Jump to content
Annons

Neumann TLM103 ''köpfunderingar''


thernell

Recommended Posts

Hej. Jag har tänkt börja spela in sång i min hemstudio. Har aldrig tidigare jobbat med sång som jag spelat in själv. Som det känns nu är jag mest sugen på en Neumann tlm103 men vet inte riktigt om det verkligen är värt pengarna i och med att jag inte vet hur mycket jag kommer spela in med den (Kanske bör tilläggas att jag inte är den som ska sjunga)

Vad har ni för erfarenheter? Ska man satsa på en riktigt bra mic med en gång eller funkar det ''nästan lika bra'' med en för typ halva priset av t.ex en 103?

Hur ser andrahandsvärdet ut på en tlm 103?

Tacksam för era åsikter och svar!

/

Freddan

Redigerat av thernell
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)

Har dålig koll på hur 103:an står sig mot konkurrenter men ett mer allmänt tips:

kondensatormickar kräver bra akustik för att låta bra. Har du det? Annars är det bättre att lägga pengarna på t.ex. en Shure SM7B.

Link to comment
Dela på andra sajter

De släppte ju TLM102 för några månader sedan, som går för nästan halva priset och verkar ha en behagligare diskant än TLM103an som fått en del negativ kritik för just diskanten. Men jag har personligen inte provat någon av mikrofonerna, så min input är kanske inte helt tillförlitlig, men med Google kan du nog hitta ljudexempel själv och jämföra!

Link to comment
Dela på andra sajter

De släppte ju TLM102 för några månader sedan, som går för nästan halva priset och verkar ha en behagligare diskant än TLM103an som fått en del negativ kritik för just diskanten. Men jag har personligen inte provat någon av mikrofonerna, så min input är kanske inte helt tillförlitlig, men med Google kan du nog hitta ljudexempel själv och jämföra!

Håller med. Diskanten är förskräcklig på 103:an. Har dock inte hört 102:an.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde TLM103 mycket under några år. Och på det exemplaret fanns en hörbar självresonans i diskanten, kring 10 kHz. Men den var lätt att åtgärda med eq med smalt q-värde.

Däremot var den ganska kompakt i det lägre registret vilket inte passade alla röster. Tycker den var speciellt svår att få in i mix om sångaren sjöng svagt eller nära mikrofonen.

I samma prisklass finns många intressanta mickar att välja på, med olika karaktärer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ingen ny. Köp en begagnad. 103-an är ganska vanlig på blocket / vend / tradera.

Dessutom har den ett helt okej andrahandsvärde. Så trivs man inte med den borde det inte vara några problem att sälja den vidare för ungefär samma pris man själv betalat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man satsa på en riktigt bra mic med en gång eller funkar det ''nästan lika bra'' med en för typ halva priset av t.ex en 103?

tycker jag nog är vettigt med tanke på att som en del redan påpekat den har en särskild karaktär som kanske inte funkar på alla

ingen mick funkar 100% på alla - men det finns andra som är mer allround än denna

och billigare

och fortfarande kvalar in som "riktigt bra"

tipset är att du pratar med din musikaffär å får låna hem några olika för att testa själv

akg c3000b, at4040/4050, röde nt2000 (nt2a har samma ljudkaraktär) är några tips till att kolla på som är lite olika förutom ovan nämnda

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

+1 på akustiken. Så fort du köper mikrofon som är över hobby-klass så behöver akustiken i rummet vara över hobby-klass. 🙂

slide13.jpg

snarare behöver kunskapen hur man mickar vara över hobby-klass

även om bättre mickar är bättre på att plocka upp ljud så är inte begränsningen av upptagningsområdet sämre - snarare tvärtom

det är inte så att en bättre mick per automatik plockar upp mer av sin omgivning kontra en billigare sämre mick

ditt påstående stämmer bättre på rundtagande isf

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

tack för alla åsikter! Har ett ganska ''stumt'' rum, vet inte om det är något som räknas som en fördel i sånginspelnings-sammanhang (??).Som någon nämde kräver en ''bättre'' mic bättre akustik osv men det känns ju som att man inte vill ha en sämre mic när man trots allt kan ha råd med en som är ''bra''. Det kan ju i så fall vara värt att fixa i ordning akustik etc så man kan spela in sång riktigt schysst.. ? I och för sig vet jag inte hur mycket sång jag kommer spela in nu.. kanske inte blir så mycket... får man väll sälja den i sådant fall

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...