Jump to content
Annons

Studioprylar för 14-17000


johangustav

Recommended Posts

Tja!

Vet inte om jag postar detta rätt, detta ämne handlar ju om all möjlig utrustning, därför valde jag att posta det här. Hur som helst.

Jag har en budget på 14-17000 kr som jag ska spendera på studioprylar. För tillfället har jag en toneport GX, Macbook pro, m-audio keyrig, så det är en hel som behöver köpas. Jag tänker punkta om vad jag hade tänkt och varför. Utrustningen jag ska köpa ska användas till att spela in sång, bas och gitarr (både akustisk samt distad)

LINE6 POD STUDIO UX2

Har tänkt detta ljudkort då man dels kan koppla in och micka upp förstärkare och spela in på det sättet men även få en schysst lajn-singnal via pod farm. Jag använder ju Toneport GX är nöjd med gearbox och kvalitén på inspelningarna (som lär vara betydligt bättre i detta kort). Kortet har ju även phantom-power så man kan koppla in kondensator mick. Kort och gott tror jag att det ljudkortet verkligen har alla funktioner jag söker (dvs. teleingångar, XLR ingångar, SPDIF, 48 w phantom, pod farm osv) Vad tror ni om att köpa detta? Har ni andra förslag? Hur bra blir inspelningarna med detta kort tillsammans med en shure sm57?

http://www.thomann.de/se/line6_pod_studio_ux2.htm

Shure SM57

Har tänkt att köpa denna för att främst spela in distad gitarr från min marshallförstärkare (MG100DFX tror jag). Har hört mycket gott om Shure SM57 och att den ska vara bra på just distad gitarr (standard i branschen). Vad tycker ni om den? är den bäst i prisklassen? Vad får jag om jag steppar upp en tusenlapp?

http://www.thomann.de/se/shure_sm57_lc.htm

KRK RP6 ROKIT G2

Har tänkt att köpa två av dessa (såklart). Har kollat runt lite och fått uppfattningen av att det är bra monitorer. De kommer kosta drygt 4100 med frakt från thomann och det är väl verkligen maxbeloppet som jag tänker lägga på ett par monitorer. De ska stå i ett ganska litet rum (sovrum) som är helt obehandlat. Avståndet mellan mig och monitorerna kommer att vara ca. en meter, dock har jag hört att de är bra närfältsmonitorer. Monitorerna ska kopplas in för uppspelning i Ljudkortet ovan, fungerar det?

Har ni några synpunkter på mitt val av monitorer?

http://www.thomann.de/se/krk_rp6_rokit_g2.htm

Blue Bluebird

En kondensator mick måste självklart införskaffas. Jag är rejält sugen på en Blue mick (bluebird) då jag hört mycket gott om den och Blue mickar i allmänhet. Den ska användas för sång och inspelning av akustisk gitarr (eventuellt andra akustiska instrument). Det är tänkt att micken ska kopplas till ljudkortet som jag valt. Vad tror ni om det? Finns det än bättre mick i prisklassen? Micken kostar kring 3000 och det är väl ungefär det jag är villig att lägga ut på en kondensator mick.

http://www.thomann.de/se/blue_bluebird.htm

LINDY USB HUB 7PORT

Är i behov av en till HUB då macbook pro endast har 2 usb portar. Jag har en billig (dålig) hub redan. När jag har testat att köra Toneporten via hubben har därför kvaliten blivit extremt dålig och det brusar nåt så in i norden. Jag antar att det beror på att min hubb inte orkar driva den ljudenheten. Därför ska jag satsa på en kraftigare hub som kan driva mina två ljudkort (dvs. toneport gx och den som jag nämnt ovan) och annat smått och gott. Hur vet jag om detta kommer att fungera?

http://www.thomann.de/se/lindy_usb_hub_7port.htm

Ram-minnen

Ska köpa till 2 GB ram så jag sammanlagt har 4GB. Känner att det är ett måste om man vill kliva upp en nivå vad gäller sina inspelningar.

Så, detta är min inköpslista, har ni några synpunkter? Skulle ni gjort någonting annorlunda? Är det något mer/mindre jag behöver?

Jag satsar inte på helt proffsig utrustning, snarare mellan nybörjare och proffs då det är det min budget tillåter samt det är där jag är nu i mitt musikskapande. Tacksam för hjälp och åsikter

/Gustav

Redigerat av johangustav
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vill bara poängtera att Line6-ljudkort inte fungerar i USB-hubb. Du får alltså sätta ljudkortet direkt i datorns ena USB-port och hubben i den andra.

Varför ett USB-ljudkort när din MBP har Firewire? Är det just för att ha Line6 POD?

Har du ett Toneport GX är det inget tvång att ha ett nytt Line6-ljudkort då din Toneport räcker till. Du kan uppgradera din mjukvara från Gearbox till POD Farm istället.

POD Farm kan du sedan använda som AU- eller VST-plugin i din favorit-DAW.

Du kan spela in gitarren med vilket ljudkort du vill, men visserligen behöver du ha Toneport inkopplad i datorn ändå. Alternativt köper du POD Farm med iLok och sätter din iLok i USB-hubben.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara poängtera att Line6-ljudkort inte fungerar i USB-hubb. Du får alltså sätta ljudkortet direkt i datorns ena USB-port och hubben i den andra.

Varför ett USB-ljudkort när din MBP har Firewire? Är det just för att ha Line6 POD?

Har du ett Toneport GX är det inget tvång att ha ett nytt Line6-ljudkort då din Toneport räcker till. Du kan uppgradera din mjukvara från Gearbox till POD Farm istället.

POD Farm kan du sedan använda som AU- eller VST-plugin i din favorit-DAW.

Du kan spela in gitarren med vilket ljudkort du vill, men visserligen behöver du ha Toneport inkopplad i datorn ändå. Alternativt köper du POD Farm med iLok och sätter din iLok i USB-hubben.

Okej, då vet jag 🙂 hur som helst, jag har testat att uppgradera till Pod Farm, det har utlöst kernel panic (vette fan varför då jag har den senaste drivern installerad) Och anledningen till att jag inte nöjer mig med en uppdatering av toneporten är för att jag behöver fler funktioner i ett ljudkort som typ phantom power, SPDIF, XLR osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

det har utlöst kernel panic (vette fan varför då jag har den senaste drivern installerad)
Säkert att du kör v4.6.8? (Släpptes för fem-sex dagar sedan)

Drivrutinen innan dess orsakade kernel panics med Snow Leopard.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Ska bara säga att den nya uppdateringen fungerade inte heller, får fortfarande Kernel Panic.

Angående listan, tycker ni att ljudkortet håller måttet, jag menar det har ju typ allt man vill att ett ljudkort ska ha (på min nivå) men när man kollar runt lite så känner jag att 1800-2000 är för snålt för ett ljudkort, eller vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan tycka att att ljudkortet är din svaga länk här, just line 6 korten har jag inte vart så imponerade av, tkr de låter sådär och känns plastiga och så, tycker att du kanske borde satsa på ett lite bättre kort.

Jag förstår vad du menar, jag har en toneport GX nu från Line 6, den är jag dock jävligt nöjd med! Det var därför jag var inne på detta kort från en början, som en uppdatering liksom. Men när jag som sagt har kollat igenom har jag börjat fundera. Det som jag tycker är grymt bra och viktigt för det kort jag ska köpa är att det ska finnas bra möjligheter till att lajna men också till att micka. Inom detta område vet jag att LINE6 POD STUDIO UX2 är ett bra kort. Vad finns det för konkurrenter på den fronten? (inom en rimlig prisklass max 4000)

Dessutom så har jag fått positiva intryck av folk som köpt produkten, recensionerna på guitar center är alla väldigt positiva (sedan kanske man inte ska lita allt för mycket på kundrecensioner)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska bara säga att den nya uppdateringen fungerade inte heller, får fortfarande Kernel Panic.
Då ska du nog inte satsa på en UX2 heller, det nyttjar samma drivrutin.

Som jag redan sagt, om du gillar POD finns POD Farm även som fristående plugin (med iLok) som kan köras med vilket ljudkort du vill.

Vill du spendera någon tusing till så skulle jag föreslå MOTU Ultralite. Ett mycket kompetent kort.

Eftersom du körde Mac måste jag också nämna Apogee Duet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure SM57

Har tänkt att köpa denna för att främst spela in distad gitarr från min marshallförstärkare (MG100DFX tror jag). Har hört mycket gott om Shure SM57 och att den ska vara bra på just distad gitarr (standard i branschen). Vad tycker ni om den? är den bäst i prisklassen? Vad får jag om jag steppar upp en tusenlapp?

http://www.thomann.de/se/shure_sm57_lc.htm

Ram-minnen

Ska köpa till 2 GB ram så jag sammanlagt har 4GB. Känner att det är ett måste om man vill kliva upp en nivå vad gäller sina inspelningar.

Så, detta är min inköpslista, har ni några synpunkter? Skulle ni gjort någonting annorlunda? Är det något mer/mindre jag behöver?

Jag satsar inte på helt proffsig utrustning, snarare mellan nybörjare och proffs då det är det min budget tillåter samt det är där jag är nu i mitt musikskapande. Tacksam för hjälp och åsikter

/Gustav

SM57 är ett mycket bra köp. Det är en mikrofon som du alltid kommer ha användning för och det är enligt mig den mest prisvärda micken på marknaden om du ser till användningsområde/hållbarhet jämfört med pris.

Angående ram så bör du skaffa likadana som du redan har. Man får t.ex. ut mer kraft av 2x2gb istället för 1x2 gb och 2x1gb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska du nog inte satsa på en UX2 heller, det nyttjar samma drivrutin.

Som jag redan sagt, om du gillar POD finns POD Farm även som fristående plugin (med iLok) som kan köras med vilket ljudkort du vill.

Vill du spendera någon tusing till så skulle jag föreslå MOTU Ultralite. Ett mycket kompetent kort.

Eftersom du körde Mac måste jag också nämna Apogee Duet.

Apogee har väl ett eget form av program, eller? Kan man även lajna med det kortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästan alla ljudkort kan du lajna med, enda skillnaden me dueten är att du ändrar inställningar i mjukvaran i datorn. Jag plussar även motun, stabila och riktigt bra kort! Men just när det kommer till ljudkort, det blir ju liksom hubben i din studio och jag tror att du kommer tjäna i längden på att ha ett ljudkort med lite roligare mickingångar, tex duetten låter ju fantastiskt, jämfört me UX2an! Speciellt om du ändå lägger ner pengar på en bättre mick!

Link to comment
Dela på andra sajter

MikaelEdebro (oregistrerad)

Av rent principskäl bör man bojkotta alla Line6 produkter. Det var pinsamt hurpass dåligt de skötte utvecklandet av drivrutiner till OS X Snow Leopard. Sen den totala bristen på kommunikation till användarna var det värsta. Jag har en Toneport UX1 som visserligen har gjort sitt jobb med tanke på hur mina kravspecifikationer har sett ut, men när jag bytte plattform till Mac insåg jag att Line6 inte stödde Snow Leopard.

Det tog mer ett halvår för dem att spotta ut en drivrutin som inte orsakade Kernel Panic, och inte ett ord till användarna om hur processen gick. Tycker det är patetiskt av ett företag av den storleken att visa sådan total brist på respekt mot sina egna användare.

Nu har jag äntligen fått Toneporten att fungera efter flera månaders användande av datorns line-ingång. Men jag kommer aldrig mer att köpa någon Line6-produkt.

Sorry, kanske inte så relevant för alla. Vissa är säkert jättenöjda med sina Line6-produkter, men jag tänkte bara utfärda en varning eftersom jag läste att du kör Mac. Lycka till med studion!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett Egosys Waveterminal 192M som jag nästan aldrig använder till inspelning, är mycket enklare i UX2:an. Håller med om att det kan kännas lite plastigt, men det gör jobbet. Lite skillnad på pris UX2 1955:- Motu Ultralite 6490:- vid snabb koll på prisjakt. Sitter själv i liten ej akustikbehandlad lägenhet och tycker att det stora problemet inte är ljudkort eller monitors utan just att det inte är möjligt att akustikbehandla. Svårt att mixa då utan en massa kontrolllyssning. I mitt fall tenderar basen att bli för stark-

Trist att det inte varit så smärtfritt i Mac med drivrutiner, kör själv pc och inte haft några problem - trots 3! ljudkort igång samtidigt!. Kör Windows 7 just nu.

SM57 klockren och minne får man aldrig för mycket av, känner inte till monitorerna eller Bluebird, men hört att bluebird ska vara en kompetent mikrofon. Sätt andra prylar i USB-huben, tror att du får problem med UX2. Om jag inte minns fel så är det inget som Line6 rekommenderar heller. Älskar förresten Podfarm, fixar all "ljuddesign" som jag vill fixa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer jag läser desto mer inser jag att ni kanske har rätt... Personligen tror jag faktiskt att ux 2an kan hänga med ljud och kvalitetsmässigt. däremot skulle jag hellre välja en duet, men vette fan om jag har råd :S Sen ska man väl köpa en massa kablar och skit till den, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

däremot skulle jag hellre välja en duet, men vette fan om jag har råd :S Sen ska man väl köpa en massa kablar och skit till den, eller?

Är du inte i behov av att kunna spela in flera kanaler samtidigt kan jag varmt rekommendera Apogee One.

Mycket nöjd med den, T.o.m den lilla inbyggda micken gör sitt jobb tillfredställande bra.

Det du behöver köpa till ifall du inte har dom redan , Och det måste du oavsett ljudkort är :

1 st XLR kabel till micken

1 st Tele kabel till Gitarr/Bas

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du inte i behov av att kunna spela in flera kanaler samtidigt kan jag varmt rekommendera Apogee One.

Mycket nöjd med den, T.o.m den lilla inbyggda micken gör sitt jobb tillfredställande bra.

Det du behöver köpa till ifall du inte har dom redan , Och det måste du oavsett ljudkort är :

1 st XLR kabel till micken

1 st Tele kabel till Gitarr/Bas

Den har väl inte Phantom power, eller?

Asså fan vad sugen jag är på en apogge duet nu asså, funderar fan på att ta den istället! Är det så att det finns som en programvara typ som pod farm även för det kortet. Jag vet att man måste köpa ett antal kablar för att få de uttag som man vill, ger detta möjlighet till alla möjliga förmer av uttag?

Link to comment
Dela på andra sajter

vad kör du med för inspelningsprogram nu? podfarm finns det ju inte till dueten men det finns ju massa andra gitarrpluggar, GTR la ut sin solo gratis i ett år för ett tag sen, kanske fortfarande finns kvar. annars kan du ju skaffa podfarm också.

Link to comment
Dela på andra sajter

vad kör du med för inspelningsprogram nu? podfarm finns det ju inte till dueten men det finns ju massa andra gitarrpluggar, GTR la ut sin solo gratis i ett år för ett tag sen, kanske fortfarande finns kvar. annars kan du ju skaffa podfarm också.

Kör Logic 9 🙂 och nej, självklart går jag inte efter utseendet (lite kanske 😄) , produkterna är bara AWESOME. Jag tror fan i mej det blir duet. Har läst mer om den idag och superlativen tar ju aldrig slut 😛 Så det är nog värt att lägga till lite pengar för den!

Link to comment
Dela på andra sajter

MikaelEdebro (oregistrerad)
Kör Logic 9 😉 och nej, självklart går jag inte efter utseendet (lite kanske 😉) , produkterna är bara AWESOME. Jag tror fan i mej det blir duet. Har läst mer om den idag och superlativen tar ju aldrig slut 😛 Så det är nog värt att lägga till lite pengar för den!

Om du kör 9:an så finns ju Amp Designer.

Link to comment
Dela på andra sajter

sistaroot (oregistrerad)

Hej jag letar externt ljudkort för mac/logic för max 2000.Gärna 2 xlr ing.

Det är vikigt att hörlurslyssningen kan styras separat (Hörlursvolymen ska inte sänkas när jag sänker ljudet som går ut i högtalarna.)

Jag har kollat på Musikbörsen och 4 Sounds och blivit rekomenderad dessa:

Audio Box Usb (1695)

Saffire 6 Usb (1995)

Har någon nån åsikt om dom är bra, och har separat hörlurslyssning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du kör 9:an så finns ju Amp Designer.

Jo det vet jag, men att bara ha förstärkarna från amp designer utan stärkarna från typ gearbox under låter HORRIBELT i min mening. Blir ju inget tryck eller djup alls! Det jag är rädd för om jag skaffar duet är att jag inte får bra lajn-förutsättningar som jag tycker att line 6 erbjuder. Jag menar, ens förstärkare kanske inte räcker till i alla situationer, då är det skönt att fortfarande kunna lajna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lajn förutsättningarna är lika bra eller bättre än vad lne 6 erbjuder. Men du kan ju lika gärna fortsätta använda gearbox som du har nu?

Kan man verkligen det? Trodde endast det var för line 6 produkter? Om bortser från gearbox och pod farm, vilka lajn

-möjligheter finns då, pluggar i logic? Separata program som typ gearbox? Kostar de pengar? Är de lätta att få tag på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det vet jag, men att bara ha förstärkarna från amp designer utan stärkarna från typ gearbox under låter HORRIBELT i min mening.
Amp Designer är fördelaktigt att kombinera med Pedalboard, alternativt kombinerat med en impuls av ett annat högtalarkabinett mha Space Designer.

Fler alternativ än POD Farm? Amplitube, Guitar Rig, Vintage Amp Room, Metal Amp Room m.fl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amp Designer är fördelaktigt att kombinera med Pedalboard, alternativt kombinerat med en impuls av ett annat högtalarkabinett mha Space Designer.

Fler alternativ än POD Farm? Amplitube, Guitar Rig, Vintage Amp Room, Metal Amp Room m.fl.

Sweet, har faktiskt haft Amplitube förut, men använde det aldrig 😄

Så det mesta lutar åt samma lista men duet istället för ux 2an, vad sägs om det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...