Jump to content
Annons

Samplerplugg med "Ping-Pong"-loopfunktion?


Fierze

Recommended Posts

Har nyligen skaffat mig Logic 9. I samplingspluggar som t.ex. EXS24 eller Ultrabeat går det ju såvitt jag sett att ställa in om en sampling ska spelas upp framlänges eller baklänges.

Jag letar dock efter en funktion för att spela upp samplingar "ping-pong" dvs att ljudet automatiskt går fram och tillbaka så länge man håller ned tangenten (Om samplingen t.ex. är en röst som säger "Logic" så kommer det låta "LogiccigoLLogiccigoLLogiccigo..." tills man släpper upp tangenten).

Vet att en sådan funktion finns i vissa hårdvarusequencers och instrument och den är kanonbra för att enkelt och kreativt åstadkomma atmosfäriska ljud, mjuka sömlösa stråkljud osv. Finns denna funktion någonstans i Logic 9 eller måste man tanka ner en tredjepartsplugg för detta och i så fall vilken?

(Såklart kan man göra en egen fulvariant av ping pong-loop genom att bara vända samplingen baklänges i en audioeditor och klistra in efter det rättvända ljudet, men det är ju enligt mig mer tidsödande och mindre intuitivt än att åstadkomma samma sak med bara ett knapptryck i sampler/trummaskin)

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

om du öppnar upp ljudet du vill ha effeken på i en sample editor

copy and paste och sedan reverse på ena halvan och spara

sen kan du öppna ljudfilen i exs24 och kryssa i loopfunktionen

och då blir resultatet som du vill ha det...

edit: som linus skrev nedan missade jag visst att du redan skrev detta i första inlägget

tyvärr var det det enda jag kommer på och det tar ju inte många sekunder att göra

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

om du öppnar upp ljudet du vill ha effeken på i en sample editor

copy and paste och sedan reverse på ena halvan och spara

Jag tror du missade en del av Fierze inlägg.

(Såklart kan man göra en egen fulvariant av ping pong-loop genom att bara vända samplingen baklänges i en audioeditor och klistra in efter det rättvända ljudet, men det är ju enligt mig mer tidsödande och mindre intuitivt än att åstadkomma samma sak med bara ett knapptryck i sampler/trummaskin)
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Om du öppnar upp ljudet du vill ha effeken på i en sample editor

copy and paste och sedan reverse på ena halvan och spara

sen kan du öppna ljudfilen i exs24 och kryssa i loopfunktionen

och då blir resultatet som du vill ha det...

edit: som linus skrev nedan missade jag visst att du redan skrev detta i första inlägget

tyvärr var det det enda jag kommer på och det tar ju inte många sekunder att göra

Ja, försökte (förgäves) bespara folk besväret att komma med just det tipset.

Visst, den metoden går fort men inte tillräckligt fort, jag vill snabbt kunna testa att pingpong-loopa hundratals olika ljud för att hitta dem som låter coolast, så meckande i audioeditorer går bort.

Är fortsatt chockerad över att inte fler verkar ha insett charmen med en sådan loopfunktion.

Redigerat av Fierze
Link to comment
Dela på andra sajter

Reasons NNXT har looping med FW-BW, men att köpa Reason är visserligen lite större än enbart en samplerplugg 🥰

Tack för tipset.

Skulle ju kännas lite segt att ha Logic 9 och sen köpa Reason för en sån liten grej, men det är åtminstone uppmuntrande att effekten finns i någon s/w-plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...