Jump to content
Annons

Kompressor mellan mixer och slutsteg, PA


belsebub

Recommended Posts

Jag har en kompressor av märket Behringer och mod MDX 2000.

Tänkte koppla den mellan mixer och slutsteg på mitt PA, både för att spara högtalarna och hoppas även att jag ska kunna utnyttja effekten i steget mer genom det.

Är det en bra tanke?

Hur ska jag ställa in kompressorn för bäst effekt?

Jag har väldigt lite erfarenhet av kompressorer.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du inte vill/kan sätta en kompressor/limiter på masterfadern i mixern skulle jag nog snarare använda mig av en limiter (ev. ställa in kompressorn med högt ratio och snabb attack) för att uppnå den effekt du önskar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte vill/kan sätta en kompressor/limiter på masterfadern i mixern skulle jag nog snarare använda mig av en limiter (ev. ställa in kompressorn med högt ratio och snabb attack) för att uppnå den effekt du önskar.

+1!!!

Limitera i stället om avsikten är att skydda.

Kompression för att nå högre RMS live ger två artefakter...

Det låter skit.

Det låter inte live!

/Cruncha'

Link to comment
Dela på andra sajter

+1!!!

Limitera i stället om avsikten är att skydda.

Kompression för att nå högre RMS live ger två artefakter...

Det låter skit.

Det låter inte live!

/Cruncha'

ÄH! Det är väl strunt?

Jag tycker en buskompressor med lätt ratio kan göra underverk för att limma ihop mixen live, precis som i studion. Det finns inget som säger att man måste komprimera sönder hela mixen. Den ska ligga och guppa mellan 0-4 GR. Sen är det ju inte fel att köra en limiter innan kompressorn, för att plocka spikar. Då behöver man inte rädas att kompressorn jobbar fel.

Men det hänger ju mycket på hur mixen är i övrigt, om busskompressor passar eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

ÄH! Det är väl strunt?

Jag tycker en buskompressor med lätt ratio kan göra underverk för att limma ihop mixen live, precis som i studion. Det finns inget som säger att man måste komprimera sönder hela mixen. Den ska ligga och guppa mellan 0-4 GR. Sen är det ju inte fel att köra en limiter innan kompressorn, för att plocka spikar. Då behöver man inte rädas att kompressorn jobbar fel.

Men det hänger ju mycket på hur mixen är i övrigt, om busskompressor passar eller inte.

Läste du vad som efterfrågades av trådskaparen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hörde nyss att de på Gävle konserthus brukar köra en TC Finalizer mastringsburk på PA-mixen. Så det är nog en bra ide.

Men det är nog väldigt lätt hänt att man får pumpeffekter om man inte är försiktig med att hissa alla reglarna mer och mer. Och lätt att det blir rundgång också, speciellt i bastonerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...