Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

För nÄt Är sen var de svindyra, nu blir de billigare och billigare som beg.

Men det knepiga Àr att jag inte hittar nÄnting om just den modellen pÄ google eller nÄnstans. Skriver jag in Finalizer Plus i sökrutan pÄ TCs egen hemsida dyker info om en nyare modell som heter 96K (tror jag) upp.

http://www.tcelectronic.com/search_results...sa=GO!#1007

Är det ingen skillnad?

Vore lite hemtrevligt att lÀsa nÄt om just den hÀr burken, Har den tex multibandskompressor, och hur mÄnga band? Stereobreddning? Min gamla Behringer Ultradyne hade sexbands kompressor, TC har bara tre eller fyra om jag fattat rÀtt. Det kanske Àr bÀttre ocksÄ?

Ingen som vet nĂ„gra skillnader mellan olika finalizers? Är de pĂ„litliga, eller kan de slockna helt plötsligt?

Annons
  • Svar 128
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postade bilder

Postat
Jag tror du kommer investera dina pengar i en multibands kompressor + limiter om du ska mastera professionellt.

Tror ingen idag anvÀnder finalizer.

Jag ger Àrligt fullstÀndigt fan i vad andra anvÀnder idag. Massvis med cd Àr mastrade med TC Finalizers, och de cdna Äter bra Àn idag. Och dessutom sitter det ju, bland annat, just multibandskompressor och limiter i TC Finalizers!

MÀrkligt att det Àr ganska gott om annonser pÄ dem, men google vet ingenting!?

Postat
Det finns en anledning till varför dessa saker Ă€r billiga nu

http://www.tcelectronic.com/media/Fin_96_US.pdf

Den manualen har jag ocksÄ sett. Men hur ser man i den manualen att de Àr billiga? FörstÄr man att det bara Àr skit om lÀser den? Det sÀljs ju nya fortfarande till enorma priser? Om inte en jÀvel köpte nya skulle de inte tillverka dem heller. Jag kan fÄ en för 3000 eller mindre, det Àr ju vad en bra distpedal kostar...

Postat

Den Àr sÀkert fortfarande anvÀndbar i sammanhang dÄ man inte kan köra pluggar, t ex live.

DÄ du inte gÀrna anvÀnder datorer sÄ Àr det Àven ett alternativ för dig och om du fÄr en för 3000 kr sÄ Àr det sÀkert en bra vÀg att gÄ.

Postat (redigerat)

Jag tycker finalizern lÄter bra och gör sitt jobb. KÀnns som en kvalitetspryl helt klart. I den finns allt man behöver för att slipa till en mix lite.

Passar nog dig perfekt Guitar Nilsson

Du kanske t.o.m. kan köra S/PDIF ut frÄn portan och in i finalizern och dÄ hoppar du ju ett steg upp i kvalitet pÄ DA-omvandligen i samma veva. Ja det kanske till och emd gÄr att köra digitalt ut och sen digitalt tillbaks in i portan pÄ tvÄ nya spÄr? I sÄ fall har du ju inga förluster alls.

Redigerat av desvaenger
Postat (redigerat)
Jag tycker finalizern lÄter bra och gör sitt jobb. KÀnns som en kvalitetspryl helt klart. I den finns allt man behöver för att slipa till en mix lite.

Passar nog dig perfekt Guitar Nilsson

Du kanske t.o.m. kan köra S/PDIF ut frÄn portan och in i finalizern och dÄ hoppar du ju ett steg upp i kvalitet pÄ DA-omvandligen i samma veva. Ja det kanske till och emd gÄr att köra digitalt ut och sen digitalt tillbaks in i portan pÄ tvÄ nya spÄr? I sÄ fall har du ju inga förluster alls.

Jo, det Àr sÄ det gÄr att göra. Med den Behringerburk jag hade funkade inte det, men med den hÀr gÄr det, jag har kollat upp med Tascams snabba och bra support. Jag tÀnker som sÄ att om jag mastrar sjÀv hör jag ju om jag gjort nÄt fel i mixen, och kan göra om den. Jag kan Àven ha finalizern ikopplad pÄ standby nÀr jag mixar, och emellanÄt slÄ pÄ den och höra hur det lÄter.

Skickar jag ivĂ€g mixen till proffs Ă€r det ju kört att Ă€ndra nĂ„t, och nĂ€r mastringen Ă€r klar och lĂ„ter fan kan de sĂ€ga; ""tyvĂ€rr, det var en sĂ„ taskig mix skyll dig sjĂ€lv, du skulle haft Cubase." 😕

Plus att det Àr ju roligare att hÄlla pÄ sjÀlv. jag sjÀlv vet ju bÀst hur jag vill att det ska lÄta.

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat

Tc Electronics erbjuder ju för övrigt riktigt bra plugins ocksÄ. MD3 (masterkompressor, multiband,limiter allt i ett) Àr grym dock kostar den en slant

Postat (redigerat)
För nÄt Är sen var de svindyra, nu blir de billigare och billigare som beg.

Men det knepiga Àr att jag inte hittar nÄnting om just den modellen pÄ google eller nÄnstans. Skriver jag in Finalizer Plus i sökrutan pÄ TCs egen hemsida dyker info om en nyare modell som heter 96K (tror jag) upp.

skillnaden torde vÀl vara 96kHz hanteringen frÄn föregÄende modell

This is done by utilizing

TC’s proprietary Multiband Dynamics algorithm that the Finalizer Express inherited from the TC Finalizer Plus/96

stÄr att lÀsa till manualen finalizer express (en burk mer riktad till hemstudio)

dÀr benÀmns alltsÄ plus Ä 96 vara samma storebror - med förmodligen skillnaden att den nya hanterar 96kHz

samma funktioner alltsÄ - Àr min slutsats

lÀs ocksÄ sidan 5 i http://www.tcelectronic.com/media/Fin_96_US.pdf

det gÄr att uppgradera plus till 96

Redigerat av Demonproducenten
Postat
Jo, det Àr sÄ det gÄr att göra. Med den Behringerburk jag hade funkade inte det, men med den hÀr gÄr det, jag har kollat upp med Tascams snabba och bra support. Jag tÀnker som sÄ att om jag mastrar sjÀv hör jag ju om jag gjort nÄt fel i mixen, och kan göra om den. Jag kan Àven ha finalizern ikopplad pÄ standby nÀr jag mixar, och emellanÄt slÄ pÄ den och höra hur det lÄter.

Skickar jag ivĂ€g mixen till proffs Ă€r det ju kört att Ă€ndra nĂ„t, och nĂ€r mastringen Ă€r klar och lĂ„ter fan kan de sĂ€ga; ""tyvĂ€rr, det var en sĂ„ taskig mix skyll dig sjĂ€lv, du skulle haft Cubase." 😼

Plus att det Àr ju roligare att hÄlla pÄ sjÀlv. jag sjÀlv vet ju bÀst hur jag vill att det ska lÄta.

Det Ă€r gött! LĂ„ter som en bra vĂ€g att gĂ„ i ditt fall. Du kan ju testa att ha enkelbandskompressor-delen igĂ„ng och mixa mot kompressorn ocksĂ„ sĂ„ fĂ„r du en liten föraning om hur det blir nĂ€r du ska börja slipa mera nĂ€r mixen Ă€r klar. DĂ„ sĂ€nker du helt enkelt treshoulden 10-15 dB och sen höjer du volymen pĂ„ kick och andra energirika spĂ„r tills de komprimeras tillfredsstĂ€llande mycket, sen fyller du bara pĂ„ underifrĂ„n med resten av spĂ„ren som har lĂ€gre prioritet. DĂ„ slipper man jobbiga och tidskrĂ€vande överraskningar. 🙂

Analogfreak (oregistrerad)
Postat
Jag ger Àrligt fullstÀndigt fan i vad andra anvÀnder idag.

Men varför startar du dÄ överhuvudtaget en trÄd dÀr du frÄgar vad andra tycker?

Postat
Men varför startar du dÄ överhuvudtaget en trÄd dÀr du frÄgar vad andra tycker?

För att han vill ha info om finalizern?

Postat

NĂ€r du vĂ€l har köpt en, sĂ„ mĂ„ste du spela in och lĂ€gga upp lite git66-blues sĂ„ fĂ„r vi se om det klĂ„r min gamla Stand By Me vinylsingel som jag köpt pĂ„ Hammarlunds(?) musikaffĂ€r i min gamla hemkommun nĂ„n gĂ„ng pĂ„ 80-talet! 😄

/Johan

Postat
NĂ€r du vĂ€l har köpt en, sĂ„ mĂ„ste du spela in och lĂ€gga upp lite git66-blues sĂ„ fĂ„r vi se om det klĂ„r min gamla Stand By Me vinylsingel som jag köpt pĂ„ Hammarlunds(?) musikaffĂ€r i min gamla hemkommun nĂ„n gĂ„ng pĂ„ 80-talet! 🙂

/Johan

Det kommer! Vore klart intressant att mastra om nĂ„gra av de gamla vinyllĂ„tarna. Det finns en jag gillar sjĂ€lv, den betitlade jag "Ljusne Hellracers". Är mina memoarer pĂ„ fem minuter. Skrivna i 20-Ă„rsĂ„ldern.

Postat

Har listat ut att Plus inte har den stereobreddare som 96K har. Kan en man leva med det? Det finns ju panoreringsrattar?

• 2 veckor senare...
Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag tror att du behöver en riktigt bra limiter. 🙂

Manley eller UA. Eller kanske en Fairchildcompressor. 🙂

Redigerat av Analogfreak
Postat
Har listat ut att Plus inte har den stereobreddare som 96K har. Kan en man leva med det? Det finns ju panoreringsrattar?

🙂🙂

Postat

Nu har jag bestÀmt mig för en beg TC Finalizer Plus ÀndÄ. Den kan göra en hel del, eller lagom mycket sÄ det blir tillrÀckligt mycket att lÀra sig.

http://www.tcelectronic.com/media/Fin_96_US.pdf

ÅssĂ„ gĂ„r jag kurs pĂ„ mastringskurs pĂ„ google, lĂ€ser tex dessa visdomsord, tycker det Ă€r bra skrivet:

http://translate.google.se/translate?hl=sv...:sv-SE:official

Ska bli very fun att ge sig pĂ„ det hĂ€r. Kanske mĂ„ste jag sĂ€lja en husvagn för att överleva, men va fan... 🙂

Postat
Kanske mĂ„ste jag sĂ€lja en husvagn för att överleva, men va fan... 😎

Har du flera sĂ„ överlever du nog... 🙂🙂

Postat
Har du flera sĂ„ överlever du nog... 🙂🙂

Har en bara, nÄn som vill bju? Solifer 50T 1982. Allt funkar, gasol och elvÀrme (vattenburen) besiktad o klar att turnera i. Fem slafar, kök unt shithouse unt garderob.

post-8284-1269296311_thumb.jpg

post-8284-1269296534_thumb.jpg

Postat
Har en bara, nÄn som vill bju? Solifer 50T 1982. Allt funkar, gasol och elvÀrme (vattenburen) besiktad o klar att turnera i. Fem slafar, kök unt shithouse unt garderob.

Hur lĂ„ter den... 🙂

Postat

Det dÀr var goa grejer. Har googlat en del pÄ min egen Rane dc24 och sett att de anvÀnder den i dagens studiosar... En studio rÀknade upp dbx, de kallades för kompressorer, Min Rane DC24 kallades för dynamic processor... Det lÀt vrÀkigare. Har kommit pÄ att den lÄter Ànnu bÀttre om jag stÀller om en ingÄngsknapp frÄn +4 till -7. Signalen frÄn Micopreampen Àr stark...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.