Jump to content
Annons

Soxic

Recommended Posts

medans du ägnar tid åt att springa runt med din cd å lyssna i alla möjliga utrymmen så kan vi andra nöja oss med att kontrollyssna där vi mixar

Är det verkligen så att om man har proffsprylar så behöver man inte kontrollyssna någon annanstans? Görs aldrig det? Är det en garanti att din mix funkar i mono i klockradion som i ett arena-PA på ullevi eftersom du mixat med "riktiga" monitorer i ett "riktigt" rum? Jag trodde alltid det var en fördel att lyssna på sin mix i olika miljöer hur dyra monitorer och hur bra akustik man än hade. Men jag kanske har fel. Nu kanske man inte kan slänga upp ett PA på ullevi men du förstår säkert min poäng 😉

Redigerat av henk2055
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ju mer avslöjande monitorer och lyssningsutrymme man har desto mer skit får man höra

som man då kan åtgärda. Som Dr Phil typ: "You cannot change what you can't acknowledge"

or so. Om det låter bra i det mest kritiska medhörningssystem man kan tänka sig är

chanserna (riskerna) rätt slimma att det skulle suga någon annanstans. Tvärtom brukar

inte gälla har jag förstått. Därmed inte sagt att man inte kan göra svinbra grejer

med halvbra monitorer/akustik, även om det krävs lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste anser jag är att höra vad frekvenserna gör i din låt på ett ärligt sätt!

hör du inte under 150 Hz, hur ska du då kunna veta hur mkt bas din baskagge har?

om dina datorhögtalara bara går till 14 kHz, hur hör du hur highenden reagerar?

Om du har consumenthögtalare med sub-bas, hur kan du lite på den då?

Om du inte har akustikbehandlat ditt rum (Alltså absorberat bas främst, Inte satt upp äggkartonger, "studiofoam", mattor osv, behandlat första reflektionspunkten) så kommer du inte heller att höra vissa basfrekvenser då de "försvinner" även om du har 100k lyssning så kommer en akustikbehandling göra mer skillnad än att uppgradera dina 3000 kr monitors till supermegasaker.

Självklart ska man känna sina monitors, det kommer man mycket långt på. Men särskilt om du ska tracka band osv, vill du verkligen vara säker på att du hör precis vad mickarna plockar upp. Det är 100 gånger mer effektivt att flytta micken några centimeter för att få rätt ljud än att sitta och mixa sig blå för att få samma resultat!

Därför förstår jag mig inte på audiofiler med handgjorda kablar som inte akustikbehandlar sitt rum om de nu "hör så mkt skillnad". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så att om man har proffsprylar så behöver man inte kontrollyssna någon annanstans? Görs aldrig det? Är det en garanti att din mix funkar i mono i klockradion som i ett arena-PA på ullevi eftersom du mixat med "riktiga" monitorer i ett "riktigt" rum? Jag trodde alltid det var en fördel att lyssna på sin mix i olika miljöer hur dyra monitorer och hur bra akustik man än hade. Men jag kanske har fel. Nu kanske man inte kan slänga upp ett PA på ullevi men du förstår säkert min poäng 😉

Det är ALDRIG dåligt att referenslyssna på flera olika system. Men ta t ex Yamaha NS-10. De är världskända för att översätta till yttervärlden på ett mkt bra sätt. klart att om man använder sådana och har koll på hur de funkar, så behöver man inte vara lika orolig hur mixen låter på ett annat system och man kan mixa mer självsäkert!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd!

Jag anser att mina monitorer (KRK ROKIT 6) är den viktigaste delen i min hemstudio. Förutom Cubase då såklart.

Men vill man måla i mörker så får man göra det. Jag hade i alla fall föredragit, och rekommenderat, en ficklampa.

Vad var det som gjorde att du fastnade för just dem?

Vilka jämförde du dem med?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

För mig är det en penga- och utrymmesfråga. Jag har helt enkelt en för liten studio (1,6x1,6 meter) för att smälla upp ett par feta monitorer. Och då blir ju utgiften onödig också.

Iofs hade jag större hemmastudioutrymmer förr - men då hade jag inga monitorer heller utan lyssnade genom mina Harman Kardon Soundsticks:)

Här är resultatet efter den vändan: www.nanuh.se

Shit vilken diskussion btw. Bänkpress! Dock väldigt intressant!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det som gjorde att du fastnade för just dem?

Vilka jämförde du dem med?

Jag var inte nöjd med mina M-audio jag hade tidigare. Mina mixar blev alltid dova. Jag visste att de var bland annat lite överdrivna i diskanten, men tröttnade på att försöka kompensera för det.

Jag jämförde med Adam A7, Dynaudio Bm5a, Yamaha HS80 och någon Mackie. Är inte så förtjust i Genelec. En kompis skaffade KRK RP5 G2 och då blev jag ännu mer övertygad, efter att ha provmixat lite. Sedan hittade jag ett par begagnade RP 6 till ett pris jag inte kunde motstå. Tycker det underlättar att de är lite större och går längre ner i basen. Hade jag haft råd hade jag nog kört på Dynaudio. Men har aldrig mixat i dom så vet inte hur bra de är i praktiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe.. det där lät lite kul.

Du menar alltså, att de som inte kan mixa så bra bör skaffa sig studiomonitorer? 😉

Ja det gör han troligen. Om man nu gillar gitarrer och vill ha lagom nivå på dem i mixen funkar det inte utan studiomonitorer. Med åtminstone ett par av de billigare studiomonitorerna har man ju en mkt större chans att lära sig som nybörjare. Med enkla datorhögtalare vet man inte ett dugg hur det kommer att låta i andra stereoanläggningar.

Jag mixade flera år i ett par lite större JBL stereohögtalare, ofta fick jag göra om en massa ggr, och då är de ändå ganska bra hifilådor. Med studiomonitorer och helst även en sub är det, som jag tycker, pissenkelt att ratta mkt bättre ljud än med bara stereohögtalare. Med stereohögtalare som mixverktyg brukade gitarrerna vid lyssning i annans anläggning vara åt h-e för starka, eller också hördes de knappt alls, lika med sången.

post-8284-084646300 1281531249_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så att om man har proffsprylar så behöver man inte kontrollyssna någon annanstans?

om man har bra proffsprylar behöver man inte kontrollyssna som du beskriver - nej

när man lyssnat in sig förstås

att du blandar in monokompatibilitet i det hela förstår jag inte riktigt - en monoknapp fixar den biten

ett annat exempel: om du ska spela in en akustisk gitarr å ditt mål är att inspelningen ska bli så rättvis som möjligt hur den gitarren verkligen låter - hur gör du med en lyssning som inte återger en så rättvis ljudbild som möjligt?

somliga tycks glömma bort att lyssningen inte bara är till för att mixa ihop lite garagelåtar

det hänger på vilken ambitionsnivå man har

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det verkligen så att om man har proffsprylar så behöver man inte kontrollyssna någon annanstans?

om man har bra proffsprylar behöver man inte kontrollyssna som du beskriver - nej

när man lyssnat in sig förstås

Om man har väldigt bra högtalare i ett väldigt bra (neutralt) rum så behöver man inte lyssna någon annanstans. Detta är drömmen då det gör jobbet så mycket enklare. Tyvärr så är det väldigt ovanligt med så bra rum.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har väldigt bra högtalare i ett väldigt bra (neutralt) rum så behöver man inte lyssna någon annanstans. Detta är drömmen då get gör jobbet så mycket enklare. Tyvärr så är det väldigt ovanligt med så bra rum.

Är det så enkelt förklarat?

Jag tycker att olika skivor låter olika bra på olika ställen. En del fungerar klart bättre i bilen, eller i datorn, eller i stereon, eller i mp3-lurarna. Låtarna kan dessutom låta trista eller stökiga på "fel" ställe.

Är det inte så att man bör kompromissa för att det ska låta hyfsat överallt? Då borde man väl provlyssna i olika miljöer, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det så enkelt förklarat?

Jag tycker att olika skivor låter olika bra på olika ställen. En del fungerar klart bättre i bilen, eller i datorn, eller i stereon, eller i mp3-lurarna. Låtarna kan dessutom låta trista eller stökiga på "fel" ställe.

Är det inte så att man bör kompromissa för att det ska låta hyfsat överallt? Då borde man väl provlyssna i olika miljöer, eller?

Om det låter perfekt i en bra neutral lyssningsmiljö, ska man då bry sin om det låter dåligt i en dålig lyssningsmiljö? Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela tanken med att ha en så neutral lyssning som möjligt är just att man ska slippa springa omkring och kontrollyssna i icke neutrala miljöer. Om du börjar kompensera så det låter bra (bättre …) i en dålig lyssning så kommer det att låta sämre i en annan dålig lyssning med omvända problem mot den första. Om det låter bra i en neutral lyssning så kommer det att låta så bra som möjligt i alla mindre perfekta lyssningsmiljöer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela tanken med att ha en så neutral lyssning som möjligt är just att man ska slippa springa omkring och kontrollyssna i icke neutrala miljöer. Om du börjar kompensera så det låter bra (bättre …) i en dålig lyssning så kommer det att låta sämre i en annan dålig lyssning med omvända problem mot den första. Om det låter bra i en neutral lyssning så kommer det att låta så bra som möjligt i alla mindre perfekta lyssningsmiljöer.

Precis. Tänk dig att din polare har stora as till JAMO högtalare till sin hemstereo. Diskanterna har han spelat sönder i fyllan så någon hihat från din inspelning kan man knappast höra i den anläggninen. Om man då skulle ta och göra en ny mix, med både starkare och vässade hihat och cymbaler skulle det kanske låta aningen bättre i Jamona, men i alla andra anläggningar skulle det bli bara skit.

En bra mix gjord i neutrala monitorer ger bästa resultatet även i mediokra stereogrejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

go hörlurar!

Audio Technica ATH-M50 kör jag med sen ett par månader och det räcker gott! billagare än monitorer i motsvarande prisklass + akustikbehandling.

Och som en liten kul anekdot diskuterades på första sidan sandlådenivå från båda hållen, vilket den sidan i högsta grad levde upp till utan att ta hänsyn till diskussionen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

go hörlurar!

Audio Technica ATH-M50 kör jag med sen ett par månader och det räcker gott! billagare än monitorer i motsvarande prisklass + akustikbehandling.

Lurar är definitivt att föredra om man är ute efter att göra en mix som låter bra i andra hörlurar.

Annars får det bli monitorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Citerar CLA från en intervju från waves.com

Your records sound great on every kind of system. What’s your secret?

Thank you, I try! I think the secret is to listen really quietly on small speakers and to focus on the music and not be distracted. Many of my mixes are done through my old Sony boombox.

0002724268372_215X215.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
drloop (oregistrerad)

Uttalandet från CLA får du nog ta som att han kontroll lyssnar i en boombox. Han mixar garanterat i sina NS10 fortfarande, precis som många "old farts" fortfarande gör.

Gearslutz är fullt av folk som inte har koll, att deras monitorer åter illa kan bero på att dom inte vet hur dom skall placera dom, rummet är kass etc.

Saknar sweetspot är ju ett typiskt problem att man inte förstår hur att placera monitorerna, amatörer som försöker verka tuffa helt enkelt. Lika mycket trams på GS som på andra ställen.

Bra lyssning gör musicerandet mycket roligare och du hör fel som kanske döljs i dina datorhögtalare.

Jag lyssnar i småhögtalare för att höra kontrollera att det inte obalans i mixen. Men mixen gör jag i mina monitorer.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kollade lite dina grejer, ta den här tråden.

https://www.studio.se/index.php/topic/84599-ballad-of-a-broken-heart/

Jag tror inte din lyssning riktigt avslöjar allt, många datorhögtalare har en överdriven bas och lite mellanregister. Detta skulle kunna vara en förklaring till att tex denna mix blir basfattig och mycket med mellanregister.

Ett exempel bara, ingen kritik till dig. Snarare ett tips.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har visserligen inte råd att tjacka en Mustang Shelby Gt500, men jag går ändå inte runt och säger att det är en skitdålig bil. 😛

EDIT: Det går att komma till göteborg även med en 240, men det kanske tar dubbelt så lång tid.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

(vafan-vilken lång tråd-den är ju riktigt underhållande men jag undrar

om soxic verkligen menar allvar eller om han driver med oss.Jag tycker

att gibson och fender är överklassade när man kan köpa en gitarr på Lek

och Hobby typ..de går ju att spela bra musik på de med så va fan??

eller??)

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket intressant tråd detta, men det mest intressanta med denna tråd är inte själva ämnet som diskuteras utan folk, inte alla men många, har så fruktansvärt bestämda åsikter.

Men jag tycker så här, och jag påstår inte att det är rätt eller fel men:

Att man per automatik skulle få bättre mixar för att man har ett par dyra studiomonitorer tycker jag inte kan vara mer fel. Du måste lära dig hur just dina monitorer låter och en annan viktig faktor är även hur dom låter i det rum som du mixar i. Men jag upplever att med ett par dyrare/bättre monitorer så är det lättare att olika saker.

Så att så länge du känner dina högtalare så kommer du förmodligen att få till en bra mix oavsett vad dom kostar. Men det är finns en anledning till att professionella studios har dyra monitorer, det är för att det går snabbare att få till en bra mix förutsatt förstås att man känner sin lyssning.

Att referns lyssna sin mix är en bra ide tycker jag, men man måste ha med i beräkningen att det finns så fruktansvärt många olika typer av musikanläggningar så din mix kommer att låta mer eller mindre olika beroende på vart du lyssnar på den. Så att det viktigaste tycker jag är att se till att den inte är för mycket bas i mina mixar och att dom är tillräckligt tydliga i diskanten. Om man skulle försöka referenslyssna på alla olika typer av anläggningar skulle man ju aldrig bli nöjd med sin mix.

Men som sagt jag upplever att det är lättare att få till en bra mix på ett par dyra högtalare jag har lyssnat in mig på än på ett par billiga stereohögtalare som jag har lyssnat in mig på.

Om man drar en paralell till fotoredigering så är det nog lättare att redigera bilder på en högupplöst skärm efter som man ser alla detaljer bättre än på en lågupplöst skärm.

Så mitt tipps köp ett par riktiga studio monitorer, behöver inte vara dom dyraste, och lyssna in dig på dom så ska du se att det kommer gå lite fortare att få till en bra mix. Och den tiden man sparar in på det kan man ju lägga på att göra nya låtar.

Peace.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tycker Soxic har en sund inställning. Soxic är inte övertygad att det gör skillnad för honom. Jag är precis likadant, jag verkligen vill veta om det gör stor skillnad.

Det är ju bara att titta på alla trådar om preamps och AD/DA. När man i verkligenheten jobbar så har AD/DA obetydande roll för att forma ljudet.

Men till skillnad mot tex att byta AD/DA så hör man ju direkt att det låter bättre (eller annorlunda om så vill ) med bra högtalare. Att placera högtalarna rätt gör en grym skillnad vilket många hemmapulare inte verkar bry sig om tyvärr. Datorhögtalare är tyvärr ofta alldeles för obalanserade för att man skall kunna göra nåt vettigt. Man måste åtminstone ha högtalare som är någorlunda raka i frekvensgången för att kunna ta rätt beslut i en mix. Spelar mindre roll om dom är dyra.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har en kompis som gör liknande musik som du och han hade samma inställning som du.

Med datorhögtalarna var hans mixar skrikiga och basrika pga hans lyssning

När han bytte till bättre högtalare så blev hans mixar mycket bättre än med hans datorhögtalare .

AD/DA och pluggar spelar mindre roll på riktigt om du inte hör vad som händer.

Trevor Horn sa två grejer som jag gillar. Idag är det nästan en bedrift att få nåt att låta dåligt även med enkla hemmastudiogrejer, däremot så kan man inte avgöra vad som händer med dålig lyssning.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Man kanske skulle ta och skaffa sig ett par Yamaha HS80M trots allt 😄

det optimala skulle väl för dig vara att få möjligheten att testa på ett par olika monitorer å testa att jobba med det ett tag

antingen blir det en aha upplevelse för dig eller så blir det bara krångligt att lära sig annan lyssning än det du är van vid iom att du redan kan din lyssning du har idag

förmodligen skulle din nuvarande lyssning funka utmärkt som komplement till om du skaffade en ny

sen om du sitter i ett obehandlat rum så KAN det faktiskt vara så att kombinationen ditt rum + dina pc-högtalare funkar bättre än vad ett par monitorer + ditt rum skulle

men det är aldrig fel att testa

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...