Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Har precis börjat anvÀnda NIŽs Guitar Rig och stör mig pÄ att det ofta brusar och brummar nÀr jag anvÀnder gitarren, speciellt med distade ljud. Kan man eleminera detta oljud med en DI-box?? Eller ska jag hosta upp slantar till att trycka in aktiva mickar i gitarren?

Just nu kopplar jag in guran i min preamp (VTP 1) som har instrumentingÄng.

Annons
Postat

Det Àr troligen samma problem som i AmpliTube...

Om du inte har en vÀldigt ren signal in, sÄ kommer oljuden att överdrivas Ànnu mer nÀr du kör distade program. Se alltsÄ till att rensa ljudet pÄ alla tÀnkbara sÀtt. Om du har en CRT-skÀrm, sÄ stÀng av den helt vid inspelning, eftersom störningar frÄn den annars gÄr in i gitarrmicarna. Undvik alla former av lysrör, dimmers och lÄgenergilampor, som ocksÄ kan bidra med elakartade störningar i studion.

Menar du en Studio Projects VTB-1? I sÄ fall ska du nog stÀnga av rörinblandningen helt i den, sÄ att den kör helt i SS (Solid State) lÀge.

Postat

Japp. Det Àr Studio Projects VTB1 preamp som jag anvÀnder. Den gÄr sedan in i mitt M-Audio 2496 kort. Men det jag undrar Àr om man kan fÄ mindre brum genom att koppla in guran i en DI-box??

Preampen har dock en högohmig instrumentingÄng.

Postat

Jag blev av med mycket brum nÀr jag satte

mig rakt framför skÀrmen med min gurra och en

bit bort..... 😉

Jag har ett par Àkta goa P-90 mickar som gÀrna trycker

pÄ brummet en del...

Konstigt... Det blev helt tyst som sagt nÀr jag satte mig i

mitten av rummet och mickarna i riktning mot skÀrmen ???

NÄgon som har en idé om detta ???

😳

Postat

GÄr ju att laborera med att sÀtta en tunn kabel frÄn gitarr.miken som gitarristen kan sÀtta foten pÄ, brukar funka i en del fall faktiskt.

Men det jag undrar Àr om man kan fÄ mindre brum genom att koppla in guran i en DI-box??

Om du anvĂ€nder instrument-ingĂ„ngen sĂ„ fĂ„r du samma effekt som om du skulle anvĂ€nda en DI-box. 😉

Postat
Jag blev av med mycket brum nÀr jag satte

mig rakt framför skÀrmen med min gurra och en

bit bort..... 😉

Jag har ett par Àkta goa P-90 mickar som gÀrna trycker

pÄ brummet en del...

Konstigt... Det blev helt tyst som sagt nÀr jag satte mig i

mitten av rummet och mickarna i riktning mot skÀrmen ???

NÄgon som har en idé om detta ???

😳

Det Àr faktiskt logiskt. SkÀrmtillverkarna har ju jobbat i mÄnga Är kring strÄlnings- (störnings-) problemet. Man har efterstrÀvat att minimera strÄlningen just dÀr anvÀndaren sitter, och det Àr ju rakt framför skÀrmen.

Postat

Har haft samma problem med Amplitube...

Replokalen, som vi funderade pĂ„ att dĂ€mpa osv.. Är fortfarande odĂ€mpad.

I lokalen finns lysrör, en kyl, PA och en dator som mer eller mindre konstant brummar litegrann... Jag gjorde ett "rum" som var 2,5 * 2,5 meter med hjÀlp av lakan i taket. Ingen bra ljuddÀmpning generellt kanske, men löste mina problem vad gÀller dist i Amplitube.

Satt jag vid datorn, sÄ hade jag en ljudnivÄ pÄ 30-35% bara jag drog volymen pÄ volymknappen pÄ gitarren. Satte jag mig sen i "rummet" sÄ fungerade det perfekt och var nÀstintill tyst nÀr jag inte spelade.

SÄ prova att stÀnga av sÄ mycket som möjligt, slÀck lampor om du inte verkligen behöver dom osv...

JamaicaMan (oregistrerad)
Postat

Testa Ă€ven att alltid ha ett finger pĂ„ nĂ„gon av mikarna, förslagsvis nedanför tunna e-strĂ€ngen (om du kan spela sĂ„), dĂ„ slipper man mkt av allt brum o elĂ€nde! 😉

Postat

Jag kÀnner igen problemet.

Har sjÀlv suttit med en gitarr som brummade mer eller mindre beroende pÄ vilken riktning den pekade Ät.

Det visade sig i slutÀndan att det var input-kontakten i gitarren som knasat sig. Problemet uppstod nÀr jag lÀmnade in gitarren för mikrofonbyte, nÀr jag fick tillbaka gitarren sÄ brummade den pÄ detta sÀtt. Exakt vad för fel som uppstÄtt i input-kontakten minns jag inte dock...

VÀrt att nÀmnas Àr vÀl att dataskÀrmen i mitt fall INTE pÄverkade brummet.

Postat

Det jag inte förstÄr Àr varför dom inte gör teleutgÄngen balanserad pÄ gitarrer (o andra instrument för den delen). Humbuckers bygger ju pÄ den balanserade tekniken med 180 graders fasförskjutning sÄ det ska vÀl inte vara sÄ svÄrt att ta detta steg fullt ut?

Sen att alla fĂ„r köpa nya förstĂ€rkare mm e ju en annan sak men det borde ju tillverkarna gilla 😄

Postat

Det kanske Àr vÀlkÀnt, men kontaktspray brukar göra susen nÀr min förstÀrkare brukar börja surra. Minns nÀr pappa brukade gÄ loss med en flaska WD 40 pÄ varenda radioapparat och krets han kunde hitta.

Spraya kretsarna och volymknapparna, det mesta som leder ström, brukar jag göra en gÄng i halvÄret, frÀscht och fint.

• 3 veckor senare...
MorDeth (oregistrerad)
Postat

Just nÀr det gÀller dist sÄ kanske du skulle prova sÀtta in en noisegate, som ofta plockar bort brum o andra störiga ljud...

Postat
Just nÀr det gÀller dist sÄ kanske du skulle prova sÀtta in en noisegate, som ofta plockar bort brum o andra störiga ljud...

En gate tystar signalen helt nĂ€r den kommer under en viss nivĂ„, sĂ„ att man kan fĂ„ helt tyst medan man inte spelar - men det hjĂ€lper ju inte nĂ€r man börjar spela igen, om man har en massa hörbara störningar dĂ„... 😛

• 2 mĂ„nader senare...
Postat
Det jag inte förstÄr Àr varför dom inte gör teleutgÄngen balanserad pÄ gitarrer (o andra instrument för den delen). Humbuckers bygger ju pÄ den balanserade tekniken med 180 graders fasförskjutning sÄ det ska vÀl inte vara sÄ svÄrt att ta detta steg fullt ut?

Sen att alla fĂ„r köpa nya förstĂ€rkare mm e ju en annan sak men det borde ju tillverkarna gilla đŸ˜±

Äntligen nĂ„gon!

Tack!

Man kan tacka Leo Fender och Les Paul och andra för mycket men absolut inte för att ha TELEPLUGGEN obalanserad! Jag har alltid undrat vilken gipshjÀrna som kom pÄ den idiotiska idéen. Vi hade blivit av med rÀtt mycket trubbel med brus och brum, speciellt pÄ singelcoilmickar.

Det spelades inte mycket fetdist pÄ 50-talet, det var nog dÀrför.

/HeHĂ„

G.Audemard (oregistrerad)
Postat
Jag tycker att det borde bli bra om du kör med instrumentingÄngen. Brummet kanske har nÄgot annat ursprung? Kör du kanske med ojordade urtag?

Hur Ă€r det igentligen med ojordat? Är det en dödssynd, sjĂ€l bor jag i en lĂ€genhet, byggd 1959, som endast har jordade uttag i köket. Har inte haft nĂ„gra större problem kring detta, vad jag vet. DĂ€rimot fungerar min gitarr utmĂ€rk som radioantenn vid vissa tidpunkter, gĂ€rna under sportutsĂ€ndningar 😆

Vid försök att micka min stÀrkare fick jag krÀma pÄ en del för att fÄ bra ingÄngsvolym. DÄ ville div. störningar vara med och köra.

Kan nÄgot av detta avhjÀlpas med jordning tro?

Postat (redigerat)
Jag tycker att det borde bli bra om du kör med instrumentingÄngen. Brummet kanske har nÄgot annat ursprung? Kör du kanske med ojordade urtag?

Hur Ă€r det igentligen med ojordat? Är det en dödssynd, sjĂ€l bor jag i en lĂ€genhet, byggd 1959, som endast har jordade uttag i köket. Har inte haft nĂ„gra större problem kring detta, vad jag vet. DĂ€rimot fungerar min gitarr utmĂ€rk som radioantenn vid vissa tidpunkter, gĂ€rna under sportutsĂ€ndningar 😉

Vid försök att micka min stÀrkare fick jag krÀma pÄ en del för att fÄ bra ingÄngsvolym. DÄ ville div. störningar vara med och köra.

Kan nÄgot av detta avhjÀlpas med jordning tro?

Nej, hur mycket ojordat eller jordat du har hjÀlper föga mot "antenn-problemet".

DÀremot skÀrmning som Àr en helt annan grej Àn jordning. Har du för mÄnga kablar ikopplat sÄ bildar de en antenn vare sig du vill eller inte. HÄll dig till "di grove" kablarna.

Det Àr ett stÀndigt gissel för alla. Jag sjÀlv trodde jag skulle slippa allt brum och brus genom att ha sÄ mycket jordat som möjligt - men se - ju fler kablar desto mer "krypström" kröp det fram eftersom - till sist - sÄ bildar alla dessa förb* kablar ÀndÄ sin jordslinga och kopplar ur den effektiva jorden, Àven om "jordningen" bara Àr pÄ ett stÀlle i vÀggen.

Groundlift - som finns pÄ vissa s.k. power strips - Àr inte att rekommendera. DÀremot undrar jag varför det skall vara sÄ svÄrt att bygga in en lite lysdiod i rött pÄ varenda kontakt, sÄ att man ser vilken som Àr vÀnd fel, eller som "slÀpper" jorden.

StÀndigt ett problem! LÄt oss slÄss och kÀmpa för:

1. Likström 🙂

2. Endast XLR kontakter överallt - ingen 120 Db BUMP i högtalarna nĂ€r man jackar ur. 🙂

3. Polariserat och Balanserat - överallt! 🙂

4. krav pĂ„ lĂ€genheter/med tapeter med ingjuten koppartrĂ„d - ingen radio kan tas emot, och mobiltelfonen ringer inte och stör mitt i ett pĂ„lĂ€gg 🙂

/HeHe

Redigerat av HeHĂ„
G.Audemard (oregistrerad)
Postat

ApropÄ kablar. Tror jag mÄste idiotförklara mig sjÀlv. Sedan jag köpte min senaste planka (strata+delux) för 8-9 Är sedan har jag under hela tiden (i hemmet) anvÀnt den medföljande kabeln. Den Àr iofs inte av den allra plastigaste sorten, men ÀndÄ. Puckat. Att jag inte fÄtt mig för att skaffa en riktig.

I dag hÀnder det.

Ni fÄr mobba mig.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.