Jump to content
Annons

Problem med inljudet i Cubase


MBergstrom

Recommended Posts

Annons

Testade koppla ur nätverkskortet och det gjorde ingen större skillnad.

Det enda som går in via USB:n är just H4an. Kan det va skillnad på vilken av mina tre portar som ligger precis intill varandra jag använder?

Nu har jag iaf, genom nån skum anledning lyckats få det att funka till den graden att jag faktiskt kan spela in och man hör vad jag spelar in. Dessvärre är det ett jäkla burkigt surrande ljud och jag låter som en robot. Ändrar jag latencyn till under 6 så reagerar inte cubase på ljudet in och ändrar jag uppåt därefter är det ingen större skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kan vara, men troligtvis inte.

6 ms? Låter rätt extremt, spelar du in trummor med trig eller nåt?

Njae, jag har ju 3ms in ovh 2ms ut. Så extremt är det inte. Men jag har PCI ljudkort och inte USB. USB lär behöva högre latency för att funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Höj latency och testa. Det är inte säkert att så låg latency som 6ms funkar särskilt bra till Zoomen (det är ju ingen av de som diskuterar som har testat den, så ingen av oss vet hur bra/dåligt den SKA fungera) - och beroende på hur snabb datorn är, så kan det vara för tufft för den också.

Det kan också skilja mellan olika USB-portar, eftersom man inte vet vilka andra prylar i datorn som delar IRQ med vilka portar, så testa också med de andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att gå ut en promenad och lugna ner mig lite, har inte varit så arg sedan Fifa 99 tror jag.

Väl tillbaka blir jag ännu mer förbannad, nu mitt i allt funkar ingenting igen. Får inte cubase att ens registrera någon som helst signal in. Nu är dessutom problemet i Audacity tillbaka att den inte synkar tiden. Radera enheten från enhetshanteraren och installerade igen, förgäves. Testade dock tidigare att försöka höja latencyn, men den funkade bara mellan 8 och 14,5. Gick jag lägre/högre genererade den inte ens någon signal.

Jag vågar inte försöka mer ikväll, jag är rädd att jag går pubertal tonåring på nåt annars. Får ge det en natts sömn och försöka till helgen igen. Tusen tack för all förslag och all hjälp! Jag återkommer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jag har aldrig kört cubase eller ableton med usb-kort och latency under 10 ms faktiskt, det har inte funkat så bra.

Det är tyvärr så att det är långt ifrån alla datorer som fungerar klockrent med ljudkort. Folk verkar ha "vant sig" och tycker det är "normalt" att man inte kan köra på 32/64 samples-inställningen utan att det knastrar och har sig. Med en optimal dator (behöver inte vara så bra prestanda utan helt fri från konflikter är det viktiga) ska kunna köra den lägsta inställningen utan att hosta (om inte allt för tunga projekt givetvis). Jag skulle gissa att det är max 10-20% av alla datorer som faktiskt rulla som på räls medans den största delen bara fungerar halvdant (men folk vet inte, för de har inget att jämföra med).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var tvungen att gå ut en promenad och lugna ner mig lite, har inte varit så arg sedan Fifa 99 tror jag.

Nämen! Det var ju en av de bästa årgångarna! Trots att Rush inte var med längre, väl?!

När det gäller din Zoom-pryl och dator och det... se över vilka processer som går igång automatiskt i datorn.

Behövs verkligen alla de? Sedan kan du kolla ifall du har antivirusprogram hur mycket det tar, aktiveras när osv.

Rätt drivrutiner är bra att ha. Kan vara så att de rådande drivrutinerna för din Zoom inte är ämnade för de chipset

men att de jobbar på det förhoppningsvis. Kontaktfel eller fel i hårdvaran tänker jag annars på.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på jobbet nu och har lite svårt att felsöka men som jag har tolkat bekymren så är det nåt som glappar i kommunikationen mellan zoomh4n och min amd-processor. Står ju som sagt på Zooms hemsida att det kan va problem i just den kombinationen men jag vägrar tro att det inte går att komma runt det på nåt sätt. Sen är det ju samtidigt svårt att veta det med säkerhet då jag varken har en annan dator eller ljudkort att pröva mig fram med.

Ska kolla upp lite hur processorbelastningen ser ut och hur många processer jag kan stänga ner när jag kommer hem sen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu efter mycket meckande och trixande verkar jag äntligen komma nån vart. Fick svar från Zoom och tydligen har det med usb 2.0-kompabilitet att göra. Så genom enhetshanteraren fixade jag dem så de bara är 1.1 och mycket riktigt fungerar den nu. Den registrerar ljudet hur bra som helst!

Nu är ju dock nästa problem att som följd av att köra det som en usb 1.1 så käppar latencyn som fan, jag blir inte av med knastret. Nu har jag inte försökt att verkligen stänga ner allt annat (inklusive nätverkskort, tack för det tipset!) men det känns ändå som det blir svårt att komma runt. Vad tror ni, kommer jag kunna bli kvitt detta problem?

I vilket fall som helst tackar jag er alla för er hjälp och hoppas mitt arbete inte är förgäves utan kanske tom kan hjälpa någon som suttit/sitter i samma sits.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...