Jump to content
Annons

Göra om en Harley Benton till en Gibson


ChrilleO

Recommended Posts

Tjena. Tänkte Göra om en: http://www.thomann.de/se/harley_benton_hb-l400cs_gitarre.htm

Till en: http://www.thomann.de/se/gibson_50th_anniv...lp_1959_acb.htm

Hittade dessa: http://cgi.ebay.com/set-of-2-Gibson-sticke...=item35a7b02776

Några andra tips?

Det må va lite tattigt, men varför inte liksom, jag gillar att pryda väggarna med gitarrer, men jag har inte råd med en 50 000 kr gitarr bara för att den är "snygg"

Någon som provat något liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om det bara är designen du är ute efters kanske det kan gå med lite enkelt knep och knåp, glöm inte serienumret bara, en nog så viktig detalj. Eftersom jag själv äger en HB som du funderar på (vilket jag försökte starta en tråd om för nåt år sedan utan större intresse) så finns det dock annat och tänka på om du ska försöka om ens komma i närheten av en Gibson. För det första måste du slipa till banden och allt vad det innebär. Mekanik, sadel och elektronik måste oxå bytas. Sen tror jag att HBs bandstavar är mycket mjukare än de som Gibson använder så de slits nog ner snabbare. Men för övrigt är jag imponerad av min HB. Det ända som jag gjort är att slipat till banden...

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det bara är designen du är ute efters kanske det kan gå med lite enkelt knep och knåp, glöm inte serienumret bara, en nog så viktig detalj. Eftersom jag själv äger en HB som du funderar på (vilket jag försökte starta en tråd om för nåt år sedan utan större intresse) så finns det dock annat och tänka på om du ska försöka om ens komma i närheten av en Gibson. För det första måste du slipa till banden och allt vad det innebär. Mekanik, sadel och elektronik måste oxå bytas. Sen tror jag att HBs bandstavar är mycket mjukare än de som Gibson använder så de slits nog ner snabbare. Men för övrigt är jag imponerad av min HB. Det ända som jag gjort är att slipat till banden...

Kolin

Oj så seriöst va det väl inte tänkt. tänkte mest få väck den fula HB loggan, och på något fint och smidigt vis smeta på Gibson. Jag har gjort lite andra roliga grejer som två whiskey-guror till svärfar, som hade både logga och flarra sprutlackat på, så man kanske bara skulle göra en mall och dra lite guldfärg över 🙂 Men hur är den för övrigt? kan den hänga på en vägg utan att gå upp i rök? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För länge sen hade jag en riktikgt usel stratakopia, vad jag minns stod det ingenting på huvet på den, det var nog bortskrapat. Basisten målade i fenderstyle med guld o svart, helt för hand med tunn pensel "FENDER Bender", en modell som inte finns. Fender bender är slang för både gitarrister och buckliga kofångare. Alla tyckte det var kul med den nästan ej spelbara "bucklan". ☺️

Sedermera bytte jag in den i en musikaffär och fick väl 250 kr för den. Tror ni inte på fan att de sålde den vidare som en äkta Fender sen, en liten grabb skulle börja spela och var med farsan och köpte en fin gitarr trodde de! Det var den unga grabbens kompisar som började ifrågasätta om det verkligen fanns en fendermodell som heter Bender. De fick tillbaka pengarna i affären. Alla blev sura. 😉

Edit: Vi tog namnet Fender Bender från en låt med Hound Dog Taylor and the Houserockers, det är instrumental boogieblues där andregitarristen Brewer Phillips pinar ur sin tele. Dessa tre (Ted Harvey på trummor, ingen basist) är världens bästa band.

Sök på Fender Bender Hound Dog Taylor

på spotify. Sanslös blues, den allra bästa.

Extra Edit: Sök på Hound Dog talks again, ni bryter ihop

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer helt plötslig ihåg att min polare har en stratahals där nån har satt dit en fejkad fenderlogga. Det är så bra gjort så att om inte halsen saknat trussrod hade man nog gått på det.

Kolin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...