Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Nu skall min gammla BEHRINGER C1 mikrofonen uppdateras.

Behöver lite tips om en prisvÀrdig sÄngmikrofon, har kikat lite pÄ denna AKG C214.

Har ingen större skillnad pĂ„ mĂ€rke, men kvalitĂ© Ă€r ju alltid roligare att handskas med â˜ș

Kommer att anvÀndas i en lÀgenhet.

Prisklass: 300-400€

ljudkort: firebox

Annons
Postat
DÀmpat sÄngbÄs? Eller tÀnker du anvÀnda nÄgon skÀrm ala Reflexion Filter eller Mic Thing?

Mikrofonval Àr sÄ mycket tycke och smak, och vissa mikrofoner kan lÄta bÀttre Àn andra pÄ en röst och motsatt förhÄllande pÄ en annan röst.

Kolla upp RĂžde NT2-A, Violet Design Black Knight, Blue Baby Bottle...

Postat

Kommer att anvÀnda ett pop- vindfilter.

Men vad Àr Grejen med att thomann Àndast har ljudprov med saxofon och trombon.?

Postat

Du ser fel.. PÄ lÀnken du ger finns ljudprov pÄ massa sÄng..

Kolla igen!

Postat (redigerat)

Kanske för att de inser att t ex sÄngröster Àr vÀldigt personliga och att detta skulle sÀga vÀldigt lite om hur micken lÄter dÄ olika röster passar olika mickar. Detta gÀller givetvis olika blÄsinstrument ocksÄ (exemplar till exemplar) men skillnaden Àr inte lika extrem.

EDIT: Jaha, de hade uppenbarligen inte insett detta ... 🙂

Redigerat av Gilbert
Postat

Nja. DÄ det gÀller blÄsinstrument sÄ skulle jag vilja pÄstÄ att den största skillnaden Àven dÀr genereras av den som spelar. SÄ Àven dÀr Àr det klang och spelstil som avgör vilken mick som passar dÀr. DÀremot sÀger dessa ljudprov en del om instrumentet förutsatt att det Àr samma person som spelar samma sak.

DÀremot tycker jag precis som Gilbert att ljudprov pÄ mickar sÀger ganska lite om hur den passar din egen röst Àven om man fÄr en generell uppfattning.

Postat
Nja. DÄ det gÀller blÄsinstrument sÄ skulle jag vilja pÄstÄ att den största skillnaden Àven dÀr genereras av den som spelar. SÄ Àven dÀr Àr det klang och spelstil som avgör vilken mick som passar dÀr. DÀremot sÀger dessa ljudprov en del om instrumentet förutsatt att det Àr samma person som spelar samma sak.

DÀremot tycker jag precis som Gilbert att ljudprov pÄ mickar sÀger ganska lite om hur den passar din egen röst Àven om man fÄr en generell uppfattning.

Menar du att om tvÄ personer spelar samma ton, lika starkt pÄ en trumpet sÄ genereras det olika övertoner? Jag tvivlar pÄ det.

Postat (redigerat)
Hej.

---

Prisklass: 300-400€

---

ljudkort: firebox

TrÄden heter "Ny mikrofon. Uppgradering", men jag tror inte den mik du nu har KAN uppgraderas överhuvudtaget.

Jag föreslÄr istÀllet att du köper en annan mikrofon i sÄ fall!

🙂

Redigerat av debatt
Postat

Nej, det finns ljudprov pÄ elgitarrer ocksÄ t.ex., om du ska köpa en sÄdan.

🙂

Postat (redigerat)
Gilbert skrev: Menar du att om tvÄ personer spelar samma ton, lika starkt pÄ en trumpet sÄ genereras det olika övertoner? Jag tvivlar pÄ det.

Visserligen genereras det samma övertoner men sammansÀttningen dvs. Klangen kan vara mycket olika. Detta styrs av att man ser olika ut inne i munnen och att lÀpparna Àr olika dessutom hanterar man stödet olika och att man vill plocka fram olika mycket övertoner beroende pÄ teknik och klangideal.

Om man skulle jÀmföra tex. Miles David och Maurice Andre elller Wayne Shorter och Lester Young sÄ skulle blandningen av övertoner se helt olika ut Àven om dom anvÀnd precis samma instrument.

Dessutom bygger blÄsinstrument pÄ överblÄsning. Det vill sÀga kan med samma grepp generera helt olika toner. Det gör att en som vill spela med en fokuserad ton som skÀr igenom kan vÀlja att generera mycket mer övertoner Àn en som fiser i instrumentet.

Detta Àr kanske lite offtopic men det jag vill pÄstÄ Àr att det inte bara Àr sÄng som det Àr viktigt att man provar mickar individuelt.

Redigerat av DivineCo
Postat (redigerat)

211318.jpg

Knappt 3500 SEK för denna AKG-n Àr sÀkert ett bra val.

Om det Àr det bÀsta i prisklassen vet jag inte, det KAN va.

Brorsan talar sig varm för AKG, liksom en del andra mÀrken.

SÄ dÄ tror jag pÄ det. Han Àr van.

Alltid proffsigt med riktig vÀska till.

SjÀlv kör jag mest med en MXL V67G, jÀttenöjd.

🙂

[Edith: ett par-tre stavfel, lÀtt hÀnt]

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Sry, nĂ€r jag talade om ljudproverna med Ă€ndast saxofon och trombone sĂ„ menade jag BLUE BABY BOTTLE 🙂

Redigerat av pappsen
Postat
Sry, nĂ€r jag talade om ljudproverna med Ă€ndast saxofon och trombone sĂ„ menade jag BLUE BABY BOTTLE 🙂

Ljudexempel med Baby Bottle (och ett gĂ€ng andra) kan du hĂ€mta med bĂ„de sĂ„ng och akustisk gitarr, pĂ„ min testsite. 😉

Postat
Najs, thx 🙂

Mitt kraxande fĂ„r du försöka stĂ„ ut med... 😉 KaraktĂ€ren pĂ„ mickarna tycker jag att man kan fĂ„ en hygglig idĂ© om Ă€ven om det inte Ă€r med den egna rösten - Ă„tminstone om man har nĂ„gon annan av mickarna pĂ„ testsiten sjĂ€lv, sĂ„ att man har en egen referens att jĂ€mföra med...

Postat

Visserligen genereras det samma övertoner men sammansÀttningen dvs. Klangen kan vara mycket olika. Detta styrs av att man ser olika ut inne i munnen och att lÀpparna Àr olika dessutom hanterar man stödet olika och att man vill plocka fram olika mycket övertoner beroende pÄ teknik och klangideal.

Om man skulle jÀmföra tex. Miles David och Maurice Andre elller Wayne Shorter och Lester Young sÄ skulle blandningen av övertoner se helt olika ut Àven om dom anvÀnd precis samma instrument.

Dessutom bygger blÄsinstrument pÄ överblÄsning. Det vill sÀga kan med samma grepp generera helt olika toner. Det gör att en som vill spela med en fokuserad ton som skÀr igenom kan vÀlja att generera mycket mer övertoner Àn en som fiser i instrumentet.

Detta Àr kanske lite offtopic men det jag vill pÄstÄ Àr att det inte bara Àr sÄng som det Àr viktigt att man provar mickar individuelt.

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/reprints/Chenetal.pdf

"We conclude that the vocal tract resonances have only modest effects on the sounding pitch over much of the instrument’s range."

Postat

StÀmmer sÀkert dÄ det gÀller vocal tract resonances att det inte Àr den största faktorn. DÀremot Àr det lÀpparna gör och hur du hanterar stödet betydligt större faktorer dÄ det gÀller hur man vill styra övertonsserierna. Som jag sa tidigare Àr detta off-topic men jag kan garantera att jag kan blÄsa en ton pÄ samma instrument lika starkt men med olika övertonsammansÀttning. Hur man gör detta varierar frÄn musiker till musiker. Det kallas att focusera en ton eller projection. Ju rikare övertons-innehÄll ju bÀttre projection. Hur det lÄter Àr olika frÄn person till person och har inte sÄ lite med preferenser att göra. Andledningen till att jag pÄstÄr detta Àr att jag under nÄgra Ärs tid var anstÀld av Stockholms blÄsar symfoniker och Àven frilansade en del i andra orkestrar som just blÄsare. Jag kanske ha levt i en villfarelse under alla dessa Är men jag vet i allfall att olika mikrofoner fungerar olika bra pÄ olika personer Àven om vi har spelat pÄ precis samma instrument. Det har kanske bara varit inbillning helt enkelt.

Postat
"We conclude that the vocal tract resonances have only modest effects on the sounding pitch over much of the instrument’s range."

sounding pitch menas vÀl tonlÀge... eller?

Postat

Ja det har du ju rÀtt i. NÄvÀl om det bara avser tonhöjd har det ju egentligen ingenting med övertonssammansÀttning att göra. Oavset vilket finns det andra faktorer som spelar stor roll annars skulle ju alla blÄsare lÄta likadant rent klangligt om dom spelar pÄ samma instrument.

• 1 mĂ„nad senare...
Postat

Är ute efter en ny mic och min budget Ă€r inte sĂ„ stor just för tillfĂ€llet. Den fĂ„r kosta 3000 kr och ska lĂ€mpa sig till "Rap sĂ„ng" -inspelning. Kan nog gĂ„ upp till 3500 kr. Vilken tycker du e det bĂ€sta valet med denna lĂ„ga budget?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.