Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
  • Svar 171
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

PopulÀra dagar

Postat mest i detta Àmne

Postade bilder

Postat

SĂ„ lĂ€nge din förstĂ€rkare kan ge tillrĂ€ckligt mycket effekt till högtalarna sĂ„ Ă€r inte denna problemet. Även om jag inte vill vara lika brutal som AF (...HĂ€gglund) sĂ„ ligger det kanske nĂ„got i det han sĂ€ger... Alternativt (eller i kombination) sĂ„ Ă€r ditt rum inte akustiskt optimalt (ganska troligt).

HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag skulle prova Harman Kardon eller Ànnu hellre NAD som jag tror skulle fÄ dina NS-1000 att lÄta mindre spretiga.

Redigerat av HĂ€gglund
Postat
  asdfghn sa:
Jag har ett par yamaha NS-1000 och en sony str-7025l receiver (http://audioidiots.com/Sony/catalogi/1976-1977/middel/p037i2.jpg) som jag inte tycker fungerar sÄ bra tillsammans.

Hmm.

Första saken att fundera pÄ om man vill Àndra pÄ saker Àr vad man vill Àndra pÄ. Det hjÀlper inte ett dugg om du handlar förstÀrkare för massa pengar om det Àr nÄgot annat som Àr problemet. Som vanligt Àr det en massa mÀnniskor pÄ forum som springer fram med sina Äsikter som inte Àr kopplade till egna erfarenheter och som bygger pÄ en massa fördomar.

SÄ, vad Àr det du Àr missnöjd med? Kan du beskriva det?

AllmÀnt sett sÄ Àr NS-1000 fortfarande en mycket bra monitor-högtalare. De valdes av SR för mÄnga Är sedan för att de fungerade mycket bra som monitorhögtalare och dÄ speciellt i det mycket kritiska mellanregistret dÀr vi hör röster. MÄlbilden dÄ och nu Àr att höra röster exakt som de lÄter, sÄ nÀra verkligheten som möjligt. Dessutom fungerar NS-1000 pÄ samma sÀtt Àven för musik, de lÄter precis som det man kör in i dem.

Första frĂ„gan Ă€r alltsĂ„ om du vill att det skall lĂ„ta sant eller om du vill att det skall lĂ„ta bra. Det finns andra högtalare som fĂ„r det mesta att lĂ„ta bra. Är det det du Ă€r ute efter sĂ„ behöver du prova lite andra högtalare.

Andra frÄgan jag skulle stÀlla Àr hur rummet lÄter. TÀnk dig att du tar med dig dina högtalare in i en kakelklÀdd dusch vid badhuset. Det kommer lÄta mycket annorlunda dÀr. SÀrskilt om man jÀmför med ett rum med genomarbetad akustik-behandling. Hur Àr ditt rum? NÀrmare kaklad dusch Àn akustik-behandlat? MÄnga rum lÄter inte sÀrskilt bra utan krÀver behandling och dÄ spelar det ingen roll vilken högtalare man vÀljer.

Slutligen dÄ förstÀrkaren. Ganska liten effekt och gammal. Men den borde rÀcka för normal lyssningsvolym. Det borde inte bli nÄgon enorm skillnad med en annan förstÀrkare, hörbar ja, men inte sÄ att man tappar hakan. Varför inte kolla om du har nÄgon kompis som du kan lÄna av och prova? Det kan vara fel pÄ förstÀrkaren, men det kan ocksÄ vara nÄgot annat som Àr problemet.

Min gissning, byggd bara pÄ mina fördomar Àr att det du i första hand skall göra Àr att behandla akustiken i ditt rum. DÀmpa ut det vÀrsta med mineralull och först dÀrefter fundera pÄ ny förstÀrkare eller kanske nya högtalare.

HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Son vanligt finns det vissa som inte tror att kritik bygger pÄ erfarenhet utan tror att det Àr nÄt man bara tagit ur luften. SÄ trombonisten fÄr stÄ för sina egna fördomar.

NS-1000 Ă€r mycket riktigt tydliga (lĂ€s hypade) i mellanregistret. Dom funkar som referenslyssning nĂ€r man behöver höra vad som finns i signalen. Men att pĂ„stĂ„ att NS-1000 lĂ„ter bra Ă€r rent skitsnack. đŸ˜Č

Redigerat av HĂ€gglund
Postat

NS-1000 Ă€r fortfarande uppskattade högtalare inom Hifi kretsar om Ă€n lite vĂ€l avslöjande i mellanregistret. SĂ„ skitsnacket fĂ„r du stĂ„ för HĂ€gglund. Begagnade fĂ„r du runt 4~5 kkr för ett vĂ€lskött par đŸ˜Č

NS1000 Àr rÀtt tungdrivna sÄ val av förstÀrkare Àr rÀtt kritiskt. Kan inget om din sony-stÀrkare men kan tÀnka mig att den Àr rÀtt strömsvag.. Jag skulle nog hellre gÄ pÄ ett slutsteg frÄn Nad eller Denon. Ta en titt pÄ http://www.hifiklubben.se/ dom brukar ha prisvÀrda stÀrkare.. alternativt köpa ett begagnat slutsteg.

Sen en sak till att tÀnka pÄ.. NS1000 bör man byta elektrolytkondensatorer i delningsfiltret pÄ dÄ det Àr kÀnt faktum att dom brukar torka ut.. Orginalkondensatorerna har en slags övertrycksventil som var lÀtt att blÄsa (luktar som kattpiss dÄ).. Sen torkar kondingarna ut..

HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat
  hegobald sa:
NS-1000 Àr fortfarande uppskattade högtalare inom Hifi kretsar om Àn lite vÀl avslöjande i mellanregistret. SÄ skitsnacket fÄr du stÄ för HÀgglund.

Eftersom vi har samma uppfattning om Ă„tergivningen av mellanregistret sĂ„ var det ju inget skitsnack. đŸ˜Č

Postat
  HĂ€gglund sa:
Eftersom vi har samma uppfattning om Ă„tergivningen av mellanregistret sĂ„ var det ju inget skitsnack. đŸ˜Č

Klart det Àr skitsnack du verkar blanda ihop NS1000 med NS10.

HĂ€gglund (oregistrerad)
Postat
  James Blansing sa:
Klart det Àr skitsnack du verkar blanda ihop NS1000 med NS10.

Nej jag blandar inte ihop dom... NS-1000 Àr en 3-vÀgs högtalare och det finns ingenting under 70Hz.

Postat
  HĂ€gglund sa:
Nej jag blandar inte ihop dom... NS-1000 Àr en 3-vÀgs högtalare och det finns ingenting under 70Hz.

Snacka om att ha dÄlig koll, var har du fÄtt det ifrÄn?

Postat
  Gilbert sa:
.. vad var det för fel pĂ„ min lĂ€nk... 🙁

SĂ„g inte din post, min mobil hade inte uppdaterat 😛

Postat (redigerat)
  Apep sa:
HÀr har vi högtalaren svart pÄ vitt...

http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/av/eng...sys/NS-1000.pdf

Ja och dÄ kan vi alla se att NS 1000s Ätergivning enligt mÀtningen hÄller sig runt +-4dB ned till runt 40Hz. Vilket betyder att den sjÀlvklart levererar en hel del under 70Hz. Men den behöver sjÀlvklart en bra förstÀrkare för att prestera mycket & ren bas.

Redigerat av James Blansing
Postat
  Gilbert sa:
DÄ fÄr nog Katten gÄ en kurs i att tyda diagram... Ser mer ut som -8 till -10dB ner vid 40Hz...

Alla tillverkare brukar ange +- vid frekvensmÀtningar. Sen stÄr det ju inte hur de mÀts upp, men jag antar att Yamaha mÀtt dom korrekt till skillnad mot vissa andra tillverkare som mÀter mot vÀgg.

Jag har Àgt flera NS1000 och dessutom jobbat med dom i flera Är sÄ pÄstÄendet att de inte har nÄgon lÄgbasÄtergivning alls Àr ju bara löjligt.

Postat
  James Blansing sa:
Alla tillverkare brukar ange +- vid frekvensmÀtningar. Sen stÄr det ju inte hur de mÀts upp, men jag antar att Yamaha mÀtt dom korrekt till skillnad mot vissa andra tillverkare som mÀter mot vÀgg.

Jag har Àgt flera NS1000 och dessutom jobbat med dom i flera Är sÄ pÄstÄendet att de inte har nÄgon lÄgbasÄtergivning alls Àr ju bara löjligt.

DÄ det inte stÄr nÄgra grÀnsvÀrden efter "40-20000 Hz" sÄ Àr det en ganska enkel sak att anta att de (som mÄnga andra tillverkare) menar -10dB-punkter (i basen i alla fall). Detta bekrÀftas ju om man tittar pÄ graferna. Du kan omöjligtvis efter att ha tittat pÄ graferna pÄstÄ att NS-1000 spelar +/-4dB ned till 40 Hz utan att sÀnka din trovÀrdighet.

Postat
  Gilbert sa:
DÄ det inte stÄr nÄgra grÀnsvÀrden efter "40-20000 Hz" sÄ Àr det en ganska enkel sak att anta att de (som mÄnga andra tillverkare) menar -10dB-punkter (i basen i alla fall). Detta bekrÀftas ju om man tittar pÄ graferna. Du kan omöjligtvis efter att ha tittat pÄ graferna pÄstÄ att NS-1000 spelar +/-4dB ned till 40 Hz utan att sÀnka din trovÀrdighet.

Äterigen de flesta tillverkare anger frekvensgĂ„ng i +-dB. Vet du inte det?

Postat

Om vi sÀger att 90dB Àr snittet för kurvan sÄ Àr vi nere pÄ ca 81dB vid 40 Hz. AlltsÄ skulle specen för 40-20000 Hz dÄ vara +/- 9dB.

Postat (redigerat)
  Gilbert sa:
Om vi sÀger att 90dB Àr snittet för kurvan sÄ Àr vi nere pÄ ca 81dB vid 40 Hz. AlltsÄ skulle specen för 40-20000 Hz dÄ vara +/- 9dB.

Nej nu tÀnker du lite fel +-9dB Àr 18dBs kurvariation.

Redigerat av James Blansing
Postat
  James Blansing sa:
Nej nu tÀnker du lite fel +-9dB Àr 18dBs kurvariation.

Nu fÄr du nog förklara lite nÀrmare hur du tÀnker... Ja, +/-9 dB innebÀr att kurvan kan avvika 9dB upp eller ned, precis som den gör (ned) för NS-1000 om man vÀljer spannet 40-20000 Hz. Om man istÀllet vÀljer t ex 70-20000 Hz sÄ skulle man fÄ en snyggare siffra. Troligen Àr detta skÀlet till att Yamaha vÀljer att inte skriva ut toleransvÀrdet efter "40-20000 Hz" dÄ det inte skulle se lika roligt ut.

GĂ€st
Detta Àmne Àr nu stÀngt för fler svar.

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.