Jump to content
Annons

ecksbocks

Medlem
  • Antal inlägg

    17
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. iP, i14, i16, i28 osv. Lider och lider, tycker tex inte att piP har några problem med det eller pi60 för den delen, sen att dom har längre grupplöptiden än slutna lådor behöver ju inte betyda att man kan höra eller störs av det.
  2. Jäklar asså en lite sluten som spelar 35 hz (i huvudtaget) är ju fantastiskt! Sluten låda är ju "the shit". Jag kan däremot inte säga att jag någonsin hört problem med grupplöptid på tex Genelec 8050 med sub och det är ju basreflex på dom. För lång grupplöptid är väl ofta nåt som dyker upp när man delar en subwoofer för långt ner i frekvens, typ 40-50 hz? Inos högtalare har iaf inga som helst problem med det Så att Opal Event nämndes, den är jag väldigt nyfiken på. En fråga: Skulle ni säga att studiomonitorer, som kommit de sista tio åren, i regel har ett upphöjt mellan register? Jag tror att min 8040 hemma har en puckel vid 2khz och 8050 på jobbet har en vid 3khz (eller så var det tvärtom). Vinsterna med detta är ju förstås att det blir som ett förstoringsglas över mellanregistret ocg därmed lättare att upptäcka brister i detta för människan känsliga område. Dock tenderar man att bli lite väl återhållsam med klanger osv eftersom dom blir väldigt mycket tydligare. Självklart måste man lära sig sin lyssning och ta med detta i beräkningen. Sen kan det väl vara så att väldigt mycket musik idag avlyssnas med bra eller dåliga hörlurar, men oavsett kvalitet på lurarna så är även där mellanregister bra mycket tydligare än på de flesta högtalare och vips så spelas det upp med liknande (grovt uttryckt). förutsättningar som i en studio med närfältmonitorer. Som ni märker spekulerar jag utan någon större kunskap inom mixning av musik, själv håller jag på med ljud till film. Som Tompa sa, jädrans kul att diskutera högtalare!
  3. Jag har haft pi60 innan jag bytte till i14. Ska kolla upp Focal!
  4. Kjubeis, tack för ett intressant svar! Som jag ser det, så är studiomonitorer (hissat mellaregister) ett bra arbetsredskap, men precis som du skriver så bör man hela tiden kolla med en mer rak, neutral lyssning. Men idag finns väl sällan tid och budget för det, så det blir att man gör hela mixen i studiomonitorer. Men viktigast är väl kanske att känna sin lyssning och sitt rum. I det här fallet så skaffade jag Genelec till min hemmalyssning, dvs inget jag jobbar i utan till film och musik. Intressant att du också upplever Inos mellanregister som lite dämpat, nästan lite tunt, detta är inget vidare till filmljud som tjänar på studiomonitorers framskjutna mellanregister som också gör att en högtalare verkligen låter högtalare istället för att försvinna när musiken/inspelningen tillåter det. Jag gillar iof den överdrivna tydligheten, som man får med ett par bra lurar, reverb som hörs tydligt och som ger en hint av hur dom tänkte när som spelade in, en sorts analys av ljudet snarare än vanlig lyssning av helheten. En annan sak jag gillar med Genelec är att dom faktiskt är extremt förlåtande i jämförelse med Ino, vilket inte är så konstigt eftersom många produktioner är gjorda på liknande högtalare, så på ett sätt skulle man kunna säga att dom är neutrala. 10-11 tusen säger du, oj jag hade iaf hoppats på 12 papp, trodde att dessa burkar var väldigt populära.
  5. Usch, vad jag är trött på mina 8040 nu, ångar att jag sålde mina Ino-högtalare. Men å andra sidan är det skitkul att testa nya högtalare nån gång om året. Vad kan man ta för ett halvår gamla 8040, tror ni?
  6. En annan sak som slagit mig med 8040 vs mina Ino Audio, som jag hade innan, är hur mycket "högtalare" låter i jämförelse med Inos högtalare, nåt jag aldrig reflekterat över när jag jobbat med Genelec, men nu när jag har dom hemma så blir det tydligt att dom vägrar försvinna när man blundar, dom är kvar och låter just högtalare. Jag antar att det är den lilla höjningen i mellanregistret dom gör detta (jag tror inte det är dist) och jag kan förstå varför det är så, men jag undrar också lite hur folk kan skriva att dom är neutrala, för det är dom verkligen inte, sen när man hör att folk tycker att Genelec har blivit omkörda pga deras dåliga mid så börjar man verkligen undra hur musik skulle låta om folk mixade på mer raka, mindre färgande högtalare. Jag har aldrig jobbat med Ino högtlarare, men jag tror att man skulle få anstränga sig mer för att höra vad som händer i mellanregistret, men mer som slutmixhögtalare iaf. Jag ska också säga att jag inte håller på med musik, utan ljud till film Jag har ganska stor erfarenhet av Genelec 1037 också, dom fattar jag inte vitsen med alls, dom låter ganska illa tycker jag, men sitt lite råare mellan register. Jag ska påpeka att rummen jag har jobbat med dessa högtalare i, är ritade av Ingemar Olsson, så det är inget större fel på dom som jag ser det. Jag håller ändå 8040/8050 som bra högtalare, både på arbetet och som hem-hifi. Det ironiska är att 8040 spelar upp "sämre" inspelningar väldigt mycket snällare än Inos högtalare, vilket gör skäl för byte till dom hemma. Jag kan helt enkelt lyssna på dom med större behållning på det mesta medans Inos burkar låter illa men helt fantastiskt på väldigt bra inspelningar, typ gamla Miles Davis prylar, ja gamla, mer dynamiska inspelningar. Egentligen kanske man skulle ha typ Inos högtalare i studion och studiomonitorer hemma, som i Genelecs fall är mer förlåtande generellt, då skulle man nog få jobba mer innan det låter bra?
  7. Jag har ju förstås 30/18 filter, så det borde väl inte påverka på det sättet? Jag tror nog att en sluten låda (dvs pluggad) får en annan fasgång, som i det här fallet passar mina basar.
  8. Har haft 8040 ett tag nu, dom funkar bra hemma hos mig. En fråga bara; jag kör ju delat vid 80 Hz och har märkt att om jag pluggar basreflexporten så spelar 8040 och basarna perfekt ihop, upplever att jag får en rakare tonkurva på det sättet, dvs ett bättre resultat än om jag håller på med filtren. Finns det nån hake med att plugga refexporten, förutom att jag förlorar effekt vilket inte gör nåt i mitt rum?
  9. Det blev 8040, testade 8030 och 8050 hemma, men 8040 blev helt klart bäst ur ett "njutningperspektiv" 8050 var helt enkelt så pass stor att diskanten hamnade på en höjd med tidiga, dåliga, sidoreflexer som följd. Jag har lite stolar och soffor som bar når en viss höjd, sen blir det kal vägg och det är ju inte bra. Jag bedömmer 8050 som den "rakaste" mest neutrala av de tre. Om man tittar på Genelecs egna mätningar så ser man att 8050 har en liten peak mellan 1 och 2 khz och 8040 har nästan samma peak strax ovan 2 k. RCF är säkert skitbra, men jag vill inte ha mer mid hemma, eftersom det ofta blir rätt jobbigt, i mer vanliga rum. Jag har ganska lång erfarenhet av Genelec och jag kan verkligen inte säga att dom är de mest neutrala monitorerna på maknaden, dom har en tydlig (iof ganska trevlig) signatur över mellan registret och midbasen. Jag är iaf skitnöjd att jag utvärderat även 8050 hemma, behöver inte fundera mer över det. Sen gjorde det ju inget att det kostade ganska mycket mindre.
  10. 15 lax är ju verkligen ok, jag tror mitt jobb har lite rabatt hos 4sound, så dom kan säkert pressa priset lite. Hur ofta dyker dessa upp på beg marknaden?
  11. En fråga till: Var/hur skulle ni köpa ett par 8040. 4sound hade dom för 8500:-/st såg jag, det är väl ok pris? Beggat verkar vara svårt, inte nån annons ute som jag hittat iaf.
  12. Som jag ser det så är största skillnaden mellan dessa två att 8050 delar lägre 1.8khz tror jag, medan 8040 vid 3khz, sen är det väl olika diskanter också. Är bara rädd att 8040 ska låta mindre, även på lägre volymer, än 8050, det är ju njutningsmedel det handlar om i det här fallet. Men 8050 är ju ganska mycket dyrare. En annan grej som talar för 8040 med sub istället för 8050 utan sub, är ju att i ett vardagsrum får man betydligt bättre kontroll över all under 80 hz, jag har ju fyra subbar, placerarde stratigiskt, för att ta ner rumsnoder, så det handlar inte om att kunna spela sjukt högt.
  13. Alldeles riktigt, jag kommer absolut inte satsa på nåt mindre än 8040 och subbasar har jag. Har haft 8030 hemma nu för test och slås av två saker, dom tar slut ganska fort, även i ett vardagsrum, ganska mycket midbas 200-300 hz, lite väl mycket kanske, vet inte det kanske var mina tidigare som var återhållsamma där. Svårt att säga men lite påträngande i mellaregister typ 2-3k, så upplever jag inte 8050. På alla andra punkter var dom klart bättre än min Ino burkar.
  14. Fan jag får en känsla att ni tråden har diskuterat högtalare tidigare 😛
  15. Alltså vad annars, menar du, eller varför inte? Dom är ju inte dyrare än hifihögtalare som presterar lika bra, snarare billigare. Jag tackar inte nej till "gratis" slutsteg. Jag jobbar som ljudläggare/mixare av film och har jobbat mycket med Genelec så det är liksom så det låter i min värld. Jag tog hem ett par 8030 idag från jobbet och jag behövde inte lång tid för att inse att jag kommer vara mer nöjd med dom än mina nuvarande. Tack alla som svarat! Jag pallar inte låna hem mer högtalare, jag har gjort det tillräckligt i mitt liv, jag tänkte mer om nån hade ett tips på en högtalare som var mer eller mindre kopia av Genelec så kunde jag köpt dom olyssnade. Genelec är ju förstås inte det mest neutrala som finns, men jag kan dess färgningar så jag ser egentligen ingen anledning till att byta. Det får nog bli ett bra 8040. Det som var kul när jag testade 8030 hemma var hur bra dom intrigerade med basarna, eftersom dom har basreflex (mina nuvarande är slutna) fick jag ställa om fasen 180 grader, lät hur bra som helst! Var skulle ni köpa 8040 i Stockholm? Beggat går bra.
×
×
  • Skapa ny...