Jump to content
Annons

Adressera ingångar från ljudkortet i Cubase


Superfly

Recommended Posts

Hejsan.

Har fått toppen hjälp av er i en annan tråd, så jag försöker ign, med mitt nästa probelm.

Som sagt, har Prosonus firewire Project , 8CH in ljudkort, och Cubase 4 LE , och jag ska micka upp mina trummor.

Jag går till DEVICE och setup, och där ser jag två flikar, med INPUT och en flik med OUTPUT.

Jag ser att 1 och 2 är "aktiva" och resten är "Deaktiverade".

Hur tusan aktiverar jag även de andra mickingångarna, så det går spela in med de också?

Det finns ett X framför rutan där de står att det är aktiva, respektive deaktiverad, men klicka jag poå detta X inte blir de aktiva för de?

(Jag har valt rätt drivrutin ( där i allfall ) , det står Prosonus firewire. )

Hur gör man, vad gör jag för fel?

P.S. Kan tillägga att jag idag, haft cubase i typ 5 dagar, så mina kunskaper är minst sagt begränsade, därav ber jag om hjälp, om till synes kanske en ytterst banal sak.

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Det är dit jag gick...

Sen ser jag som sagt, två flikar, INPUT och andra fliken OTPUT.

Och jag ser att två kanaler är aktiverade, mn ej resten. Det jag inte vet är hur jag sen där aktiverar de?!? Jag har provat klicka på X framför texten "Deactivae" , har provat klicka på texten, provat högerklicka...

Men tydligen kan man göra på något set jag inte provat på.... 😛

Se här:

http://groovesuperfly.webs.com/sounds.htm

device.JPG

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är altså under VST connection jag ska lägga till flera kanaler?

Dock lite förrvirrande, jag har ju nu under VCT connection ( jag har förnstret öppet till höger, ser ni, just nu EN kanal ( L och R ) aktiverade.

Och under DEVICE har jag två aktiverade kanaler istället för en!?!

Motsvarar en stereo kanal altså under VST CONNECTION 2 kanaler i DEVICE SETUP?

Så, om jag nu vill ja 8 stycken mick ingångar för att micka upp mitt trummset, så lägger jag till 4 stycken stereo ( eler 8 stycken Mono ) i VST CONNECTION?

Och de blir sedan aktiverade i DEVICE SETUP?

Sen skapar jag 8 stycken mono spår i cubase och spelar bra in?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Toppen, nu fungerar det 😆

Jag gjorde som du sa, "addade" flera ( 8 st ) bussar, under fliken INPUT och lika väll under fliken OTPUT.

Sen blev det plötsligt aktiva under Device!!!

Jag la upp 8 spår i cubase, och valde vilka ingångar de ska ha, och testade, alla 8 ingångar från ljudkortet lever.

Nu är det väll dags trycka på Record ( ja , ja, jag ska först leka lite med mikrofonplacering som jag läst i många andra trådar ska vara mycket viktigt ).

Alla pratar dock om efekter man ska ha ( reverb EQ, och framförallt Compressor).

Ska jag lägga på lite -lite redan nu? ( kompressor, för att kuna eliminera ljudläck från andra mickar ?)

Och vart finns compressor i så fall? Jag fan lite olika EQ, och lite efekter jag inte har en anning vad de är. Men inget som heter bokstavligen Kompressor.?

( dock i de flesta efteken finns, som ni ser ( och troligen redan vet ) längst ner en knapp det står compressor på , är det denna jag ska leka med? Eller finns det något bra plug in? Och finns det bra plugin var ligger de, alt vart får jag tag i de?

efekter.JPG

Någon som har koll vart jag kan få tag i XLR ( hane/hona) för vettiga pengar?

Betala typ 300:- styck på musikbörsen för mikrofonkablar känns ej så kul, särskild om jag ska köpa typ 7-8 stycken?

Jag har set kablar för runt 150:- , med de är bara typ 3 meter, och det räcker inte långt.

Redigerat av Superfly
Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in med effekter på är inget jag rekommenderar. Ta det sen i lugn och ro när du har allt material så du inte gör något snabbt beslut som du sedan ångrar.

Compressor stavas det på engelska, så du bör nog kunna hitta något där. Men ta det lugnt med kompressorn om du inte är säker, många bra låter har gjorts utan också. Och kompressor kan inte ta bort läk från andra instrument, det behöver du en expander eller gate för. Jag rekommenderar expander, då det är ett säkrare sätt att jobba.

Kablar gör du bäst i att köpa från thomann.de. Visserligen tar de 150€ i frakt, men du kommer ändå gå plus ifall du köper därifrån.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ska göra som du säger , låta bli allt som heter efekt vid inspelningen, ska bara stämma kaggarna ordentligt, och se till att mickarna står bra.

Men, vet du vart compressor , och gain finns i cubase ( jag har som sagt cubase 4 LE ) ?

Ang mikkablar, jag fick tipps på 6 m XLR kablar på Kjell och kompany, 75 :- styck, det låter "billigt" tycker jag. Ska senare åka dit och kika. Verakr som de har de även i olika färer, vilket verkar mkt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...