Jump to content
Annons

Jordning till LP spelare

Burn

Recommended Posts

Köpte en gammal LP-spelare, häromdan.

Den hade DIN-kontakt, så jag lödde dit två RCA istället, men nån jordningskabel hittade jag inte.

Måste man ha det? 😮

Min gamla hade nämligen en och på förstärkaren finns en skruv där det är tänkt att man ska jorda spelaren.

Dela på andra sajter

Annons

Jag undrar samma sak fast tvärt om, så att säga. Har en vinyl med två rca och en jordningskabel som jag tidigare körde till en förstärkare som hade rca och en skruv där jordningen skulle vara. Den förstärkaren la dock nyligen av och fick sedan tag i en förstärkare med din-kontakt. Köpte en din->2xrca adapter och kopplade in vinylen i den till den nya förstärkaren, men lät jordsladden hänga lös, då det inte fanns någonstans att koppla den.

Allt verkar fungera bra, men kan något dumt ske?

Dela på andra sajter

Om det låter bra, inget brum, så är det bara att köra på.

Redigerat av mickestrang
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Visst, men är det ingen som vill reda ut dethär nu?

Varför behöver (vissa?) vinylspelare jordas, medan t.ex en cd-spelare inte behöver?

CD spelare jobbar med högre nivåer och har intern förstärkning medan vinylspelare oftast inte har det vilket innebär att det är en väldigt svag signal som färdas från pickupen genom kablarna som lätt kan plocka upp störningar om man inte jordar spelaren,men om skivspelaren är jordad genom elanslutningen eller DIN-anslutningen(gamla spelare) så behöver man oftast inte ansluta den separata jordsladden.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.