Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
jag kan ha fel, Àven om jag tror att det Àr upp till var och en att avgöra vad som Àr rÀtt och fel.

ja det brukar folk gÀrna tro som har fel

medans du Àgnar tid Ät att springa runt med din cd Ä lyssna i alla möjliga utrymmen sÄ kan vi andra nöja oss med att kontrollyssna dÀr vi mixar

whatever works works

men poÀngen med bra monitorer Ä bra lyssningsmiljö Àr inte att det inte gÄr att göra som du - det Àr bara fan sÄ mycket enklare Ä gÄr snabbare

• Gilla 1
Postat

Vilka Ă€r "vi andra" och vilka Ă€r "alla möjliga utrymmen"? Tyckte jag skrev, telefonen, bilen och hörlurarna. Är det jobbigt? Är man hyfsat seriös med sina mixar referenslyssnar man vĂ€l Ă€ven pĂ„ andra hĂ„ll dĂ„ ett par studiomonitorer (oavsett pris) knappast kan tala för alla ljudkĂ€llor?

vi andra Àr vi som förstÄtt att ett bra lyssningsverktyg i studion Àr en vital del - vi som inte riktigt har tid Ä lust att springa runt till dom utrymmen du rÀknar upp

Àr man hyfsat seriös har man inte tid att kontrollyssna som du gör för att veta vad man gör

möjligen har man nÄt stÀlle man i efterhand kollar sin helhetsmix men inte att man mÄste dubbelkolla pÄ flera olika stÀllen för att fÄ det att funka

Att pÄstÄ att det Àr jobbigt att flytta över sina lÄtar till telefonen, ta ner en skiva till bilen som man Äker i varje dag eller koppla in ett par hörlurar Àr sandlÄdenivÄ.
nej

att ha ett arbetssÀtt som bygger pÄ det Àr sandlÄdenivÄ

och inget fel att sitta i sandlÄdan Ä leka om man bara sitter hemma - huvudsaken Àr ju resultatet

inte för att dina mixar kÀnns helt perfekta - men det Àr ju svÄrt att avgöra vad som Àr rena missar Ä vad som Àr efter ditt tycke Ä smak

Nej sÄ klart, det Àr förstÄs Guds sÀndebud som har talat.

förstod du inte vad jag skrev nu igen?

Jag stÄr fast vid att dyra studiomonitorer Àr det mest överflödiga man kan köpa till sin hemstudio som amatör sÄ lÀnge man har ett par hyfsat bra pc-högtalare.

har du nÄnsin jobbat med ett par sÄna?

eller ens ett par bÀttre beg till ett klart överkomligt pris?

jag har en gÄng börjat precis som du - man har fÄtt ta det som fanns till hands

har du gÄtt frÄn motsatt hÄll?

det handlar inte om att det Àr omöjligt att nÄ till en hyfsad mix - det tar bara lÀngre Ä krÄngligare tid

Postat
Det Àr inte sant.

hur vet du det innan du sjÀlv prövat?

det Àr en mycket mÀrklig instÀllning att en bra lyssning inte skulle underlÀtta - ungefÀr som att sÀga att en vÀlstÀmd gitarr inte skulle underlÀtta

Ànnu mÀrkligare att uttala sig sÄ konsekvent om nÄt man inte sjÀlv har nÄn erfarenhet av

Postat (redigerat)

Har jag inte?

har du?

MÀrkligare Àn att du tycker det Àr jobbigt att koppla in ett par hörlurar eller brÀnna en skiva och lyssna i bilen?

mycket

Är ett par bĂ€ttre pc-högtalare dĂ„lig lyssning? Vem bestĂ€mmer det?

varför har du valt ett par bÀttre pc högtalare?

Àr inte det lika onödigt enl ditt eget resonemang?

Kanske Ànnu mÀrkligare att uttala sig om nÄgons erfarenheter som man inte vet ett dugg om.

rÀtta mig gÀrna

berÀtta vilka monitorer du jobbat med i dom prisklasser du pratar om

det Àr ju en viss skillnad pÄ att vÀlja en viss metod för att man prövat alternativen gentemot att vÀlja bort en metod man inte ens testat

Redigerat av Demonproducenten
Postat
SÄ om jag sÀger ett par högtalare för 10,000:-, ... ... ... ...

du förstod kanske inte frÄgan: berÀtta vilka monitorer du jobbat med i dom prisklasser du pratar om

vilka prisklasserna Àr fÄr du sjÀlv bestÀmma

det Àr faktiskt totalt oseriöst att dissa nÄt man inte ens testat

berÀtta nu vilka studiomonitorer du anvÀnt Ä som du tyckte inte underlÀttade mixjobbet för dig

och om du lÀser vad jag skriver (istÀllet för att bara vara "född frustrerad") sÄ kanske du kan inse vad jag sÀger - vilket inte Àr att att det inte gÄr

Postat

Det saknar helt betydelse för det argument jag framför. Jag sÀger att en hemanvÀndare inte behöver ett par dyra studiomonitorer om man har ett par bÀttre pc-högtalare, att det i grunden handlar om att lÀra kÀnna de högtalare man har, det rum man mixar i och att man utan tvekan kan fÄ till en bra mix med pc-högtalare, vilket jag ocksÄ bevisat med min mix. Du sÀger att det inte gÄr. DÄ kan du berÀtta varför.

tvÀrtom - det Àr av vital betydelse

du bygger nÀmligen ditt argument pÄ total oerfarenhet om det du pratar om

jag tycker nog inte du bevisar sÄ mycket med din mix men det Àr ju som sagt svÄrt att sÀga - Ä huvudsaken Àr ju att du Àr nöjd

jag sÀger inte att det inte gÄr - det Àr bara du som lÀser det sÄ

alltsÄ behöver jag ju inte motivera varför

det jag sÀger Àr att det Àr ett mer omstÀndligt sÀtt att arbeta pÄ

och uppenbarligen har du ju inte alls lÀrt dig din lyssning om du stÀndigt mÄste dubbelkolla inte bara pÄ ett utan flera stÀllen

kanske du kan börja acceptera att alla inte har lika mycket pengar som dig

din unkna vÀnsterretorik Àr endast tröttsam i sammanhanget

det Àr du - inte jag - som likstÀller bra lyssning med 40' kr

Har svÄrt att tro att det finns nÄgon som inte lyssnat hemma hos en polare, i bilen eller i mp3-spelaren och tÀnkt exempelvis "fan, jag kanske skulle behöva skÀra lite bas för i den hÀr gamla högtalare börjar det skramla, det hörde jag inte i min 200,000:- monitoranlÀggning".

ja om det man inget vet kan man ju alltid tro

• Gilla 1
Postat
Man kan ha hur mycket prylar som helst och vara vÀrdelös pÄ att mixa och man kan ha en ganska billig samling studioprylar och fÄ till en fantastisk mix.

helt sant

det Àr absolut inte prylarna som gör jobbet - dom Àr endast verktyg pÄ vÀgen fram

du glömde dock den allra vanligaste kombon: medioker utrustning med ytterst mediokert resultat

Postat

Du kan uppenbarligen inte relatera till hemanvÀndaren det Àr ditt problem. Du snackar som om alla har rÄd att bygga Cheironstudion hemma.

nej - det Àr du som gör det

du Ă„ ditt lars ohly komplex

om du bemödar dig att titta runt lite pÄ vad jag brukar tipsa om för monitorer sÄ skulle du inse hur offside du Àr

De flesta hemanvÀndaren i dag fÄr fantastiska resultat med vÀldigt smÄ medel. Vad förvÀntar du dig egentligen, att alla ska mixa som proffsen?

svÄrt att bestÀmma dig?

dom flesta fÄr inte fantastiska resultat - ganska mÄnga fÄr helt ok resultat

dom flesta skulle inte fÄ fantastiska resultat i en kanonstudio heller - för det Àr som sagt inte prylarna som gör jobbet

men ganska mÄnga av dom som fÄr helt ok resultat sitter med ganska ok monitorer Ä hyfsat mÄnga har ocksÄ gjort nÄt Ät sin lyssningsmiljö

du talar om för dom att dom slösat sina kulor pÄ nÄt helt onödigt - Ä du gör det utan att sjÀlv ha erfarenhet av det

• Gilla 2
Postat

Och det gör inte du som pÄstÄr saker som du inte vet nÄgonting om?

som jag sa tidigare - jag har förstÄs ocksÄ börjat en gÄng i tiden med lÄgbudgetprylar Ä vet skillnaden mot att jobba med bra prylar

Det Àr fritt fram för dig att lÀgga upp din mix ocksÄ.

det Àr det alls inte eftersom det Àr andras material jag handskas med - inte mitt eget

"men poÀngen med bra monitorer Ä bra lyssningsmiljö Àr inte att det inte gÄr att göra som du..."

Du pÄstÄr helt uppenbart att du sitter pÄ den enda sanningen.

du har uppenbart inte riktigt koll pÄ vad jag skrivit - eller hur?

du har sÄ fullt upp att vara arg Ä upprorisk

Postat
UngefÀr som att du sÀger Ät folk vad de fÄr och inte fÄr göra. Vem Àr du att sÀga att man inte kan fÄ ett mycket bra resultat med vanliga pc-högtalare? Man fÄr slösa pengar pÄ vad man vill. Om man tror att man blir en bÀttre mixare med dyra monitorer sÄ go ahead, men min erfarenhet sÀger att det Àr bÀttre att lÀgga pengar pÄ annat, som t ex en bÀttre mikrofon, eller bÀttre instrument. Och mina erfarenheter vet du ingenting om, precis som med resten av dina argument.

dina erfarenheter fÄr vi nog utgÄ frÄn Àr lika med att det du gjort har du erfarenhet av - Ä det du inte gjort har du inte erfarenhet av

du har inte testat att jobba med nÄgra bÀttre monitorer öht, eller hur?

tills du sÀger emot - vilket du inte gör - sÄ fÄr vi nog utgÄ frÄn det helt enkelt

ohly - han tycker som du att om inte alla kan sitta i cheiron sÄ ska alla istÀllet ha pc-högtalare

och hela diskussionen börjar ju med att du tycker artikeln i tidningen har fel - sÄ det Àr ju snarare du som vill sÀga Ät folk vad dom inte ska göra

eftersom inte du köpt nÄgra monitorer sÄ mÄste alla andra som valt detta vara fel ute - likasÄ akustikbehandling

din erfarenhet har talat

Postat
Jag skulle ocksÄ köpa feta monitorer om jag hade pengar,
varför i all sin dar dÄ - OM argumentet var att det inte alls gör nÄn nytta?

argumentet verkar istÀllet bottna i vad man har rÄd med eller inte

alla hemmastudiopulare sitter inte med malar i börsen utan verkar tvÀrtom har gott om kulor om man ser en del trÄdar hÀr och sett till vad folk bygger hemma

skulle artikeln inte ge dessa rÀtt rÄd bara för att alla inte har samma ekonomiska möjligheter?

vad tror du dÄ att en bra lyssning för hemmastudiobruk behöver kosta idag?

Det Àr sant och det ber jag om ursÀkt för.

godtaget

En ny och "bÀttre" bil skulle inte per automatik göra mig till en bÀttre bilförare

nej kanske inte - men fĂ€rden skulle kanske bli angenĂ€mare (pĂ„ tal om metaforer 😉 )

Postat
Jag har inte startat nÄgon diskussion, jag har endast framför mitt argument, sedan Àr det ditt problem att du inte tillÄter andra att ha sina Äsikter.

Jag menar, du har sjÀlv sagt att du tycker det Àr jobbigt att referenslyssna överhuvudtaget.

född frustrerad som sagt...

det Àr nÀstan lite tragiskt att du uppfattar ett motargument mot ditt förda argument som att din Äsikt inte Àr "tillÄten"

du mÄste alltsÄ finna sjÀlva argumentet jag för fram som ett hot?

du har tidigare lÀst det jag skrivit som fan tolkar bibeln - bett om ursÀkt för det - men nu fortsÀtter du göra det igen

jag har aldrig sagt att du inte fÄr anvÀnda dina pc högtalare eller att du inte skulle kunna jobba med dom

jag sa:

medans du Àgnar tid Ät att springa runt med din cd Ä lyssna i alla möjliga utrymmen sÄ kan vi andra nöja oss med att kontrollyssna dÀr vi mixar

whatever works works

men poÀngen med bra monitorer Ä bra lyssningsmiljö Àr inte att det inte gÄr att göra som du - det Àr bara fan sÄ mycket enklare Ä gÄr snabbare

har man en tillrÀckligt bra lyssning i sin studiomiljö som man litar pÄ sÄ har man sin referenslyssning dÀr - och behöver inte göra som du

varför Àr det ett hot mot det du för fram?

vad Àr problemet?

att det finns ett smartare sÀtt gör ju inte att ditt sÀtt funkar sÀmre för dig?

och att nÄgot funkar för dig gör ju inte att det Àr 100% optimalt?

Jag har erfarenhet av monitorer

du behöver inte bevisa nÄnting - jag har bara frÄgat vilka monitorer du jobbat med

det Àr vÀl inte sÀrskilt konstigt med tanke pÄ att du dömer ut studiomonitorer som

den mest överskattade komponenten i en hemstudio
?

du mÄste vÀl prövat en hel del och kommit fram till att det inte ger nÄt positivt i jÀmförelse med hur du jobbar idag?

eller?

Man lyssnar pÄ all sin musik i dom som det Àr, sÄ varför skulle de inte duga för en hemanvÀndare att mixa med. Svara pÄ det tack.

bara för att man lyssnar pÄ musik i dom betyder ju inte det att man hör allt man behöver höra nÀr man mixar i dom

det du inte hör kan du ju inte kontrollera - och dÄ mÄste man kontrollyssna pÄ flera stÀllen

just för att man inte kan lita helt Ä fullt pÄ sina högtalare man mixar i

Jag anser att man kan lĂ€gga pengarna pĂ„ andra saker som bidrar till ett bĂ€ttre ljud Ă€n vad ett par monitorer i slutĂ€nden kommer att göra. T ex en bĂ€ttre mikrofon, instrument eller mjukvara. Det handlar fortfarande i grunden om att lĂ€ra kĂ€nna de högtalare man har. Allting kan sĂ„ klart alltid bli bĂ€ttre med dyrare saker, men nĂ„gonstans fĂ„r man prioritera och dra en grĂ€ns som amatör. Återigen, alla kan inte strö pengar omkring sig som du kanske gör och dĂ„ Ă€r min Ă„sikt att ett par monitorer inte Ă€r nĂ„got man nödvĂ€ndigtvis mĂ„ste ha.

du kan föra fram exakt samma argument mot mikrofoner Ä övrigt du hellre prioriterar

varför lÀgga tusenlappar pÄ en studiomikrofon nÀr det duger gott med en beg sm57?

varför lÀgga tusenlappar pÄ cubase nÀr det duger gott med reaper?

sÄ varför skulle din prioritering över vad du lÀgger dina slantar pÄ vara bÀttre?

och varför utmynnar dina argument alltid i att "alla kan inte lÀgga sÄ mycket pengar som du"-tugget?

gör det i sig en teknisk pryl mindre anvÀndbar eller nödvÀndig?

Du behöver inte hÄlla med. Blir lÀtt löjligt nÀr du sÄ maniskt under flera dagar ska övertyga mig om att jag inte fÄr ha den Äsikten.

behöver jag inte hÄlla med?

verkligen?

för nÀr jag nu inte "hÄller med" sÄ tar du ju det som att jag förbjuder dig att ha din Äsikt

sÄ det du menar egentligen Àr att man inte behöver hÄlla med dig - men man ska inte sÀga det högt

ditt argument ska inte behöva möta nÄt motargument - men dÄ för du fram det pÄ helt fel stÀlle faktiskt

det hÀr Àr ett öppet forum - hÀr möts Ä stÄngas argument Ä Äsikter stÀndigt

du verkar ha lite jobbigt att ta det faktiskt

sjÀlv uppskattar jag helt klart att kunna jobba i en miljö dÀr jag kan lita pÄ den utrustning jag anvÀnder sÄ jag slipper sÀkerhetskontrollera materialet i olika miljöer Ä stÀllen

detta efter att som sagt börjat precis som du en gÄng i tiden med mediokra möjligheter

det gick det ocksÄ - precis som det gick att göra punch-ins i 2" rullband

men det gÄr mycket bÀttre Ä lÀttare nu - vilket dom flesta ocksÄ verkar tycka om man ser till vad man prioriterar i sin hemstudio

tidningens artikel för fram nÄt som det verkar rÄda ganska allmÀn konsensus kring: vikten av bra lyssning i studiomiljön

det Àr du som avviker - vilket du förstÄs har all rÀtt till

Postat

HjĂ€lp, vilken diskussion... 😆

Jag kan tala av egen erfarenhet och sÀga att riktiga monitorer gör stor skillnad Àven utan att man har gjort nÄgon akustikbehandling - men nÀr man dessutom akustikbehandlar sÄ fÄr man ytterligare förbÀttring. Jag hade en gÄng i tiden ett 24HE-rack fyllt till bristningsgrÀnsen med budgetprylar som jag dÄ tyckte lÀt skitbra, bÄde i den dÄvarande lyssningen, i bilen, i stereoanlÀggningen, billiga lurar etc, dÀr jag alltid referenslyssnade eftersom det var nödvÀndigt att göra sÄ för att hitta vissa fel i mixarna.

NÀr jag bytte upp mig till bÀttre lyssning, sÄ hörde jag plötsligt hur budgetprylarna egentligen lÀt - och jag tyckte att det var sÄ illa att det var meningslöst att ha dem kvar, sÄ de Äkte ut i ganska snabb takt. DÀr handlade det dock inte ens om skillnaden mellan datorhögtalare och monitorer, utan skillnaden mellan ett par billiga och ett par dyrare monitorer... Detta var medan jag bodde i lÀgenhet och inte hade nÄgon som helst koll pÄ akustikbehandling.

Efter bytet till bÀttre monitorer sÄ lÀt dessutom mixarna betydligt bÀttre i mina gamla referenslyssningar ocksÄ - och detta utan att jag behövde göra nÄgra referenslyssningar under arbetets gÄng. En klar förbÀttring pÄ alla plan med andra ord - bl a för att jag slapp referenslyssna, som DP har varit inne pÄ, och för att det gick snabbare att jobba med de bÀttre monitorerna och dessutom blev det roligare eftersom det lÀt bÀttre ("bÀttre" i betydelsen "mer naturtroget").

Enligt min mening sÄ Àr alltsÄ monitorerna bland de viktigaste komponenterna, eftersom det Àr de som gör att man verkligen fÄr glÀdje av andra uppgraderingar i riggen. Om man köper en ny mick eller en ny preamp sÄ vill man ju gÀrna kunna höra en markant skillnad mellan den gamla och den nya, eller hur?

• Gilla 4
Postat

HÄller verkligen med dig claes i att skillnaden pÄ dÄliga och bÀttre monitorer Àr nÄgonting man har glÀdje av i en vanlig lÀgenhet. DÄ jag sjÀlv har varit med om det. DÀremot skulle jag inte sticka ivÀg och köpa Event Opal eller nÄgonting Ànnu dyrare utan att fÄ koll pÄ akustiken. Dom stÄende vÄgorna Àr obevekliga och har man en lyssning dÀr ljudet förÀndras markant bara för att man flyttar sig lite nÀr man lyssnar pÄ ett frekvenssvep sÄ har man nog inte samma glÀdje av ett par riktigt dyra monitorer som man skulle kunna ha. Men det Àr nog de flesta överens om.

SjÀlv har jag inte optimal akustikbehandling men tycker att den uppgradering av monitorer som jag har gjort har varit vÀl spenderade pengar. Om jag skulle uppgradera mig ytterligare ett par snÀpp skulle jag nog trots allt se till att akustik behandla först.

Sen tycker jag att alla ska göra som dom tycker passar dom bÀst. SjÀlv tycker jag utan tvekan att ett par bra monitorer aldrig Àr bortkastat Àven om bra akustik skulle kunna ta en ytterligare en bit.

Postat

Ja - att köpa ett par monitorer för sÄdÀr 40-50 papp, Àr nog lite overkill till hemstudion, men har man sÄ mycket pengar att lÀgga pÄ monitorer, sÄ har man nog rÄd att göra en hygglig akustikbehandling ocksÄ - och det vill man absolut för att verkligen fÄ ut det mesta av en sÄ dyr investering.

Man skulle ju knappast heller sĂ€tta regummerade lĂ„gbudgetdĂ€ck pĂ„ en Lamborghini, om man nu ska försöka sig pĂ„ en liknelse... 😉

Postat

Sen igen sÄ Àr det ingen som sÀger, eller kan sÀga, att man inte KAN producera utan monster-monitorer....

Blir lite, som Claes nÀstan sÀger, att sÀtta dubbdÀck pÄ en Formel 1 bil. Seems a bit counter-productive...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.