Jump to content
Annons

Inspelningslaptop ~10k

Recommended Posts

Lednote (oregistrerad)
Postat

Ok, med risk för mordhot startar jag denna tråd...

Vet att det finns fler trådar i ämnet men jag har läst dom och hittar inte dom svar jag söker.

Först några förutsättningar:

1. Jag är INTE intresserad av en Mac

2. Jag är ABSOLUT INTE intresserad av en Mac

3. Jag är INTE intresserad av att ge mig in i diskussionen huruvida Mac eller PC är bäst eller varför jag inte vill ha Mac

4. Jag är INTE intresserad av någon Frost-dator (eller heller tillhörande diskussion om dess för- och nackdelar)

Nämnde jag förresten att jag inte är intresserad av en Mac?

Så, med det sagt...

Jag ska byta min stationära dator mot en bärbar och skulle vilja ha lite hjälp och tips.

Budgeten ligger runt 10.000 men kan tänka mig att hosta upp lite till om det blir nödvändigt.

Jag jobbar i Cubase (tänkte uppgradera till senaste versionen) och ibland i ProTools (7.nånting. 8:an har varit för segt för min nuvarande dator) och jobbar med i huvudsak audio men även midi. Ofta med stora projekt med många spår.

Processor:

Har kikat lite på i7. Vad är skillnaden mellan i7 och i5? För och nackdelar?

Hårddisk:

Har alltid fått höra att man ska köra 2 hårddiskar när man jobbar med inspelning (en för OS och en för audiofilerna). Är det ett måste?

Ljudkort:

Några tips? Ett plus om det går att spela in 8-10 kanaler men oftast blir det ju faktiskt bara en kanal man spelar in.

Har nu kört två installationer av XP. En strippad för audio och en "vanlig" för "normalt" bruk.

Hur funkar Windows 7 med audioprogram?

Några andra saker att tänka på?

Några fallgropar man kan undvika?

Åter igen, vet att det finns andra trådar i ämnet men som sagt, jag har inte hittat informationen jag söker.

Vore väldigt tacksam för svar!

/Pelle

Annons
Lednote (oregistrerad)
Postat
Nu ska vi se hur lång tid det tar innan någon föreslår en Mac =)

Ja, det är väl kanske att hoppas för mycket att tro att man ska slippa... 😄

Postat

Hur snabbt vill du ha tips? Jag får hem min laptop från Dell imorgon, win 7, i5 och tills vidare 1 hårddisk. Kostade ~10000k.

Får inte ljudkortet förrän om några veckor dock, och jag kommer förmodligen mest köra reaper, men jag lovar att rapportera hur det går =)

Postat
Ok, med risk för mordhot startar jag denna tråd...

Vet att det finns fler trådar i ämnet men jag har läst dom och hittar inte dom svar jag söker.

Ljudkort:

Några tips? Ett plus om det går att spela in 8-10 kanaler men oftast blir det ju faktiskt bara en kanal man spelar in.

Åter igen, vet att det finns andra trådar i ämnet men som sagt, jag har inte hittat informationen jag söker.

Vore väldigt tacksam för svar!

http://www.google.se/search?as_q=Ljudkort+...amp;safe=images

☺️

Lednote (oregistrerad)
Postat
Hur snabbt vill du ha tips? Jag får hem min laptop från Dell imorgon, win 7, i5 och tills vidare 1 hårddisk. Kostade ~10000k.

Får inte ljudkortet förrän om några veckor dock, och jag kommer förmodligen mest köra reaper, men jag lovar att rapportera hur det går =)

Ser fram emot ditt svar!

Hoppas allt funkar!

Postat (redigerat)

Om du nu inte vill ha en "musikdator" eller en mac så blir det lite svårt att hitta nåt som man vet funkar hela vägen. Sen om du ska köra en del protools så får du leta efter ljudkort som passar det. Kolla Steinberg och Digidesigns vad som sägs på deras supportforum.

Av egen erfarenhet så köp absolut INTE HP! Fruktansvärt dåliga datorer. Och har vänner som äger HP och dom har bara haft problem. Dessutom så är deras support allt annat än bra.

Sen får du nog räkna med att när man köper en vanlig laptop så är den vid leverans full med onödiga program. Se till att du får med en orginalskiva. Och gör dom vanligaste/viktigaste tweaksen själv. Stäng ner i bios sånt som du vet inte behöver. Och det finns laptops som har två hårddiskar. Men då brukar dvdbrännare försvinna så var observant där..

Redigerat av KillwithSkill
Postat

Håller med kill... En standard laptop måste du nästan prova innan köp. Jag hade dells värsting M6300 och det funkade inte alls, trots alla trick i boken...

Lednote (oregistrerad)
Postat
Av egen erfarenhet så köp absolut INTE HP! Fruktansvärt dåliga datorer. Och har vänner som äger HP och dom har bara haft problem. Dessutom så är deras support allt annat än bra.

Jaså dom suger? Tack för den infon. Har spanat lite på några HP men då ska jag ta en ny funderare...

• 4 veckor senare...
Lednote (oregistrerad)
Postat

Hur har det gått för dig?

• 2 veckor senare...
Postat
Hur har det gått för dig?

Jag har tyvärr inte hunnit sitta så mycket, men än så länge verkar det lovande. Visst, det är inte helt optimalt, men jag kör med ca 4 ms latency vilket är helt ok. Det dyker upp något knäpp då och då när jag kör med den inställningen (128 samples), så jag byter helst till 256 samples när jag ska spela in sång eller gitarrer för att inte få med nåt sånt i inspelningen.

Jag tror att det går att hitta bättre datorer i prisklassen, men det är ju lite lotteri när det gäller pc-laptops.

Nästa vecka får jag hem lite addictive drums och en elbas, och då ska jag försöka köra lite mer seriöst.

Postat

Får du hem "lite" Add drums, Fidden? 😉

Själv kör jag med en Toshiba Dual Core 1EC-P300, för 9500 SEK från Leiljung Data.

4 GB RAM, Win XP Pro. Program Cubase Essential 4. 256 samples, 48 kHz, 24 bitar

använder jag som standard, vilket ger 7.8 ms latency. Med tanke på att jag kört

500 ms på tidigare dator utan problem, så förstår ni att jag inte är känslig för sånt.

Spelar mest in audio framför midi.

Separata externa hårddiskar är ett måste att köra med. Jag har E-sata-standarden.

Ljudkort tillkommer och jag har ett 6-kanals usb. Extremt lättanvänt och bra ljud.

Det heter M-Audio Fast Track Ultra.

Apropå knäppningar som nämndes så har jag haft det både på min gamla HP-laptop

och på denna Toshiba-laptop, i viss mån, men det hörs bara under uppspelning i så

fall och kommer aldrig med på slutresultatet ändå, på den färdiga masterfilen. Och

även om det hörs under inspelningen också, så fastnar det inte. Så har jag upplevt

saken även på den stationära bamse jag hade innan laptopparna.

Lycka te!

🙂

• 5 veckor senare...
Lednote (oregistrerad)
Postat

Mitt sökande efter laptop går vidare...

Har hittat några här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=553973,553972,494292,516776,622083,644990

Alla har två hårddiskar, 4GB ram och i7 eller i5 processorer.

Hur stor skillnad är det mellan dualcore och quadcore?

Var lite sugen på asus:en eftersom jag blivit lite avskräckt för HP efter flera inlägg om att dom strular.

Dock har åtminstone några av "strultrådarna" varit HP laptops med AMD processorer och jag vet inte hur mycket det spelat in.

Nackdelen med laptopen från asus var att det kan max köra 4GB ram.

Kan nån som är mer insatt än mig kolla specarna och komma med förslag?

Har även startat en separat tråd angående just HP så har ni åsikter om dessa får ni gärna skriva en rad eller två där också.

Vore tacksam för hjälp så att jag kan bestämma mig nångång och sova om nätterna igen...

maart (oregistrerad)
Postat

Vore tacksam för hjälp så att jag kan bestämma mig nångång och sova om nätterna igen...

hehe tror du att du kommer sova mer när du fått din studiodator? 😎

Som jag skrev i HP-tråden kör jag just en HP-laptop, med AMD-processor och hela paketet. Den kom med Vista och rullade hur bra som helst. I julas fick jag en Win7-licens av min brorsa som hade en över, och tänkte att de kunde vara kul att prova det. Tyvärr har Digidesign (Avid) dröjt ända tills för ett par veckor sen med att släppa en PT-version som funkar bra i Win7 och därför har jag haft lite problem med det. Men det är ju inte datorns fel...

• 2 veckor senare...
Lednote (oregistrerad)
Postat

Undrar om jag inte börjar närma mig ett beslut nu...

Var och kände på lite olika datorer i helgen och det börjar luta åt en Sony Vaio.

Kändes rejälare och mindre "plastig" än HP.

Någon som har erfarenhet av dessa?

Den jag funderar på är denna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=635245

i7 processor

6GB ram

7200 RPM HD (skulle gärna haft 2 st men man kan ju inte få allt...)

FireWire

eSata

ExpressCard/34

Sen att det är HDMI och BluRay skadar ju inte även om det inte var nåt krav.

Vad tror ni?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.