast 35dB gain (+ 12dB "software boost", som jag aldrig använder då jag inte gillar soundet) vilket är det problem som gör att man hamnar så högt på gainen med en massa brus som resultat...

En Fet Head (Eller två. Jag gillar att spela in gitarr med 2 mickar) hjälper ju detta en hel del.

Apogee Duet har 75dB gain, Line Audio har 60dB gain och Pre-73 har väl 80dB gain om jag inte minns fel.

Har fortfarande inte bestämt mig vad jag köper, men något av dessa fyra alternativ får det bli.

maart (oregistrerad)
Postat

Fireboxen har endast 35dB gain (+ 12dB "software boost", som jag aldrig använder då jag inte gillar soundet) vilket är det problem som gör att man hamnar så högt på gainen med en massa brus som resultat...

nej

http://www.presonus.com/products/detail.aspx?productid=4

Fortfarande inte lika mycket förstärkning som de andra du nämner, men skillnaden är inte lika stor.

Postat

Måhända uppgraderade man produkten efter hand.

Min är en tidig variant, och jag är ganksa säker på att den var specad till 35dB gain + 12dB digital boost.

Många hade problem med förförstärkarna, och det postades flitigt i ämnet.

Tex: http://www.bradsucks.net/archives/2006/04/19/firebox-gain-update/

I ran across this page after asking Presonus the same question about my new Firebox. The reply:

———————————————-

The FireBox preamps were designed with a bit lower gain potential than our standard analogue preamps. This was done to ensure bus-power operation via 6-pin firewire in even the most demanding applications. For this reason, they operate on a bit lower rail voltage than, say, the preamps in the BlueTub, MP20, or FirePod.

They have about 35dB of analogue gain plus a 12 dB boost via the +12dB boost control in the FireBox Control Panel. This is generally more than enough to run any tube mic or condenser microphone and about 75% of the dynamic & ribbon microphones available in most applications.

In cases where a low sound source or output mic (RE20, SM7, RCA44, etc.) is being used or where a substantially hot signal is desired, it is advisable to use an external preamp via line inputs 3 or 4 or even in combination with the preamps in channels 1 & 2.

———————————————-

Same thing. You’ve probably already returned yours by now; I’d comment to other users, though, to make sure you check the +12dB Input Level Boost in the control panel — with that, it’s not too bad (and I think I’m going to keep my Firebox in spite of this issue)… without it, it’s basically unusable.

Som fick följande kommentar:

Unfortunately, what Presonus is telling people about the Firebox’s low preamp gain is a lie.

I’m an electrical engineer, and I’ve been designing audio circuitry for over 15 years. There’s absolutely no relation between preamp gain and power consumption. None. How many times have you seen a mic pre with only 35dB gain? Personally, never. That’s 20 to 100 times less than a typical mic pre, at 60 to 75dB gain. So why the deception? Well, 60dB of gain may not take any more power than 35dB, but it does take higher quality circuitry. I opened up my Firebox to have a look… it uses low-grade opamps, and a cheap switching power supply. Poorly designed, and not what I expected from a company with Presonus’ reputation. It takes a much cleaner design to deliver 60dB of gain without contaminating the signal. 35dB is probably as much as they could squeeze without exposing how bad their analog circuitry is.

Check out the markings on the front panel. Anything look fishy to you? The mic pre gain knobs (at least on mine) are labeled 0 to 60. Hmmm. I’d bet money that Presonus intended the Firebox to have respectable 60dB of mic gain, but knocked it back to 35dB when they discovered problems at high gain (rather than re-designing the circuits properly), and then threw in the 12dB software boost as a band-aid, knowing full well that 35dB would be insufficient for almost any microphone. Even my hottest condenser mic, at -32dB sensitivity, is generally too quiet on the Firebox. Ribbons and dynamic mics? Forget it. Not even worth the effort.

Brad is also right about the +12dB digital boost. You’re just throwing away dynamic range by boosting all the low-level noise and digital modulation garbage along with your signal. There’s no substitute for clean analog gain, which is why one always records at the highest possible signal level, without clipping, whether it’s to tape or into an AD converter / DAW.

One more thing: the Firebox does not meet the firewire (IEEE 1394) power specification at all. Not even close. Bus-powered firewire audio devices are notorious for violating the inrush current spec, often by a factor of 100 or more, simply because the manufacturers don’t want to spend the extra $0.50 to add a current limiter circuit.

Computers have protection circuitry to meet safety requirements, so that people don’t get hurt if a metal object accidentally goes into the firewire port. These safety limits are usually well above the firewire spec, but firewire devices which are out of spec can still malfunction if they run into these safely limits when they’re plugged in. Also, these safety circuits exist mainly to prevent injury to a person. They may or may not offer good overload protection to the computer itself. So out of spec devices such as the Firebox may draw so much initial power that they damage the motherboard.

Moral of the story is: always, I repeat ALWAYS, use the external power supply, and be certain to plug it in before you connect the firewire cable! I also recommend to use a firewire hub instead of plugging straight into your machine.

Presonus clearly went overboard on their cost-cutting. I’d much rather pay just a little bit more for something which works properly.

35dB eller 45dB... Hur som helst så räcker det inte för mina behov just nu.

Postat
Givetvis vill jag inte störa mer än nödvändigt, och när jag ska spela in distad gitarr så vill jag inte dra upp volymen högre än en normal lyssningsnivå på stereon.

Jag har mycket bra förstärkare och pedaler och får ett distljud som duger gott (även om en crunchande slutsteg alltid gör att det låter ännu bättre) på denna rätt låga volym.

Vad hade Du gjort?
Jag hade kollat, dubbelkollat och trippelkollat att det är preampens brus som är boven och inte att lågmälda sus i lägenheten förstärks vid så hög förstärkning.

Är det preampen som inte räcker till hade jag köpt hem en 2MP på öppet köp och testat hur bra den är/om den räcker till.

Postat

Jag bor i parhus där grannen är barnledig och alltså är hemma nästan jämt.

So far so good.

Ok, fram med mina SM57:or i en "Fredman konfiguration" och så börja gaina upp mitt Presonuskort.

När gainen ligger på ca kl 3 så börjar brus och missljud - från ljudkortet - att ta över och vågformerna syns knappt när jag spelat in. (Sitter vid "fel" dator just nu, men kan skicka en skärmdump på hur det ser ut)

Minns ej var jag hamnar rent "dB-mässigt" men en riktigt svag ingånssignal är det...

I ditt läge hade jag köpt en pod eller liknande.

Postat

Något lägenhetsbrus/sus är det inte tal om.

Det är helt enkelt dåliga preampar i Fireboxen.

Någon Pod kommer aldrig över tröskeln i detta hus ;-)

Jag har jobbat mycket med digitala distar (har precis varit med och utvecklat en ny high gain sim som snart kommer ut) men en uppmickad rörförstärkare låter såååååååååå mycket bättre :-)

Postat

Då så, prova med 2MP.
Postat

Någon Pod kommer aldrig över tröskeln i detta hus ;-)

Jag har jobbat mycket med digitala distar (har precis varit med och utvecklat en ny high gain sim som snart kommer ut) men en uppmickad rörförstärkare låter såååååååååå mycket bättre :-)

Så bra, den faller in under "liknande".

Postat

Vacklar mellan de olika alternativen, som alla har sina resp fördelar.

För att testa Line Audio 2MPn så måste jag fixa fram några kablar eftersom det är XLR ut från den medan det krävs tele in i lineingången på Fireboxen.

Har aldrig haft behov av sådana kablar tidigare. Finns de färdiga sådana, eller är det fram med lödkolven igen?

Postat

Vacklar mellan de olika alternativen, som alla har sina resp fördelar.

För att testa Line Audio 2MPn så måste jag fixa fram några kablar eftersom det är XLR ut från den medan det krävs tele in i lineingången på Fireboxen.

Har aldrig haft behov av sådana kablar tidigare. Finns de färdiga sådana, eller är det fram med lödkolven igen?

Det finns färdiga XLR-TRS-kablar, så det är inga problem.

Exempelvis kan du använda HOSA STX-303F eller HOSA STX-103F, som nog bör finnas hos de flesta handlare.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.