Jump to content
Annons

Alternativ till Genelec 8050


ecksbocks

Recommended Posts

Naturligare mid i RCF för övrigt.

Det kan jag hålla med om. Sitter själv på ett par 8040 och tycker att miden försvinner lite. 8030 har lite tydligare mid, tack vare att basen inte går på lika mycket.

Ang allt snack om NS-10or så förstår jag inte varför alla ska snacka om den? Gillar man dem, använd de inte då.

De låter inte jättekul med älskar att mixa/redigera allt vad stränginstrument heter med dem, attacken runt 3k kommer fram väldigt fint! Används dock bara som komplement till Genelecarna.

För de som funderar på att köpa ett par 8040 kan jag varmt rekommendera dem!

Redigerat av Alexho
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
8050 + sub
Är det den nivån du är ute efter hemma också?

Isåfall kanske vi ska sluta prata 8030, A7X och andra mindre närfältare och gå mot större monitorer (läs 8040+sub, S1X/S2X, BM15A etc.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det den nivån du är ute efter hemma också?

Isåfall kanske vi ska sluta prata 8030, A7X och andra mindre närfältare och gå mot större monitorer (läs 8040+sub, S1X/S2X, BM15A etc.)

Alldeles riktigt, jag kommer absolut inte satsa på nåt mindre än 8040 och subbasar har jag. Har haft 8030 hemma nu för test och slås av två saker, dom tar slut ganska fort, även i ett vardagsrum, ganska mycket midbas 200-300 hz, lite väl mycket kanske, vet inte det kanske var mina tidigare som var återhållsamma där. Svårt att säga men lite påträngande i mellaregister typ 2-3k, så upplever jag inte 8050. På alla andra punkter var dom klart bättre än min Ino burkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alldeles riktigt, jag kommer absolut inte satsa på nåt mindre än 8040 och subbasar har jag.
Du har redan sub? Då känner jag på mig att det också är 8040 - eller 8240 som du vill ha.

Jag kan utveckla lite mer. S2X är i prisklassen ungefär mellan 8240 och 8050, så sett ur kriteriet billigare och ändå prisvärt tjänar du inte mycket pengar på ADAM.

Men jag tycker att du ska A/B-lyssna på ADAM och Genelec för ljudets skull.

Är du van vid 8050 är det sannolikt att du vill ha Genelec.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Håller med apan. Ingen större idé att stega upp till 8050 om du ändå tänker dela vid typ 80 hz.

Som jag ser det så är största skillnaden mellan dessa två att 8050 delar lägre 1.8khz tror jag, medan 8040 vid 3khz, sen är det väl olika diskanter också. Är bara rädd att 8040 ska låta mindre, även på lägre volymer, än 8050, det är ju njutningsmedel det handlar om i det här fallet. Men 8050 är ju ganska mycket dyrare.

En annan grej som talar för 8040 med sub istället för 8050 utan sub, är ju att i ett vardagsrum får man betydligt bättre kontroll över all under 80 hz, jag har ju fyra subbar, placerarde stratigiskt, för att ta ner rumsnoder, så det handlar inte om att kunna spela sjukt högt.

Redigerat av ecksbocks
Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga till: Var/hur skulle ni köpa ett par 8040. 4sound hade dom för 8500:-/st såg jag, det är väl ok pris? Beggat verkar vara svårt, inte nån annons ute som jag hittat iaf.

15600:-/paret inkl frakt på thomann.de

Gå till din handlare, informera dem om vad thomann tar och be om ett bättre pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som jag ser det så är största skillnaden mellan dessa två att 8050 delar lägre 1.8khz tror jag, medan 8040 vid 3khz, sen är det väl olika diskanter också. Är bara rädd att 8040 ska låta mindre, även på lägre volymer, än 8050, det är ju njutningsmedel det handlar om i det här fallet. Men 8050 är ju ganska mycket dyrare.

Den lägre delningen i kombination med en bättre diskant gör att 8050 låter ganska mycket klarare än 8040 (i mina öron). Du borde absolut lyssna på RCF innan du köper 8040.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev 8040, testade 8030 och 8050 hemma, men 8040 blev helt klart bäst ur ett "njutningperspektiv" 8050 var helt enkelt så pass stor att diskanten hamnade på en höjd med tidiga, dåliga, sidoreflexer som följd. Jag har lite stolar och soffor som bar når en viss höjd, sen blir det kal vägg och det är ju inte bra.

Jag bedömmer 8050 som den "rakaste" mest neutrala av de tre. Om man tittar på Genelecs egna mätningar så ser man att 8050 har en liten peak mellan 1 och 2 khz och 8040 har nästan samma peak strax ovan 2 k.

RCF är säkert skitbra, men jag vill inte ha mer mid hemma, eftersom det ofta blir rätt jobbigt, i mer vanliga rum. Jag har ganska lång erfarenhet av Genelec och jag kan verkligen inte säga att dom är de mest neutrala monitorerna på maknaden, dom har en tydlig (iof ganska trevlig) signatur över mellan registret och midbasen.

Jag är iaf skitnöjd att jag utvärderat även 8050 hemma, behöver inte fundera mer över det. Sen gjorde det ju inget att det kostade ganska mycket mindre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Har haft 8040 ett tag nu, dom funkar bra hemma hos mig. En fråga bara; jag kör ju delat vid 80 Hz och har märkt att om jag pluggar basreflexporten så spelar 8040 och basarna perfekt ihop, upplever att jag får en rakare tonkurva på det sättet, dvs ett bättre resultat än om jag håller på med filtren.

Finns det nån hake med att plugga refexporten, förutom att jag förlorar effekt vilket inte gör nåt i mitt rum?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har haft 8040 ett tag nu, dom funkar bra hemma hos mig. En fråga bara; jag kör ju delat vid 80 Hz och har märkt att om jag pluggar basreflexporten så spelar 8040 och basarna perfekt ihop, upplever att jag får en rakare tonkurva på det sättet, dvs ett bättre resultat än om jag håller på med filtren.

Finns det nån hake med att plugga refexporten, förutom att jag förlorar effekt vilket inte gör nåt i mitt rum?

Fördelen att plugga reflexporten i monitorerna är att övergången mellan basarna och monitorerna blir bättre tack vare att de inte går in lika mycket i varandras arbetsområde vid delningsfrekvensen då det kan bli en puckel eller dipp av ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen att plugga reflexporten i monitorerna är att övergången mellan basarna och monitorerna blir bättre tack vare att de inte går in lika mycket i varandras arbetsområde vid delningsfrekvensen då det kan bli en puckel eller dipp av ljudet.

Jag har ju förstås 30/18 filter, så det borde väl inte påverka på det sättet? Jag tror nog att en sluten låda (dvs pluggad) får en annan fasgång, som i det här fallet passar mina basar.
Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen att plugga reflexporten i monitorerna är att övergången mellan basarna och monitorerna blir bättre tack vare att de inte går in lika mycket i varandras arbetsområde vid delningsfrekvensen då det kan bli en puckel eller dipp av ljudet.

Fördelen med sluten låda är en kortare group delay. Delning sköts av filter.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan sak som slagit mig med 8040 vs mina Ino Audio, som jag hade innan, är hur mycket "högtalare" låter i jämförelse med Inos högtalare, nåt jag aldrig reflekterat över när jag jobbat med Genelec, men nu när jag har dom hemma så blir det tydligt att dom vägrar försvinna när man blundar, dom är kvar och låter just högtalare. Jag antar att det är den lilla höjningen i mellanregistret dom gör detta (jag tror inte det är dist) och jag kan förstå varför det är så, men jag undrar också lite hur folk kan skriva att dom är neutrala, för det är dom verkligen inte, sen när man hör att folk tycker att Genelec har blivit omkörda pga deras dåliga mid så börjar man verkligen undra hur musik skulle låta om folk mixade på mer raka, mindre färgande högtalare. Jag har aldrig jobbat med Ino högtlarare, men jag tror att man skulle få anstränga sig mer för att höra vad som händer i mellanregistret, men mer som slutmixhögtalare iaf. Jag ska också säga att jag inte håller på med musik, utan ljud till film

Jag har ganska stor erfarenhet av Genelec 1037 också, dom fattar jag inte vitsen med alls, dom låter ganska illa tycker jag, men sitt lite råare mellan register. Jag ska påpeka att rummen jag har jobbat med dessa högtalare i, är ritade av Ingemar Olsson, så det är inget större fel på dom som jag ser det.

Jag håller ändå 8040/8050 som bra högtalare, både på arbetet och som hem-hifi. Det ironiska är att 8040 spelar upp "sämre" inspelningar väldigt mycket snällare än Inos högtalare, vilket gör skäl för byte till dom hemma. Jag kan helt enkelt lyssna på dom med större behållning på det mesta medans Inos burkar låter illa men helt fantastiskt på väldigt bra inspelningar, typ gamla Miles Davis prylar, ja gamla, mer dynamiska inspelningar. Egentligen kanske man skulle ha typ Inos högtalare i studion och studiomonitorer hemma, som i Genelecs fall är mer förlåtande generellt, då skulle man nog få jobba mer innan det låter bra?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...

Hej.

Jag förstår PRECIS vad du menar. Det är så väldigt lätt att bli förförd av högtalare

som låter bra men inte är ärliga.

Ett överdrivet mellanregister upplevs som tydliga jämför mot mer raka högtalare.

En överdriven bas upplevs som punchigare och fetare. En överdriven diskant upplevs som

luftigare o.s.v.

Jag har haft ganska många högtalare och gillar ändå till slut Ino Audio allra bäst.

PiParnas nackdel är att en liten del av mellanregistret är lite dämpat och att dom är gjorda

för att stå emot en bakvägg. Men om man jämför mot andra högtalare som har många

andra nackdelar så känns Ino som fantastiska högtalare om man verkligen

vill höra "så sant som möjligt". Och det vill man ju när man ska mixa musik självfallet.

Det låter aldrig "högtalare" om Ino, det bara låter musik.

Är inpelningen dålig så låter det dåligt i Ino, helt klart.

Den jättedjupa basen i Ino piP är verkligen helt suverän!

Jag har blivit förförd av Genelec, Adam, Dynaudio och många fler. T.o.m. Mackie!

Men efter lång tid av lyssnande, testande, mixande så tycker jag att Öhmans

skapelser knäcker konkurrenterna med råge.

Du kanske ska ha Genelec 3080 eller Adam A7x för ett lite överdrivet mellanregister

och Ino piP för en mer korrekt återgivning?

Så har vi i en liten projektstudio och det funkar galant.

I min egen studio mixar jag med pi60. Helt otroliga högtalare och även om dom har liknande

ljud som piP så är dom bättre på allt och har rakare mellanregister.

Jag har tagit med dom till andra studios för att jämföra och dom sopar mattan, varje gång.

Jämförde senast med Focal twin6 och dom var ganska bra men inte alls i klass med pi60.

Dom hade något skorrande ljud också som verkar vara en förekommande problem

hos Focal, underar just om det är lite taskig kvalitétskontroll där.

Dom flesta Focal jag lyssnat på känns iallafall klart bättre än Adam och Genelec.

Runt 10-11 tusen för dina 8040 låter rimligt.

Hälsningar Tomas H

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Kjubeis, tack för ett intressant svar!

Som jag ser det, så är studiomonitorer (hissat mellaregister) ett bra arbetsredskap, men precis som du skriver så bör man hela tiden kolla med en mer rak, neutral lyssning. Men idag finns väl sällan tid och budget för det, så det blir att man gör hela mixen i studiomonitorer. Men viktigast är väl kanske att känna sin lyssning och sitt rum.

I det här fallet så skaffade jag Genelec till min hemmalyssning, dvs inget jag jobbar i utan till film och musik. Intressant att du också upplever Inos mellanregister som lite dämpat, nästan lite tunt, detta är inget vidare till filmljud som tjänar på studiomonitorers framskjutna mellanregister som också gör att en högtalare verkligen låter högtalare istället för att försvinna när musiken/inspelningen tillåter det.

Jag gillar iof den överdrivna tydligheten, som man får med ett par bra lurar, reverb som hörs tydligt och som ger en hint av hur dom tänkte när som spelade in, en sorts analys av ljudet snarare än vanlig lyssning av helheten.

En annan sak jag gillar med Genelec är att dom faktiskt är extremt förlåtande i jämförelse med Ino, vilket inte är så konstigt eftersom många produktioner är gjorda på liknande högtalare, så på ett sätt skulle man kunna säga att dom är neutrala.

10-11 tusen säger du, oj jag hade iaf hoppats på 12 papp, trodde att dessa burkar var väldigt populära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, du kanske får 12 för dom men det finns så många olika högtalarmodeller att

välja på så det är lite trögt att sälja begagnade.

En av killarna i bandet bytte nyligen till Ino piP, han fick

10 500 för sina Genelec 8040 efter några veckors annonserande.

Rekommenderar dig att testa pi60 om du har tid, dom har som sagt tydligare mellanregister

och fantastiska prestanda.

Men det är mycket större högtalare (golvare) som blir lite väl mastiga i mindre rum kanske.

Vill du ha något mindre högtalare så tycker jag i såfall du ska lyssna på Focal Solo 6 be.

Tompa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Gurus motsvarighet till pi60. Uppskattade botten i dom men upplevde mellanregistret som lite ihåligt. Kan iofs bero på att det stod ett rätt stort mixerbord mellan mig och högtalarna. Upplevde även att klacken mellan elementen gjorde stor skillnad i ljudet beroende på om man satt ned eller stod upp.

Men dom är förmodligen mer lättplacerade i ett vardagsrum.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Jorå, du kanske får 12 för dom men det finns så många olika högtalarmodeller att

välja på så det är lite trögt att sälja begagnade.

En av killarna i bandet bytte nyligen till Ino piP, han fick

10 500 för sina Genelec 8040 efter några veckors annonserande.

Rekommenderar dig att testa pi60 om du har tid, dom har som sagt tydligare mellanregister

och fantastiska prestanda.

Men det är mycket större högtalare (golvare) som blir lite väl mastiga i mindre rum kanske.

Vill du ha något mindre högtalare så tycker jag i såfall du ska lyssna på Focal Solo 6 be.

Tompa

Jag har haft pi60 innan jag bytte till i14.

Ska kolla upp Focal!

Redigerat av ecksbocks
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har använt Gurus motsvarighet till pi60. Uppskattade botten i dom men upplevde mellanregistret som lite ihåligt. Kan iofs bero på att det stod ett rätt stort mixerbord mellan mig och högtalarna. Upplevde även att klacken mellan elementen gjorde stor skillnad i ljudet beroende på om man satt ned eller stod upp.

Hejsan Joachime.

Hmm, just den aspekten tycker jag är klockren på Inos högtalare.

Satt du nära högtalarna? Jag tycker att Ino högtalare är så otroligt bra på att låta

på samma sätt även om man flytar sig (upp/ner eller sidledes),

tycker det är mycket större skillnad på Genelecs, Adam

och andra vanligt förekommande högtalare i studios.

Låter nog mer som att mixerbordet som stod emellan grävde ut vissa frekvenser

skulle jag tro.

Vilka är dina favorithögtalare annars?

Jag har testat en del finfina högtalare från K&H men det har varit dyra saker.

Hälsningar Tomas H

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan Joachime.

Hmm, just den aspekten tycker jag är klockren på Inos högtalare.

Satt du nära högtalarna? Jag tycker att Ino högtalare är så otroligt bra på att låta

på samma sätt även om man flytar sig (upp/ner eller sidledes),

tycker det är mycket större skillnad på Genelecs, Adam

och andra vanligt förekommande högtalare i studios.

Låter nog mer som att mixerbordet som stod emellan grävde ut vissa frekvenser

skulle jag tro.

Vilka är dina favorithögtalare annars?

Jo, jag satt nära högtalarna. Det har förstås inverkan. Det var lite av ett experiment att köra Guru QM60 i kontrollrummet. Jag kan tänka mig att det är skillnad på mer öppna ytor, som ett vardagsrum.

Favorithögtalare, hmmm. Jus tnu jobbar jag med Guru QM10 plus sub. Jag gillar pip/QM10 men tycker inte de räcker till ensamma i en studiomiljö. Därför sub, trots att jag generellt föredrar att köra fullrangemonitorer. Jag testade Event Opal under en vecka och uppskattade dom mycket.

Jag har ännu inte haft möjlighet att testa varken Barefoot eller Klein Hummel/Neumann. Men jag är nyfiken på dessa. Focal Twin var dock inte min kopp te.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...