Jump to content
Annons

Spela gitarr uppochner


otippad

Recommended Posts

Annons

Hendrix spelade inte "upp och ner", han vände stratan åt vänster, men strängade den tvärtom.

Alltså hade han låga E-strängen högst upp, precis som på en vanlig högerfattning. Så nej, det

innebär ingen nackdel att lira som Hendrix (alltså åt vänster). Att däremot vända guran upp och

ner så strängarna hamnar i "fel" ordning borde krångla till det lite när det kommer till att tillgodogöra sig tabs o. dyl. Annars borde det väl i teorin fungera lika bra trots att man måste invertera samtliga grepp. Om detta gissar jag dock bara, ty jag spelar med vanlig högerfattning.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Har en bekant som lirar och har lirat i några rätt stora metalband och som är högerhänt men tog ut sina första ackord med gitarren uppochner på det sätt aom du beskriver... Sen fortsatte han spela så för att han blivit van vid det. Så det går uppenbarligen alldeles utmärkt.

Redigerat av lundberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Om en nybörjare spelar gitarr uppochner. (som hendrix spelade alltså) Är det då nån nackdel med det?

Finns det ackord som man inte kan ta tex? (barré osv)

En nackdel är ju att man har svårare att komma åt de, kanske 6-7 högsta banden.

För de som är vänsterhänta och vägrar lära sig spela på högergura, finns det ju vänstergitarrer, men jag gissar på att du redan visste det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Som vänsterhänt så började jag själv spela "upp och ner" på farsan gamla greco. Jag spelade så några år och det händer att jag gör det idag med, då man inte stöter på så många v-guror. Även om jag inte behärskar en höger på samma sätt som en vänster så gillar jag att spela på en höger. Men visst det finns många nackdelar gällande höger gitarrer i mitt fall. Då jag vänsterfattar den så får jag ju urskärningen (efter 12:e bandet) uppåt. Plus att det är lätt att komma åt volym och tone rattarna med armen eftersom även de hamnar uppåt.

Men när jag inte finner inspiration på någon av mina vänster så kanska jag finner något nytt på min höger, vilket kan resultera i något som jag sedan tar med mig till vänster. Så det finns även fördelar med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...