Jump to content
Annons

Jämförelse på cymbalfamiljer


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Jag undrar om ni vet om det finns något test att ladda ner någon stans där man testar olika cymbaler, hi hats osv. Anledningen är att jag funderar på i framtiden att köpa in några till studion som jag vet låter bra på inspelning då jag inte litar på trummisens öron 😄 Nä, men trummisen lyssnar säkerligen på ett annat sätt än vad jag gör som producent och ljudtekniker. Men det blir ju dyrt om man måste köpa x antal olika bara för att testa.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På rak arm vet jag bara att jag surfade in på paistes hemsida och hittade ljudklipp på alla deras cymbaler. Jag jämförde med min minnesbild av de cymbaler jag ägde och kände igen den typiska klangen så personligen skulle jag säga att de samplingarna är trovärdiga, skulle gissa att andra tillverkare också har ljudklipp på sina hemsidor?

Link to comment
Dela på andra sajter

På rak arm vet jag bara att jag surfade in på paistes hemsida och hittade ljudklipp på alla deras cymbaler. Jag jämförde med min minnesbild av de cymbaler jag ägde och kände igen den typiska klangen så personligen skulle jag säga att de samplingarna är trovärdiga, skulle gissa att andra tillverkare också har ljudklipp på sina hemsidor?

Det är sant. Dock så är jag alltid skeptiskt när ljudklippen är partiska 🙂 Men det är helt klart en guide att ta också. Men ett oberoende test vore guld värt att få lyssna på där man kan AB lyssna de olika modellerna och märkena också. Kanske inte är någon som tänkt på det så det finns ett sådant test? Uppdrag för studio då kanske 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Hejsan

Jag undrar om ni vet om det finns något test att ladda ner någon stans där man testar olika cymbaler, hi hats osv. Anledningen är att jag funderar på i framtiden att köpa in några till studion som jag vet låter bra på inspelning då jag inte litar på trummisens öron 🙂 Nä, men trummisen lyssnar säkerligen på ett annat sätt än vad jag gör som producent och ljudtekniker. Men det blir ju dyrt om man måste köpa x antal olika bara för att testa.

MVH

Anders

Här kan du hitta mycket:

http://www.cymbalsonly.com/

Jag kan rekommendera meinl byzance jazz serien, som crashar. Jag kör 20" och 22" (väldigt tunn), 22an funkar både som skitig ride och crash.

Jag har prövat många cymbaler och massor av mickar vid inspelning. Det är cymbalerna det hänger på, det spelar ingen roll hur dyra mickar man har om man sitter och spelar in tjocka glänsande A-zildjian crashar med någon som inte kan slå och har 5B XL stockar.

Sabian HHX och vanliga HH funkar alltid, meinl byzance är lite "komplexare" och inte lika hifi som sabian. Bosphorus traditional och masters är också bra, och dessutom ganska överkomliga. Tunnare crashar gör sig bra på inspelning, dels pga att de är volymsvaga. Micka inte för nära klockan, då blir det mer "pling" och mindre "wash", kan bli jobbigt om man komprimerar hårt, och såklart om man råkar ha en plingig och jobbigt övertonsrik crash/ride.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Här kan du hitta mycket:

http://www.cymbalsonly.com/

Jag kan rekommendera meinl byzance jazz serien, som crashar. Jag kör 20" och 22" (väldigt tunn), 22an funkar både som skitig ride och crash.

Jag har prövat många cymbaler och massor av mickar vid inspelning. Det är cymbalerna det hänger på, det spelar ingen roll hur dyra mickar man har om man sitter och spelar in tjocka glänsande A-zildjian crashar med någon som inte kan slå och har 5B XL stockar.

Sabian HHX och vanliga HH funkar alltid, meinl byzance är lite "komplexare" och inte lika hifi som sabian. Bosphorus traditional och masters är också bra, och dessutom ganska överkomliga. Tunnare crashar gör sig bra på inspelning, dels pga att de är volymsvaga. Micka inte för nära klockan, då blir det mer "pling" och mindre "wash", kan bli jobbigt om man komprimerar hårt, och såklart om man råkar ha en plingig och jobbigt övertonsrik crash/ride.

Kanon! Tack för tipset på både cymbaler och sajten. Ska ta och lyssna på de där. Håller med om att det är så mycket som hänger på cymbalerna. Därav planeringen att införskaffa egna som man kan sätta på trummisarnas kit när de kommer 🙂

Spenderade lite tid på att lyssna på olika trumskinn på virvel också. Vilken skillnad det är, bara olika modeller från samma tillverkare kan göra "enorm" (relativt) skillnad.

EDIT: tofumannen: va innne på paistes hemsida som du skrev, och där verkar det finnas mycket att hämta också. Big thanks!

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Här hittar man bra tips!

Wow, satt och försökte jämföra lite på CymbalsOnly... Skitsvårt ju! Visst, det är ingen tvekan om att de låter olika...men vilka låter bra??? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...