Jump to content
Annons

Soxic

Recommended Posts

Soxic bra musik, well done! Vill bara flika in att jag tycker du slår huvudet på spiken på många saker. Och framförallt att du varit kreativ och produktiv istället för att stirra dig blind på prylar. Det är inte bara du som referens lyssnar i mobil, bil, stereo mm. Det är något av ett signum även bland proffs.

Du har bevisat med din musik att det går att klara sig med billigare högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
sadomachine (oregistrerad)

Jag har alltid kört med rätt så billiga prylar, har ett par Event TR6 monitorer som var rätt billiga men nu häromdagen köpte jag äntligen ett par dyra hörlurar (Shure SRH840) och fy fan vad lätt det blev att placera saker på rätt ställe i mixen.

Jag har läst massor här på studioforum om akustikbehandling och tycker att det är jätteintressant läsning, men jag inser att jag aldrig skulle kunna räkna ut storlekar på helmholtzare och liknande så jag försöker klara mej utan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pengar åsido, jag tycker det är en mardröm att jobba med stereomaterial i lurar. EQ, kompressor, reverb och liknande funkar bra, men panoreringar blir ändå alltid helt åt helvete när man jobbar i lurar.

För det andra, en monitormix översätter sig bättre till lurar än tvärtom. Med lurar låter det oftast väldigt bra på en gång, eftersom man slipper just de akustiska problem som man får med högtalare. Jag pratar då inte om basproblemen (de bör sättas med lurar i vilket fall om man inte har ett riktigt bra rum), utan om hur hur ljudet når båda öronen från vardera högtalare och ger helt andra riktningar än hörlurar och en betydligt bättre fantomcenter. Dessutom kommer frekvensgången förändras från c:a 2k och uppåt, eftersom huvudet orsakar diffraktion och för att tidsskillnaderna orsakar fasutsläckningar. Om man också tar hänsyn till dessa problem i mixen, så kommer man lättare få en mix som gör sig bra i BÅDE högtalare och hörlurar, något inte gäller i hörlurar, eftersom man inte vet hur dessa problem kommer fungera i mixen. Sen tror jag säkert också att, eftersom allt professionellt material mixas i högtalare, så har det blivit ett "sound" som man förknippar med bra musik, för att det helt enkelt låter som annan professionellt mixad musik.

För det tredje, att man kan lära sig vilka lurar eller högtalare som helst stämmer väl till viss del, men det är ändå ett uttalande som tyder på oerfarenhet och okunskap. Återigen pengar osido, man kan använda vilka högtalare som helst för att mixa ytligt och sätta grundljud, men det kommer ändå finnas en massa saker man ändå inte hör. Av egen erfarenhet kan jag också säga att jag aldrig riktigt kunnat lära mig de lurar jag har nu, inte heller mina monitorer, för att de helt enkelt är av billigare modeller. När jag lyssnar i högtalarna på mixar jag gjort där och på mixar jag gjort på andra ställen med bättre lyssning (ex. genelec), så låter de andra mixarna bättre.

Sen tycker jag din argumentation är full av tomma hål också. Först säger du att högtalare är sämst, sen när andra säger att de inte alls är det, så säger du att hörlurar också är bra och därför skulle högtalare vara dåligt. Din avsikt verkar snarare vara att angripa de som helt enkelt har lagt ner mer pengar på sin studio än du har, och genom ren avundsjuka försöka definera om idealen för att verifiera dina egna inköp som de bättre valet. Bit i det sura äpplet, ljudteknik är en dyr hobby!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa saker tar helt enkelt död på kreativiteten och är egentligen inte en nödvändighet, utan som glad amatör gör man sig istället beroende av mer och mer och mer. Om du har köpt det för 6,000, då måste du ju ha det för 8,000 också om det ska bli riktigt bra och har du köpt det för så mycket pengar, ja då blir den där grejen den svaga länken så köp det också för 3,000.

Inte för att jag förstår hur bättre lyssning skulle kunna ta död på kreativiteten när den egentligen bara underlättar jobbet, men visst är det som du säger, att när man byter upp sig någonstans i kedjan (i första hand lyssningen då - för om man inte hör tillräckligt detaljerat, kan man leva lyckligt ovetande om bristerna som andra kanske är för finkänsliga för att kommentera...), så upptäcker man brister hos övriga delar också - och sedan drar GAS*-karusellen igång... 😉

Att man inte per automatik gör bättre musik bara för att man skaffar bättre prylar, är något som egentligen inte behöver sägas, eftersom det är så självklart att det inte har med vartannat att göra, men det finns vissa som lätt gör en sådan märklig koppling och tror att de som förespråkar bättre prylar, gör det för att de anser att man gör sämre musik med budgetprylar - men så är det garanterat ingen som menar, så var inte för snabb med att feltolka argumenteringen... 😉

Sedan är det så för vissa, att en uppgradering av riggen kan göra att de känner mer inspiration tack vare förbättringen och därmed blir mer kreativa - men sådant är ju väldigt individuellt...

* för de som inte hänger med i jargongen: GAS=Gear Aquisition Syndrome 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Håller med dig Claes. Jag tror du i grunden förstår vad jag menar utan att övertolka det jag säger. Kanske är jag som är dålig på att uttrycka mig bara?

Redigerat av Soxic
Link to comment
Dela på andra sajter

Det jag gillar med studiomonitorer är att jag kan höra fler nyanser, fler detaljer i

musiken som strömmar ut från all utrustning jag köpt för mina surt förvärvade slantar.

Monitorer får mig att känna att jag får ut mer av mina andra grejer. För min del handlar

det inte nödvändigtvis alltid om att sätta bästa mixen, utan mer om att få en sån härlig

ljudupplevelse som möjligt medans jag sitter och lirar och spånar på nya ideer. Mina prylar

låter bättre ur bra monitorer helt enkelt, och då är det vad jag föredrar.

Kanske inte tillförde trådens huvudargumentation så väldigt mycket, men min poäng är att

ett par fina monitorer inte bara kan användas tilln just mixning utan även vara till glädje under

hela processen, från riffskiss och beat-mapping till den sexhundrafemtionde kaffekoppen under

mastringen 🙂 Jag lyssnar tusen gånger hellre på min gitarrigg genom monitorer är mina Ipod-snäckor

om jag säger så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med dig Claes. Jag tror du i grunden förstår vad jag menar utan att övertolka det jag säger. Kanske är jag som är dålig på att uttrycka mig bara?

Jag förstår precis - och jag har varit i det läget själv, där jag tyckte att det blev skitbra med mina billiga prylar. Problemet är att ju längre man håller på, desto kinkigare blir man nog (åtminstone jag... 😉 ) - och man tycker att även om det är en bra låt, så saknar man en del i ljudet, som man inte lyckas få till ordentligt. Det är då det är dags att överväga nya prylar. Att göra det innan man känner sig begränsad av det man har, är inte så stor mening, för då uppskattar man inte förbättringen lika mycket eftersom man inte har hunnit känna sig begränsad av det gamla (f-n, jag är en ganska kass säljare ibland, eller hur...? :rolleyes: ).

Det kan vara så, att du kanske tar i lite för mycket i diskussionen och känner dig angripen när någon annan också tar i lite för mycket - och så kör det igång och man pratar förbi varandra för att man kanske missar andemeningen i stridens hetta.

Visst kan man lära sig mixa med gott resultat i de flesta högtalare (genom att jämföra med färdiga mixar i samma lyssning, testa mixen på många andra ställen etc...), men ett par riktiga monitorer gör jobbet så mycket enklare, att det är väldigt synd att sortera bort det alternativet.

Mina egna mixar på 80-talet var jag väldigt nöjd med - men idag retar det mig att jag inte har kvar rullbandaren med de enskilda spåren, så att jag hade kunnat mixa om det - för nu hör jag hur illa det egentligen blev... Ok - prisskillnaden mellan monitorerna jag hade då och de jag har nu, är typ 40 papp (ja - är man en prylgalen ljudnörd så är man... 😊 ), men även om jag lyssnar i lurar för 2-3000:-, så är det inga problem att hitta en massa klantiga misstag i de gamla mixarna...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

jag har ett par phonic inköpta för 4k för några år sedan, man vet aldrig hur det låter egentligen. ganska irriterande faktiskt.

har beställt nya, det skall bli skönt att få höra hur det låter egentligen i fortsättningen!

fan springa runt o spela upp materialet i olika medier och sedan svänga till en kompromiss av det hela, det stadiet har man kommit över,

om man spelar in eddie medusa låtar kan jag förstå att man inte vill köpa bra monitorer, för den musiken låter bra när den låter skit!

inget nedlåtande över det, men då funkar kassa monitorer bra, det kan bli pricken över iet om man så säger, för övrigt gillar jag eddie, lyssna på runke ball den är en klassiker som tar verkligheten ut i musiken. och det menar jag verkligen! hick nu går jag o lägger mig, god natt och drömm om dåliga och bra monitorer, och tänk på dina egna behov av sådana........och handla därefter.,

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste bara få sticka in näsan lite. Jag är en anhängare av filosofin "det är inte grejerna som gör musiken", men jag är även helt övertygad om att ett par monitorer gör sjuk skillnad i kvaliten på ens produktioner. Som ni säger, om man inte kan höra att det låter skit är det svårt att göra något åt det. Om man vill kunna få ut best bästa av sin utrustning, vilken den än må vara, så måste man ju kunna HÖRA när det låter "bra" och när det inte funkar.

Dock ett bevis för att man kan få till fina mixar på budget hifi-grejjer är Chicanes album " Behind The Sun" som han mixade på ett gammalt spiritbord och med vanliga högtalare och technicsförstärkare. Det album låter som Chicanes andra grejjer jäklarns välproddat å fint tycker jag! 😄

Tack å hej, nu ska jag gå och sukta efter mina nybeställda Sonodynes SM100AKs 😛

// Johan

Redigerat av ardic
Link to comment
Dela på andra sajter

dom flesta får inte fantastiska resultat - ganska många får helt ok resultat

dom flesta skulle inte få fantastiska resultat i en kanonstudio heller - för det är som sagt inte prylarna som gör jobbet

Det har du allaf rätt i.

Grejen är att du hör ju mer detaljer i bra studiomonitorer. Du kanske hör någonting som skulle låta kasst i en viss typ av högtalare, som du missar i dina hifi-högtalare i bilen osv.

Risken med att mixa i datorhögtalare är just att man kan missa problemområden i ljudet.

Men det är ju otroligt sant att man ska refrenslyssna omkring lite osv.

Min erfarenhet är att ju bättre studiomonitorer man mixar i.. ju mer låter det när man lyssnar sen i sin stereo/bil/ipod osv som det gjorde i monitorerna. 🙂

För du är seriös va Soxic? När du tycker att man lika gärna kan mixa i ett par datorhögtalare?

Redigerat av BoJonatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Min erfarenhet är att ju bättre studiomonitorer man mixar i.. ju mer låter det när man lyssnar sen i sin stereo/bil/ipod osv som det gjorde i monitorerna. 🙂

Absolut! Det är det som kanske kan tyckas låta lite kryptiskt, men som man kan se i recensioner och diskussioner ibland att det nämns att ljudet översätts väl ("translates well" på utrikiska) till andra system. Med bättre monitorer kan man därför ofta slippa referenslyssna i flera olika system för att känna sig säker på att det kommer att låta bra överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till och börja med vill jag bara säga att din musik låter väldigt bra med tanke på förutsättningarna!

Jag tror annars det har att göra med hur intresserad man är av hur musiken låter. Jag skulle t ex aldrig kunna ha ett hembiosystem för 2000:- och använda det för att lyssna på musik. De låter helt enkelt så illa att jag inte kan njuta av musiken om jag inte är packad. Som Bent Hogaard säger i klippet nedan; "Det finns liksom ingen närvaro".

Har du någon gång köpt nya lurar och helt plötsligt hört nya detaljer i låtar du lyssnat på under många år och som du trodde du kunde utan och innan? Skulle du vilja gå miste om alla de detaljerna när du väl har hört att de finns där? Jag skulle aldrig mixa i datorhögtalare, men om du känner att du är nöjd med det ska du givetvis göra det. Och som du skrev så är de flesta nöjda med ljudet ur en datorhögtalare eller ett billigt hembiosystem. Men det är enligt min erfarenhet folk som antingen är ointresserade av musik, använder musik som skval i bakgrunden, är mer intresserade av texterna än musiken, eller helt enkelt aldrig upplevt bättre ljud.

Man skulle kunna jämföra med att fotografera med en mobilkamera. Det kan bli häftiga bilder med en sådan också.

http://www.youtube.com/watch?v=i_sUlXLX2zw

Link to comment
Dela på andra sajter

Var kanske ett misstag av mig dock att ta upp ämnet, för i slutänden är det upp till var och en vad man ser passar en eller vad man upplever som nödvändigt eller inte för att uppnå de mål man önskar uppnå. Alla är vi olika, vissa hänger upp sig på frekvenser, andra hänger upp sig på textrader och vissa hänger inte upp sig på nåt.

Här måste jag protestera å det bestämdaste! 😠😉 Det är ALDRIG fel att ta upp ett ämne som är intressant att diskutera kring, så där har du fel. Resten i citatet har du däremot rätt i. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Monitorer eller högtalare gör stor skillnad. Ljudkort nästan inget. Preamps likaså... mina 50 öre.

Jag har upplevt rätt stor skillnad mellan olika ljudkort och preamps. När jag köpte min preamp i "bättre än de flesta ljudkort-klass" för ett år sedan, kände jag att det helt plötsligt fanns en annan "kräm" i signalen. Likadant när jag bytte upp mig i ljudkortsklass. Mer kräm, liksom. Jag har hellre en rejäl klick kräm till mjölken, än endast en liten klick kräm och nästan bara mjölk.

Fast mjölk är ju rätt gött det med...

Soxic: Jag tror ändå att det kan vara värt för dig att testa monitorer igen. Det går att få tag i bra begagnade för inte så mycket mer än vad ett par Logitech kostar. Nackdelen är väl att placeringen är tjurigare med monitors. Det tog mig flera år innan jag fattade att mina skulle ligga ner vid det avståndet jag sitter och lyssnar. Var som natt och dag. Där fick man för att man hoppade över manualen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck...okej då. 😄

Ähh! Du är på helt rätt spår. Att kunna få fram/uttrycka vad som är själva poängen med låten via produktionen är viktigare än alla prylar. Alla säger det, men ändå fortsätter vi sukta efter mer och bättre grejer. Fast jag börjar komma till ett stadie där jag känner mig nöjd med vad jag har och att det är jag själv som måste utvecklas mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ähh! Du är på helt rätt spår. Att kunna få fram/uttrycka vad som är själva poängen med låten via produktionen är viktigare än alla prylar. Alla säger det, men ändå fortsätter vi sukta efter mer och bättre grejer. Fast jag börjar komma till ett stadie där jag känner mig nöjd med vad jag har och att det är jag själv som måste utvecklas mer.

Det där är något som kan funka som en sporre också. När man tycker att riggen är så pass bra att man inte längre kan komma med några undanflykter, så kan det vara en bidragande anledning till att man börjar bruka mer allvar med musiken också. Likadant på andra hållet, att om man känner sig frustrerad över att man inte får så bra ljud i alla detaljer som man hade önskat, så kan det bli hämmande för skaparglädjen. Det finns många saker som kan påverka kreativiteten på olika sätt - och det är individuellt hur vi påverkas av de olika sakerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag visar det inte för att slå mig för bröstet, jag vill visa att det uppenbarligen duger för de flesta (vad mr yrkesproducent tycker spelar mindre roll för mig) och de har ingen aning om att jag använt pc-hgötalare eller monitorer, så vem ska säga till mig att det inte går att mixa med pc-högtalare? Jag vill inte ha huvudvärk över vilka dyra prylar man måste köpa för att kompressionen ska låta lite bättre, eller få en aning bättre reverb. Jag är musiker, inte data- eller prylnörd.

fast artikeln i tidningen - du vet den som du började förklara hade fel - riktar ju sig till fler än dig

att du är nöjd med ditt arbetssätt gör inte att rådet att skaffa bra lyssning i bra miljö - det som du angrep - är fel för den som är mer intresserad av ljudet än du

hela diskussionen börjar med ditt uttalande:

I ett avsnitt beskrivs vikten av studiomonitorer, hur ett rum "låter bättre" med mattor och dämpande material. Ärligt talat tycker jag studiomonitorer är den mest överskattade komponenten i en hemstudio. 
--- Sedan referenslyssnar jag i bilen, hörlurar och mobiltelefon. Det räcker gott och väl för att få till en riktigt bra mix. Studiomonitorer är enligt min mening ytterst överskattade för hemstudion

här pratar du inte om att monitorer är överskattade för dig - utan för hemstudion generellt

det är inte nån som talar om hur du borde göra - det är du som talar om att andra borde nöja sig med att göra som du

annars är dom prylbögar å bryr sig egentligen inte om musiken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tar ju tid att lära sig mixa, vist kan man få till en bra mix med pc högtalare.

Om man nu vill ha en bra mix varför inte låta någon som mixat i många år göra din mix och du kan spara pengar och tid.

Pengarna som du inte har köpt dina dyra studio högtalare för betalar du med till den som kan mixa bra med många års erfarenhet.

Jag själv tycker om att lyssna lite på på pc högtalarna varvat med hörlurar och sedan för att höra basen brukar jag koppla in mina billiga studio högtalare för att höra om jag missat något.

Det tar väl 10 år att lära sig mixa riktigt bra om man har talang för det.

Tripman

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Billiga datorhögtalare saknar inte sällan frekvenser, speciellt om dom är sub/sat. Det har min fru konstaterat som inte är musiker.

Dessutom kostar ju begagnade bra högtalare inte en massa pengar mer än "bättre" datorhögtalare.

Spana in Hifiklubbens billiga små högtalare, jag gissar att dessa ger en mer korrekt ljudbild än dom flesta datorhögtalare. Pris från en tusing paret...

Bra högtalare tycker jag är en av dom bästa investeringarna som man kan göra som hemmapulare.

Då hör man ju hur sina grejer låter...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag talar inte om att andra ska nöja sig med att göra som mig,

Studiomonitorer är enligt min mening ytterst överskattade för hemstudion

jag vill visa att det uppenbarligen duger för de flesta

Jag står fast vid att dyra studiomonitorer är det mest överflödiga man kan köpa till sin hemstudio som amatör

skillnad på att göra musik för pengar och att göra musik av ren glädje och passion

De är inte en nödvändighet helt enkelt. Det är inte på långa vägar ekonomiskt försvarsbart. Du kommer inte bli en bättre mixare för att du köper dyrare högtalare

här pratar du ju inte enkom om dig själv utan framställer det som en generell regel

du talar om "så här är det"

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

När jag tänker på sämre och bättre högtalare så tänker jag framförallt på att de bättre har en bredare och jämnare frekvenskurva. Sådana högtalare är oftare dyrare. Det jag tror att jag får med ett par bättre högtalare är att resultatet av en färdig produktion kommer att låta bättre i fler andra högtalare, än om jag använt ett par sämre högtalare. Är inte det själva vitsen med att skaffa bättre högtalare?

🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...