Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest nd00jan
Posted

Har snickrat på en del låtideér med enbart gitarr. När jag nu ska lägga på trummor med "Drumkit from hell" så är det väldigt svårt att hitta trummor som passar till dom riff jag gjort. Det är dessutom jäkligt tråkigt att sitta och gå igenom alla dessa trummor för att hitta nåt som passar.

En annan variant är att först leta fram ett trumljud och sedan anpassa riffen till trummorna istället, men detta känns som ett lite väl begränsat tillvägagångssätt. Jag vill gärna kunna styra över trumtakten. Vad finns det för alternativ om jag vill göra detta (utan att använda "riktiga" trummor)?

Köpte nåt på musikbörsen för nåt eller några år sedan, då fick jag med Alesis ControlPad. Kan det vara nåt att använda t.ex?

Annons
Posted
Har snickrat på en del låtideér med enbart gitarr. När jag nu ska lägga på trummor med "Drumkit from hell" så är det väldigt svårt att hitta trummor som passar till dom riff jag gjort. Det är dessutom jäkligt tråkigt att sitta och gå igenom alla dessa trummor för att hitta nåt som passar.

En annan variant är att först leta fram ett trumljud och sedan anpassa riffen till trummorna istället, men detta känns som ett lite väl begränsat tillvägagångssätt. Jag vill gärna kunna styra över trumtakten. Vad finns det för alternativ om jag vill göra detta (utan att använda "riktiga" trummor)?

Köpte nåt på musikbörsen för nåt eller några år sedan, då fick jag med Alesis ControlPad. Kan det vara nåt att använda t.ex?

Du vet väl att du kan peta in dem not-för-not i "pianorullen"? Jag kanske fattar fel men det känns lite oklart om du menar vad trummorna skall spela eller hur de skall låta.

Posted

De förinspelade grooven som finns i gängse trumplugg skulle jag aldrig få för mig att använda. Nu är jag iofs partisk då jag är trummis, men jag tycker bara de duger till att jamma till och slappa lite bas efter. De är inte direkt designade för punkterade 32-delar eller brutna kvintoler.

Hade jag varit du hade jag använt den Alesis-paden du fick med.

Posted

Jag brukar vara lat å använda trumloopar eller färdiga MIDI-slingor när jag skriver och arrangerar musik. Sedan antingen programmerar jag, eller har nån trummis å spelar in riktiga trummor (i absolut värsta fall gör jag det själv, men dom alstren går nog inte till musikhistorien...).

Jag tycker att det är en fungerande arbetsmetodik.

/Johan

Posted

Jag brukar använda GrooveAgent medan jag gör grunderna till en ny låt, eftersom det är roligare än att börja med att pilla ihop ett trist trumkomp innan man kan börja med harmonierna.

När låten börjar komma längre, så petar jag ihop ett eget trumkomp istället - ibland med utgångspunkt från något från GrooveAgent, som jag sedan modifierar efter att ha spelat in på ett midispår - men oftast gör jag ett helt eget trumkomp från scratch när det är dags att gå vidare med det hela.

• 9 months later...
Guest nd00jan
Posted

Finns det nåt sätt att ändra hastigheten på trumlooparna i ezDrummer? Skulle vara bekvämt att använda dom...

Posted

när jag gör en låt väljer jag en takt i EZd som jag kan spela hela låten igenom (om det inte är nån del som är helt annorlunda i takt) när jag fått ihop intro,vers, ref osv. så jag vet var de olika delarna hamnar i låten då byter jag ut trum midi filerna mot andra som jag tycker passar bättre, lägger in fills och cymbal slag osv. sedan lägger jag bas, nya gitarrer osv. för att det ska bli tajt med trummorna.

i EZd kan du ju välja tempot i programet.

under rutan där det står "open grooves" står det tempo: 1/2x , 1X, 2x så du kan välja normalt tempo(1x) eller hälften så fort (1/2x) eller dubbelt så fort (2x).

under midi i översta raden i Cubase kan du (sedan du markerat en midi del av trumkompet) gå in på "open drum editor" för att lägga till eller ta bort trumslag.

under "project" i översta raden kan du gå in på "tempo track" och på linjen som om låten går i 120 bpm är helt rak från 120 klicka in punkter på linjen och sedan dra i punkterna för att få en del av låten att gå i andra tempon på dessa ställen om du vill det, det går att göra linjen sned från säg en punkt på 120 bpm till en på 140 om du vill ha ett ökande tempo över en viss längd som du bestämmer själv.

Guest nd00jan
Posted

OK tack för all info. Bra beskrivet!

Jag upptäckte sedan att det funkade rätt så bra att ändra tempot för hela projektet från 120.000 till 100.000. Detta med Drum Editor var ju inte så dumt heller. Testade det.

Problemet är att min version saknar tempo under "Open grooves":

DFH+EZdrummer+Drum+Sampler+and+MIDI+Performance+Tool_1.jpg

Hur kan det vara så? När jag kollat runt på nätet så har jag sett bilder där jag ser att tempo-delen finns med så jag förstår var jag borde hittat det, men åt mig så existerar det inte. Jag har version 1.0.4. Behöver jag uppgradera eller nånting?