Jump to content
Annons

Att lämna Stim


BoJonatan

Recommended Posts

Annons

Jo allt dedär förstår jag. Nackdelarna med att lämna stim. Sen är det ju inte så att man binder upp sig på livstid till detta företag. Detta ser jag som en bra lösning för mig just nu.

Min grej är alltså inte att jag strävar efter att få till musik som ska spelas på radio, skivor osv. Utan helt enkelt produktionsmusik. I dagsläget verkar denna lösning - detta företag vara det mest lönsamma/bästa för mig.

Jag kanske låter naiv. Men jag kan ju alltid gå med i stim i efterhand. Och säga upp(ja man kan faktiskt säga upp sig) från detta hemska företag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker bara att du vid flera tillfällen förbannat bra förklarat att det finns fördelar med att inte lämna STIM.

Ändå tycks det mig som om inte vissa i tråden förstår det. Det är nästan sorgligt.

Hej.

Jag är nog en av dem som du tror inte förstår.

Om du läser mina inlägg kommer du förstå att jag förstått.

I stort sett varje inlägg har jag påpekat att det är ditt val och det val du gör påverkar saker.

Det finns bara två saker i livet som är obligatoriska: att välja och att dö. Allt annat är ditt val. Som är obligatoriskt.

Det finns självklart fördelar med att vara med i STIM. En nackdel är att du inte kan sälja dina trudelutter till ett visst företag.

Men du kan välja vad du gör. De trudelutter som du säljer kommer inte bli nästa sommars stora hit som Lady Gaga spelar in och som säljer i miljonupplagor och spelas på radion hela tiden. Såna hits sparar du till ett annat tillfälle. I stället får du chansen att få in både feedback och pengar på andra trudelutter. Du får en anledning att producera färdigt 2 trudelutter varje dag om du väljer ett sånt schema. Trudelutterna kommer gå som bakgrund i smöriga reklamfilmer om du har tur, men troligen blir det mest såna där meningslöst tråkiga företagspresentationer där senaste version av någon maskin presenteras för säljarna i företaget. Gäsp. Men du lär dig ett hantverk ordentligt samtidigt som du får lite grann betalt. Mer betalt än inget alls som gäller de flesta som håller på med musik.

Att skriva låtar är delvis ett hantverk. En bra låtskrivare gör tusentals låtar under ett yrkesliv. Kolla in till exempel en låtskrivare som Dolly Parton (med mer än tusen låtar registrerade) eller för den delen vår egen Benny Andersson. Kan du inte hantverket lär du inte dra in några stora stålar.

Men som sagt. Du missar chansen att vinna den där "lotto-vinsten" som en riktig slagdänga kan vara om du skickat iväg den som trudelutt.

Ditt val.

Och du kan alltid säga upp avtalet med företaget och gå med i STIM igen.

// Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag är nog en av dem som du tror inte förstår.

Om du läser mina inlägg kommer du förstå att jag förstått.

I stort sett varje inlägg har jag påpekat att det är ditt val och det val du gör påverkar saker.

Det finns bara två saker i livet som är obligatoriska: att välja och att dö. Allt annat är ditt val. Som är obligatoriskt.

Det finns självklart fördelar med att vara med i STIM. En nackdel är att du inte kan sälja dina trudelutter till ett visst företag.

Men du kan välja vad du gör. De trudelutter som du säljer kommer inte bli nästa sommars stora hit som Lady Gaga spelar in och som säljer i miljonupplagor och spelas på radion hela tiden. Såna hits sparar du till ett annat tillfälle. I stället får du chansen att få in både feedback och pengar på andra trudelutter. Du får en anledning att producera färdigt 2 trudelutter varje dag om du väljer ett sånt schema. Trudelutterna kommer gå som bakgrund i smöriga reklamfilmer om du har tur, men troligen blir det mest såna där meningslöst tråkiga företagspresentationer där senaste version av någon maskin presenteras för säljarna i företaget. Gäsp. Men du lär dig ett hantverk ordentligt samtidigt som du får lite grann betalt. Mer betalt än inget alls som gäller de flesta som håller på med musik.

Att skriva låtar är delvis ett hantverk. En bra låtskrivare gör tusentals låtar under ett yrkesliv. Kolla in till exempel en låtskrivare som Dolly Parton (med mer än tusen låtar registrerade) eller för den delen vår egen Benny Andersson. Kan du inte hantverket lär du inte dra in några stora stålar.

Men som sagt. Du missar chansen att vinna den där "lotto-vinsten" som en riktig slagdänga kan vara om du skickat iväg den som trudelutt.

Ditt val.

Och du kan alltid säga upp avtalet med företaget och gå med i STIM igen.

// Gunnar

Mm det var ju visa ord. :)Kunde inte sagt det bättre själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår hur Trombonisten och den käre trådskaparen menar. Och man kan ju faktiskt säga upp avtalet med företaget... Men jag skulle aldrig gå ur STIM för en sådan sak. Vad händer t.ex. med det material som redan är STIMat och som drar in pengar?

Vad jag främst skulle vara rädd för, det är ju att det jag skapar för det företaget färgar av sig på min kreativitet i negativ bemärkelse. Jag måste se till att göra dåliga produkter dagarna i ända. Kan inte det inverka så att jag skapar dåliga produkter även resten av min musiktid då tanken varit att jag skulle skapa bra produkter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Danielsson: Självklart 🙂

Jag förstår hur Trombonisten och den käre trådskaparen menar. Och man kan ju faktiskt säga upp avtalet med företaget... Men jag skulle aldrig gå ur STIM för en sådan sak. Vad händer t.ex. med det material som redan är STIMat och som drar in pengar?

Vad jag främst skulle vara rädd för, det är ju att det jag skapar för det företaget färgar av sig på min kreativitet i negativ bemärkelse. Jag måste se till att göra dåliga produkter dagarna i ända. Kan inte det inverka så att jag skapar dåliga produkter även resten av min musiktid då tanken varit att jag skulle skapa bra produkter?

Som sagt. Har inga verk som kan dra in pengar genom Stim så den biten är avklarad.

Hehe skapa dåliga produktioner hela dagarna? Nej jag brukar skapa bra grejer. Det är ju som sagt inga låtar med vers, ref osv som gäller här. Utan 2 min snuttar. Det är bara och exprimentera fram saker. Idéerna tar ju aldrig slut. Om man sitter och råkar komma på en skön text och grund till en ev "hit". Så säljer man ju inte den såklart. Detta är en annan typ av musik som efterfrågas.

Nja kreativiteten är inte i farozonen. Har redan bra rutin gällande detta.

Redigerat av BoJonatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...