Jump to content
Annons

Hjälp med logic


VSundh

Recommended Posts

Hejsan

Jag har ett litet problem med mitt Logic 8 på min MBP. Problemet är att ljuden från Logic inte spelas upp via mitt ljudkort utan via de inbyggda högtalarna i datorn. Men logic verkar hitta ljudkortet eftersom jag kan använda min midiklaviatur inkopplad till ljudkortet. Värt att nämna är att allt annat ljud i OS X fungerar precis som det ska göra, alltså spelas upp via högtalarna anslutna till ljudkortet. Ljudkortet är ett TC electronic konnekt 8. Värt att nämna är kanske att allt fungerar perfekt i garageband.

Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ett litet problem med mitt Logic 8 på min MBP. Problemet är att ljuden från Logic inte spelas upp via mitt ljudkort utan via de inbyggda högtalarna i datorn. Men logic verkar hitta ljudkortet eftersom jag kan använda min midiklaviatur inkopplad till ljudkortet. Värt att nämna är att allt annat ljud i OS X fungerar precis som det ska göra, alltså spelas upp via högtalarna anslutna till ljudkortet. Ljudkortet är ett TC electronic konnekt 8. Värt att nämna är kanske att allt fungerar perfekt i garageband.

gå in i preferences/audio/devices och där ska du välja det ljudkort du använder

att midi ändå fungerar beror på att det inte har något med ljudkortet att göra utan jobbar som ett egen interface med egna rivrutiner

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det bara jag som har problem med att Logic ofta hänger sig och bökar om jag byter output/input? Sedan går det inte att spara, man måste bocka ur "Enabled" för att få det att fungera igen.

Bugg? Är detta något som kommer att åtgärdas i framtida uppdateringar, någon som hört något?

Väldigt irriterande iaf då jag ofta referenslyssnar på min stereo (istället för monitorerna och hörlurarna via ljudkortet) och såleds byter output ibland.

om du måste byta ofta så testa istället att skapa en sammansatt ljudenhet

och så har du båda utgångarna uppe parallellt i logic

Så här kombinerar du ljudenheter:

Öppna Ljud-/MIDI-inställningar i mappen Program/Verktygsprogram.

Välj Ljud > Öppna Redigerare för sammanslagna enheter.

I redigeringsfönstret klickar du på knappen Lägg till (+) när du vill skapa en sammanslagen enhet. Du kan markera enheten och byta namn på den.

I listan Struktur för sammanslagen enhet klickar du på kryssrutan Använd för varje enhet som ska ingå i den sammanslagna enheten. Listan visar de anslutna ljudenheterna och antalet in- och utgående kanaler för var och en.

Du ställer in klockan på en enhet som huvudklocka för alla de kombinerade enheterna genom att klicka på alternativknappen för Klocka bredvid enhetens namn.

När du har valt alla enheterna som du vill kombinera klickar du på Klart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju iof bara ett ljudkort.

Min stereo går via ingygda outputen.

Hittade denna tråd, men jag förstår inte riktigt hur jag gör?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=53198

det inbyggda outputen är ju ett ljudkort annars hade du inte haft något ljud

edit: i denna tråd och i den du länkade till har jag quotat direkt från manualen hur man gör en sammansatt ljudenhet

mycket enkelt...

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Jag har också ett litet problem...eller så e mina Logic skills bedrövliga.

Hur som helst. Jag har en Midi-låt som jag exporterat från Guitar Pro. Denna fil kan jag öppna i Logic på samma sätt som i Guitar Pro, alltså så man ser hur varje instrument spelar. Problemet uppstår när jag försöker ta ett ljudspår, säg piano, och lägga in i ett nytt enskilt projekt. Denna fils ljudvolym kan jag inte att ändra. Jag kan dra i regeln för att tillfälligt höja/sänka, men när jag byter spår återgår det tidigare spårets volym till nån förinställd (alltid 6.0)

Vad gör jag för fel?

//

Link to comment
Dela på andra sajter

Denna fils ljudvolym kan jag inte att ändra. Jag kan dra i regeln för att tillfälligt höja/sänka, men när jag byter spår återgår det tidigare spårets volym till nån förinställd (alltid 6.0)

Det ligger midiautomation på spåret och det enklaste är att du helt enkelt gör en ny automation på volymen istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ligger midiautomation på spåret och det enklaste är att du helt enkelt gör en ny automation på volymen istället.

Har gjort som du föreslog men ändå ingen skillnad! Jag automatiserar spåret men när jag klickar upp det igen efter att ha pillat på andra är automationen kvar men volymregeln återigen på 6.0!

Kan det vara något annat, eller e det jag som gör fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gjort som du föreslog men ändå ingen skillnad! Jag automatiserar spåret men när jag klickar upp det igen efter att ha pillat på andra är automationen kvar men volymregeln återigen på 6.0!

Kan det vara något annat, eller e det jag som gör fel?

Har du "recive MIDI" aktiverat i Logic för din synth och synthen står på max volym blir det som du beskriver. Synthen sänder max volym till Logic som svarar med att höja volymen till +6 dB (max volym i Logic).

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fungerar det! Kanon, tack för hjälpen!

En annan fråga!

Vart hittar jag Punch In-Punch Out i Logic?...dvs..ställer in att inspelningen ska börja och sluta vid önskat ställe, vilket gör att jag kan spela med det jag redan spelat in, och glida in på den delen jag vill ta om utan att behöva klippa...

Tacksam för svar

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu fungerar det! Kanon, tack för hjälpen!

En annan fråga!

Vart hittar jag Punch In-Punch Out i Logic?...dvs..ställer in att inspelningen ska börja och sluta vid önskat ställe, vilket gör att jag kan spela med det jag redan spelat in, och glida in på den delen jag vill ta om utan att behöva klippa...

Tacksam för svar

//J

Använde google och sökorden punch in +punch out +logic och fann en tutorial på youtube. Hoppas den är till hjälp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 8 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...