Jump to content
Annons

Vad ska man ha för trumljud till Pop?


Musiker81

Recommended Posts

Vad ska man igentligen ha för trumljud till Popmusik? Jag har har hört att drumkit from hell superior är bra trumljud men går det att använda till Popmusik? Jag undrar en sak vad har Lene Marlin som för övrigt är en av mina stora idoler för trumljud i Sitting down here och Unforgivable sinner? Kan någon säga exakt vart man får tag på sånt trumljud som Lene Marlin har. Har hon Datatrumljud eller har hon riktiga trumljud. Jag tycker det låter som om hon har jävligt bra datatrumljud men vad kostart sånt trumljud?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror att Lene Marlin Säkerligen har Live trummor på sina låtar.

Annars kan du få DFH att låta precic hur du vill , med eq och liknande.

Annars är Samplingsskivor bra , Lite svårare att ratta in ett bra ljud men oftast har du en bättre Live känsla i dom än i proggramerade trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till pop tror jag att Scarbee Imperial Drums passar bättre än DFH.

Det är magiskt välgjort - men du behöver ha HALion eller Kontakt för att köra det.

Demolåtar finns här: http://www.scarbee.com/demos/sid_demos.php

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att vara alldeles för generaliserande. Men skall du ha ett riktigt bra ljud så förslår jag som föregående talare att köra live.

Om man inte vet ett skvatt om inspelning av trummor, men vet ganska exakt hur man vill att det ska låta, är mitt tips att ge sig på drumkit from hell superior, BFD eller varför inte Scarbee.

Kan man hantera en trummaskin så ska det gå att få ett helt okej resultat med alla dessa ovanstående.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Du kan få Drumkits from Hell att passa perfekt med sån musik. Och mer levande trummor med naturligare läck har jag aldrig hört.

Dom har verkligen tänk på att från sejarmattans brum vid pukslag till klinget i Baskaggemicen från cymbalerna 😉

Me like!

Det handlar bara om att programmera noggrant 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar nog snarare om att försöka få trumprogrammeringen så lik en live-spelning som möjligt. Istället för att kopiera upp fyra takters fragment över hela låten, så spela trummorna över hela istället. Och kvantisera inte om det inte är absolut nödvändigt. Det är juh ett budgetalternativ än att skaffa ett äkta trumset med tillhörande bra mikrofoner 😉

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir nog DFH Superior eftersom jag tror dom funkar bra till Pop också.

Ett litet tips bara, innan du slår till: Arbetssättet är lite annorlunda för Superior jämfört med andra "trumpaket", och det krävs en del pulande för att få till ljudet. Inte minst EQ/kompressor-pillande. Det är alltså inget som bara kan slängas in i en låt. En kort beskrivning finns här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=6365

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...