Jump to content
Annons

Soxic

Recommended Posts

Däremot har jag svårt för närfältsmonitorer, har provat men förstår inte vitsen med att ha dem på bara någon meters avstånd. Det leder till att man kan råka fega med panoreringarna. De flesta människor lyssnar väl i stereohögtalare som står en bit bort, de gånger de lyssnar på musik hemma, de har dem inte på soffbordet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det leder till att man kan råka fega med panoreringarna.

du bör ju rikta in dom så att du inte hamnar innanför triangeln isf - du ska inte sitta närmare än avståndet mellan högtalarna

och vinklade så att inte stereobilden blir för stor

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Soxic!

Istället för för att börja argumentera hit och dit så tänkte jag ge dig lite kritik på dina mixar.

Jag har lyssnat igenom de låtarna du har längst ner på hemsidan.

Över lag så tycker jag att det är bra! Bra kontroll på mixarna, inget som ligger och spökar för sig själv. Men jag kan på en gång höra brister, som jag tror till största sannolikhet beror på monitorerna (dator-högtalarna), eller att du inte vet exakt hur dina högtalare beter sig i frekvensregistret.

Jag rekommenderar dig att använda en Spectrum Analyzer så att du kan se hur ljuden beter sig. Nu ska du inte mixa efter den, men bara kolla av lite då och då så att du vet var du ligger!

I stort så är det mycket botten och "diskant", väldigt vasst vid ca 1k,3k och allra högst upp. När det gäller basen så så är det mycket från ca 500 Hz och neråt, speciellt runt 200-250 Hz.

Jag tycker det saknas lite mellanregister i alla dina mixar..

Det kan du höra speciellt i sista låten när den akustiska gitarren spelar själv.

Jag har arbetat med många olika monitorer (bl.a. ADAM, Focal, Yamaha NS10, Genelec 1030, 1031, 8030, och 8040 som jag i skrivande stund använder i studion) och kan säga att det är stor skillnad att mixa med dem och ett par datorhögtalare. Jag har ett par Logitech-datorhögtalare bredvid mina monitorer för referens men jag skulle aldrig vilja mixa/spela in enbart med dem!

Jag tycker du verkar ha kommit en bit när det gäller mixning och tycker absolut att du ska spara lite pengar och köpa dig ett par monitorer, jag kan varmt rekommendera Genelec 8020, de kan du hitta väldigt billiga begagnat. Oavsett vad du säger nu så kommer det göra skillnad, jag lovar!

Hoppas det var till någon hjälp!

Mvh Alex

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

En stor nackdel med att mixa med dyra monitorer och bra grejor i största allmänhet,

är att man inte kan skylla ifrån sig.

Det är ju det som snarare är en så stor fördel med bättre prylar. Det gör ju att man verkligen kan koncentrera sig helt på musiken istället för att gissa och försöka leta upp genvägar och halvbra lösningar och försöka kompensera för brister som man vet finns men som man egentligen inte hör tillräckligt bra i den lyssning man har...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju det som snarare är en så stor fördel med bättre prylar. Det gör ju att man verkligen kan koncentrera sig helt på musiken istället för att gissa och försöka leta upp genvägar och halvbra lösningar och försöka kompensera för brister som man vet finns men som man egentligen inte hör tillräckligt bra i den lyssning man har...

Det finns mycket i det du säger, men det är ändå vikten av att vara kreativ och produktiv som avgör i slutändan, oavsett vilka prylar du sitter med. Bara för att du får låna Redone's studio i en månad kommer du inte att producera fram nästa generation Lady Gaga. Jag producerade betydligt fler låtar på min Amiga 1200 och Protracker än vad jag gör idag med en utrustning som gör ett mycket bättre jobb. Det kanske inte lät lika bra men jag gjorde det som är det enda måstet, att producera.

Det är för många som stirrar sig blinda på prylar(även jag ibland) som de tror ska göra jobbet åt dem, eftersom det alltid diskuteras vad som är bäst och inte. Jag tycker forumet visar rätt bra med alla låtar som publiceras att det inte är de som sitter med dyra prylar som är effektiva där hemma. Jag avundas dem och vill hitta tillbaka till den tiden då det var mindre komplicerat och man bara njöt av musiken i sig. Den tiden känns förbi tyvärr. Varför ska allt vara så perfekt för? Är det så det ser ut verkligen? Hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väldigt individuellt - och själv är jag periodare när det gäller skapandet. Ibland kommer idéer på löpande band och ibland är det total idétorka under en tid.

Visst - prylarna gör inte låtarna, utan det måste alltid finnas en kreativ själ bakom dem för att det ska bli något vettigt av det, men jag tycker ändå att prylarna underlättar - just för att man slipper fundera på om det låter bra eller inte - och att man därför kan jobba enbart med det musikaliska utan att känna sig begränsad och utan gissningar.

Vissa av de som sitter med bättre prylar kanske inte känner samma behov av att fråga i forumet om det låter ok eftersom de vet att det låter bra, så att det är därför de inte publicerar låtar i forumet. Vissa kanske siktar på att få ut sin musik genom förlag, så att de inte kan lägga upp något av det skälet. Vissa tycker bara att det är kul att ha en kalasbra rigg och gör bara låtar för sitt eget höga nöjes skull - och känner helt enkelt inte för att publicera något. Vissa kanske samarbetar med andra som inte vill att det ska publiceras på "fel" ställe. Vissa är STIM-anslutna och vill inte riskera att forumets ägare får påföljder för att de saknar ramavtal med STIM. Det kan finnas femtielva skäl till att man inte vill lägga upp något material i forumet, så att ha uppladdning av låtar som grund är ett ganska dåligt sätt att på något sätt försöka få en korrekt uppfattning av vilka som är mest produktiva...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Haha den här tråden är som en dålig serie med en massa flashbacks och fillers.

Själv köpte jag hem ett par monitorer härom nyss. Kan inte annat än att hålla med om att det finns saker man helt enkelt inte hör i vanliga datorhögtalare.

Det är som whathisface säger (trött i scrollfingret), att man inte blir bättre på att mixa för att man köper sig ett par monitorer, men tro fan att man mixar bättre med dem!

Link to comment
Dela på andra sajter

det finns ju en aspekt till på det här

vi förenklar väldigt när vi säger studiomonitorer, hifi-högtalare eller pc-högtalare

det finns ju inte tre olika kvalitetsnivåer

det finns förstås pc-högtalare som låter mycket bättre/sämre än andra pc-högtalare

det finns också studiomonitorer som låter mycket bättre/sämre än andra studiomonitorer

en bra lyssning är en bra lyssning oavsett vad den kallas i affären - liksom en dålig är en dålig

poängen är att en bra lyssning förenklar jobbet avsevärt och är ett viktigt arbetsredskap om man pysslar med ljud

"det går" är inte detsamma som "det är bra"

antalet producerade låtar är också bara ett mängdbegrepp - inte ett kvalitetsmått - på tal om kreativitet

tekniskt/ljudintresse är heller inget som helst som automatiskt står i kontrast till musikintresset - tvärtom i många fall

man blir inte mer "äkta" för att man skiter i en viss aspekt av det man gör

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd :-)

Som nybliven far blir det att man sitter mycket i studion på sena kvällar vilket gör att jag skapar och mixar den mesta musiken med lurar. Tycker det är helt ok, man får ju ett helt annat tryck i lurar och hör mer om det är nått att ha... När jag börjar bli skapligt klar med en låt brukar jag köra igång monitorerna... Whoppa, man får alltid dra och justera en hel del i reglagen för att få det rätt, mina monitorer är mitt facit.

Sen lyssnar jag även i 2 andra gamla hemmastereoanläggningar för att höra hur det låter "hemma hos Svensson".

För mig är monitorerna ett måste för att få till sista detaljerna, för de som klarar sig utan är det bara till att gratulera!

/ Fred

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med Soxic, och jag skulle vilja sträcka mig ännu längre och säga att vi har många prylar vi egentligen inte behöver för att göra bra musik.

Hemstudio för 20 år sedan var en kassettporta och en gitarr och en mick, kanske en trummaskin eller synt också. Reverb? Spela in i kaklat rum. Eko? Gör en bandloop. Och så vidare.

Det var fan bättre förr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och jag håller bara med delvis.

Jag är av den uppfattningen att man idag med hjälp av några semi-OK monitorer i kombination med en bra Spectrum Analyzer (som man visst det kan "mixa efter") kan få till ett förbaskat bra ljud — UTAN att det nödvändigtvis behöver ta längre tid än det hade gjort om man körde med några bäst-i-test-monitorer (utsedda av en megalomanigeneration musiktekniker som fortfarande fnyser åt den digitala tekniken). MEN, visst, vet man inte vad det är man vill uppnå och/eller inte vet hur man når dit (sound-wise) så är det ju egentligen skit samma.

Så ba lixom.

Link to comment
Dela på andra sajter

GiHeGa (oregistrerad)

Hej!

Klart man kan få ett par PC högtalare att låta kanon bra genom att mixa.

MEN mixar man för en kund så vill man ju att låten eller hela skivan skall låta så neutral så möjligt.

Skall man lansera skivan i hela världen så skall den låta bra oavsett vilken ljudanläggning man har.

Och därför använder man studio monitorer.

Där finns ju folk med super dyra anläggningar och har man då mixat för att det skall låta bra på billigare anläggningar så kan det låta hemskt på dom riktigt dyra anläggningarna.

Musiker vill ju att deras skiva skall låta bra oavsett vilken ljudutrustning man använder. Det betalar ju dom för. (mixen alltså)

När man mixar så skall ju inte loudness vara aktiverad och bas och diskant skall vara flat.

Ett par aktiva monitorer har ingen loudness och ej heller bas och diskant rattar att pilla på.. :0)

Just för att få en så rak ljudbild som möjligt som sen köparen av skivan kan pilla till sina rattar på stärkaren så det låter bra i dennes lyssnings rum som passar honom eller henne.

mvh/Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte testat "riktiga" monitorer men blir hyfsat nöjd med mina hifi Pioneer från tidigt -90 samt lurar för att avslöja dåliga attiraljer. Gör inga proinspelningar dock. Om man utgår från presets till olika pluggar och skruvar lite så finns det liksom där ändå. ☺️ Men jag kommer att köpa monitorer så småningom ändå...så ni har alla fel/rätt på ett sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Herbeck, den 2010 July 15 - 12:02 AM, sa:

En stor nackdel med att mixa med dyra monitorer och bra grejor i största allmänhet,

är att man inte kan skylla ifrån sig.

Det är ju det som snarare är en så stor fördel med bättre prylar. Det gör ju att man verkligen kan koncentrera sig helt på musiken istället för att gissa och försöka leta upp genvägar och halvbra lösningar och försöka kompensera för brister som man vet finns men som man egentligen inte hör tillräckligt bra i den lyssning man har...

Hej Cleas,

Jag uttryckte mig kanske lite oklart.

Vad jag menade var att gör man en kass mix på fina grejor,

så kan man ju inte skylla på något utom sig själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

så att ha uppladdning av låtar som grund är ett ganska dåligt sätt att på något sätt försöka få en korrekt uppfattning av vilka som är mest produktiva...

Tråkigt att du missförstår mig och vill utveckla detta till en diskussion som kräver bollande fram och tillbaka och som inte leder till något konkret.

Det jag menar är, och jag understryker detta verkligen, att vi måste uppmuntra mer till musicerandet och inte prylarna kring dem. Det är nog ingen som ifrågasätter att ett par monitorer är ett bra verktyg, inte heller att ett bra ljudkort, preamp, mikrofon, ger dig en bättre utgångspunkt än med dåliga prylar. Döh.....

Dåligt sätt eller inte, det är trots allt det enda jag kan gå på i skrivande stund. Vill vi veta EXAKT hur det verkar vara får vi ha en röstning gällande detta, då kanske dina spekulationer/tankar rätar ut alla frågetecken 😉

Någon admin som vill starta en sådan poll ? Vore riktigt inressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt att du missförstår mig och vill utveckla detta till en diskussion som kräver bollande fram och tillbaka och som inte leder till något konkret.

Nej - jag anmärkte bara på antagandet att folk med bättre prylar är mindre produktiva bara för att de inte visar upp sina låtar i forumet.

Det jag menar är, och jag understryker detta verkligen, att vi måste uppmuntra mer till musicerandet och inte prylarna kring dem. Det är nog ingen som ifrågasätter att ett par monitorer är ett bra verktyg, inte heller att ett bra ljudkort, preamp, mikrofon, ger dig en bättre utgångspunkt än med dåliga prylar. Döh.....

Denna tråden hade faktiskt inte existerat om det inte fanns de som ifrågasatte nyttan med kvalitetsprylar... 😉

Visst är alltid musiken och inte prylarna det primära (det är nog ganska självklart för alla i forumet, så det är en typisk icke-fråga) - men bättre prylar underlättar och gör det enligt min uppfattning lättare att vara mer produktiv eftersom man inte behöver ifrågasätta sina prylar eller hitta nödlösningar och omvägar på grund av brister i riggen.

Dåligt sätt eller inte, det är trots allt det enda jag kan gå på i skrivande stund. Vill vi veta EXAKT hur det verkar vara får vi ha en röstning gällande detta, då kanske dina spekulationer/tankar rätar ut alla frågetecken 😉

Det blir nog inget tillförlitligt underlag ändå, tror jag. Jag anmärkte som sagt bara på sättet att anta att de med sämre prylar förmodades vara mer produktiva eftersom de lägger upp fler låtar i forumet, när det i själva verket är en väldigt otillförlitlig måttstock på grund av många orsaker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog inget tillförlitligt underlag ändå, tror jag. Jag anmärkte som sagt bara på sättet att anta att de med sämre prylar förmodades vara mer produktiva eftersom de lägger upp fler låtar i forumet, när det i själva verket är en väldigt otillförlitlig måttstock på grund av många orsaker.

De med sämre prylar sitter oftast o pillar på sin egna verk medans folk med "bra" prylar kanske jobbar mot klienter och då kan man inte lägga upp låtarna eftersom det är någon annan som äger dom... kanske kan det vara så enkelt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd!

Jag anser att mina monitorer (KRK ROKIT 6) är den viktigaste delen i min hemstudio. Förutom Cubase då såklart.

Men vill man måla i mörker så får man göra det. Jag hade i alla fall föredragit, och rekommenderat, en ficklampa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Felet i sådana här diskussioner, är att det blir för mycket polariserat - och när debattens vågor går höga så finns bara ytterligheterna kvar, typ att: dyra prylar = dålig musik; budgetprylar = bra musik (eller tvärtom...). Det är så trist när det blir så eftersom alla, oavsett utrustning, kan göra både bra och dålig musik - och hur bra/dåliga låtarna är, hänger inte ett dugg på prylarna, utan prylarna bestämmer bara hur ljudet ska låta. Jag tycker att det blir så otroligt märkligt i diskussioner när musikalitet och teknik ställs upp som motpoler till varandra, för det ÄR ju inga motpoler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd med mycket kul läsning 🙂

för mig är det (som nu högaktuellt i mitt fall, ny husägare) så att bra verktyg förenklar. Jag har byggt en altan, först med billiga verktyg (läs; i detta fall hammare), vilket medfört att jag brutit av två stycken... ledsnade och köpte en svindyr, och det har efter det inte varit något problem... Samma sak var det när jag bytte från datorhögtalare till, i mitt fall, Genelec. Funkade fint med datorhögtalarna, men efter en massa referenslyssning, hålla på att ändra en hel del... Har upplevt att det behövs mindre ändringar efter Genelecarna.

Det räcker med en sten för att slå in en spik, men det är fan så mycket trevligare med en hammare.

Men, som skrivits tidigare, det beror ju på vad man är van/känner sig bekväm vid. Man kan säkert göra alldeles lysande mixar med en 699-kronors stereoanläggning från Clas Ohlssons, men det kräver lite mer av den som mixar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tråd med mycket kul läsning 🙂

Man kan säkert göra alldeles lysande mixar med en 699-kronors stereoanläggning från Clas Ohlssons, men det kräver lite mer av den som mixar...

Hehe.. det där lät lite kul.

Du menar alltså, att de som inte kan mixa så bra bör skaffa sig studiomonitorer? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...