Jump to content
Annons

Köra två gitarrer genom samma låda och micka upp dessa för sig?


FaniSkogen

Recommended Posts

Får ursäkta om detta varit uppe förr. Sökte men fann inget svar.

Vi hade alltså tänkt att köra två olika kedjor genom ett rocktron velocity 500 slutsteg och sedan in i en 2x12, så att vi alltså får ett element var, och sedan micka upp dessa för sig. Detta då för att göra det så enkelt som möjligt i och med livespelningar.

Kommer det bli något problem med detta? De problem jag kan tänka mig:

1. Vet ej om elementen spelar i gemensamt rum inne i lådan eller om de har uppdelade kammare? Något problem att spela två element med olika källor i samma utrymme?

2. Läck till vardera mickar vid uppmickning. Kanske blir svårt att ratta varje gitarr för sig? Hur mycket läck kan man förvänta sig? Problem här?

Länk till lådan vi tänkt inhandla till detta:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_g212_vintage.htm

Innehar i nuläget denna men är lite väl stor att släpa på:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_g412a_vintage.htm

Redigerat av FaniSkogen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Får ursäkta om detta varit uppe förr. Sökte men fann inget svar.

Vi hade alltså tänkt att köra två olika kedjor genom ett rocktron velocity 500 slutsteg och sedan in i en 2x12, så att vi alltså får ett element var, och sedan micka upp dessa för sig. Detta då för att göra det så enkelt som möjligt i och med livespelningar.

Kommer det bli något problem med detta? De problem jag kan tänka mig:

1. Vet ej om elementen spelar i gemensamt rum inne i lådan eller om de har uppdelade kammare? Något problem att spela två element med olika källor i samma utrymme?

2. Läck till vardera mickar vid uppmickning. Kanske blir svårt att ratta varje gitarr för sig? Hur mycket läck kan man förvänta sig? Problem här?

Länk till lådan vi tänkt inhandla till detta:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_g212_vintage.htm

Innehar i nuläget denna men är lite väl stor att släpa på:

http://www.thomann.de/se/harley_benton_g412a_vintage.htm

Det kommer att låtar för bedrövligt!

1. Elementen kommer att åka jojo inte i lådan.

2. Och Ja det kommer att läcka. Om ena gitarren spelar och den andra är tyst under ex ett break så kommer det elementet som då inte spelar ha enm extrem hängmatta från det andra elementet.

Dessutom så kommer ni att köra slut på elementen rätt fort eftersom dom inte får det motståndet.

Exempelvis, om man kör som vanligt och kopplar ur ena elementet så kommer det andra få jobba mer eftersom det urkopplade elementet kommer att jobba ur fas, när ena konan åker ut så går det andra in.

Enda lösningen på detta är att sätta en skiljevägg inne i lådan så det blir två lådor i en!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående talare. ffa när det gäller läckage. Jag har aldrig lyckats någe vidare. Men om du testar och det visar sig funka bra så får du för tusan höra av dig får då tror jag det blir ny erfarenhet för de som tidigare testat.

kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att låtar för bedrövligt!

1. Elementen kommer att åka jojo inte i lådan.

2. Och Ja det kommer att läcka. Om ena gitarren spelar och den andra är tyst under ex ett break så kommer det elementet som då inte spelar ha enm extrem hängmatta från det andra elementet.

Dessutom så kommer ni att köra slut på elementen rätt fort eftersom dom inte får det motståndet.

Exempelvis, om man kör som vanligt och kopplar ur ena elementet så kommer det andra få jobba mer eftersom det urkopplade elementet kommer att jobba ur fas, när ena konan åker ut så går det andra in.

Enda lösningen på detta är att sätta en skiljevägg inne i lådan så det blir två lådor i en!

Ja då var det som misstänkte då ungefär. Kunde inte tänka mig att det var bra för elementen ☺️ Har kört så här med 4x12'an i repan och det har ju fungerat bra, förutom att "stereobilden" blev lite förstörd där inne. Men kanske är orsaka elementen en tidig död? Vet ej ifall det sitter någon skiljevägg inne i lådan för dem, hur brukar det vara?

Håller med föregående talare. ffa när det gäller läckage. Jag har aldrig lyckats någe vidare. Men om du testar och det visar sig funka bra så får du för tusan höra av dig får då tror jag det blir ny erfarenhet för de som tidigare testat.

kolin

Haha, jag tror vi får ta och lita på era erfarenheter och skippa denna idén.

Bättre med en varsin "en-tolva"? Då kan ni ha dem en bit isär, men kan ha slutsteget gemensamt. En tolva räcker hur bra som helst.

Blir nog så vi kommer att göra. Blir ju inte mycket mer att ha med sig än med en 2x12. Det vi främst vill komma ifrån är att behöva släpa med oss 4x12'an.

Tack för alla svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...