Jump to content
Annons

5 sekunders regeln


n1produktion

Recommended Posts

Har hört rykten om den s.k "5 sekunders regeln" gällande sampling, men kan inte hitta någon information om den, är det någon som kan motbevisa mig?

Skriver en b-uppsats om sampling och dess innebörd så vill verkligen veta om någon "5 sekunders regel" verkligen finns eller om det bara är en oskriven lag mellan producenter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har hört rykten om den s.k "5 sekunders regeln" gällande sampling, men kan inte hitta någon information om den, är det någon som kan motbevisa mig?

Skriver en b-uppsats om sampling och dess innebörd så vill verkligen veta om någon "5 sekunders regel" verkligen finns eller om det bara är en oskriven lag mellan producenter?

Det är väl som med den gamla skrönan/missuppfattningen; "...man får stjäla fyra takter..."

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl som med den gamla skrönan/missuppfattningen; "...man får stjäla fyra takter..."

Ja det är möjligt, vet inte riktigt vad som gäller, försöker ta reda på om det är som jag tror, att det är någon slags oskriven kompositörs lag eller om det faktiskt finns en lag om detta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är möjligt, vet inte riktigt vad som gäller, försöker ta reda på om det är som jag tror, att det är någon slags oskriven kompositörs lag eller om det faktiskt finns en lag om detta

upphovsrätten är väl en sån lag som finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant!

Kan du ge lite mer detaljer om vad ryktet säger om den förmodade, oskrivna regeln?

Vad vet du själv så här långt om "5 sekunders regeln"?

Jag vet inte speciellt mycket om den, men enligt rykten så skall man alltså få låna eller sampla upp till 5 sekunder av en komposition utan att vara skyldig rättsinnehavaren något, vilket innebär att jag kan sno 5 sekunder av abba utan att dom har rätt att tycka till om saken. Vilket jag tvivlar starkt på. Därför hoppas jag kunna reda ut det är i forumet så kan jag reflektera snyggt över det i min B-uppsats och få mina högskolepoäng 🙂

upphovsrätten är väl en sån lag som finns?

Ja absolut, men den säger ju att allt är skyddad, så varför vandrar 5 sekunders regeln omkring och spökar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte sno en enda millisekund. Den generella attityden är väl snarare att om det inte går att bevisa att det är stulet är det OK.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får inte sno en enda millisekund. Den generella attityden är väl snarare att om det inte går att bevisa att det är stulet är det OK.

Precis som jag misstänkte då! För det går i alla fall att bevisa, alltså att man inte får sno något. Hade dock varit mycket intressant om det faktiskt fanns någon lag som påstod annat. Fattar inte hur ryktet kan flyta runt dock.

Hörde det förra veckan första gången och sedan kollade jag med en kompis som jobbar en del med hip-hop och han sa också att det var "självfallet" Blir inte klok haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte speciellt mycket om den, men enligt rykten så skall man alltså få låna eller sampla upp till 5 sekunder av en komposition utan att vara skyldig rättsinnehavaren något, vilket innebär att jag kan sno 5 sekunder av abba utan att dom har rätt att tycka till om saken. Vilket jag tvivlar starkt på. Därför hoppas jag kunna reda ut det är i forumet så kan jag reflektera snyggt över det i min B-uppsats och få mina högskolepoäng 🙂

Ja absolut, men den säger ju att allt är skyddad, så varför vandrar 5 sekunders regeln omkring och spökar?

av förmodligen samma orsak som att "4 taktersregeln" fortfarande spökar... Okunskap, min käre Watson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får som sagt inte sampla någonting alls utan tillstånd.

Är det från en skiva, så äger skivbolaget rättigheterna till inspelningen, så då måste man få tillstånd från skivbolaget om man vill sampla. Om det inte är släppt på skiva, så är det upphovsmannen som man behöver få tillstånd från.

Upphovsrätten gäller tills 70 år efter upphovsmannens död och de mekaniska rättigheterna (alltså skivbolagets rättigheter) gäller tills 50 år efter att inspelningen gjordes.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingenstans finns någon 5-sekunders regel eller 4-takters regel. Det är rena påhitt.

Möjligen, möjligen, kan man hävda att om det inte går att känna igen samplingen så är det svårt att bevisa källan. Kanske är det ett enda trumslag som samplats, det är svårt att bevisa att det skulle komma från en speciell inspelning men det går säkert att hitta exempel.

Det är flera olika rättigheter som går in i varandra.

Enligt upphovsrätten (Bern-konventionen) och i stort sett alla länders lag.

Kompositören som gjort musiken

Textförfattaren som skrivit texten

Översättaren som översatt texten

Arrangören som arrangerat melodin (ovanligt specialfall, men det förekommer)

Enligt andra rättigheter (Rom-konventionen, Geneve-konventionen om phonogram ...) och i stort sett alla länders lag

Den som gjort inspelningen

Den som mixat eller mastrat

Den som medverkar på inspelning med sin musik eller röst

Den som remixat eller samplat (lite specialfall)

Oftast finns det en hel del överlåtanden av rättigheter till förlag, musikbolag, producenter med mera.

// Gunnar

Redigerat av trombonisten
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för jävla rednecks ute i svedalas stugor som fortfarande babblar skit? Trodde att det här påståendet var utdött 20 årsen?

".. -Jo jag hörde att grannen sa att...!" NEJ du har inte hört ett skit!

Nej du får inte sno ens en promille av en tusendels takt!

Så de så 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

vilken tur...

Jag som precis spelat in en låt på 4 sekunder.

Om den där 5 sekunders regeln varit sann så hade ju vem som helst kunna ta min låt och spelat den som cover om och om och om igen.

Ibland har man tur

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Lemanic (oregistrerad)

Jag samplar vad jag vill. Min verkshöjd är ändå skyhög. Ingen kommer att känna till vad jag samplat.

Om du vill bli lika bra, så lyssna mycket på Daft Punk, DJ Funsko, Le Knight Club och resterande av filterträsket som kan sin sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...