Jump to content
Annons

Angående pluggar och Reason


Aleph

Recommended Posts

Hur gör ni på den fronten när det gäller reverb, delay och kompressorpluggar? Reason har ju redan EQ, Kompressor och Maximizer igång som default i sin Mastering Suite när man vill börja nytt projekt. Det jag undrar över är om ni kopplar bort alla de grejerna helt när ni använder pluggar för de syftet istället. Eller brukar ni köra blandat? Jag inbillar mig att det kanske kan bli konstigt att ha en kompressor från Reason igång samtidigt som man kanske använder en kompressorplugg också. Likaså när det gäller reverb och delay.

Redigerat av Aleph
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hur gör ni på den fronten när det gäller reverb, delay och kompressorpluggar? Reason har ju redan EQ, Kompressor och Maximizer igång som default i sin Mastering Suite när man vill börja nytt projekt. Det jag undrar över är om ni kopplar bort alla de grejerna helt när ni använder pluggar för de syftet istället. Eller brukar ni köra blandat? Jag inbillar mig att det kanske kan bli konstigt att ha en kompressor från Reason igång samtidigt som man kanske använder en kompressorplugg också. Likaså när det gäller reverb och delay.

Det där är ju rätt subjektivt och allt beror på hur mkt du "skitat ner" ljudet med effekter i Reason innan du lägger över i ngt annat system. Personligen skulle jag avråda att sätta en kompressor på en annan och dessutom kan det bli rätt mycket "kaka på kaka" att lägga ett reverb på ett annat - men det beror ju på vad det är.

Jag jobbar primärt i Reason och det enda jag burkar ta bort innan jag mixar ner spår för spår för att ¨slutmixa i Logic är kompressorerna. Reason har verkligen svinbra reverb så jag föredrar faktist det framför de som jag hittar i Logic. Naturligtvis tar jag även bort Mastering Suite:n när jag mixar ner - den använder jag mest medan jag gör låten och behöver få en snabb demo med bra tryck i trots snabbmix/lite EQ:ande.

Men - ärligt så tycker jag att Reason är så himla bra att man egentligen inte behöver använda andra program för att göra slutmix etc. För mig så är det mest av gammal vana och ...ja, sedan finns det kanske lite mer möjligheter i andra system gällande just slutmix. Men nu när Record finns på marknaden så är det väl bara att tuta och köra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...