Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Pulade en del med screamtrackers och andra liknande antikviteter till program frÄn förr. (Det var ju liksom enda sÀttet att fÄ hÀftigt ljud ur pecen dÄ i början pÄ nittiotalet)

Det fanns ju en oerhörd massa modfiler av minst sagt skiftande kvalitet..

De bÀsta jag hört Àr gjorda av en finsk lirare som kallade sig purple motion eller nÄt sÄnt.

BÀsta lÄtarna jag hört mÄste nog vara: Mercrain.s3m eller turbulence.s3m

riktiga smÄ mÀsterverk...

Snubben som gjorde lÄtarna ingick i en demogrupp som hette future crew.

Förresten var det nÄgon mer Àn mig som importerats av deras gamla demo "2unreal"?

Annons
Postat

jodÄ, visst blir man lite nostalgiskt minsann. 2ndUnreal Àr fortfarande vackert! I det hÀr sammanhanget skall man inte heller glömma Triton som gjorde FT2 och diverse snygga demos (numer Starbreeze Studios).

Mina favvotrackers var: Purple Motion, Hunz, Elwood, Radix, Joeren Tel, Tito, Zalt, Zodiak, Necros, Big Jim, Skaven, Leviathan mfl

fasen! Nu har jag "slösat" bort en halvtimme i min modasamling! =D

Postat (redigerat)

Mina favoriter Ă€r/var bl.a. Nuke, Lizardking, Lizard, JesperKyd, Jester, Jogeir Liljedahl, Moby, Jazz, Muffler, Jazzcat, Probe, Azazel, Psycho, Radix, SuperNao, Travolta och fler som jag inte kommer pĂ„ just nu... Alla Ă€r frĂ„n Amigademoscenen 🙂..

http://amp.dascene.net/

Redigerat av D Vibe
Postat

för er som gillade demos och demomusik bör ni kolla in Scene.org och deras awards/viewing tips. Lite smÄtt otroligt vad de kan klÀmma in pÄ 64kB. Försök sjÀlv göra musik pÄ 10kB, allt inkluderat (synthar, noter, talsyntes, et.c). Helt klart ball.

Saikano (oregistrerad)
Postat

Mina favvoriter var Azazel, Lizardking (var inte han med i ett utav studio nummren, Gustaf Grefberg?), Jogeir Liljedal, chris huelsbeck, och Pink 😎

SjÀlv gjorde jag en hel del chip musik, gick under namnet TraZer dÄ

Postat

Ă„hh..impulsetracker kan ni juh inte glömma .. de har man suttit ett par timmar framför i sina dagar.. var tider det... =P ...lade typ hela grunden för mitt musikintresse med det programmet.. 😎

• 4 veckor senare...
Postat

Probe! Helt klart... Han kanske inte var sĂ„ produktiv men de lĂ„ter jag har hört av honom Ă€r jĂ€kligt sjyssta. Finns ju mĂ„nga bra kĂ€nner igen Leviathan som ni nĂ€mner t.ex. Sid(C64) lĂ„tar Ă€r kul oxo! 😆

Postat (redigerat)

finns och kommer aldrig finnas nÄn bÀttre trackare Àn Elwood förmodlingen.

Enligt mitt tyckte.

Elwood - Deadlock <-- Den bÀsta han gjort.

ruskigt skön lirare 😆

/Perrra

Redigerat av trancer
Postat

Purple Motion, Skaven, Beek, Virt och Radix.. Fina pojkar 😆

Purple Motion Àr förresten fortfarande aktiv fast anvÀnder nu Àven sitt riktiga namn, Janne Valtonen: http://www.valtone.com

Skaven jobbar mer med grafik nuförtiden och jobbade bl.a. med spelet Max Payne

/Majken

Postat
Försök sjÀlv göra musik pÄ 10kB

Inga problem, det Ă€r bara att köra Adlib-fm-syntes đŸ˜±

Annars gjorde jag en chiplÄt för lÀnge sedan, pÄ 22K/4chn (hittas hÀr). Den blev rÀtt lyckad.

Är det förresten bara jag som tycker att Second Reality / Future Crew Ă€r lite överskattad, musiken inkluderad? Visst, den Ă€r okej, men jag vet inte om den fick mig att bli mer impad Ă€n t ex Panic / Future Crew eller Crystal Dreams II / Triton...

// David

Postat

Det roligaste med moddarna var att man fick spela in sina ljud sjÀlv om man ville.

Att göra trumkomp var bÄde enkelt och roligt.

Det svÄraste var att samplingarna blev rÀtt sÄ "smuliga" i botten pga att man oftast körde med 8-bitar för att det inte rymde sÄ mÄnga samplingar i ramminnet samt att man ville fÄ plats med hela lÄten pÄ en diskett.

En annan kul grej nÀr man "nallade" samplingar frÄn andra lÄtar var att tonhöjden ofta var felaktig. (C kunde exempelvis vara E osv)

Det har kommit ett nytt modformat .MO3 (med komprimerade ljudfiler mp3 eller ogg), Àr det nÄgon som har provat det? vilken tracker Àr bÀst för det?

Postat

Om jag skall svara pĂ„ trĂ„dens titel sĂ„; nej, inte enbart nostalgi. Jag kör ModPlug Tracker, en gratis tracker för Windows. Jag började faktiskt tracka för ca 1,5 Ă„r sedan bara, sĂ„ jag Ă€r ingen gammal Amiga-nörd som de flesta andra trackers Ă€r.. 😆 Dock har jag en MOD/XM/IT/S3M-samling pĂ„ 764 MB...för att inte tala om alla andra retro-format. đŸ˜± LĂ€nge leve chipparna! 😄

//Nisse

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.