Jump to content
Annons

Mitt förslag på ny musikdator


Dj_Aladdin

Recommended Posts

Tjao...

Jag producerar elektronisk dansmusik, psytrance för att vara exakt, under namnet "Aladdin" och jobbar enbart med mjukvarusynthar och wav-samples, inga "riktiga" instrument och hårddiskinspelningar.

Idag använder jag Cubase SX3 men funderar på att uppgradera till 5'an i samband med nybygget. Win XP eller Win 7, ett beslut jag ska googla på.

Ljudkortet är ett M-Audio Delta Audiophile 1024. (Som jag hoppas har win7-drivers.)

Då jag redan har en 64-bitars Pentium D-propp på 3,4 GHz som är ca tre år gammal funderar jag på att bara skaffa mig ett bättre moderkort samt öka mitt minne från 2GB till 6GB totalt. Minne

Vad tror ni om detta? Kommer detta att duga fint? Problemet jag har idag är att många projekt peakar datorn. CPU'n går upp i 100% och det hjacakr vid uppspelning. Enda sättet att gå runt det är att bounca varje spår och sedan lägga upp det som wav.

Denna uppgradering skulle kosta mig 2069:- (netonnet)

Är det värt det eller ska man ta i lite mer och köpa ett uppgraderingspaket med ny propp, moderkort och minne? Typ i5 eller i7-propp och 6-8GB minne... Är det värt den ekonomiska skillnaden?

Tankar och ideér från er proffs? Bra eller anus? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Att byta moderkort utan att byta CPU låter som en dålig uppgradering.

Självklart finns det bättre proppar, men det kostar.

Frågan är ju vad man kan få igenom med moderkortsbyte och minnesuppgradering.

Dessutom kör jag 32-bitars XP på burken idag då jag inte hade tillgång till 64 när jag installerade från första början...

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom din "studio" istort sätt består av din dator är ju RAM och processor de två viktigaste delarna (förutom ljudkortet).

M-Audio har drivrutiner klara till Win7 både 32 och 64 bits så vill man kunna dra fördel av den teknik som är på intågande så är det ju värt att köra 64-bit för att kunna utnyttja möjligheten med t.ex 6 GB ram.

Många nyare pluggar och inspelningsprogram drar ju fördel av flera processorer - så en Intel 2 Quad processorerna har du nog nytta av.

T.ex: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346179

Kolla dock först om dina program och pluggar finns i 64-bit. Annars kan det bli mycket att uppgradera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla dock först om dina program och pluggar finns i 64-bit. Annars kan det bli mycket att uppgradera.

Win7 och Cubase 3/5 blir ju inga problem, men 32-bits-pluggar funkar väl i ett 64-bitarssystem precis som att vanliga 32-bit-program som tex Office fungerar i Win7 64?

Eller? Please feel free to enlighten me... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...