Jump to content
Annons

Nivåer på gitarrmickar


Recommended Posts

Jag är inte tekniker när det gäller elgitarrer....så jag undrar helt sonika hur mycket man "ska" dra på på mickarna på en elgitarr? Finns det någon generell princip eller är det en smaksak? Personligen drar jag på full styrka på bridge humbuckern och ca 75% på "necken". Har ett par Crunchlab och Liquifire i en Schecter C1 Hellraiser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag är inte tekniker när det gäller elgitarrer....så jag undrar helt sonika hur mycket man "ska" dra på på mickarna på en elgitarr? Finns det någon generell princip eller är det en smaksak? Personligen drar jag på full styrka på bridge humbuckern och ca 75% på "necken". Har ett par Crunchlab och Liquifire i en Schecter C1 Hellraiser.

Normalt är fullt ställ på potarna eftersom de är passiva. Sen kan man rulla av efter smak.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Jag är inte tekniker när det gäller elgitarrer....så jag undrar helt sonika hur mycket man "ska" dra på på mickarna på en elgitarr? Finns det någon generell princip eller är det en smaksak? Personligen drar jag på full styrka på bridge humbuckern och ca 75% på "necken". Har ett par Crunchlab och Liquifire i en Schecter C1 Hellraiser.

När jag började spela hade jag alltid full volym på mickarna. Nu har jag upptäckt att jag väldigt ofta använder mick-volymen för att justera tonen. Om man alltid skulle ha haft volymen på 10 hade det ju varit smidigare med en av/på-knapp. :rolleyes:

För viss typ av musik (metal...) skall volymen skall volymen såklart vara på max. Men jag tycker att förvånansvärt många klagar på att vissa mickar har ett kass rent ljud, när de använder mickar med hög output och full volym. Då är det ju inte konstigt om man får ett sterilt ljud utan värme.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...