Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag vet inte om detta är något som förekommer ofta i hemmastudios, men för mig känns det helt ologiskt och idiotiskt, att behöva sänka volymen på volymknapparna på monitorerna, (var för sig) varje gång man inte vill ha något ljud från dom. Som man ofta inte vill när man spelar in med mickad förstärkare i samma rum.

Själva momentet som jag anser inte borde vara nödvändigt är att behöva krångla sig bakom med händerna bakom monitorerna och skruva på den lilla volymratten varje gång man vill endast använda sig av hörlurar.

Monitorerna jag använder köpte jag förra veckan: M-audio studiophile cx5. Jag vet att dom har blivit lite ökända för den dumma volymratten på baksidan, men jag gillar dom annars.

Ljudkortet jag kör med är Cakewalk UA-25EX.

post-25706-1277800720.jpg

Det jag efterlyser är någon uppenbar funktion på antingen ljudkortet, eller i mjukvaran, kör just nu Sonar 6 LE (som ingick med ljudkortet) som gör att man slipper det skitjobbiga momentet.

Jag har ju läst en del i manualen för ljudkortet men har inte hittat något som tyder på att man kan frånkoppla utgångarna till monitorerna på något sätt, skulle vara om man manuellt drog ur kablarna varje gång, men det känns ju minst sagt lite luffigt 😮

Någon som har ett förslag?

Annons
Postat
En sådan här kanske? 😮

300Nano_Patch__02.jpg

Den där ser filurig ut, vad är det mer exakt? kan man muta två monitorer samtidigt, eller måste man ha två sådana då?

Postat
Den där ser filurig ut, vad är det mer exakt? kan man muta två monitorer samtidigt, eller måste man ha två sådana då?

Det är en passiv attenuator. Du kan dämpa volymen till monitorerna passivt, så att du slipper reduktionen av bitdjup som du får om du reglerar volymen digitalt. - och så finns det en mute-knapp också, så att du kan döda ljudet till monitorerna helt.

Nu vet jag inte om volymkontrollen på ditt ljudkort sitter på den analoga eller den digitala sidan, så Nanopatchen är kanske lite overkill, men ändå...

Det är en stereoenhet, så både volymen och mute tar båda kanalerna.

Klicka på bilden så kommer du till tillverkarens beskrivning.

Postat

Jag körde med UA 25-EX tidigare och var skitnöjd. När jag använde lurar tog det iofs tre sekunder att slå av knappen på monitorerna, men det störde mig inte nämnvärt.

Postat
Det är en passiv attenuator. Du kan dämpa volymen till monitorerna passivt, så att du slipper reduktionen av bitdjup som du får om du reglerar volymen digitalt. - och så finns det en mute-knapp också, så att du kan döda ljudet till monitorerna helt.

Nu vet jag inte om volymkontrollen på ditt ljudkort sitter på den analoga eller den digitala sidan, så Nanopatchen är kanske lite overkill, men ändå...

Det är en stereoenhet, så både volymen och mute tar båda kanalerna.

Klicka på bilden så kommer du till tillverkarens beskrivning.

Du, det verkar vara ungefär precis vad jag tänkt mig, ger ju den funktionen jag saknar på ljudkortet! Och 750 spänn är absolut överkomligt!

Det blir till att beställa en sådan från http://www.fitzpatrick.se så fort jag förstår hur man gör det... :S

Tack för tipset!

Postat

Kolla på M-patch också, där har du volymratt både för monitorer och en hörlursförstärkare.

Postat
Jag körde med UA 25-EX tidigare och var skitnöjd. När jag använde lurar tog det iofs tre sekunder att slå av knappen på monitorerna, men det störde mig inte nämnvärt.

Jag är också jätte nöjd med det kortet, fungerar alldeles utmärkt, förutom den lilla detaljen då.

Men sedan när det gäller datorutrustning och liknande är jag en sån alltskafungerasomjagvillannarsskiterjagialltingbög också ☺️

Har du uppgraderat dig nu eller?

Postat
Du, det verkar vara ungefär precis vad jag tänkt mig, ger ju den funktionen jag saknar på ljudkortet! Och 750 spänn är absolut överkomligt!

Det blir till att beställa en sådan från http://www.fitzpatrick.se så fort jag förstår hur man gör det... :S

Tack för tipset!

...fast Fitzpatrick är distributör, så de säljer inte till privatpersoner, utan bara till butikerna.

Nanopatch finns däremot på lager hos undertecknad och säkert hos de flesta andra handlare också. ☺️

Postat
Kolla på M-patch också, där har du volymratt både för monitorer och en hörlursförstärkare.

Hörlursförstärkare? Jag hör alldeles utmärkt med min befintliga hörlursutrustning ☺️ Eller blir det klarare/bättre ljud med en sådan eller?

Postat (redigerat)
Du kan inte beställa därifrån. Fitzpatrick är en grossist till musikaffärerna. Besök din musikaffär så hjälper de dig.
Och 750 spänn är absolut överkomligt!
Det är svenska riktpriset. Den kostar 430:- hos tysken, så fråga din lokala musikaffär om de kan ge samma pris. Redigerat av Linus
Postat
Du kan inte beställa därifrån. Fitzpatrick är en grossist till musikaffärerna. Besök din musikaffär så hjälper de dig.

Det är svenska riktpriset. Den kostar 430:- hos tysken, så fråga din lokala musikaffär om de kan ge samma pris.

Där ser man, jag kan inte hitta den i någon av de lokala butikernas webshoppar, kollade musikborsen.se jam.se andreassonmusik.se men ingen verkar ju ha den.

Postat

Beklagar dubbelpost, men fann det nödvändigt : )

Om jag nu köper en nanopatch så kommer jag behöva två TRS kablar till, men de behöver ju inte vara längre än, säg, 1,5dm, Finns det ens att köpa så korta kablar?

Eller kommer jag att behöva ha ytterligare trassel med två enmetare hängandes bakom skrivbordet... :/

Postat
Beklagar dubbelpost, men fann det nödvändigt : )

Om jag nu köper en nanopatch så kommer jag behöva två TRS kablar till, men de behöver ju inte vara längre än, säg, 1,5dm, Finns det ens att köpa så korta kablar?

Eller kommer jag att behöva ha ytterligare trassel med två enmetare hängandes bakom skrivbordet... :/

1m kablar är nog de kortaste som brukar gå att få tag på om man inte löder ihop dem själv...

Postat
1m kablar är nog de kortaste som brukar gå att få tag på om man inte löder ihop dem själv...

Småsladdarna man har mellan boxarna till gitarren är ju bara några decimeter. Om ljudkort eller nano-patchen eller monitorerna ändå kör obalanserat borde kanske de fungera även här, eller?

Postat

Hur gör man när man har ett rack då? använder man inte TRS mellan de olika apparaturerna, eller finns det speciella byglar dit kanske.

Postat
Småsladdarna man har mellan boxarna till gitarren är ju bara några decimeter. Om ljudkort eller nano-patchen eller monitorerna ändå kör obalanserat borde kanske de fungera även här, eller?

Där sa du något, helt ärligt vet jag inte om jag kör monitorerna balanserat eller ej, men jag vet att jag kopplade med TRS in i de balanserade XLR jacken.

På han som jag köpte monitorerna av lät det som att det knappt gjorde någon skillnad om man kör obalanserat eller balanserat.

Postat
Hur gör man när man har ett rack då? använder man inte TRS mellan de olika apparaturerna, eller finns det speciella byglar dit kanske.

Det finns ner till ca 30cm för patchbay - men de brukar nog bara finnas i paket med 8 kablar...

Postat
Där sa du något, helt ärligt vet jag inte om jag kör monitorerna balanserat eller ej, men jag vet att jag kopplade med TRS in i de balanserade XLR jacken.

På han som jag köpte monitorerna av lät det som att det knappt gjorde någon skillnad om man kör obalanserat eller balanserat.

Om det är obalanserat i den ena änden (ljudkortets utgång eller monitorns ingång), så gör det ingen som helst skillnad med obalanserade eller balanserade kablar.

Om det är balanserat i båda ändarna, så minskar risken för att störningar ska komma in i kabeln från yttre störkällor.

Postat

Hm, jag köpte ett gäng 30 centimeters hos musikbörsen för inte så länge sedan, så det borde nog inte vara något problem.

Postat (redigerat)
TRS är balanserat och TS obalanserat. Har telekontakten en eller två ringar?

(Telekontakterna på ditt kort är tänkta för balanserad signal, för obalanserade kopplingar finns RCA-utgångarna intill på ljudkortet)

Använder du (TS-)tele till XLR mellan ljudkort och monitorer är det "semi-balanserad" signal.

Använder du (TRS-)tele till XLR mellan ljudkort och monitorer är det balanserad signal.

Redigerat av Linus
Postat
TRS är balanserat och TS obalanserat. Har telekontakten en eller två ringar?

(Telekontakterna på ditt kort är tänkta för balanserad signal, för obalanserade kopplingar finns RCA-utgångarna intill på ljudkortet)

Använder du (TS-)tele till XLR mellan ljudkort och monitorer är det "semi-balanserad" signal.

Använder du (TRS-)tele till XLR mellan ljudkort och monitorer är det balanserad signal.

Alltså jag har ju Tele hanar i båda ändar av kabeln, så är mitt korts utgångar balanserade så antar jag att det är balanserat då.

Alltså, tele från kortets telejack, tele in i monitorernas XLR/TRS jack

Postat
Alltså jag har ju Tele hanar i båda ändar av kabeln
Men telekabel kan vara både obalanserad och balanserad kontakt.

Överst, en "stereotele" / TRS

Underst, en "monotele" / TS

trs_connector.jpg

Kabeln du länkat från Börsen är TS, kabeln jag föreslog är TRS så blir det balanserat hela vägen.

Postat
Men telekabel kan vara både obalanserad och balanserad kontakt.

Överst, en "stereotele" / TRS

Underst, en "monotele" / TS

trs_connector.jpg

Kabeln du länkat från Börsen är TS, kabeln jag föreslog är TRS så blir det balanserat hela vägen.

Jag trodde det bara var Stereo/Mono, men jag behöver en så kort TRS som möjligt, gärna en 15 cm!

Postat
15 cm!
Då får du helt klart löda själv! Kablarna jag länkade till kostar lika lite som ett par bra kontakter, så du gör ingen vinst direkt.
Postat
Eller varför inte av Claes...jag har gjort affärer med han, trots namnet...kanon! ☺️

Jag tvivlar inte en sekund på att Claes är bra 🙂

Men just nu är det tyvärr plånkan som styr, och vad jag sett så är Thormann billigaste allternativet.

Postat
Då får du helt klart löda själv! Kablarna jag länkade till kostar lika lite som ett par bra kontakter, så du gör ingen vinst direkt.

Jag tycker ändå det borde finnas kortare balanserade tele! Jag får kika runt lite och se om jag hittar något som passar...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.