Jump to content
Annons

4 olika eq, vilken låter bäst?


evilrocker

Recommended Posts

Annons

1:an kändes aningen för klinisk på någe vis, totalt och där tyckte jag basen lät konstig, däremot gillar jag sång och topp på virvel / diskant i denna

2:an var mjukare topp på rent generellt men sången hade lite sämre upplösning / kändes grynig?

3:an kändes allt odistinkt och sladdrigt

4:an var den som kändes jämnast med sin mjuka topp och tydlig sång...

Men jag vetef%n.. 1:an eller 4:an då kanske, men det var andra saker som jag reagerade mer på typ att det låter som om det ligger ett reverb på virveln och klonkar.. låter som den är inspelad i en trälåda och det är genomgående i alla klippen, men det kanske är en fin trälåda.. vad vet jag 😉

Lycka till med ditt val

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan mycket väl vara en trälåda :rolleyes:

Låten är inte helt färdigmixad vilket den BORDE vara i ett sånt här

test. Men saken är den att jag fick hem lite grejer på lån i ett par dagar bara

och suttit och lyssnat som fan och behövde lite mer feedback! Och jag kanske ska

förtydliga att jag inte försökt ställa in dom lika i hur det låter utan snarare mer inställningsmässigt, tex

hylla på 15k +3db osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hylla på 15k...

Ta det hellre vid 12k om du skall hålla dig uppe vid toppen.

Halva Sverige hör ju knappt nåt vid 15k 😆

Jaja, kul med lite lyssningstester är det iallafall.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag tycker 1an är grymmast! Är mp3ans tid här?! spelar inte hårdvara någon roll längre

när man ändå lyssnar på allt i mp3? Är det lika bra att sälja all min hårdvara? Jag har en Api 5500

hemma på prov? Ska jag skita i den och köra på en gratisplugg?

Link to comment
Dela på andra sajter

hej! Jag är själv en frälsare av 5500. Och jag tycker inte du har använt den på rätt sätt.

Det känns bara som om du har rattat lite i burken och sen ställt in alla andra pluggar och 5500 på samma sätt, det funkar inte så. Alla hårdvaruplrylar låter olika och behöver rattas olika!

Så för min del ser jag inte att testet är "rättvist".

Jag har själv ozone4 och jag använder den pluggen väldigt sällan.

Personligen tycker jag att 5500 är en av de bästa eq's som finns. Kan inte gemföras med pluggar över huvud taget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan jag tycker 1an är grymmast! Är mp3ans tid här?! spelar inte hårdvara någon roll längre

när man ändå lyssnar på allt i mp3? Är det lika bra att sälja all min hårdvara? Jag har en Api 5500

hemma på prov? Ska jag skita i den och köra på en gratisplugg?

Jag håller med dig! 1'an låter bäst i mina öron.

/KG

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig, för det första ger dom ju inte samma respons alls men ändå. Det jag ville

göra för mig själv var att lägga hylla på diskanten för att öppna upp och jämföra lite

med vad de pluggar jag har tillför. I dom här låtsnuttarna så la jag ju dessa eqs på

mastern. Jag märkte ju att apin tillförde något till ljudet förutom just lyftet i toppen som

jag gillade, och detta något som jag gillade finns inte när testar med pluggarna.

Men fan va skoj att du gillar den, har du använt den för tracking också?

🙂

hej! Jag är själv en frälsare av 5500. Och jag tycker inte du har använt den på rätt sätt.

Det känns bara som om du har rattat lite i burken och sen ställt in alla andra pluggar och 5500 på samma sätt, det funkar inte så. Alla hårdvaruplrylar låter olika och behöver rattas olika!

Så för min del ser jag inte att testet är "rättvist".

Jag har själv ozone4 och jag använder den pluggen väldigt sällan.

Personligen tycker jag att 5500 är en av de bästa eq's som finns. Kan inte gemföras med pluggar över huvud taget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Får är små krulliga djur 🙂. Nä men klart dom får låta bättre än hårdvara. Jag försöker

komma på om jag ska behålla 5500 och om den kommer att lyfta mina mixar mer än om jag

använder de pluggar jag har.

Varför får inte en plugg låta bättre än hårdvara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får är små krulliga djur 🙂. Nä men klart dom får låta bättre än hårdvara. Jag försöker

komma på om jag ska behålla 5500 och om den kommer att lyfta mina mixar mer än om jag

använder de pluggar jag har.

Jag själv har ingen aning om hur Apin är men om du gillar den så finns det ingen anledning att sälja bort den. Jag tror du har större glädje av den än en jävla dataplugg då... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Plugins är ju så osexiga jämfört med goa hårdvaror! Å bra hårdvara kostar mer än jag har råd med, fattigman som man är. 🙂

Jag själv har ingen aning om hur Apin är men om du gillar den så finns det ingen anledning att sälja bort den. Jag tror du har större glädje av den än en jävla dataplugg då... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Eftersom jag inte vet nåt om kompressorn så skulle den bort.

Om det var en LA2 kompressor istället för Nail så skulle EQn bort.

EDIT : Om jag tänker till lite så åker fatson bort. EQ användbart och är kompressorn cool så får den stanna med. Så bort med fastson. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fast jag kommer ju inte på hur jag ska göra. Och sitter och jämför som fan här, men vet inte riktigt vad jag ska

testa vad på... Känns som eq och kompressor är grundstenen, medans fatson har gett mig jävligt mycket i färgning av

ljudet och separation.

Därför måste du skita i vad andra tycker i det här fallet och lita på dig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behåll API och Fatson, Nailen e bra men det funkar utan. Med dessa 2 har du fler funktioner plus att båda låter grymt bra. Fatson kan du ju tämja jobbiga frekvanser med på ett snyggt sätt som inte nailen kan... båda kan komprimera.

API+Fatso ftw om du inte kan övertyga frugan att sälja några smycken så du kan behålla alla =)

Den snygga toppen du fick med API vill du inte vara utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast Nail e ju en sån jävla go kompressor! Hela ljudbilden skapas ju där när jag kör multi mono!

Jag får sälja min själ.

Behåll API och Fatson, Nailen e bra men det funkar utan. Med dessa 2 har du fler funktioner plus att båda låter grymt bra. Fatson kan du ju tämja jobbiga frekvanser med på ett snyggt sätt som inte nailen kan... båda kan komprimera.

API+Fatso ftw om du inte kan övertyga frugan att sälja några smycken så du kan behålla alla =)

Den snygga toppen du fick med API vill du inte vara utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...