Jump to content
Annons

Setup för mix med outboard, PT LE


FreddeHstd

Recommended Posts

Tänkte höra hur ni andra gör när ni vill använda outboardgrejer på en färdig mix? Själv brottas jag med problemet att såvitt jag förstår så måste jag om vill använda säg en extern kompressor på en mix:

*leda ut mixen på någon av min Digi003:as utgångar.

* Koppla in min kompressor på nämnda utgång.

* skicka tillbaka signalen in via någon av 8 ingångar i PT.

* lägga upp ett nytt stereospår.

Och sen det tristaste:

* för att kunna höra vad kompressorn gör så måste jag sätta kanalen i record enabled och trycka på rec/play - dvs. spela in för att kunna höra vad jag skruvar i kompressorn.

well - jag nästan hoppas att jag missat något enklare sätt (men som jag borde känna till) att göra det hela. Tacksam för tips!

Redigerat av FreddeHstd
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
maart (oregistrerad)
Och sen det tristaste:

* för att kunna höra vad kompressorn gör så måste jag sätta kanalen i record enabled och trycka på rec/play - dvs. spela in för att kunna höra vad jag skruvar i kompressorn.

i Track-menyn kan du växla mellan "Auto input monitoring" och "Input only monitoring". Snabbkommando Alt+K (i Windows iaf, säkert nåt annat i OSX)

Link to comment
Dela på andra sajter

Simpelt.

Hos mig ser det ut så här, Output 7 & 8 går in i Fatso Jr sen vidare till Nail från nail till input 7 & 8, sen på masterspåret tex

väljer du i/o 7 & 8, vips har du den som insert.

Yes, sen jag ställde frågan så har jag upptäckt detta. Smidigt! Men synd att man bara kan använda samma in/ut på ett spår, om man nu (av nån anledning) skulle vilja köra två olika spår eller grupper genom samma outboard.

Det tråkigaste i LE är väl att man inte kan delaykompensera. Eller kan man? Hur gör du?

i Track-menyn kan du växla mellan "Auto input monitoring" och "Input only monitoring". Snabbkommando Alt+K (i Windows iaf, säkert nåt annat i OSX)

Hm. Måste kolla detta! Jag kör Windows, jag också. PT Le.

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör den på mastern så att allt går igenom den.

Om du bara vill köra den på trummbussen frå du väl lägga allt annat till en egen buss och någon slags delayplugg där.

Eller så får du köpa en sån hårvara till och routa resten genom den burken.

Yes, sen jag ställde frågan så har jag upptäckt detta. Smidigt! Men synd att man bara kan använda samma in/ut på ett spår, om man nu (av nån anledning) skulle vilja köra två olika spår eller grupper genom samma outboard.

Det tråkigaste i LE är väl att man inte kan delaykompensera. Eller kan man? Hur gör du?

Hm. Måste kolla detta! Jag kör Windows, jag också. PT Le.

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Kolla in denna länk, kanske kan besvara din fråga.

http://vimeo.com/8011259

/Cato

Intressant! Ska kolla in så fort jag får tillfälle. Tack Cato!

Har så smått börjat intressera mig för UAD2, och i deras FAQ-flik på hemsidan så såg jag att de rekommenderade en plugg som automatiskt "pingade" undan all latency.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Men synd att man bara kan använda samma in/ut på ett spår, om man nu (av nån anledning) skulle vilja köra två olika spår eller grupper genom samma outboard.

Det tråkigaste i LE är väl att man inte kan delaykompensera. Eller kan man? Hur gör du?

Halloj,

Du kan visst skicka flera in/ut samtidigt, inga problem. Håll bara in ctrl och gå in och välj flera in/eller ut (det blir ett + tecken).

Och LE kompenserar för delay upp till den nivå du har ställt in i hardware setupen.

Mvh,

Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...