Jump to content
Annons

Edit.


Soxic

Recommended Posts

Annons

Allt är ju individuellt vissa är helt otroliga på att lära sig texter. Däremot tror jag det är viktigt att gå in med den inställningen att man fulständigt skiter i om man glömmer text eller inte. I en konsertsituation är det ändå ingen som bryr sig vad du sjunger i verserna om dom inte redan kan texten och då hör dom vad dom vill höra i alla fall.

Däremot är det viktigt att kunna adliba nonsens text om det skulle behöva.

Vill man vara säker på att aldrig missa en text får man göra som Dan Swanö i Nightingale. Ha textraderna i lurarna fras för fras straxs innan man ska sjunga dom.

Link to comment
Dela på andra sajter

live kan du ju alltid hitta på eller ta om de rader du kommer i håg.

men testa att ha texterna på golvet när ni repar så kan du ju göra likadant på scen som stöd om minnet sviker.

ha låtarna i mp3 spelaren och lyssna mycket och sjung med så fastnar texterna bättre, flera dar i rad. så de verkligen nöts in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte höra hur ni andra upplever det? Är låttexter något som ni knappt behöver anstränga er för att det ska sitta, eller känner ni också stressade över det?

Ville bara dela med mig av en krypande stress kan känner av just nu , Måste lära mig ca 15 låtar på Lingala ( Kongo ) på ett par veckor för en kommande turné i Afrika.

Problemet är ju att man inte förstår vad man säger så det ökar ju bara stressen , men kommer nog få ha lite fusklappar , Härma artisten , Öva Öva Öva och sedan Öva lite till.

Men rent generellt brukar jag inte ha några större problem att komma ihåg texter eller melodier oavsett språk.

Ett annat tips/sätt som kanske funkar för dig är att du försöker mentalt visualisera och memorera texten i bilder istället för ord , väldigt vanlig teknik för att komma ihåg långa sifferkombinationer eller fraser från böcker.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det vanligt?

Jag är precis likadan! Helt jävla hopplös på att komma ihåg såväl andras som mina egna texter; fast det gäller för det mesta bara verser. Inför eventuella gig måste jag älta och lära in små "kodmeninngar" för varje enskild låt för att det ska fungera — t.ex. ta första ordet i varje fras och skapa en (om än totalt intetsägande) mening, typ: "You-you-there-all-the". Jag är dessutom väldigt beroende av att det ska rimma.

Jag tror att det, åtminståne i mitt fall, handlar om att jag värdesätter komposition högre än text. Jag älskar att komponera, men ser i princip textskrivande som ett nödvändigt, fruktansvärt ont. Det är också därför som mina texter oftast blir banala historier om hur jävla bäst och oumbärlig "jaget" är. Och så om sex, förstås. Och sprit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det tips eller fusk man kan använda sig av?

rim

som ju faktiskt är ett sätt att bättre komma ihåg en text från början när man inte hade möjlighet att skriva ner den utan var tvungen att memorera

öht hur en text är skriven verkar vara en viktig ingrediens i hur lätt man kommer ihåg den - nåt som triggar din hjärna till reflektion sätter sig nog bättre än en radda ord som känns mer som floskler man har hört förut

sen är det - kanske viktigast av allt - så att det är varierande begåvning från person till person hur väl man minns en text

vissa är bra på det, andra är bra på ackordföljder å melodier, en del kan inte minnas hur en låt börjar men har inga problem att köra resten när man väl satt igång

och visst förekommer det av olika anledningar fusklappar å monitorer

dom texter du ändå kommer ihåg - fundera på varför du just minns dom å vad som får dig att minnas dom

Link to comment
Dela på andra sajter

rim

som ju faktiskt är ett sätt att bättre komma ihåg en text från början när man inte hade möjlighet att skriva ner den utan var tvungen att memorera

Precis! Odysséen var väl ett typiskt exempel på "muntlig publikation"... ?

Fast rim i all ära... Idag är även själva rimmandet i sig en konst. Få saker är så avtändande som ett dåligt/framtvingat rim.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Tack för tipsen gott folk! Jag tror nog det trots allt handlar om att nöta, nöta och nöta. Finns inga enkla genvägar. Sedan kanske det på något sätt går att tejpa lite hjälprader på scengolvet eller nåt? Antar att notställ är ett stort no-no på en punkrockscen. :rolleyes:

När jag sett Neil Young har han haft skitstora pappersark framför sig på golvet, de har bytts ut efter varje låt. Ser inte lika störigt ut som notställ, syns inte alls. Jag kan komma ihåg mina egna låtar och välnötta covers bra, men jag tycker jag slappnar av och sjunger bättre om jag har texten framför mig. Jag flyttar om verserna osv i alla fall

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Mitt tips är nog att utnyttja repen till just övning, inte att det måste sitta. Använd ALDRIG textpapper på repen.

MVH

Anders

+1

Använd inte textpapper när du repar då sätter inte texterna sej....

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag är din raka motsats; jag lär mig en text utantill bara jag hört det 2 ggr. Så jag använder aldrig papper under reptid.

Jag skriver låten och kommer ihåg texten direkt.

Men jag tror det handlar om att faktiskt tänka lite på vad texten innehåller och själva "berättelsen" i texten, om man kan säga så.

Koncentrera dig på vad du faktiskt sjunger och använd papper så lite du kan. Det tror jag är något värt att tänka på!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag tror det handlar om att faktiskt tänka lite på vad texten innehåller och själva "berättelsen" i texten, om man kan säga så.

Koncentrera dig på vad du faktiskt sjunger och använd papper så lite du kan. Det tror jag är något värt att tänka på!

Håller med. Jag funkade bäst när jag hade en "deadline". Då var det nötning som gällde med så lite papper som möjligt. Jag kände att jag ville kunna röra mig fritt. Det var det som triggade mig. Fick in 20 texter på tre veckor. Har funkat även på teatermanus som ju är en väldigt massa text! Men då associeras det till vad man agerar för något. Kanske en hjälp? Olika poser som associeras till texten du sjunger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo tyvärr så är det nog som mänga här säger en nötningsfråga. När jag lirade i coverband så satt texterna så hårt till sist att det var mer "muskelminne" än textminne som gällde. Började jag och den andre sångaren fundera kring hur texten egentligen gick eller i vilken ordning verserna kom i i någon låt så var det kört. När vi bara stod och sjöng så kom texten automatiskt. Ungefär som med minutekortskoden. Så fort jag börjar tänka så är det kört men om jag bara "slår koden" så funkar det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har svårt att komma ihåg texter, men jag gör så att jag spelar in låtarna i replokalen och lyssnar sedan på dem om och om igen. Sen när man väl står på scenen så brukar det flyta mer av sig själv, men glömmer man där så är det bara att mumla någonting, ingen hör ändå.

Börjar också alltid med att ha texten i replokalen men försöker med den utan då och då tills den sitter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...