Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag funderade lite pÄ hÄrdvarusyntar.

Dessa underbara och fantastiska ljudmaskiner som fÄtt mig att Àlska bÄde sköna basgÄngar, feta kickar och grymma arpeggios. Men som vi alla vet sÄ stÀller en del (mÄnga:) av hÄrdvarusyntarna till det i studion ibland (tÀnk midi hÀr). TÀnker bland annat pÄ förlorade instÀllningar eller ljud.

Nu till min fundering/frÄga.

Idag anvÀnds ju mjukvarusyntar i bÄde professionella sÄvÀl som amatör studios. En mÀngd mjukvarusyntar hÄller oerhört hög kvalitet och lÄter fantastiskt bra. SjÀlvklart kommer vi se en fortsÀtt utveckling av mjukvaran.

Nu sÄ stÄr ju inte hÄrdvarutillverkarna pÄ latsidan direkt. Nya syntar med betydligt smidigare anslutningar till studiomiljön kommer stÀndigt. Kopplingen mellan hÄrd- och mjuvara blir allt tydligare. TÀnker framförallt pÄ Virus TI och Kore t ex.

SÄ, slutligen. Vad hÀnder med de tidigare "tunga syntarna"? En klassisk moog, en Roland TB-300 eller 909 försvinner allt mer frÄn marknaden, och har kultstatus för mÄnga. En del Àr beredda att betala rÀtt bra med pengar för att hitta "ovangliga/rare" syntar.

Vilka blir framtidens samlarobjekt eller rariteter om ni sÄ vill? NÄgra förslag:

Access Virus A, B, C?

Virus TI, Snow m fl

Nord Modular? Nord lead/Rack2x?

JP-8000?

Korg Kaossilator?

Alesis Ion?

Elektron Monomachine?

Prophet 8?

DSI Tetra?

Jag Àr helt enkel lite nyfiken pÄ vad ni tÀnker om detta:D

Annons
Postat

Access Virus Indigo 2

DSI Poly Evolver

Elektron Sidstation

Moog Minimoog Voyager

Nord Wave

Postat

Med tanke pÄ hur begagnatpriserna sjunkit pÄ VA-synthar de senaste Ären har jag svÄrt att tro att nÄgon sÄdan kommer att bli en klassiker. För det krÀvs nÄgot unikt som inte gÄr att göra i mjukvara! Tror att de framtida samlarobjekten kommer att vara de analoga synthar som nu poppar upp hÀr och var, frÄn smÄ halvobskyra tillverkare. SmÄ serier och unika funktioner.

Postat
Med tanke pÄ hur begagnatpriserna sjunkit
Åh, jag mĂ„ste pĂ„peka att jag inte alls rĂ€knade in ekonomiska vĂ€rden i mina syntförslag.

Jag tÀnkte mer pÄ syntar som gjort sitt "avtryck"/pÄverkat syntmarknaden att de dÀrmed kan anses som kult.

Virus Indigo var snygg, kom med mÀngder av presets och det var lÀtt att skicka ljudbanker till/frÄn datorn. Poly Evolver blandade analogt och digitalt utan att vara VA. Sidstation har medfört att "tv-spelssynten" nÄtt ut i mÄnga olika musikgenrer, frÄn rock till hiphop. Minimoog Voyager var den sista synten som designades av Robert Moog. Nord Wave erbjuder mer Àn de stora mjukvarusyntarna, funkar strÄlande i livesammanhang och ser dessutom snygg ut pÄ scen.

Postat
Minimoog Voyager var den sista synten som designades av Robert Moog.

Var det inte Little Phatty, fast han aldrig fick se den tillverkad?

Postat

Med tanke pÄ hur begagnatpriserna sjunkit pÄ VA-synthar de senaste Ären har jag svÄrt att tro att nÄgon sÄdan kommer att bli en klassiker.

Jag köpte en TR-808 för 400 spÀnn 1989, alltsÄ ingen klassiker.

Postat

Var det inte Little Phatty, fast han aldrig fick se den tillverkad?

Han jobbade pÄ den men slutförde den inte, sÄvitt jag vet.

Postat

Intressant Àmne! Verkligen!

Enda jag kĂ€nner jag kan utlĂ„ta mig om Ă€r KORG MS2000, som vad jag förstĂ„r inte tillverkas lĂ€ngre - skumt! För den Ă€r ju kanon! VĂ€ldigt enkel att förstĂ„, man kan göra rĂ„feta kopplingar hit och dit och grejer, och den lĂ„ter vĂ€l Ă€ndĂ„ rĂ€tt bra i allmĂ€nhet eller? Och eftersom den redan slutat tillverkas Ă€r den ju ett steg nĂ€rmare kultstatus. 🙂

Postat

Jag köpte en TR-808 för 400 spÀnn 1989, alltsÄ ingen klassiker.

🙂

Men tror du verkligen att t.ex. Novation Nova kommer att stiga i pris igen som Rolands xox-grejer gjort? Jag Àr skeptisk.

Postat

Vad kul! Verkligen den diskussionen jag var efter. Massa intressanta förslag. FortsÀtt gÀrna med fler inlÀgg. Kul att se vart det hÀr tar vÀgen...

• 4 veckor senare...
Postat

Jag personligen tror inte att nÄn av dagens synthar kommer att bli dyra klassiker som de analoga syntharna frÄn 70 och tidigt 80-tal blev. Och anledningen till detta Àr att datorer kommer bli snabbare och bÀttre och smartare och kommer med exakthet att kunna emulera det mesta framöver.

Det skulle i sĂ„ fall vara nĂ„n otymplig "möbel" som rent fysisk inte gĂ„r att emulera dĂ„ 🙂.

SjĂ€lv Ă€lskar jag syntharna som Kurzweil gjort.. Snacka om tidlösa.. GĂ„ fortfarande att hitta nya sound i en gammal K2000 som Ă€r snart 20 Ă„r gammal.. SjĂ€lv stĂ„r jag pĂ„ kö i avakatan pĂ„ deras nya PC3K dĂ„ den slĂ€pps.. Har gjort en massa egna sound till K2000 under Ă„ren som jag dĂ„ kan fortsĂ€tta att tweaka med.. 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.